2021-08-20, 13:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Du säger den där siffran som du pratar om att Stockholm är Sveriges huvudstad. Nej 99% vill inte ha sharia. Tror du alla unga tjejer som studerade i Kabul ville ha Sharia ? Fel verkligen inte, tror du dom som studerar på American University of Kabul ville ha Sharia?

Jo 99% av afghanerna vill ha sharia, läs på!

https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Citera
2021-08-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Gällande sharialagar råder det förkrossande enighet, såvida du inte sitter på annan information? Talibanerna inför bara sharia som önskat.

Menar du även att det finns en enighet om substansen i sharia? Det vill säga om vilka regler som flöder ut ur sharia. Säkert mycket man är överens om, men sist förbjöd talibanerna normalt mänskligt beteende som avbildning och musik, något som inte är förbjudet i sharia-staten Iran.
Citera
2021-08-20, 13:53
Medlem
Gud-Runars avatar
En ex-soldat berättar:
"The Afghan gov't overthrown by Taliban never existed"

www.jpost.com/middle-east/the-afghan-govt-overthrown-by-taliban-never-existed-source-677178
Citera
2021-08-20, 13:56
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Menar du även att det finns en enighet om substansen i sharia? Det vill säga om vilka regler som flöder ut ur sharia. Säkert mycket man är överens om, men sist förbjöd talibanerna normalt mänskligt beteende som avbildning och musik, något som inte är förbjudet i sharia-staten Iran.

Afghanerna är som sagt det mest extrema muslimska landet enligt min källa, Iran är mer light i en jämförelse med Afghanerna.

https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Citera
2021-08-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha du avfärdar afghanernas tro med att de är outbildade om sin religion men de skiter nog totalt i vad du tycker om den saken. Afghanerna skiljer också ut sig ordentligt från många andra länder som ofta anser att det finns många olika tolkningar av sharia, afghanerna däremot är långt mer kategoriska och anser att det bara finns en tolkning. Detta får du acceptera att de tycker även om du anser att de är outbildade.

Jag tror du överskattar afghanerna. De flesta lever antagligen på ett traditionsenligt sätt där de inte förmår att skilja mellan sina egna lokala traditioner och sharia. De talar inte heller sin religions språk. I bästa fall har de någon lokal skriftlärd som kan undervisa för dem i religion.
Citera
2021-08-20, 13:59
Medlem
Citat:
Afghanerna är som sagt det mest extrema muslimska landet enligt min källa, Iran är mer light i en jämförelse med Afghanerna.

Så är det säkert.
Citera
2021-08-20, 14:02
Medlem
Citat:
Jo 99% av afghanerna vill ha sharia, läs på!

2013.. Och vilka tror dom har frågat? Som han som du prata med tidigare är det stor skillnad på vart i Afghanistan man befinner sig.. Du är medveten om att USA har bara hjälp innan 2014. Sedan dess har det varit afghanerna som slagits mot Talibanerna ? Ja det är sant att många vill ha Sharia och många gillade Talibanerna . Speciellt när USA var där och Talibanerna sågs som dom som försvarade sitt land mot dom Kristna invasion styrkan. Varför vad det kommandos som stred tappert i flera år? Jo för att det finns grupper inom Afghanistan som känner att Talibanerna kommer inte respektera dom. Speciellt minoriteter
Citera
2021-08-20, 14:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag tror du överskattar afghanerna. De flesta lever antagligen på ett traditionsenligt sätt där de inte förmår att skilja mellan sina egna lokala traditioner och sharia. De talar inte heller sin religions språk. I bästa fall har de någon lokal skriftlärd som kan undervisa för dem i religion.

Jag lägger inga värderingar i detta utan utgår från vad de tycker vilket framgår av den källa jag givit. Varför de tycker på detta sätt är sekundärt och inget som jag har diskuterat. Att de har låg IQ är väl dock en förklaring.
Citera
2021-08-20, 14:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
2013.. Och vilka tror dom har frågat? Som han som du prata med tidigare är det stor skillnad på vart i Afghanistan man befinner sig.. Du är medveten om att USA har bara hjälp innan 2014. Sedan dess har det varit afghanerna som slagits mot Talibanerna ? Ja det är sant att många vill ha Sharia och många gillade Talibanerna . Speciellt när USA var där och Talibanerna sågs som dom som försvarade sitt land mot dom Kristna invasion styrkan. Varför vad det kommandos som stred tappert i flera år? Jo för att det finns grupper inom Afghanistan som känner att Talibanerna kommer inte respektera dom. Speciellt minoriteter

2013 är en aktuell undersökning alltså. Sådana här omfattande undersökningar gör man inte varje år. Läs undersökningen så lär du dig lite, åtminstone om du är öppen för att ta in fakta och inte vidhåller dina vanföreställningar även när verkligheten är annan.

Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-08-20 kl. 14:10.
Citera
2021-08-20, 14:06
Medlem
Citat:
Haha du avfärdar afghanernas tro med att de är outbildade om sin religion men de skiter nog totalt i vad du tycker om den saken. Afghanerna skiljer också ut sig ordentligt från många andra länder som ofta anser att det finns många olika tolkningar av sharia, afghanerna däremot är långt mer kategoriska och anser att det bara finns en tolkning. Detta får du acceptera att de tycker även om du anser att de är outbildade.

Du måste läsa på lite om Afghanistan själv kompis... Det finns egentligen inga Afghaner . Det är inte så dom själva ser sig. Det där" landet "har varit i civil krig konstant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Afghanistan#/media/File:Afghanistan_ethnic_groups_2005.jpg

Pasthuner ifrån Afghanistan känner sig mer lika med deras folk i Pakistan än vad dom gör med något annan grupp i Afghanistan
Citera
2021-08-20, 14:06
Medlem
Citat:
Jag lägger inga värderingar i detta utan utgår från vad de tycker vilket framgår av den källa jag givit. Varför de tycker på detta sätt är sekundärt och inget som jag har diskuterat. Att de har låg IQ är väl dock en förklaring.

Den där källan verkar för dig vara din egna lilla koran ur vilken du kan utvinna alla sanningar. Du ska nog inte läsa ut mer än vad som faktiskt står i den, och inte bygga en hel tolkningslära på den.
Citera
2021-08-20, 14:07
Avslutad
Citat:
Om du vill diskutera med mig borde du inte lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt att afghanerna skulle tycka om HBTQ eller demokrati, bara att sharia inte är en monolit som alla är överens om. Dels finns är det svårt att läsa koranen och dels finns det fler källor till sharia än koranen. Sedan har vi den av mig nämnda faktorn att afghaner nog ofta är mycket obildade i sin egna religion.
Fast det är ju det. Även om man anser att det är varmt fast det är minusgrader så betyder det inte att det är varmt, det är bara en egen tolkning som inte har bärighet i verkligheten. Allt jävelskap som görs i islams namn har stöd i muslimernas heliga skrifter, det är inget att diskutera. Religionen har sitt ursprung i 600-talet och dessa skrifter har inte ändrats sen dess.

Det du sysslar med är att försöka hitta något positivt i eländet, ungefär som att man får vara nöjd med att inte ”sekulära muslimer” stöder beheadings. Att lättsharia redan tillämpas i vissa västerländska länder betyder inte att det är en rimlig tolkning av ett rättsväsende, bara att full sharia bryter mot dessa länder lagar. Enbart i muslimska länder är det tillåtet att slå ihjäl bögen för att han är bög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in