2021-08-19, 23:03
Medlem
Kvinnorna övervärderade sina företagsidéer något enormt. Ofta hade de bara en idé och inget färdigt företag. Att sen blanda in vänsterextremism i allt gör det inte bättre. Vi vill ha något gratis och någon annan ska betala dyrt för det. Vår styrka är att vi är tjejer, därför får ni ha överseende med att vi inte kommer leverera.
Citera
2021-08-19, 23:31
Medlem
Eckiumbums avatar
Unga kvinnliga entreprenörer med kvinnorelaterade/Vegan/PK relaterade produkter verkar få rätt mycket pengar, de måste vara överlägsna alla andra typer av entreprenörer.

Det är också intressant att många entreprenörsutbildningar mest verkar spotta ur sig någon slags lajvare.

Drakarna är också lite bleka och ängsliga. In med Blondinbella och någon islamist som driver undermåliga friskolor.
Citera
2021-08-20, 00:47
Medlem
Helt absurt att värdera ett företag vars enda pryl är en automat som kan mata ut tamponger till 20 miljoner SEK.

De betalar alltså 4000 för tillverkningen av prylen och sedan en prenumeration på 300/månad.

Spontant känns det som att en konkurrent kan dyka upp på två dagar och sälja samma pryl för 1500 och skippa prenumerationstjänsten. Att komma ikapp tekniskt kan inte ta mer än ett par dagar och kommer alla "avtal" vara så mycket värda när konkurrenten är billigare?

Det vore dessutom busenkelt att lägga till telefon-notiser för när påfyllning krävs och så vidare. Men på hemsidan säger man istället att den "rymmer många och man hinner upptäcka innan det är slut".

Idén kanske har något men 20 miljoner för den där lådan som var med i programmet? Njaaaa...
Senast redigerad av kalleboool 2021-08-20 kl. 00:53.
Citera
2021-08-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Helt absurt att värdera ett företag vars enda pryl är en automat som kan mata ut tamponger till 20 miljoner SEK.

De betalar alltså 4000 för tillverkningen av prylen och sedan en prenumeration på 300/månad.

Spontant känns det som att en konkurrent kan dyka upp på två dagar och sälja samma pryl för 1500 och skippa prenumerationstjänsten. Att komma ikapp tekniskt kan inte ta mer än ett par dagar och kommer alla "avtal" vara så mycket värda när konkurrenten är billigare?

Det vore dessutom busenkelt att lägga till telefon-notiser för när påfyllning krävs och så vidare. Men på hemsidan säger man istället att den "rymmer många och man hinner upptäcka innan det är slut".

Idén kanske har något men 20 miljoner för den där lådan som var med i programmet? Njaaaa...

Innebär abonnemanget inte ens att de fyller på?
Så företaget ska betala 300kr i månaden, för att anställda enbart ska kunna ta mens-skydd var 4e minut?
Kanske ändå vore bättre lägga 300 kr i månaden på mens-skydd i en skål....
Citera
2021-08-20, 01:12
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Kul att de skall börja igen. Man saknar ju dock Sven Hagströmer som drake. Man kommer aldrig att glömma när han tackade nej till Storytel förra gången programmet sändes. Det måste ju vara hans livs sämsta (missade) affär.

Nja, tackade nej gjorde han inte men däremot la han ett (för girigt) erbjudande och blev utkonkurrerad av ett betydligt bättre erbjudande av en annan drake, Richard Båge, som Tellander direkt nappade på.
Båge äger för övrigt inte mycket längre men han lär ha tjänat bra på det han sålt av.
Storytel är värderat till runt 10 miljarder så Båge hade haft 1 miljard om han behållit sina 10%.
Citera
2021-08-20, 01:38
Medlem
Mensskyddsautomaten var ju en bra idé, eftersom det börjar bli populärt med gratis mensskydd, och automaten gör att den som behöver kan få det vid behov, men det går inte att få ut hur mycket som helst.

Det håller ju kostnaden nere.

Men det borde ju finnas en variant för bindor också, och inte bara för tamponger, eller en variant med bägge delarna.

Jag tänker mig att behovet är som störst på skolor, och att det kanske inte är helt ovanligt att nån tjej får sin allra första mens i skolan, och då är det nog enklare att använda en binda än en tampong.

Tänker mig att de flesta använder bindor i början, och vissa kanske aldrig vill använda tampong.

Så automaten borde innehålla bindor också, särskilt om den är placerad på skolor där lite yngre elever går.
Senast redigerad av iea 2021-08-20 kl. 01:46.
Citera
2021-08-20, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool

Jag stör mig rejält på det där inslaget av ett antal olika anledningar.
Grundidén i sig är det inga större fel på, men allt annat.

