2021-08-20, 21:56
Moderator
Chantres avatar
Kommer det här att få de mest vaccinskeptiska till att tänka om?

Citat:
Regeringen öppnar för coronapass för större evenemang.
Citat:
Moderaterna har också föreslagit att coronapass ska användas för att öppna till exempel konserter, nattklubbar eller fotbollsmatcher för personer som har vaccinerats.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2021-08-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kommer det här att få de mest vaccinskeptiska till att tänka om?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Nää inte direkt. Nyttjat inte större evenemang eller restauranger och är för gammal för nattklubbar
Citera
2021-08-20, 22:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Detta gäller givetvis aven för läkare antar jag?

??? Nu får du läsa mitt inlägg en gång till! Det är väl klart att en läkare har mycket mera medicin, naturvetenskap och vetenskapsmetodik i bagaget, än en sjuksköterska som har en utbildning i omvårdnadsarbete. Men det jag skrev var, att är man hyfsat begåvad och allmänbildad, så kan man läsa in tillräckligt mycket själv hemma, för att kunna hänga med i vetenskapliga diskussioner. Utan att ha någon formell utbildning alls. Det man inte kan få hemma, är det praktiska handlaget - och detta gäller naturligtvis både sjuksköterskors och läkares praktiska arbetsmoment.
Citera
2021-08-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
??? Nu får du läsa mitt inlägg en gång till! Det är väl klart att en läkare har mycket mera medicin, naturvetenskap och vetenskapsmetodik i bagaget, än en sjuksköterska som har en utbildning i omvårdnadsarbete. Men det jag skrev var, att är man hyfsat begåvad och allmänbildad, så kan man läsa in tillräckligt mycket själv hemma, för att kunna hänga med i vetenskapliga diskussioner. Utan att ha någon formell utbildning alls. Det man inte kan få hemma, är det praktiska handlaget - och detta gäller naturligtvis både sjuksköterskors och läkares praktiska arbetsmoment.
Det ingår ganska mycket medicinsk kuskap i ssk-utbildningen.

Men visst, jag kn ge dig det köttbenet att vi som har NA- gymnasium hade ett visst försprång i ssk- studierna..

(Vid ett tilfälle i miit liv sökte jag fö. och kom in på läkarlinjen men kunde inte ta pkatsen av olika anledningar.)

Så dina antaganden om att läk och ssk är så otroligt väsenskilda är fel.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-08-20 kl. 22:15. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-08-20, 22:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sjuksköterskor kan naturligtvis ha vetenskaplig kompetens, precis som människor som inte pluggat på högskolan överhuvudtaget. Detta kan man nämligen skaffa sig själv - det händer inget MYSTISKT på vissa akademiska fakulteter, t.ex. den medicinska. Jag har också retat mig på den åsikt som poppat upp här och var, när någon har kritiserat Tegnell och Carlson med anhang, att har man inte en färdig läkarutbildning och helst epidemiologi som specialitet, så ska man hålla tyst för då kan man inte förstå frågeställningarna, eller läsa forskningsrapporter. Det är HEMSKT att det fortfarande finns ett sådant folkförakt!

Jag gillar mycket med Tegnell.
Men ärligt talat så har han nog inget gigantiskt intellekt.

Han verkar ha det väldigt tufft med siffror.

Däremot så har han andra styrkor.
Citera
Medlem
"Regeringen öppnar för coronapass för större evenemang.

– Vi har från regeringen sagt att det inte är omöjligt att covidbevis behövs vid stora evenemang, säger socialminister Lena Hallengren (S) till Ekot.

Hon understryker samtidigt att det "inte är helt enkelt" när man behandlar folk olika.

– Det är inte helt enkelt och vi kan se att situationen i Frankrike skapar väldigt mycket aggression, demonstration och protester när man behandlar personer olika, så det får man verkligen tänka till om, säger Lena Hallengren."

Nu kommer det!
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det ingår ganska mycket medicinsk kuskap i ssk-utbildningen.

Men visst, jag kn ge dig det köttbenet att vi som har NA- gymnasium hade ett visst försprång i ssk- studierna..

(Vid ett tilfälle i miit liv sökte jag fö. och kom in på läkarlinjen men kunde inte ta pkatsen av olika anledningar.)

Så dina antaganden om att läk och ssk är så otroligt väsenskilda är fel.

Som ssk kan man också ha ansvar för vetenskapliga studier i rollen som forskningssköterska .
Senast redigerad av Flugpappa 2021-08-20 kl. 22:21.
Citera
2021-08-20, 22:22
Medlem
72 måste vaccineras för att förhindra 1 fall av influensa. För Pfizers vaccin är det 142 vaccinerade för att förhindra ett enda fall.

”A 1.4% ARR works out to a NNV of approximately 72 people, meaning that 72 individuals need to be vaccinated to reduce one case of influenza. By comparison, Figure 2 of the present article shows that the NNV for the Pfzier-BioNTech and Moderna vaccines are 142 (95% CI 122 to 170) and 88 (95% CI 76 to 104), respectively.”

https://www.mdpi.com/1648-9144/57/3/199/htm
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-20 kl. 22:26.
Citera
2021-08-20, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
"Regeringen öppnar för coronapass för större evenemang.

– Vi har från regeringen sagt att det inte är omöjligt att covidbevis behövs vid stora evenemang, säger socialminister Lena Hallengren (S) till Ekot.

Hon understryker samtidigt att det "inte är helt enkelt" när man behandlar folk olika.

– Det är inte helt enkelt och vi kan se att situationen i Frankrike skapar väldigt mycket aggression, demonstration och protester när man behandlar personer olika, så det får man verkligen tänka till om, säger Lena Hallengren."

Nu kommer det!

Man pratar öppet om att diskriminera människor. Känns som det härliga 30-talets Tyskland.
Citera
2021-08-20, 22:25
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
72 måste vaccineras för att förhindra 1 fall av influensa. För Pfizer är det 142 vaccinerade för att förhindra ett enda fall.

”A 1.4% ARR works out to a NNV of approximately 72 people, meaning that 72 individuals need to be vaccinated to reduce one case of influenza. By comparison, Figure 2 of the present article shows that the NNV for the Pfzier-BioNTech and Moderna vaccines are 142 (95% CI 122 to 170) and 88 (95% CI 76 to 104), respectively.”

Ett enda fall av symptomatisk smitta kanske..
Hur många sjukhusinläggningar hindrar det?
För det var det enda syftet vaccinerna hade från början..

Folk verkar ha glömt det.
Citera
2021-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Som ssk kan man också ha ansvar för vetenskapliga studier i rollen som forskningssköterska .
Ja, precis. Som ssk kan man utföra precis samma forskning som läkare.

Att sedan Inte idioter som 'Kalas-Kuken ' eller :Merwinna 'begriper detta är en gåta.
Citera
2021-08-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
72 måste vaccineras för att förhindra 1 fall av influensa. För Pfizers vaccin är det 142 vaccinerade för att förhindra ett enda fall.

Det är skillnad på fall och fall. Om alla åldringar och sk riskgrupper vaccinerar sig lär väldigt få av dem få covid. Att det inte förhindrar någon utanför den gruppen att få det gör inget då övriga inte har samma problem med covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in