Citat:
Ursprungligen postat av
Castle
Ligger det något i detta?
Hela tråden är förbluffande, för den kräver missförstånd kring hela den svenska kulturen. Likt alla andra kulturer finns ett antal unika drag. Ett av de mest unika drag den här kulturen har är tyvärr(?*) att den svenska befolkningen kan vara
världens minst socialt kompetenta. Detta upplevs extremt konstigt i nästan alla andra kulturer. Jämför tex hur du känner/tänker om du hamnar i en kultur där ingen kan räkna, läsa eller skriva.
* Det finns människor som uppskattar detta, eftersom det är ett av få utvecklade länder där du kan springa runt och titta ned på dina skor vid möten med andra människar utan att uppfattas som ett läskigt freak
Citat:
Ursprungligen postat av
sonny.r
Det kan stämma. Jag är helt värdelös på det(att flörta), tror jag, och absolut inte framåt eller drivande av mig. Misstänker att allt hänger samman med vår(skandinaver och tyskar) syn på arbete(som vi värderar väldigt högt) och att det påverkar vissa delar av relationskapande(så som att flörta) på olika sätt. Men det är bara en spontan reflektion.
Oavsett vad det kan härledas från så beror det för individen på att det sociala är en färdighet, som aldrig utvecklas i Sverige. En amerikansk 5-åring förväntas kunna uppföra sig i sociala sammanhang, på ett sätt en svensk 30-åring inte förväntas klara av.
Om vi inte hade kulturella förväntningar om att kunna läsa och skriva skulle inte folk kunna det heller.