2021-08-20, 11:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Tror du inte att talibanerna säger vad de tror är opportunistiskt för tillfället?

"Islamic doctrine divides the world into two conflicting realms, the House of Islam, where Islamic law holds sway, and the House of War, the rest of the world on which war must be waged until Islam is triumphant."

Mycket möjligt. Men detta har de sagt i åratal. De vill ta makten om ”sitt” land och bli lämnade i fred.
Citera
2021-08-20, 11:39
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Så jävla mycket tjat om talibanernas krigsbrott mot deras egna befolkning, men ingen lyfter ögonbrynen när kineserna mördar politiska fångar och rensar ut en hel etnisk grupp. Då bojkottar ingen kinesiska produkter, inget som aftonbladet, expressen eller dn har nåt intresse att skriva om. Världen är ett jävla skämt.
Kan hålla med...nästan helt i alla fall. Vad som är tydligt däremot, och har varit sen länge egentligen, är att nästan hela världens befolkning betraktas och behandlas som biorobotar; vars yttersta syfte tycks vara att blidka, samt behaga, salongslejonen som står överst i den kapitalistiska hierarkin. Tvi vale!

Bitter lake
Citera
2021-08-20, 11:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur länge..?
Tjaa.., tippar väl på att Biden vill ha ut "sitt" så snabbt som möjligt. Så säg 2-3 veckors försening max, det är givetvis min amatörmässiga uppskattning.
Taliban-bossarna har fullt upp under den tiden, allt gick snabbare än vad de förväntade. Har de tur tar de en vattenpipa på kvällen..(även det är mina subjektiva tankar).
Tror även taliban-bossarna har fullt upp med att hålla koll på vad som sker på landsbyggen. Såg tidigare idag en artikel om någon form av motstånd, detta var inte regerings-trupper. Landet Afghanistan kan kanske vara lättare att ta.., men att behålla kontrollen..?)
Får se även om samtliga klanledare/stammar/jihadkrigare får de vad de önskar utav ledande talibaner i längden.., misstänker att det kan bli knepigt att behaga samtliga..

Ja det verkar nästan som afghanska armén faktiskt förstörde för andra som ville försvara sig, först nu när den första är borta försöker andra försvara sig mot talibanerna. Var allt uppgjort? Var det bestämt att armén skulle ge makten till talibanerna?

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Bra fråga.. Det borde det ju vara, eftersom flygplatsen är ”säkrad”. Men det ser ju inte så ut.
Skärmbild:
https://imgur.com/o3fd6ZA
Så här såg det ut när MOJO89 - US Air Force försökte landa.

Det kanske bara är "kö" att använda landningsbanan? Jag hörde att Biden fått kritik för att USA lämnade sin bas i Bagram där hade de tydligen 2 landningsbanor istället för bara 1 i Kabul.
Citera
2021-08-20, 11:42
Medlem
swehardrockers avatar
https://www.reuters.com/world/asia-pacific/afghan-envoy-says-hold-out-panjshir-province-can-resist-taliban-rule-2021-08-18/

Rapport från Panjshir sjukhus som opereras av Italienska volontärer. Dem säger att de känner sig säkra men att allt fler sårade soldater kommer in på sjukhuset nu
Citera
2021-08-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Så jävla mycket tjat om talibanernas krigsbrott mot deras egna befolkning, men ingen lyfter ögonbrynen när kineserna mördar politiska fångar och rensar ut en hel etnisk grupp. Då bojkottar ingen kinesiska produkter, inget som aftonbladet, expressen eller dn har nåt intresse att skriva om. Världen är ett jävla skämt.
Generellt skrivs mycket litet negativt om den kinesiska regimen.
Tyvärr kan det vara så enkelt att pengarna styr.
Regimen är aggressiv mot all kritik.
När HM slutade köpa från Xinjiang pga förtrycket mot den muslimska befolkningen blev de snabbt svartmålade på nätet så att deras försäljning rasade. Sedan backade HM snabbt.
Ingen protesterar mot den kinesiska regimen eftersom det kostar pengar.
Citera
2021-08-20, 11:43
Medlem
Dilzoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Enligt talibanerna själva har de inga ambitioner att vidga sitt territorium utanför Afghanistan. De är en typ av nationalister.
Turkmenistan svettas tydligen, de har ju hjälpt Amerika med militärbase i 12 år i samband med "kriget mot terrorism" kanske tiden kommer då skulden ska återgäldas.
Citera
2021-08-20, 11:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ja USA har väl sina Fairchild A-10 med sina berömda gatling-kanoner som kommer att göra köttfärs av taliban-bananerna.
Plus Apache-helikoptrarna.
Hur mycket mer flygstridskrafter kan de flyga in via Pakistan tro ?
Vet ej ens om de har någon slags andraslagsförmåga att tala om ?
Taliban-bananerna alltså ?
De har ju bara sådana där gamla pansarskott, de är väl helt otillräckliga mot tex Apachen har jag för mig.
Klart om de verkligen träffar så då kan det gå illa.
Men pansarskotten är bara byggda för att träffa relativt långsamtgående pansarfordon på kort avstånd,
inte något som flyger.
Jag vet inte ens om de har något vapen som kan träffa flyget.
Visst kan en AK-47 träffa ett flygplan, men sannolikheten att det ska bli allvarligt skadat att det störtar är mycket liten.
Sedan har säkert USA en hel svärm av drönare som kan hålla ett stort antal mål under uppsikt.
Och som de lika gärna kan förlora, utan att de förlusterna blir kännbara.
Kanske att USA får hjälp i slutfasen av att Ryssland skickar in några dussin MIG-31 som dundrar fram i överljudsfart straxt över hustaken, de fullständigt skrämmer skiten ur talibanerna ?
Dvs om Ryssland får använda Turkmenistans flygplatser ?

