2021-08-20, 13:32
Medlem
Blir nästan illamående av Aftonbladets bild från Kabuls flygplats, där tusentals män sitter vid flygplatsen och väntar på att bli evakuerade där de skyddas av amerikanska soldater. Det är ju bara män? Ser fan inte en enda kvinna!

Vidrigt att lämna sina mammor och döttrar kvar i sticket. Fyfan.
Citera
2021-08-20, 13:32
Medlem
Ben Shapiro förklarar läget ganska bra
https://www.youtube.com/watch?v=JKtipZqzUw0
Citera
2021-08-20, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför skulle de då låta talibanerna ta över landet utan att göra minsta motstånd? Du har bara svårt att acceptera verkligheten att afghanerna stödjer talibanerna och vill att de inför sharia.

Afghanerna är inte ett enat folk.
Citera
2021-08-20, 13:36
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Afghanerna är inte ett enat folk.

99% vill ha sharia, det är rätt stor enighet och det fanns inget motstånd alls mot talibanerna.
Citera
2021-08-20, 13:37
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
I alla fall en hel del av männens stöd. Kvinnorna kan vi nog anta inte är lika förtjusta.

Därför vi framförallt inte ska hjälpa folk som flyr från Afganistan, för det är enbart män ändå.
Citera
2021-08-20, 13:37
Medlem
Citat:
99% vill ha sharia, det är rätt stor enighet och det fanns inget motstånd alls mot talibanerna.

Haha, tycker du att ”det är rätt stor enighet” i Afghanistan?
Citera
2021-08-20, 13:38
Avslutad
Citat:
Det du säger stämmer om att de anser att det finns ett sätt att tolka sharia på. Men av det följer inte att de anser att talibanerna tillämpar sharia. Det är det du inte fattar. Jag förstår inte hur du når denna slutsats. Vad är det som säger att de delar just talibanernas uppfattning? Att det finns flera tolkningar av sharia förstår ju både du och jag.
Flera tolkningar, javisst men dessa ger inte stöd för västerländskt liberalt önsketänkande. Oavsett vilken tolkning man tillämpar gällande sharia kommer bl.a. demokrater, kvinnor och HBTQ att vara de självklara slagpåsarna. Du kan riva ut hur många sidor du vill ur muslimens heliga skrifter och ändå tvingas vara antihomo, det finns ingen väg runt detta. För att islam ska kunna motsvara dina liberala förväntningar måste du utrota hela islam, koranen är ingen kokbok där man väljer bort fläsket och gör som man vill med resten av ingredienserna.

Koranen anses vara ”Guds ord”, om du kan unna dig lyxen att slå dövörat till när Gud pratar är du inte muslim.
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-08-20 kl. 13:41.
Citera
2021-08-20, 13:39
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Ja i vilket annat land hittar du 99% enighet om folkets viktigaste fråga?
Citera
2021-08-20, 13:40
Avslutad
Citat:
Gällande sharialagar råder det förkrossande enighet, såvida du inte sitter på annan information? Talibanerna inför bara sharia som önskat.
Citera
2021-08-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Flera tolkningar, javisst men dessa ger inte stöd för västerländskt liberalt önsketänkande. Oavsett vilken tolkning man tillämpar gällande sharia kommer bl.a. demokrater, kvinnor och HBTQ att vara de självklara slagpåsarna. Du kan riva ut hur många sidor du vill ur muslimens heliga skrifter och ändå tvingas vara antihomo, det finns ingen väg runt detta. För att islam ska kunna motsvara dina liberala förväntningar måste du utrota hela islam, koranen är ingen kokbok där man kan välja bort fläsket och strunta i resten.

Koranen anses vara ”Guds ord”, om du kan unna dig lyxen att slå dövörat till när Gud pratar är du inte muslim.

Om du vill diskutera med mig borde du inte lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt att afghanerna skulle tycka om HBTQ eller demokrati, bara att sharia inte är en monolit som alla är överens om. Dels finns är det svårt att läsa koranen och dels finns det fler källor till sharia än koranen. Sedan har vi den av mig nämnda faktorn att afghaner nog ofta är mycket obildade i sin egna religion.
Citera
2021-08-20, 13:47
Medlem
Citat:

Du säger den där siffran som du pratar om att Stockholm är Sveriges huvudstad. Nej 99% vill inte ha sharia. Tror du alla unga tjejer som studerade i Kabul ville ha Sharia ? Fel verkligen inte, tror du dom som studerar på American University of Kabul ville ha Sharia?
Citera
2021-08-20, 13:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om du vill diskutera med mig borde du inte lägga ord i munnen på mig. Jag har aldrig sagt att afghanerna skulle tycka om HBTQ eller demokrati, bara att sharia inte är en monolit som alla är överens om. Dels finns är det svårt att läsa koranen och dels finns det fler källor till sharia än koranen. Sedan har vi den av mig nämnda faktorn att afghaner nog ofta är mycket obildade i sin egna religion.

Haha du avfärdar afghanernas tro med att de är outbildade om sin religion men de skiter nog totalt i vad du tycker om den saken. Afghanerna skiljer också ut sig ordentligt från många andra länder som ofta anser att det finns många olika tolkningar av sharia, afghanerna däremot är långt mer kategoriska och anser att det bara finns en tolkning. Detta får du acceptera att de tycker även om du anser att de är outbildade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in