2021-08-20, 10:23
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, en tredje dos hade nog varit bra? Finns väl en del länder som även erbjuder utlänningar vaccin? USA tror jag är ett sådant land, men lite långt att åka bara för vaccin. Kanske finns närmare?

Nog... kanske... möjligen... Och om den tredje inte ger önskad effekt så tar du gladeligen den fjärde? Så fort som möjligt? Skulle vara intressant att veta hur du resonerar. Ju fler injektioner, desto bättre? Eller?
Citera
2021-08-20, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan ju "åka på semester" till ett annat län i Sverige, och passa på att ta "dos 1" där, för att du "inte haft tid" tidigare...

Ja, något sådant. Hade förstås varit ännu bättre om man i Sverige erbjöd alla en tredje dos nu under hösten. Gärna då med en uppdaterad variant av vaccinet för att möta mutationerna.
Citera
2021-08-20, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Nog... kanske... möjligen... Och om den tredje inte ger önskad effekt så tar du gladeligen den fjärde? Så fort som möjligt? Skulle vara intressant att veta hur du resonerar. Ju fler injektioner, desto bättre? Eller?

Ja, jag tror på det. Ju mer försvagade corona-baciller som förs in i kroppen. Ju bättre immunrespons borde man ju få. Kanske kan man få en sträng av mutations-varianterna i vaccinet också? Då borde det bli ännu bättre. Hur tänker du kring vaccinet? Ingen under 60 som ligger på IVA nu är ju fullvaccinerade, så vaccinen tycks ju hjälpa. Frågan är bara hur länge. Immuniteten tycks inte vara så långvarig som vissa försökt göra gällande.
Citera
2021-08-20, 10:29
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det tar enormt lång tid att vaccinera hela världen ändå, det kan man inte vänta på... Om vi hade hållit gränserna ordentligt stängda, och med tvångskarantän för dem som vi ändå släppte in (oavsett medborgarskap), så skulle det inte ha spelat någon roll hur det ser ut i resten av världen. Rent krasst. Vi lyckas ju hålla rabies utanför landet genom att varje import av djur kräver ett jättearbete: veterinärintyg, vaccinbevis, jordbruksverkets godkännande i varje enskilt fall, tvångskarantän i fyra månader, djuret får inte ens komma ut ur buren under transporten från flygplatsen till karantänen, o.s.v.. Klart det skulle gå med människor också, om vi bara inte vore så mesiga.
Det tar lång tid att vaccinera världen bla. för att det inte finns en obegränsad mängd vaccin.

Frågan är om flera doser till de som redan är vaccinerade är effektivare än att vaccinera så många som möjligt med det vaccin som finns.

På kort sik är det givetvis bäst för den enskilde individen att ha ett så bra skydd som möjligt (få en tredje spruta),
men på längre sikt?
Vad är bäst då?
Citera
2021-08-20, 10:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, något sådant. Hade förstås varit ännu bättre om man i Sverige erbjöd alla en tredje dos nu under hösten. Gärna då med en uppdaterad variant av vaccinet för att möta mutationerna.

Ja, jag hade gärna tagit en dos Sinovac som tredje dos. Jag tror att det skulle vara ett utmärkt komplement nämligen, när man redan har tagit två doser mRNA-vaccin (men inte som enda vaccin).
Citera
2021-08-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Direct evidence in hamsters shows SARS-CoV-2 is airborne

Evidence suggests that severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) can be transmitted without contact by respiratory droplets and aerosols bearing the virus when coughing, sneezing, speaking, and breathing. The virus has been cultured from aerosols collected nearby COVID-19 patients, and such aerosols can linger in still air for hours.
https://www.news-medical.net/news/20210815/Direct-evidence-in-hamsters-shows-SARS-CoV-2-is-airborne.aspx
Klassisk pandemistudie.

Man gör en dålig experimentuppställning för att bevisa något som inte är sant.
Citera
2021-08-20, 10:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tror det var Aftonhoran som hade en uppställning av hur stor andel av ungdomar som vaccinerat sig i olika län.
Bor det olika typer av ungdomar i olika län menar du?
Citera
2021-08-20, 10:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Klassisk pandemistudie.

Man gör en dålig experimentuppställning för att bevisa något som inte är sant.

Vad är inte sant ? Att viruset smittar genom luften?
Citera
2021-08-20, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det tar lång tid att vaccinera världen bla. för att det inte finns en obegränsad mängd vaccin.

Frågan är om flera doser till de som redan är vaccinerade är effektivare än att vaccinera så många som möjligt med det vaccin som finns.

På kort sik är det givetvis bäst för den enskilde individen att ha ett så bra skydd som möjligt (få en tredje spruta),
men på längre sikt?
Vad är bäst då?

På längre sikt kommer det ju att tillverkas mer vaccin. Och jag upprepar att vi inte skulle behöva bry oss om vad som händer i resten av världen, bara vi skulle hålla koll på gränsen. Och då först och främst de stora, internationella flygplatserna och (i mindre grad) hamnarna, för det är dit smittade personer från fattigare länder kommer. De går inte genom skogen, så att sätta militär att bevaka gränsen till Norge var ju bara fånigt... Seglar till småbåtshamnar gör de inte heller.
Citera
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Ja, jag tror på det. Ju mer försvagade corona-baciller som förs in i kroppen. Ju bättre immunrespons borde man ju få. Kanske kan man få en sträng av mutations-varianterna i vaccinet också? Då borde det bli ännu bättre. Hur tänker du kring vaccinet? Ingen under 60 som ligger på IVA nu är ju fullvaccinerade, så vaccinen tycks ju hjälpa. Frågan är bara hur länge. Immuniteten tycks inte vara så långvarig som vissa försökt göra gällande.

Okej, låt säga att du faktiskt slipper avlida i covid, om du tar så många sprutor som du bara kan få. Kan faktiskt stämma, det håller jag med om. Men. Alla andra dödsorsaker som existerar då? Allt det som folk dog av innan år 2020? Kommer du slippa dö av dom också, tack vare alla dessa sprutor du tar? Dom kanske gör dig odödlig? Är det så du tänker?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bor det olika typer av ungdomar i olika län menar du?

Jag tror inte att jag vill utveckla det här.
Citera
2021-08-20, 10:38
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Frankrike kommer antivaxxers själva få betala sina PCR test. Utan ett negativt test blir du utestängd.

Klokt beslut!
Att man som antiwaxxer får betala sina tester själv ser jag som självklart.
Samhället erbjuder bra vaccin utan kostnad, och väljer man en annan väg så kostar det pengar.

Bra också att möjligheten finns, då jag är emot att helt utestänga någon pga vaccinstatus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in