2021-08-20, 02:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det inte USA som bestämmer vilka som skall få landa?

Bra fråga.. Det borde det ju vara, eftersom flygplatsen är ”säkrad”. Men det ser ju inte så ut.

Skärmbild:
https://imgur.com/o3fd6ZA

Så här såg det ut när MOJO89 - US Air Force försökte landa.
Citera
2021-08-20, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag börjar tro att du vill att USA inleder krig mot oss eftersom abort är lagligt här, tycker du så?
Nej jag tycker nog inte att andra länder ska ha rätt att kriga mot oss bara för att mammor får döda sina foster.

Nej det tycker jag inte, och då får de nog starta krig mot sig själva först, eftersom abort är lagligt i USA. Men jag skrev födda barn, inte embryon eller foster, om du kommer ihåg det:

(FB) Kabul har fallit. Talibanerna har tagit över Afghanistan.

Kan du svara på mina frågor nu, i förra inlägget:

Om du tycker att omvärlden ska respektera ett land som ger föräldrar rätt att döda sina barn, då förstår jag varför du också tycker att omvärlden ska respektera ett land som tvingar kvinnor att bära slöja, och ger män rätt att låsa in sin fru och ger föräldrar rätt att tvångsgifta bort sina barn, så som talibanerna troligen vill ha det om man utgår ifrån förra gången de hade makten i Afghanistan.
Citera
2021-08-20, 02:04
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är det tydligen problem även för Amerikanska plan att få landningstillstånd i Kabul. MOJO89-US Air Force har cirklat ett tiotal ggr i anslutning till flygplatsen - och har nu vänt söder ut igen.

https://www.flightradar24.com/MOJO89/28d699f5
Varför skulle det landa?

Det är till för att tanka bombplanen. Medans det är i luften.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/KC-10_Extender_%282151957820%29.jpg/1920px-KC-10_Extender_%282151957820%29.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_KC-10_Extender

"Problem ... att få landningstillstånd"
Citera
2021-08-20, 02:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Läs då det du skrev igen och speciellt det jag har fetat:

Majoriteten av afghanerna anser som sagt att det bara finns en tolkning av sharia så självklart ställer de då upp på talibanernas tolkning av sharia.

Det har skett värre saker i Sverige.
Jag har väl inte sagt något om det. Men du tolkar ju allt bokstavligt, så då kan väl jag också få göra det, eller?
Dock en stor skillnad, här avrättas (stenas) inte kvinnor på fotbollsarenor m.m, inför publik av de som styr Sverige, dessutom har man här rätt till att försvara sig i domstol!
Citera
2021-08-20, 02:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Nej det tycker jag inte, och då får de nog starta krig mot sig själva först, eftersom abort är lagligt i USA. Men jag skrev födda barn, inte embryon eller foster, om du kommer ihåg det:

Om du tycker att omvärlden ska respektera ett land som ger föräldrar rätt att döda sina barn, då förstår jag varför du också tycker att omvärlden ska respektera ett land som tvingar kvinnor att bära slöja, och ger män rätt att låsa in sin fru och ger föräldrar rätt att tvångsgifta bort sina barn, så som talibanerna troligen vill ha det om man utgår ifrån förra gången de hade makten i Afghanistan.
Och dessutom berövas rätten till läkarvård!
Citera
2021-08-20, 02:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Varför skulle det landa?

Det är till för att tanka bombplanen. Medans det är i luften.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b9/KC-10_Extender_%282151957820%29.jpg/1920px-KC-10_Extender_%282151957820%29.jpg

"Problem ... att få landningstillstånd"

Haha, men det va ju en bra förklaring. Den köper jag.
Citera
2021-08-20, 02:08
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Ja det är en svensk värdering att mamman får döda fostret till och med den 21:a veckan men om ett land anser att man inte ska få göra det då, då borde de ha rätt att kriga mot Sverige enligt ditt tänk. Du respekterar inte andra länders självbestämmande utan anser dig ha rätt att tvinga dem till underkastelse när de inte gör som du tycker. Riktigt antidemokratiskt.

Aborträtten i USA varierar för övrigt mellan staterna.
Citera
2021-08-20, 02:15
Medlem
Citat:
Och du verkar fortfarande inte förstå att det finns afghaner som inte vill leva under förtryck, och som därför borde få asyl i tex Sverige eller andra länder där de kan slippa leva under förtryck.

Istället ska de komma hit och förtrycka svenska kvinnor, det verkar klyftigt tänkt ?
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det inte USA som bestämmer vilka som skall få landa?