Blir det svårt att flyga iväg med de sista trupperna från flygplatsen? Jag menar när alla civila etc. har rest därifrån så måste ju de som bevakar flygplatsen hoppa på de sista flygplanen utan att någon kan bevaka flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Detta var bra gjort av talibanerna, om det är sant det vill säga.
https://thecradle.co/Article/news/1168

Bra kanske de tänker att nu behöver de inte IS längre? Eller de kanske aldrig samarbetade med dem?
Citera
2021-08-20, 11:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilzos
Turkmenistan svettas tydligen, de har ju hjälpt Amerika med militärbase i 12 år i samband med "kriget mot terrorism" kanske tiden kommer då skulden ska återgäldas.

Det får tiden utvisa. Just nu tror jag talibanerna enbart är intresserade av att säkra Afghanistan innan de gör något annat. Med tanke på att en motståndsarmé börjar samlas kan ett utdraget inbördeskrig stå för dörren.
Citera
2021-08-20, 11:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Sant är att talibanerna är talibaner, men liksom samtliga politiska partier i Sverige har förändrats under de senaste decennierna, så har även talibanerna gjort detta. Talibanerna 2.0 är inte samma talibaner som för 20 år sedan. Hur mycket som har förändrats vet vi inte än, men vi kan konstatera att de redan i praktiken har förändrats.
Absolut. Det ser man särskilt i den här videon.
https://www.kaotic.com/video/20600437_20210813031855_t

Riktiga humanister är de de där talibanerna. Särskillt när de tvingar barn att se på. Det bidrar till att skapa stabila barnpsyken och solskensminnen från barndomen helt klart.
Senast redigerad av Trolltestet 2021-08-20 kl. 12:05.
Citera
2021-08-20, 12:01
Medlem
EndGames avatar
https://www.expressen.se/nyheter/talibanernas-blodiga-framfart-oskyldiga-mordas-och-torteras/

Precis som jag beskrev tidigare i tråden hanterar nu talibanerna USA kolloboratörer.
Västvärlden häpnar trots att det här har varit standard förfarande i århundraden. Nej jag är ingen vän av talibaner men det är så här anti-ockupationskrig alltid har slutat om ockupanten drivs ut. Tror ni mig inte läs själv hur holländare behandlade kvinnor som fraterniserat med tyskar. ANCs behandling av överlöpare etc etc etc.
Citera
2021-08-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Blir det svårt att flyga iväg med de sista trupperna från flygplatsen? Jag menar när alla civila etc. har rest därifrån så måste ju de som bevakar flygplatsen hoppa på de sista flygplanen utan att någon kan bevaka flygplatsen.

Även om det finns någon slags överenskommelse om att låta USA evakuera ostört så är det nog risk att den sista flighten kan bli fördröjd..
Citera
2021-08-20, 12:04
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilzos

Var det inte Kyrgyzstan som flygplatsen var i? Iallafall så blir nog Turkmenistan svårt, landet är som Nordkorea på Schweizisk utrikespolitik. Deras ledare tror att han är utvald av Allah och har totalt kontroll över sin hjärntvättade befolkning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in