Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-20, 19:56
  #1
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Ponera att man inte vill lägga ut hundratals kronor på att flyga med Ryanair från Skavsta till Frankfurt Hahn, utan vill snika åt sig en gratistur. Det enklaste sättet att göra det borde vara att gömma sig i flygplanets hjulhus. Detta har ju flera andra försökt sig på, men det har stupat på att fripassagerarna glömt bort att det är 60 grader kallt och inte finns något syre uppe i skyn.

Jag har spånat på om det räcker med en dykares torrdräkt och lufttuber för att klara kylan och syrebristen. En sådan utrustning får man för ett par tusenlappar på Blocket och då kan man i fortsättningen flyga gratis över hela världen. Fika får man ha med sig själv i termos och Tupperwarebox.

Såhär tänkte jag att det skulle gå till: Man tar sig in på flygplatsen med dykarutrustningen i en bag och byter om på muggen. Sedan smyger man sig ut och klättrar över staketet vid gaten. Därefter får man iskallt promenera med dykardräkten på plattan fram till flygplanet och klättra upp i hjulhuset. I dykardräkt ser man ut som en brandsoldat eller kemdykare. Man kan skylla på att man ska sanera ett bränslespill om någon frågar vad man gör på plattan vid planet.

Väl inne i hjulhuset tar man fram fikat och väntar på take off. När hjulhuset stängt och det börjar dra kallt och blir kämpigt att andas drar man igen dragkedjorna på torrdräkten och stoppar munstycket i munnen och kopplar på luften. Sedan är väl saken i princip biff?

När man landar låtsas man vara brandsoldat eller kemdykare igen och klättrar ur hjulhuset och slinker in på flygplatsen.

Frågeställning: Räcker en torrdräkt och lufttuber för att överleva i den fientliga miljön uppe på 10 000 meter?
Citera
2021-08-20, 20:02
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Temperaturen där uppe ligger på -50 så du fryser ihjäl.
Citera
2021-08-20, 20:06
  #3
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Temperaturen där uppe ligger på -50 så du fryser ihjäl.
Har du läst trådstarten?

Jag skriver ju att jag ska ha torrdräkt på mig. Om man kan dyka i Antarktis i torrdräkt, där vattentemperaturen kan vara under noll, så ska man väl för fan klara sig i ett dragfritt och ombonat hjulhus ett par timmar?

OK, säg att jag dessutom har ett Helly Hansen fiberställ på mig under torrdräkten.
Citera
2021-08-20, 20:07
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Beror väl kanske lite på hjulhuset också antar jag? om det "blåser" så är väl kyleffekten ganska stor och misstänker att en torrdräkt inte riktigt "cut's it".

Men det skall väl inte vara omöjligt att lösa givetvis...

Kanske en torrdräkt samt https://www.outnorth.se/pajak/radica...evEALw_wcB#Red

Skulle kunna lösa det? antar att den kommer bli stenhård/isbit väl uppe i "cruising altitude" men mjuknar upp ned nedstigning...

Som du säger, syret blir ju tufft men det går ju också att lösa som du säger...
Citera
2021-08-20, 20:12
  #5
Medlem
RedXs avatar
Det sägs ju finnas de som har lyckats med detta, så helt omöjligt borde det i vart fall inte vara.
Citera
2021-08-20, 20:18
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Har du läst trådstarten?

Jag skriver ju att jag ska ha torrdräkt på mig. Om man kan dyka i Antarktis i torrdräkt, där vattentemperaturen kan vara under noll, så ska man väl för fan klara sig i ett dragfritt och ombonat hjulhus ett par timmar?

OK, säg att jag dessutom har ett Helly Hansen fiberställ på mig under torrdräkten.

Om du bylsar på dig ordentligt. Riktigt ordentligt. Och har syrgas. Då kan du mycket väl klara det. Det är ingenting konstigt eller mystiskt med detta.

Vet inte om dykartuber och sådan andningsutrustning skulle funka. De kan väl inte ge luft med högre tryck än det utanför? Men en syrgastub och mask skulle funka.
Citera
2021-08-20, 20:19
  #7
Medlem
Du har fortfarande problem med lufttrycket, som får dig medvetslös.
Och flera andra problem..

allra största av vem, är nog utrymme för syrgastub. Det kan du nog glömma om vi utgår från dagens plan, men fantasin sätter inga gränser så visst om vi fantiserar ett plan med tillräckligt med utrymme.

Här en enkel video med beskrivning vilka problem du kommer ha, om det inte är syre eller värme.

https://www.youtube.com/watch?v=wrcd6GJYodo
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2021-08-20 kl. 20:21.
Citera
2021-08-20, 20:19
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det sägs ju finnas de som har lyckats med detta, så helt omöjligt borde det i vart fall inte vara.

Jodå, det finns några dokumenterade exempel.
Citera
2021-08-20, 20:21
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du har fortfarande problem med lufttrycket, som får dig medvetslös.

Det är inte lufttrycket i sig som är problemet utan bristen på syre. Det låga lufttrycket klara kroppen utan problem.
Citera
2021-08-20, 20:21
  #10
Medlem
Jag har fått för mig att det är svårt att få till rätt syremängd för rätt tryck. Någon som kan mer kanske rättar mig, men jag tror att det är stor chans att man får i sig för lite eller för mycket luft, vilket gör att hjärnan inte fungerar som den ska. Jag har hört om dykare som kommit för djupt och sedan inte klarat av att simma tillbaka för att hjärnan fungerade dåligt, som att de var superfulla.

Så jag skulle vara rädd att man börjar göra konstiga saker där uppe som gör att man tar ihjäl sig.
Citera
2021-08-20, 20:21
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn

Frågeställning: Räcker en torrdräkt och lufttuber för att överleva i den fientliga miljön uppe på 10 000 meter?
Osäker på om torrdräkten räcker till, men till Frankfurt kan det väl inte var mer än 2h + från Skavsta.
Ansikte, händer och fötter är sårbara ställen och det blir trångt med syrgastuberna.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------
Har man grejerna hemma är det värt att pröva annars kostar det ju en hel del att köpa nytt. Dessutom har man ju inget handbagage så det blir till att köpa nytt direkt vid ankomst. Totalt säkert mellan 7-8.000 kr.
Apropå att "man inte vill lägga ut hundratals kronor"
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
Om du Pm:ar mig kan jag köpa in mig på din livförsäkring om du vill.
Citera
2021-08-20, 20:25
  #12
Medlem
neuron-drones avatar
Man kan kanske slinka in i väskavdelningen på ett propellerplan. De flyger inte lika högt. Vet inte deras höjd och kyla.

Men det blir dryga böter när de hittar dig.

Jag föreslår ett lågprisflyg istället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback