2021-08-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din fråga och trådstart är rätt korkad därför att du har ju själv sett en standardbil ligga på taket, räcker inte det…?
Om man inte ställer korkade frågor kommer man inte lära sig något. Jag antog att bilen jag såg hade rullat över och lagt sig på tak/vindruta/motorhuv. Alltså inte ”frivoltat” och landat platt på taket.

Jag antog att ”bilar inte håller för att landa platt på taket efter en en ”frivolt”” men det var ju fel.

Jag undrade ”Hur mycket håller egentligen ett vanligt biltak för?” Fått flera bra svar. Jag har lärt mig mer från svaren här än jag lärde mig av att se en bil som låg på huv-tak. Tydligen kan den ev. ha ”frivoltat”.
Senast redigerad av PaulDAllison 2021-08-20 kl. 10:05.
Citera
2021-08-20, 10:03
Medlem
hroobarbs avatar
Ja, taket kommer att hålla - även om bilen voltar i hög fart. Det är en av de allra viktigaste säkerhetsaspekterna på en bil.
Citera
2021-08-20, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Om man inte ställer korkade frågor kommer man inte lära sig något. Jag antog att bilen jag såg hade rullat över och lagt sig på tak/vindruta/motorhuv. Alltså inte ”frivoltat” och landat platt på taket.

Jag antog att ”bilar inte håller för att landa platt på taket efter en en ”frivolt”” men det var ju fel.

Jag undrade ”Hur mycket håller egentligen ett vanligt biltak för?” Fått flera bra svar. Jag har lärt mig mer från svaren här än jag lärde mig av att se en bil som låg på huv-tak. Tydligen kan den ev. ha ”frivoltat”.

Jodå, men då är ju din trådstart ändå korkad, för du säger nu att du trodde bilen bara rullat över, ändå frågar du i starten om man kan rulla över en standardbil på taket, vilket du ju faktiskt sett att en bil tål, ligga på taket…
Citera
2021-08-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vad tror du A-stolparna har för funktion?
Finns ju B & C stolpar också
Citera
2021-08-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulDAllison
Jag har alltid fått höra att taket på en vanlig personbil inte håller för att landa på. Alltså om en bil voltar och landar på taket kommer taket tryckas in. Låter logiskt att takkonstruktionen kollapsar under bilens tyngd. Rallybilar har rallybåge för att bilens tak inte ska kollapsa vid en ev. krasch där bilen landar på taket.

Förra veckan åkte jag förbi en olycksplats där en vanlig personbil låg på taket. Bilen var ”helt” intakt och låg med motorhuv, vindruta och tak ner mot marken. Massor av glassplitter men takkonstruktionen var i princip intakt.

Jag fattar att bilar inte håller för att landa platt på taket efter en en ”frivolt” men en bil kan tydligen rulla över och lägga sig med taket nedåt.

Hur mycket håller egentligen ett vanligt biltak för? Kan man vända på en standardbil och lägga den på taket?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, men då är ju din trådstart ändå korkad, för du säger nu att du trodde bilen bara rullat över, ändå frågar du i starten om man kan rulla över en standardbil på taket, vilket du ju faktiskt sett att en bil tål, ligga på taket…

OT. Gör jag?
Citera
2021-08-20, 13:56
Medlem
INTPs avatar
På skrotar har det varit vanligt att stapla bilarna på varann, åtminstone tre bilar högt utan att taken ger med sig. Samtidigt väljer vissa att trycka ner taken för att stapeln ska bli stadigare och fler bilar ska gå in på samma höjd.

Moderna bilkarosser är ganska imponerande när det gäller styrka och krocksäkerhet, och just taket är en väldigt viktig del av buren runt kupéutrymmet. Det är väldigt svårt att få en lika styv kaross på en cab som på en bil med tak, och caben blir tyngre för att det behövs mycket mer material i golvet.
Citera
2021-08-20, 14:12
Medlem
Ponera att bilen som hamnat på fel sida har taklucka eller, ännu värre, stort glastak - vad händer då?
Någon som sett bil med stort glastak efter rullning/vältning?
Citera
2021-08-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ponera att bilen som hamnat på fel sida har taklucka eller, ännu värre, stort glastak - vad händer då?

Glaset spricker men inte mer än så. Stabiliteten ligger i ramen. Dvs A-B-C (D på en Kombi)-stolparna samt även på vissa bilar tvärgående stag över taket. Det i mitten spelar egentligen ingen roll utan det är just sidorna och "ramen" runt själva taket som är det viktiga.
Citera
2021-08-20, 14:30
Medlem
Hoppas det stämmer...för om en SUV behöver väja för älg så blir det nog taket.
Citera
2021-08-20, 14:34
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Det är fortfarande en bärande ramkonstruktion av balkar som tar upp kraften, själva "mitten av taket" på en bil för oftast bara tunn plåt så där kan man lika gärna ha glas eller taklucka eller vad som där.

Jämför med targatak som var vanligt på 70-80-talet, en så kallad halvcab.
https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/05/Porsche-911-Targa-57.jpg
https://i.pinimg.com/736x/7a/9c/9c/7a9c9caaa45ee18635fdd911f2905d05--chevy-camaro-firebird.jpg
http://ipocars.com/imgs/a/e/k/q/j/toyota__supra_mkiv_turbo_targa_6_gear_dt_original_ model_1994_1_lgw.jpg
Citera
2021-08-20, 14:39
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hoppas det stämmer...för om en SUV behöver väja för älg så blir det nog taket.
Man bör nog inte väja med en SUV, bättre att ta älgen rakt på. En SUV är så hög att huven tar en del av smällen så älgen är på väg upp när den träffar rutan.
Citera
2021-08-20, 14:47
Medlem
En SUV kan inte väja för en älg...för hög tyngdpunkt. för dåliga vägegenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in