Citat:
Ursprungligen postat av
kalleboool
Helt absurt att värdera ett företag vars enda pryl är en automat som kan mata ut tamponger till 20 miljoner SEK.
De betalar alltså 4000 för tillverkningen av prylen och sedan en prenumeration på 300/månad.
Spontant känns det som att en konkurrent kan dyka upp på två dagar och sälja samma pryl för 1500 och skippa prenumerationstjänsten. Att komma ikapp tekniskt kan inte ta mer än ett par dagar och kommer alla "avtal" vara så mycket värda när konkurrenten är billigare?
Det vore dessutom busenkelt att lägga till telefon-notiser för när påfyllning krävs och så vidare. Men på hemsidan säger man istället att den "rymmer många och man hinner upptäcka innan det är slut".
Idén kanske har något men 20 miljoner för den där lådan som var med i programmet? Njaaaa...
Jag stör mig rejält på det där inslaget av ett antal olika anledningar.
Grundidén i sig är det inga större fel på, men allt annat.
Värderingen till 20 000 000 är vansinnig och den förhandlade alltså drakarna inte ens om.
Nu vet jag så klart att inte allt visas, men om de pratade om det tycker jag att det vore rimligt att även visa åtminstone något om vad drakarna kan bidra med utöver pengar.
Kan de exempelvis få ner kostnaden för tillverkning och leverans avsevärt?
De arbetar redan heltid, men har de tänkt sig att fortsätta göra det eller gå all in på sitt 20 miljonersföretag?
Är tanken att vinsten enbart ska komma genom abonnemang på 300 kr är det inga större problem när företaget är så pass litet och i praktiken är en fritidsverksamhet, men nu när de ska växa kommer de ju att vara tvungna att ett helt team och ska de växa utomlands kräver det därtill kompetent personal för de marknaderna.
Baserat på hemsidan verkar det inte ens vara ett krav att de beställer tampongerna från dem. Vad de rimligtvis borde försöka göra är att teckna ett exklusivitetsavtal med en tampongtillverkare och öka intäkterna genom det. Är det något en drake har bra kontakter för att göra? Ingen som helst aning eftersom det inte var något som togs upp.
Finns det möjlighet att få speciallackerade apparater om ex ett företag eller idrottsförening efterfrågar det? Ingen som helst aning eftersom det heller inte var något som togs upp.
Jag kan absolut köpa deras mission och apparaten i sig/idén tycker jag låter bra, men att värdera företaget till 20 miljoner och det inte sker någon som helst förhandling om värdet eller vad de har för planer mer än att fortsätta växa i Sverige, Norden och Europa. Suck, bara suck.