• 1
  • 2
2021-08-21, 08:17
Medlem
Privattaxins avatar
Hej, jag är sjukskriven sedan två månader tillbaka och ska för första gången få hjälp av Försäkringskassan i form av sjukpenning. Igår fick jag ett SMS där det stod att ett beslut har tagits. Jag loggade in på hemsidan och såg att man beslutat vad min sjukpenningsgrundande inkomst är. Den skiljde sig inte mycket från min vanliga årslön. Jag gick då till betalningar för att se några preliminära, men där var det tomt. Jag ser heller inte i beslutet att någon sorts sjukpenning är antingen beviljad eller avslagen.

Kommer mer information senare eller är detta själva beslutet och representerar vad jag kan förvänta mig i ersättning?
Citera
2021-08-21, 08:29
Medlem
vadsadusadus avatar
För mig var det precis så, jag fick ett meddelande om beslut och en summa, mer stod det inte. Det betydde tydligen att jag hade blivit beviljad summan som stod. Men för att vara säker råder jag dig att ringa dem.

Utbetalningarna kommer in på dina sidor typ dagen innan pengarna betalas ut, så det är inte så hjälpsamt.
Citera
2021-08-21, 08:45
Medlem
mdlbs avatar
Troligtvis kommer det inom kort. Om du ansökt om sjukpenning har dom tagit det första steget, det vill säga besluta hur mycket pengar du i så fall får. Sen får du besked om utbetalning.
Citera
2021-08-21, 10:12
Medlem
Pungterings avatar
De har bara beslutat hur en eventuell sjukpenning ska beräknas.

Resten beslutas senare. Bara vänta.
Citera
2021-08-21, 13:01
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
För mig var det precis så, jag fick ett meddelande om beslut och en summa, mer stod det inte. Det betydde tydligen att jag hade blivit beviljad summan som stod.
Citat:
Ursprungligen postat av mdlb
Troligtvis kommer det inom kort.
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Bara vänta.
Tack!
Citera
2021-08-21, 15:10
Medlem
Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är vad som ligger till grund för din dagersättning när du ansöker om sjukpenning, föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning (Vab).
Det är ett beslut som tas innan man ser till din ansökan om vilken period du söker ersättning för.

Oroa dej inte, första beslutet är taget och du har då rätt till ersättning.

Har man noll kr i SGI, så har man inte rätt till varken sjukpenning eller ersättning vid Vab. Föräldrapenning finns dock en grundnivå man inte kan neka dej som förälder
Citera
2021-08-21, 16:30
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbag666
Oroa dej inte, första beslutet är taget och du har då rätt till ersättning.
Tack! Det är bara för mig att invänta ersättning då alltså? Vad händer om sjukskrivningen upphör p.g.a. återgång till arbete? Får man ersättning för alla dagar man varit sjuk, samt lön som vanligt för den tid man arbetat?
Citera
2021-08-21, 19:58
Medlem
Har du skickat in ansökan med fr o m datum? Läkarintyg finns?
Du bör få sjuklön av arbetsgivaren de första 14 dagarna (1:a dag karens dock) därefter betalar FK ut. Du kan ansöka om karensdagsersättning separat. Krångligt i början men du kommer fatta.
Du har sen rätt till sjukpenning veckans alla sju dagar under den period du ansöker för och där FK bedömer att du har nedsatt arbetsförmåga. Bara fråga på om nåt är oklart. Oavsett vad media skriver så är det endast 2,7% av alla ansökningar som inte godkänns. Och då beror det väldigt ofta på att personen inte har rätt till en sjukpenninggrundande inkomst.
Citera
2021-08-22, 11:36
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Har du skickat in ansökan med fr o m datum? Läkarintyg finns?
Tack! Ja jag har skickat in ansökan med ett fr.o.m-datum samt så finns det ett läkarintyg inskickat ja.

Jag söker så mycket ersättning jag bara kan få, detta p.g.a. att det är första gången jag är sjukskriven någonsin. Jag har redan ansökt om ersättning vad gäller behandlingar & mediciner fast då till mitt försäkringsbolag/bank då. Bör jag även titta närmare på att ansöka om ersättning för karensdagen då? Tack!
Citera
2021-08-22, 15:18
Medlem
Ja ansök om karensdagersättning.
Har du fått sjuklön av arbetsgivaren?
Citera
2021-08-22, 17:30
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Har du fått sjuklön av arbetsgivaren?
Ja, jag har fått lön för dag 1-14 men ingen ersättning för dag 15 tills idag. Jag ska ansöka om karensdagersättning nu! Tack!
Citera
2021-08-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ja, jag har fått lön för dag 1-14 men ingen ersättning för dag 15 tills idag. Jag ska ansöka om karensdagersättning nu! Tack!

Om du fått lön för dag 1 så har du inget karensavdrag och kan inte få ersättning en gång till för samma dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in