2020-04-24, 11:10
Medlem
Om man jämför att jobba på häkte vs anstalt? Vilket är mest nice? Tänker att häktet verkar mer osoft o rörigt?
Citera
2020-07-28, 22:31
Medlem
Jag ska börja jobba som kriminalvårdare och undrar om du har några ”ord på vägen”?

Sedan upplever jag att mycket är byggt på förkortningar.
Några som kan vara bra att känna till?
Citera
2021-08-19, 14:34
Medlem
RIASrocs avatar
Tjena,
Kommer förmodligen inom kort gå från ett Undersköterske jobb till att bli plit.
Jag har läst lite olika trådar och är inte helt främmande för div. Förkortningar inom KV.
Allmänna tips mer än det jag läste tidigare i tråden att intagna försöker testa den nya och oerfarna pliten?
Vad är det bästa med jobbet?
Vad är det absolut jobbigaste?
Hur är kollegorna i stort, vet att det skiljer sig från anstalt till anstalt men är de flesta trevliga och medgörliga?
Vad bör jag tänka på som ny?
Behöver jag någon gång vara själv med intagna?

Väl mött!
/R
Citera
2021-08-19, 15:41
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIASroc
Tjena,
Kommer förmodligen inom kort gå från ett Undersköterske jobb till att bli plit.
Jag har läst lite olika trådar och är inte helt främmande för div. Förkortningar inom KV.
Allmänna tips mer än det jag läste tidigare i tråden att intagna försöker testa den nya och oerfarna pliten?
Vad är det bästa med jobbet?
Vad är det absolut jobbigaste?
Hur är kollegorna i stort, vet att det skiljer sig från anstalt till anstalt men är de flesta trevliga och medgörliga?
Vad bör jag tänka på som ny?
Behöver jag någon gång vara själv med intagna?

Väl mött!
/R
Så fort man tar på sig en uniform slutar man tänka, då tar man bara order och hamnar i ett byråkratihelvete. Grattis, du kommer bli en idiot.
Citera
2021-08-19, 17:12
Medlem
swimmingpools avatar
Never trust a man in uniform.
Citera
2021-08-19, 22:20
Medlem
RIASrocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Så fort man tar på sig en uniform slutar man tänka, då tar man bara order och hamnar i ett byråkratihelvete. Grattis, du kommer bli en idiot.

Nu har ju jag mer eller mindre jobbat i uniform eller uniformsliknande kläder i många år. Och frågan ställdes inte nödvändigtvis till dig även om du valde att svara, också rätt duktigt ointressant information till gemene man.
Skulle säga att så fort du kryper in, om du nu är en sån, skulle klassas till ännu större idioti då det förmodligen ligger något bakom i det faktum att du åkte fast, inte sant?

Om jag följer och upprätthåller KVV regler, är det inte jag som ska dumförklaras, utan de som såg till att reglerna sattes upp från början. Det vill säga personer som lagförs, om det nu inte framgick.
Citera
2021-08-19, 22:22
Medlem
RIASrocs avatar
Någon som vill svara seriöst på mina frågor som har erfarenhet av att jobba inom KV?
Citera
2021-08-20, 00:31
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Om jag följer och upprätthåller KVV regler, är det inte jag som ska dumförklaras, utan de som såg till att reglerna sattes upp från början. Det vill säga personer som lagförs, om det nu inte framgick.
Det är ju det som är min poäng, du får inte tänka själv om du måste följa idiotiska regler som du inte kan ändra.

Jag frågade en plit tycker inte ni också att det är jobbigt när ingenting fungerar, för då skäller ju vi fångar på er (fast det ibland inte är deras fel). Jo det är ett otacksamt jobb sa han. Jag tycker synd om er sa jag.
Senast redigerad av swimmingpool 2021-08-20 kl. 00:35.
Citera
2021-08-20, 02:26
Medlem
RIASrocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Det är ju det som är min poäng, du får inte tänka själv om du måste följa idiotiska regler som du inte kan ändra.

Jag frågade en plit tycker inte ni också att det är jobbigt när ingenting fungerar, för då skäller ju vi fångar på er (fast det ibland inte är deras fel). Jo det är ett otacksamt jobb sa han. Jag tycker synd om er sa jag.

Jag har full förståelse att det kan kännas som att trampa i sirap för både intagna och plitar, och det är tråkigt att det inte fungerar. Tyvärr ser vården i stort ut så, även utanför anstalter. Jag får helt enkelt se hur det är och försöka bilda mig en uppfattning. Bryr mig gör jag i största utsträckning men kommer inte vara rädd för att vara rak och ärlig samt konsekvent. Precis som jag är mot de jag vårdar utanför, men inte lika gränssättande. Anstalter skulle ju inte fungera utan regler och byråkrati. tanken med det hela är ju att alla ska vara lika konsekventa, sen förstår jag att plitar har olika kvaliteer och följer byråkratin på olika sätt vilket i sig blir förvirrande och icke-konsekvent. Därav mycket frustration hos klienter. Men vårdar har jag förstått är fel ord. och det använder jag i brist på annat språk och att jag inte vet hur jag annars ska uttrycka mig på ett sätt som blir förståerligt.
Citera
2021-08-20, 02:37
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Jag har full förståelse att det kan kännas som att trampa i sirap för både intagna och plitar, och det är tråkigt att det inte fungerar. Tyvärr ser vården i stort ut så, även utanför anstalter. Jag får helt enkelt se hur det är och försöka bilda mig en uppfattning. Bryr mig gör jag i största utsträckning men kommer inte vara rädd för att vara rak och ärlig samt konsekvent. Precis som jag är mot de jag vårdar utanför, men inte lika gränssättande. Anstalter skulle ju inte fungera utan regler och byråkrati. tanken med det hela är ju att alla ska vara lika konsekventa, sen förstår jag att plitar har olika kvaliteer och följer byråkratin på olika sätt vilket i sig blir förvirrande och icke-konsekvent. Därav mycket frustration hos klienter. Men vårdar har jag förstått är fel ord. och det använder jag i brist på annat språk och att jag inte vet hur jag annars ska uttrycka mig på ett sätt som blir förståerligt.
Kan bara varna dig om att vissa sjuksköterskor på anstalter inte har respekt för läkarkåren och vägrar ge fångar den vård läkarna på utsidan anser att dom borde få. Som Försäkringskassan (fast med våldsamma plitar). Därmed kan du bli tvungen av att ha med arga fångar att göra. http://brottochstraff.simplesite.com

Det är inte en slump att det var ett kidnappningsdrama på en anstalt i Sverige i somras, att Peter Madsen rymde eller att Jeffrey Epstein dog. Att jobba i fängelse är det enklaste jobbet som finns eftersom ingen bryr sig om hur brottslingar mår och att det som sker i fängelser sker bakom låsta dörrar med mycket sekretess och noll insyn. Men då krävs det att man har en empatistörning för att vilja behandla människor så illa. Kolla bara på alla avsnitt av Uppdrag Granskning som handlar om institutioner och boende inom vården, även dom kan vara rena rama Gökboet (alltså diktaturer) många gånger. Anstalter inom rättsväsendet är det alltid.
Citera
2021-12-27, 09:29
Medlem
Graesklipparens avatar
Om man hamnar i arresten och det står "LABIL" på pappret uppsatt på utsidan av celldörren.

Vad innebär det då för er skull angående hur ni agerar annorlunda eller är det bara allmänt informativt syfte utan direkta extra åtgärder?
Citera
2022-04-15, 02:47
Medlem
Vart är det mest softast att jobba på i häkte eller på anstalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in