2021-08-20, 20:34
Medlem
Jag såg en dokumentär om gamla bombplan där det trots dieselkaminer på flera ställen i planen var olidligt kallt när de flög så högt så syrgas behövdes. De hade helt sjukt tjocka kläder på sig, så det var svårt att röra sig. Jag tror inte miljön i ett hjulhus är bättre faktiskt. Man kan gissa att moderna plan flyger högre än en bombare från trettiotalet också.
Citera
2021-08-20, 20:35
Medlem
Callebiltes avatar
Vet inte om torrdräkt är bästa valet men ok..
Det finns Termosunderställ som man har när man dyker på vintern. De ser ut som en modern sovsäck bara att den är sydd med armar och ben. En torrdräkt av Goretex utanpå det stoppar ju allt drag effektivt. Du har även huva men ansiktet kan ju få det lite kallt i 60-

Då hjulhuset inte är trycksatt riskerar man ju att få dykarsjuka när planet stiger. Jag har aldrig räknat på "negativt djup" så vet inte hur allvarliga symptom man får.

En syrgastub räcker inte jättelänge även om de räcker längre vid negativt djup än om du dykit, hade nog valt en rebreather.

Klart det hade gått och klara sig men att åka snålskjuts är nog inte värt risken....
Citera
2021-08-20, 20:35
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska du spara några hundra genom att spendera några tusen? Det verkar ju vara ett bra sätt att spara pengar på!
Man har ju ett första utlägg och sedan kan man flyga gratis för all framtid. Skaffar man torrdräkt och lufttuber till hela familjen kan man dra ner på familjesemester till Thailand över jul utan att det kostar ett öre. Väl nere i Thailand kan man jobba som pärldykare eller vrakplundrare för att finansiera uppehället.
Citera
2021-08-20, 20:46
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det sägs ju finnas de som har lyckats med detta, så helt omöjligt borde det i vart fall inte vara.

Det är en bråkdel av dem som har försökt som har klarat sig, för nåt år sedan var det en som klarade resan mellan Etiopien och Storbritannien minns jag.

Jag kan tänka mig att det är en lång rad kombinerade faktorer som ska till för att man ska klara resan.

Gissningsvis: En mycket god fysik hos resenären, god syreupptagningsförmåga, möjligen i kombination med rejält med underhudsfett, iofs har jag svårt att visualisera den etiopier som lyckats kombinera dessa egenskaper.

Vidare ska man ha en jävla tur att flygplanet blir tilldelat en låg flyghöjd av flygledningen, typ att det finns en mycket fördelaktig jetström på 8700 m höjd och att det råkar vara ovanligt varmt i denna luftström, typ -34°C
Citera
2021-08-20, 20:47
Bannlyst
TS ska nog läsa på lite om bergsklättring , monteverest

dödszonen , lägg till kylan som verkar där uppe som en jet håller till

fiskpinne modell svenne
Citera
2021-08-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Ponera att man inte vill lägga ut hundratals kronor på att flyga med Ryanair från Skavsta till Frankfurt Hahn, utan vill snika åt sig en gratistur. Det enklaste sättet att göra det borde vara att gömma sig i flygplanets hjulhus. Detta har ju flera andra försökt sig på, men det har stupat på att fripassagerarna glömt bort att det är 60 grader kallt och inte finns något syre uppe i skyn.

Jag har spånat på om det räcker med en dykares torrdräkt och lufttuber för att klara kylan och syrebristen. En sådan utrustning får man för ett par tusenlappar på Blocket och då kan man i fortsättningen flyga gratis över hela världen. Fika får man ha med sig själv i termos och Tupperwarebox.

Såhär tänkte jag att det skulle gå till: Man tar sig in på flygplatsen med dykarutrustningen i en bag och byter om på muggen. Sedan smyger man sig ut och klättrar över staketet vid gaten. Därefter får man iskallt promenera med dykardräkten på plattan fram till flygplanet och klättra upp i hjulhuset. I dykardräkt ser man ut som en brandsoldat eller kemdykare. Man kan skylla på att man ska sanera ett bränslespill om någon frågar vad man gör på plattan vid planet.

Väl inne i hjulhuset tar man fram fikat och väntar på take off. När hjulhuset stängt och det börjar dra kallt och blir kämpigt att andas drar man igen dragkedjorna på torrdräkten och stoppar munstycket i munnen och kopplar på luften. Sedan är väl saken i princip biff?

När man landar låtsas man vara brandsoldat eller kemdykare igen och klättrar ur hjulhuset och slinker in på flygplatsen.

Frågeställning: Räcker en torrdräkt och lufttuber för att överleva i den fientliga miljön uppe på 10 000 meter?
Jag utgår ifrån att du skämtar.
Citera
2021-08-20, 20:54
Medlem
Borde inte va någon omöjlighet med rätt förberedelser.

Folk har ju klarat ganska låmg tid på Everest. Nu flyger ju dock plan lite högre än så, typ nån kilometer upp till.
Men om vi ponerar fri tillgång till syre, bra isolerade kläder och ett bra sätt att undvika att extremiteterna förfryser så borde det ju gå.

Men allt det här blir ju svårt att göra "i smyg" utan att någon undrar vad fan du håller på med.

Och hjulhusen bör ju va hyffsat vindtäta ändå så den värsta fartvinden lär man ju klara sig undan.