Värderingen till 20 000 000 är vansinnig och den förhandlade alltså drakarna inte ens om.
Nu vet jag så klart att inte allt visas, men om de pratade om det tycker jag att det vore rimligt att även visa åtminstone något om vad drakarna kan bidra med utöver pengar.

Kan de exempelvis få ner kostnaden för tillverkning och leverans avsevärt?
De arbetar redan heltid, men har de tänkt sig att fortsätta göra det eller gå all in på sitt 20 miljonersföretag?
Är tanken att vinsten enbart ska komma genom abonnemang på 300 kr är det inga större problem när företaget är så pass litet och i praktiken är en fritidsverksamhet, men nu när de ska växa kommer de ju att vara tvungna att ett helt team och ska de växa utomlands kräver det därtill kompetent personal för de marknaderna.

Baserat på hemsidan verkar det inte ens vara ett krav att de beställer tampongerna från dem. Vad de rimligtvis borde försöka göra är att teckna ett exklusivitetsavtal med en tampongtillverkare och öka intäkterna genom det. Är det något en drake har bra kontakter för att göra? Ingen som helst aning eftersom det inte var något som togs upp.

Finns det möjlighet att få speciallackerade apparater om ex ett företag eller idrottsförening efterfrågar det? Ingen som helst aning eftersom det heller inte var något som togs upp.

Jag kan absolut köpa deras mission och apparaten i sig/idén tycker jag låter bra, men att värdera företaget till 20 miljoner och det inte sker någon som helst förhandling om värdet eller vad de har för planer mer än att fortsätta växa i Sverige, Norden och Europa. Suck, bara suck.
Citera
2021-08-20, 03:04
Medlem
Efter att ha sett resten av avsnittet nu... Var tampongautomaten verkligen ett seriöst inslag? Jämfört med resten av förhandlingarna skiljde det sig åt rejält.
Hade det inte varit för att det är SVT skulle jag inte direkt blivit förvånad om det hade visat sig att en av tjejerna är producentens dotter, eller något i den stilen.

Övriga kommentarer:
Skulle gärna ha sett värderingen på kodföretaget. När det nämns som en anledning att tacka nej vore det intressant att veta den.

Jag tycker att Wellibites-tjejen gjorde bort sig en aning i slutet. Varför ge upp 8% för 4 miljoner när hon kunde ha gett upp 4% för 2 miljoner och låtit dem gå in med 500K var?
Om expanderingen till typ hela västvärlden är på g så bra som hon fick det att framstå som känns det hursomhelst som en klockren investering. Hon verkade därtill ha bra koll på läget. Kul, hoppas att det går bra med expansionen! Jag blev helt klart sugen på att testa ett par av sorterna
Citera
2021-08-20, 03:26
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxNestxX
Tjejerna som sålde menskydd genom en automat de lät några killar bygga åt dem på gymnasiet fick mig att stänga av direkt.
Då missade du en hel del. Men det är så typiskt Flashback att alltid racka ner på kvinnor och invandrare. Vad trött man blir. Se på det sakligt istället.
Citera
2021-08-20, 06:05
Medlem
Fotbollsdomaren verkar inte vara särskilt rik med tanke på att han hela tiden ville begränsa sin insats till 500 000 kr.

Hur funkade mensskyddsapparaterna? Hyr någon apparaten av tjejerna och fyller själv på med mensskydd eller hyr man apparat och betalar även tjejerna för att fylla på med mensskydd? Hade hoppats att någon av drakarna skulle ställa den grundläggande frågan...
Citera
2021-08-20, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur funkade mensskyddsapparaterna? Hyr någon apparaten av tjejerna och fyller själv på med mensskydd eller hyr man apparat och betalar även tjejerna för att fylla på med mensskydd? Hade hoppats att någon av drakarna skulle ställa den grundläggande frågan...

Du kan antingen få mensskydd levererat eller köpa det själv. Oavsett vilket är det du själv som står för själva påfyllnaden.
Citera
2021-08-20, 06:17
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Fotbollsdomaren verkar inte vara särskilt rik med tanke på att han hela tiden ville begränsa sin insats till 500 000 kr.

Jo jag tänkte också på detta att Domar-Jonas hela tiden bara gick in med 500 papp tillsammans med flera andra drakar. Det är ju vanligt att 2 ibland delar men han ville inte ens ha så mycket utan nöjde sig med 1/4 av vad som erbjöds och liknande. Återstår att se om han kommer att visa framfötterna senare under säsongen och hosta upp några mille i en egen investering.

Rikaste draken lär Jakob de Geer vara som fick 1.4 miljarder när Izettle såldes till Paypal.

https://www.expressen.se/dinapengar/izettles-grundarnas-miljardvinst-sa-mycket-tjanar-de/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in