2021-08-21, 17:53
Medlem
Dotards avatar
"The rise is pronounced among some of the wealthiest people, who have been leaving at elevated rates since 2016 (with a notable dip in 2019)"

Det är alltså ingen ny företeelse utan eskalerade när Trump övertog presidentskapet
Citera
2021-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tro fan man får betala skatt i Sverige om man anses bo i landet. Det är lite annan sak

Är du skriven utomlands får du inte EU-sjukförsäkringskort. Så du får alltså betala dina egna kostnader för sjukvård(efter det system dom har) samt, nu vet jag inte om det finns. Betala vad det egentligen den kraftigt subventionerade sjukvården kostar när man är på besök i Sverige.(Inte om man är flykting eller papperslös, men som konsultande ingenjör från Australien som bidrar till exportindustrin, då jävlar ska du slanta upp.) Ett vanligt besök på vårdcentral kostar väl 1500-2000 kronor i Sverige. Vilket är rätt konstigt för i andra länder där man inte subventionerar sjukvården, så kostar ungefär sjukvården lika mycket som subventionerad svensk sjukvård. I Östeuropa/sydeuropa kostar ett läkarbesök några hundringar max, och dom frågar inte efter personnummer, försäkringsbolag eller var du är medborgare.

Har du du kvar dina aktier på t.ex. någon aktiehandlare som är registrerad i Sverige. För att man tycker det är smidig plattform. Vilket gör att du då betalar skatt i Sverige även fast du då inte satt din fot i Sverige på ett decennium så kommer du likväl förbannat beskattas. (Jag själv betalar kapitalskatt på mina aktier istället för ISK, för det är för jävla lätt att göra pengar av pengar, och det är när man har svett i sitt anlete som man förtjänat sitt bröd. Pengarna kan gå till kanoner för att försvara vår fosterjord) Då kommer du också få problem att skriva ur dig Sverige.

Min uppfattning är att kapital kan man ha lite varstans, precis som är det rimliga så beskattas kapitalet av den staten där kapitalet är. Även om staterna faktiskt har beskattningsrätt på det enligt sina regler. Men jag är inte miljardär heller.

Jag har pengar i fem EU länder och ett stort land i väst och ett annat land. Allt beskattas, där dom ligger.

US dubbelskattning är korkad. Är väl antagligen gjord på 1700-talet för att folk som flyttat till Afrika och driver en farm där får betala för att man ska kunna be om hjälp hemmifrån. Men den tillämpas inte på folk som inte är löjligt rika, för det skulle inte fungera.

Från Sverige har man en jävla massa att önska, men då det är så få som flyttar, äger, bor och arbetar i utlandet så är det troligare att något händer genom att säga inshallah än att någon poliker kommer lyfta ett finger för att förenkla systemet och göra det rättvist.

Det är inte bara miljardärer som har problem med att röra sig över gränserna. Säg bara att du vill rensa fisk fem månader i Norge och jobbar skiten ur dig 16 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Dina pengar sätts in på en norsk bank. Du köper lite aktier, får utdelning på dom. Ska den då beskattas både i Sverige och Norge?

Magdad Bob vill såklart att alla aktierna bara konfiskeras. Som knegare får du även "frivilligt" arbeta på ett storjordbruk resten av livet.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-08-21 kl. 18:06.
Citera
2021-08-21, 20:39
Avslutad
Räcker väl bara för dem att fly till någon ö i Karibien så är det nu löst eller hur?
Citera
2021-08-21, 20:43
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad är det som är så horribelt med att bidra till samhällsbygget att man känner sig tvingad till att fly? Dessa familjer är hutlöst rika, och som i fallet med familjen Sackler, har de medvetet förstört hela samhällen för egen vinnings skull. Koch bröderna likaså. Varför man inte hängt upp dem alla i första bästa träd ännu är fan i mig ett av livets stora gåtor.

Sen kan man undra vilken jävla nytta deras fantasisummor gör inlåsta på banken, eller i äckliga skatteparadis. Det ger absolut ingenting. Att istället distribuera kapital till en sektor som omedelbart kommer börja spendera, som i fallet med stimulanspaketet, ger inte bara ekonomin ett lyft från första pengainjektionen, utan kontanterna får en multiplikatoreffekt som skapar enorm stimulans över hela den lokala ekonomin (när pengarna studsar runt och flitigt byter händer)...så varför inte bara fortsätta med det?

Naturligtvis är tillgångarna inte i cash utan i aktiedepåer. Hur tror du de blev rika från första början?
Citera
2021-08-21, 20:50
Medlem
Vad pratar du om Sverige beskattar inte svenska medborgare som är skattemässigt utskrivna från Sverige.Om du har familj kvar i Sverige eller fastigheter kan de ju neka utskrivningen men inte annars.Däremot försöker ju amerikanska IRS driva in skatt på alla amerikaner i hela världen.
Citera
2021-08-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Cypern verkar vara vanligt om man läser vidare om ämnet. Antar att Cypern har slappa/inga skatte regler.