Ja, USA eller NATO har full kontroll över Afghanistans luftrum.
Brittiska C-17 hade landat och startat där igår, vet ej om de tog med sig amerikaner och/eller britter.
Holländare hade visst fått åka med ett brittiskt sådant flygplan igår.
Citat:
Nu är det tydligen problem även för Amerikanska plan att få landningstillstånd i Kabul. MOJO89-US Air Force har cirklat ett tiotal ggr i anslutning till flygplatsen - och har nu vänt söder ut igen.

Det är väl ett övervakningsflygplan av något slag. Det är inte säkert att bilden på Flightradar24 stämmer med hur det ser ut i verkligheten. Militären kan ha anledning att byta dess transponderkod. De återvänder väl när det är dags att fylla på bränsle.
De skrev ju att en del av flygplanen har stängt av transpondrarna för de behövs inte för militären ändå.

Ser att det har vänt tillbaka och det ser ut som att det kommer att landa på Sharjah flygplats inom kort. Det har kursen spikrakt på Sharjah flygplats. Troligen för tankning.
Om transponderna har stängts av så gör ju att de civila webbtillämpningarna Flightradar24 och tex Flightstats inte heller kan visa dem.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-08-20 kl. 02:20.
Citera
2021-08-20, 02:26
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Talibanerna visar stor mognad och skicklighet. De har befriat hela landet från de utländska ockupanterna och deras lakejer med bara några skärmytslingar och nu transformeras makten i Kabul till talibanerna fredligt. Talibanerna kommer ut som de som värnar människors liv och värdighet, som verkliga humanister!

Stämmer ju inte.
Befriat landet från de utländska ockupanterna? De lämnade landet om du missat det, vilket ledde till en kollaps i världens mest korrupta land.
Nu kommer rapporter som tillbaka visar (den mognad) du hänvisar till ex kvinnor tvingas inomhus, prygling och mord rapporteras, av mina kontakter kvar i landet sker utfrågning av Afghaner som jobbat på ambassader, dessutom Afghanistan+Taliban analytiker ser det som en lögn innan allt är etablerat som regering etc. då kommer det gå tillbaks i gamla taliban tänket.
Eftersom hela fria västvärlden inte kommer acceptera talibanstyret så finns bara kommuniststater kvar att göra affärer med. Räknar inte Pakistan då de inte bidrar nämnvärt ekonomiskt.
Citera
2021-08-20, 02:32
Medlem
Citat:

Och där vände det nästan rakt söderut och befinner sig precis på inflygningskorridoren till Abu Dhabi tydligen.
De verkar inte direkt vara vilse nä, och antagligen vill landa där om några minuter - men nu väntar kudden så ni får kolla själva imorgon bitti hur det gått
Citera
2021-08-20, 02:33
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur länge..?

Tjaa.., tippar väl på att Biden vill ha ut "sitt" så snabbt som möjligt. Så säg 2-3 veckors försening max, det är givetvis min amatörmässiga uppskattning.

Taliban-bossarna har fullt upp under den tiden, allt gick snabbare än vad de förväntade. Har de tur tar de en vattenpipa på kvällen..(även det är mina subjektiva tankar).

Tror även taliban-bossarna har fullt upp med att hålla koll på vad som sker på landsbyggen. Såg tidigare idag en artikel om någon form av motstånd, detta var inte regerings-trupper. Landet Afghanistan kan kanske vara lättare att ta.., men att behålla kontrollen..?)

Får se även om samtliga klanledare/stammar/jihadkrigare får de vad de önskar utav ledande talibaner i längden.., misstänker att det kan bli knepigt att behaga samtliga..

USA har ju tillfört ca 3500 man för evakuering av utländsk personal även England och Frankrike utgör denna kedja. Tror därför det tar längre tid än 2-3 veckor. Det sitter rätt många civila fast allt från hjälparbetare, företagspersonal, 3 land personal som ex gurkha soldater som skyddat ambassader. I green village finns flera utländska poliser, SA- personal. Det som alltid är den stående frasen : Vi såg det inte komma, vi har varit naiva något vi får höra konstant.
Citera
2021-08-20, 02:42
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Och där vände det nästan rakt söderut och befinner sig precis på inflygningskorridoren till Abu Dhabi tydligen.
De verkar inte direkt vara vilse nä, och antagligen vill landa där om några minuter - men nu väntar kudden så ni får kolla själva imorgon bitti hur det gått
Åh Jesus... Det är fortfarande ett lufttankningsflygplan.

Det utgår från en militärbas som heter Al Dhafra utanför Abu Dhabi.

Det flyger från den basen, till Afghanistan, tankar bomb och spaningsflygplanen över Kabul, från luften (alltså utan att landa), sedan flyger den tillbaka till UAE. Och ersätts av ett annat lufttankningsflygplan. Om och om och om igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Al_Dhafra_Air_Base
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in