2021-08-22, 01:14
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Säkert bara skatteplanering.

USA anser sig precis som Sverige ofta ha rätt att beskatta alla sina medborgare vare sig de bor i landet eller någon helt annanstans.

Visserligen så behöver man inte betala dubbel skatt tack vare dubbelbeskattningsavtal men man kommer alltid att betala motsvarande den skattesats som är högst av de två ländernas.

Endda sättet att komma undan det är att avsäga sig sitt amerikanska (eller svenska medborgarskap).

Dummaste jag hört, jag jobbar utomlands och betalar inte hög svensk skatt. Min skatt tas i de land jag är inskriven och betalar skatt på. Bor i ett sk skatteparadis i EU och betalar 15-20%.
Citera
2021-08-22, 01:25
Medlem
kato85s avatar
Högerns ständiga hotelser om rika som flyr landet varje gång skatterna höjs har alltid visat sig vara hjärnspöken. Jag har iaf. inte sett rika svenskar fly landet varje gång sossarna tagit makten.
Det är inte värt att fly landet ifall det ger en bra grund för företagsverksamhet, de pengar man eventuellt sparar genom att flytta till Cypern eller Malta missar man alltså när man avslutar sin verksamhet.
Citera
2021-08-22, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Haha, de som kommer till oss behöver inte alls vara fattiga. Och det finns andra skäl till UT än att fly från krig. Men lev du vidare i din flashbackska fantasivärld. Det är nog enklast så för dig.

Förklara hur de kom hit om det är inte för göra ett klassbyte uppåt?
Citera
2021-08-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Dummaste jag hört, jag jobbar utomlands och betalar inte hög svensk skatt. Min skatt tas i de land jag är inskriven och betalar skatt på. Bor i ett sk skatteparadis i EU och betalar 15-20%.

Inte riktigt så det fungerar

Skatt betalas i landet du är verksam i.
Citera
2021-08-22, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Säkert bara skatteplanering.

USA anser sig precis som Sverige ofta ha rätt att beskatta alla sina medborgare vare sig de bor i landet eller någon helt annanstans.

Visserligen så behöver man inte betala dubbel skatt tack vare dubbelbeskattningsavtal men man kommer alltid att betala motsvarande den skattesats som är högst av de två ländernas.

Endda sättet att komma undan det är att avsäga sig sitt amerikanska (eller svenska medborgarskap).

Nej, man behöver ej betala svensk skatt som svensk medborgare bosatt utomlands om man ej anses ha väsentlig anknytning till Sverige (exempelvis fortfarande äger bostad här, vistas här för mycket).
Citera
2021-08-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
Nej, man behöver ej betala svensk skatt som svensk medborgare bosatt utomlands om man ej anses ha väsentlig anknytning till Sverige (exempelvis fortfarande äger bostad här, vistas här för mycket).
Kan du förklara för oss varför det då är så luddig , diffus formulering hos SKV när exakt man anses ha "väsentlig anknytning"?
Citera
2021-08-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Kan du förklara för oss varför det då är så luddig , diffus formulering hos SKV när exakt man anses ha "väsentlig anknytning"?
För, om det inom näringslivet anses vara ett geni drag att outsourca sitt företag DVD skatteplanera så måste det rimligtvis i proportion till sitt lilla jag vara lika smart att outsourca sig själv och sin familj.
Citera
2021-08-22, 09:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Cypern verkar vara vanligt om man läser vidare om ämnet. Antar att Cypern har slappa/inga skatte regler.
Cypern har satt i system att sälja EU medborgarskap till miljonärer. När EU införde sanktioner emot Ryssland för några år sen så blev plötsligt en massa rika ryska affärsmän cypriotiska medborgare.
Citera
2021-08-22, 09:09
Medlem
Citat:

Det är inte särskilt luddigt. Syftet är att föhindra att man skenskriver sig utomlands. Exempelvis skriver sig i Portugal med ändå har långa regelbundna vistelser i Sverige.
Citera
2021-08-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
Det är inte särskilt luddigt. Syftet är att föhindra att man skenskriver sig utomlands. Exempelvis skriver sig i Portugal med ändå har långa regelbundna vistelser i Sverige.
Men vet du överhuvudtaget skillnaden på amerikansk och svensk skattepolitik.USA har totalkontroll över alla transaktioner.Banken drar av skatten av en utländsk firma , det första de gör och betalar in till Skatteverket sen får utlänningen kräva skatten tillbaka i efterhand.I Sverige är det lekstuga för de multinationella storföretagen med hjälp av bla EU men folket kramar SKV gärna de sista kronorna på.
Citera
2021-08-22, 10:05
Medlem
Fina Gubbens avatar
De enda rätta är att USA fryser deras tillgångar och sätter 50% skatt på alla tillgångar ifall en utredning visar att personen använt sig av skatteplanering senaste 30 åren.
Citera
2021-08-22, 10:32
Medlem
Citat:
Men vet du överhuvudtaget skillnaden på amerikansk och svensk skattepolitik.USA har totalkontroll över alla transaktioner.Banken drar av skatten av en utländsk firma , det första de gör och betalar in till Skatteverket sen får utlänningen kräva skatten tillbaka i efterhand.I Sverige är det lekstuga för de multinationella storföretagen med hjälp av bla EU men folket kramar SKV gärna de sista kronorna på.

Skillnaden är att USA beskattar sina medborgare oavsett var de bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in