Det är bara den grekcypriotiska sidan som är intressant på Cypern. Den andra delen av Cypern tillhör det vedervärdiga
skitl*ndet Turkiet. Mellanösterns galna hund Erdogan skickar då och då sin flotta för att jävlas med Grekland.

För några år sedan så var tex Malta det mest populära stället att bosätta sig på. Särskilt hos stenrika ryssar, och en del från Asien, tex Kina, Japan mfl länder.
Ryssar med svullen vodkapotatisnäsa som bara hade en postboxadress på Malta.
Pga att Malta nu är bekymrade för att kriminella pengar tvättas på Malta så har de tydligen dragit
in på möjligheterna att få medborgarskap.

Någon skriver om att bli statslös, det är ingen idé att bli statslös,
då kan man inte kunna skaffa sig ett pass.
Om man inte blir en känd terrorist och medias gullegris som Yassir Arafat som tydligen fick ett pass utfärdat
av FN.

I och för sig går det nog teoretiskt att bo på en uttjänt oljeplattform i Nordsjön, om man nöjer sig med
att ha kontanter eller typ guldtackor som betalningsmedel. Kreditkort kan man nog utgå ifrån att inget kreditbolag vill utfärda något sådant på en statslös person.

Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Är du skriven utomlands får du inte EU-sjukförsäkringskort. Så du får alltså betala dina egna kostnader för sjukvård(efter det system dom har) samt, nu vet jag inte om det finns. Betala vad det egentligen den kraftigt subventionerade sjukvården kostar när man är på besök i Sverige.(Inte om man är flykting eller papperslös, men som konsultande ingenjör från Australien som bidrar till exportindustrin, då jävlar ska du slanta upp.) Ett vanligt besök på vårdcentral kostar väl 1500-2000 kronor i Sverige. Vilket är rätt konstigt för i andra länder där man inte subventionerar sjukvården, så kostar ungefär sjukvården lika mycket som subventionerad svensk sjukvård.

Haha, du kan likväl få betala hela sjukvårdsräkningen om svenska FK nekar.
FK kan neka av ren tjurighet eller med hänvisning till hemförsäkring/reseförsäkring ?

Men det är lite intressant det ni skriver om USAs skatteregler att det fanns liknande skatteregler i UK under kolonialtiden. Men under den tiden så var lojaliteten mot det brittiska Kungahuset och Staten i den närmaste 100 % så det var troligen sällsynt med klagomål på höga skatter. Britterna var ju ett härdat folk, som inte klagade.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Sade jag att de sökte medborgarskap i Kina? När det kommer till medborgarskap är det Cypern och Nya Zeeland som verkar populärast.

Peter Thiel till exempel är dock fortfarande djupt investerad i Kina sedan flera år tillbaka trots att han låtsas vara en motståndare till folkmordsrepubliken. När jag säger "drar till Kina" menar jag att det är i Kina och närområdet de kommer verka mest affärsmässigt.

Måste man alltid vara så här pass övertydlig på flashback?

Hongkong eller för de superduperrika ännu bättre Macao.

En annan doldis i sammanhanget är faktiskt Irland, ett lågskatteland,
som tydligen har en ålderdomlig byråkrati, som om den vore hämtad från 1950-talet.
Irlands isolering från GB-UK, har gjort att byråkratin och administrationen påståtts ha stått stilla sedan 1950-talet.
Steve Jobs företag Apple valde att etablera sig på Irland just för Irlands lågskattepolitik, och att få billig arbetskraft etc. Nu har ju EU bestämt att Apple måste betala skatt i Irland, hur det blir med det det vet vi inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Cypern har en lite lustig medborgarskapslag. Man kan bli "naturaliserad" cypriotisk medborgare genom att investera pengar i landet.

Om jag inte minns fel så kan detta ske via att man t ex köper en fastighet för minst 2 miljoner euro och äger den under minst fem år. Därefter har man rätt att sälja fastigheten, men man måste efter detta äga en fastighet i landet värd minst 500 tusen euro.

Gör man det så blir man medborgare efter 6 månader från och med första inbetalningen.

Cypern har dragits med avflyttning att de unga som vuxit upp på Cypern väljer att dra ifrån Cypern, och man vill locka folk med pengar att renovera upp och snygga till. Dricksvatten är dock en ständig bristvara där på Cypern.
Svåra bränder härjar där då och då eftersom det är snustorrt under sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Räcker väl bara för dem att fly till någon ö i Karibien så är det nu löst eller hur?

Fast flera av öarna där är egna länder. Du måste begära uppehållstillstånd om du vill stanna där en längre tid.
Annars kan du bli deporterad, dvs utkickad om de tröttnar på dig.