Edit:
En artikel om en som klarat sig tre dagar på toppen ensam.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1PwdV/overlevde-tre-dagar-pa-mount-everest
Senast redigerad av Stegbil 2021-08-20 kl. 20:57.
Citera
2021-08-20, 20:56
Medlem
Haha
https://aviation.stackexchange.com/questions/16476/how-is-the-737-main-landing-gear-protected-from-weather

Du kläms ihjäl det finns ingen plats.
Citera
2021-08-20, 21:46
Medlem
Jag misstänker att ditt största problem blir att helt enkelt komma med. Uppenbarligen har fripassagerare undgått upptäckt förr, men att det skulle gå varje gång som du vill resa verkar ju rätt osannolikt.

Främmande, oväntade, spontana brandmän som först befinner sig ute vid planet och sedan försvinner känns som ett tecken på rätt dålig flygplatssäkerhet om det lyckas varje gång. Och om du väl misslyckas en gång så lär det ju inte vara så lätt att bara dyka upp igen på samma (eller närliggande) flygplats och försöka igen.
Citera
2021-08-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hari-Seldon
Jag har fått för mig att det är svårt att få till rätt syremängd för rätt tryck. Någon som kan mer kanske rättar mig, men jag tror att det är stor chans att man får i sig för lite eller för mycket luft, vilket gör att hjärnan inte fungerar som den ska. Jag har hört om dykare som kommit för djupt och sedan inte klarat av att simma tillbaka för att hjärnan fungerade dåligt, som att de var superfulla.

Så jag skulle vara rädd att man börjar göra konstiga saker där uppe som gör att man tar ihjäl sig.

Har man tillgång till tuber med rent syre och en mask som kan ge 100% syrgas så är det inget problem. Trafikflygplan flyger inte högre än kanske 12000 meter. Där är lufttrycket 20% av det vid havsytan så 100% syrgas ger samma syrgastryck där som vi får av luft med 20% syre vid havsytan.

"Dykarsjuka" är en klar risk när man stiger till den höjden utan tryckkabin. Det är dock lösbart med den syrgasutrustning man ändå har. Man börjar andas rent syre någon halvtimme innan planet lyfter så att man vädrar ut det kväve som finns löst i blodet.

Jag tror det är fullt genomförbart rent tekniskt. Det krävs ingen jättetub med syrgas eftersom man får ut 5 gånger fler "andetag" ur tuben på marschöjd jämfört med vid havsytan.
Citera
2021-08-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är en bråkdel av dem som har försökt som har klarat sig, för nåt år sedan var det en som klarade resan mellan Etiopien och Storbritannien minns jag.
...

Du tänker inte på han som flög från Etiopien till Arlanda?
Han gömde sig i bagageutrymmet. Där flyger det även husdjur så det är inget problem alls utom att kabinservicen är dålig.

Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Jag misstänker att ditt största problem blir att helt enkelt komma med. Uppenbarligen har fripassagerare undgått upptäckt förr, men att det skulle gå varje gång som du vill resa verkar ju rätt osannolikt.

Främmande, oväntade, spontana brandmän som först befinner sig ute vid planet och sedan försvinner känns som ett tecken på rätt dålig flygplatssäkerhet om det lyckas varje gång. Och om du väl misslyckas en gång så lär det ju inte vara så lätt att bara dyka upp igen på samma (eller närliggande) flygplats och försöka igen.

Man kanske kan komma i rymddräkt och fråga var rymdfärjan står parkerad?
Senast redigerad av BlowTheClaymores 2021-08-20 kl. 21:55.
Citera
2021-08-20, 21:58
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Ponera att man inte vill lägga ut hundratals kronor på att flyga med Ryanair från Skavsta till Frankfurt Hahn, utan vill snika åt sig en gratistur. Det enklaste sättet att göra det borde vara att gömma sig i flygplanets hjulhus. Detta har ju flera andra försökt sig på, men det har stupat på att fripassagerarna glömt bort att det är 60 grader kallt och inte finns något syre uppe i skyn.

Jag har spånat på om det räcker med en dykares torrdräkt och lufttuber för att klara kylan och syrebristen. En sådan utrustning får man för ett par tusenlappar på Blocket och då kan man i fortsättningen flyga gratis över hela världen. Fika får man ha med sig själv i termos och Tupperwarebox.

Såhär tänkte jag att det skulle gå till: Man tar sig in på flygplatsen med dykarutrustningen i en bag och byter om på muggen. Sedan smyger man sig ut och klättrar över staketet vid gaten. Därefter får man iskallt promenera med dykardräkten på plattan fram till flygplanet och klättra upp i hjulhuset. I dykardräkt ser man ut som en brandsoldat eller kemdykare. Man kan skylla på att man ska sanera ett bränslespill om någon frågar vad man gör på plattan vid planet.

Väl inne i hjulhuset tar man fram fikat och väntar på take off. När hjulhuset stängt och det börjar dra kallt och blir kämpigt att andas drar man igen dragkedjorna på torrdräkten och stoppar munstycket i munnen och kopplar på luften. Sedan är väl saken i princip biff?

När man landar låtsas man vara brandsoldat eller kemdykare igen och klättrar ur hjulhuset och slinker in på flygplatsen.

Frågeställning: Räcker en torrdräkt och lufttuber för att överleva i den fientliga miljön uppe på 10 000 meter?

Du får prova och återkom med resultat lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in