Undantag utgör de franska öarna i Karibien som ses som en del av Frankrike.Och tex Bahamas är en del av UK.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-21 kl. 21:59.
Citera
2021-08-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Låt mig gissa. De gör en Nixon och drar till Kina. Precis vad Biden egentligen vill uppnå med sin förmögenhetsskatt eller vad det nu är han försöker införa.

Kissinger. Pivot to Asia. One Belt One Road. Det är allt det handlar om. Det är vad Afghanistan alltid handlade om. Både Bush idiotiska invasion och Bidens lika idiotiska reträtt.

Xi Jinping, Kina pratar om tax the rich. Manga kineser ar upprorda om de okade klyftorna,
Citera
2021-08-21, 22:02
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JewBiden
Vad vet dessa som inte vi vet?

Något stort hemskt under uppsegling?

https://www.businessinsider.com/ultrawealthy-us-citizens-are-denouncing-citizenship-in-droves-2021-8?r=US&IR=T
Gjort samma, mest för att ha lite alternativ.
Egentligen ingen speciell händelse eller så, mer att man vill ha ryggen fri när skiten hamnar i fläkten.
Citera
2021-08-21, 22:48
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs187
Dessa som flyr hit till Sverige är inte krigsflyktingar, de "flydde" från Iran* dvs fattigdom. Från landet som inte i krig (Iran) de gick genom i tiotals säkra länder för nå norra sverige med generösa bidragspolitik. Det gör mig arg att läsa, det är jävliga egoiska folkslag som parasiterar deras värdland.

Haha, de som kommer till oss behöver inte alls vara fattiga. Och det finns andra skäl till UT än att fly från krig. Men lev du vidare i din flashbackska fantasivärld. Det är nog enklast så för dig.
Citera
2021-08-21, 22:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vad är det som är så horribelt med att bidra till samhällsbygget att man känner sig tvingad till att fly? Dessa familjer är hutlöst rika, och som i fallet med familjen Sackler, har de medvetet förstört hela samhällen för egen vinnings skull. Koch bröderna likaså. Varför man inte hängt upp dem alla i första bästa träd ännu är fan i mig ett av livets stora gåtor.

Sen kan man undra vilken jävla nytta deras fantasisummor gör inlåsta på banken, eller i äckliga skatteparadis. Det ger absolut ingenting. Att istället distribuera kapital till en sektor som omedelbart kommer börja spendera, som i fallet med stimulanspaketet, ger inte bara ekonomin ett lyft från första pengainjektionen, utan kontanterna får en multiplikatoreffekt som skapar enorm stimulans över hela den lokala ekonomin (när pengarna studsar runt och flitigt byter händer)...så varför inte bara fortsätta med det?
Har man pengar vill man inte dela med sig, särskilt inte till negrer. Är likadan själv, skulle hellre elda upp det jag har än låta negrer få det.. (mer än de får i dag)

Spelar ingen roll att man har så man klarar sig tills man dör, ingen annan skall komma och glida räkmacka på det jag jobbat för. Arbetat ihop. När landet Sverige blivit som det blivit har jag börjat resonera så. Förr var jag sosse..
Citera
2021-08-22, 00:17
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Naturligtvis är tillgångarna inte i cash utan i aktiedepåer. Hur tror du de blev rika från första början?
Genom att lägga slantarna i samhällsvidriga bolag? Eller i icke livskraftiga, miljöförstörande bolag?

Visserligen är världen orättvis, har alltid varit, kommer säkert vara ett tag till, men bara för att det alltid varit så, borde inte betyda att man i dagens samhälle, med all sublim (övervaknings)teknologi och orubbad folkvilja, ska kunna komma undan med ogenerade skatteparadislekar och ohindrade pengatvättupplägg. Om nån bombar sönder dessa platser, med alla skitmänniskor i, efter att man plockat av dem tillgångarna, istället för att investera i tveksamma krig och konflikter, så hade i alla fall inte jag fällt några tårar.

(FB) 42 rikaste har samma förmögenhet som 50% av jordens fattigaste - giljotindags?
Citera
2021-08-22, 00:33
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har man pengar vill man inte dela med sig, särskilt inte till negrer. Är likadan själv, skulle hellre elda upp det jag har än låta negrer få det.. (mer än de får i dag)

Spelar ingen roll att man har så man klarar sig tills man dör, ingen annan skall komma och glida räkmacka på det jag jobbat för. Arbetat ihop. När landet Sverige blivit som det blivit har jag börjat resonera så. Förr var jag sosse..
Här diskuterar vi folk som kan köpa en superyacht, med en mindre yacht inuti, och knappt märker av det ekonomiska bortfallet. Ditt perversa motiv bakom allt snåljåpande får stå för dig. Själv ser jag vissa problem med överdrivet sparande...ett av dessa är att jag omöjligen kan veta om jag lever imorgon, nästa vecka eller om nått år, och då har man ju samlat en massa i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in