Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-20, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vidare är jag inte en vän av talibanerna men det är bättre att det är en auktoritär sharia-stat som Saudiarabien än att det är kaos. Ryssarna, pakistanierna och kineserna har varit klara med att det inte blir någon handel, infrastruktur, gruvor och oljeutvinning om Talibanerna gör det som de gjorde mellan 1996-2001. Du kanske har märkt att resterande av Centralasien är fruktansvärt stabilt. Det är stabilt för att Ryssland och Kina har satt ned foten. Alla muslimer vet vad ryssarna gjorde i Grozny på 1990-talet och alla muslimer vet vad kineserna gjorde i Xinjiang. Kina och Ryssland är inte alls lika förstående till muslimer som flippar ur i militant islamism. Det är militant islamism som är farligt.

Jo, det är en viktig och riktig analys. De kan i alla fall tjäna en del på Afghanistans beroende av landtransporter, med tex tullar. Men de är samtidigt intresserade av att hålla den afghanska valutan, Afghani någorlunda stabil, så vi kan förvänta oss stödköp av denna, eller i alla fall ett bistånd i dollar räknat. Det här med mineraler och oljeutvinning, gasprospektering det vet vi inte om det bara är ett lockbete för att talibanbananerna ska nappa. Dessa talibanbananer är förmodligen urbota korkade när det gäller sådant här ?

De har ju bara Koranen som utbildning, och det är mycket osannolikt att de skulle ha några klipska geologer i sitt gäng ?
De har ju inga resurser själva att kunna verifiera fynden alls ?
De är bara vana vid att sitta på arslet, dricka supersött te och och röka vattenpipa, och filosofera om att bli rik och berömd.
Möjligen råna någon svensk åldring då och då ?
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Nästan ingen brydde sig om afghanen som föll från det amerikanska flygplanet.

Förrän ikväll, när det "visade sig" att mannen var en landslagsspelare i fotboll.

Ibland överträffar verkligheten dikten, eller hur brukar man säga?

Ett dåligt skämt här:
- Eeeh han fick tydligen rött kort och blev utvisad ?
Det fanns ju ingen flygplanskapare likt Elin Ersson där och stoppade utvisningen ?

Man tycker ju att alla Sveriges feminister borde skämmas ögonen ur sig att inte ha förhindrat det ?
Var håller de hus nu när de verkligen behövs ?
Citera
2021-08-20, 01:23
Avstängd
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag förstår inte på vilket sätt detta motsäger vad jag skrev.

Läs då det du skrev igen och speciellt det jag har fetat:
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Du verkar ha missat vad jag skrev i min inledande kommentar. Poängen är att sharia för den genomsnittliga afghanen benämner något diffust men bra. Innebär inte att den genomsnittliga afghanen ställer upp på någon specifik tolkning av sharia, exempelvis att man skulle vara för kriminalisering av musik.
Majoriteten av afghanerna anser som sagt att det bara finns en tolkning av sharia så självklart ställer de då upp på talibanernas tolkning av sharia.

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Oj! var har du läst om piskning på gatorna i Sverige? 😯

Det har skett värre saker i Sverige.
Citera
2021-08-20, 01:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur lång tid tror ni talibanerna låter USA vara kvar på flygplatsen i Kabul? Till sist måste det väl bli stridigheter om den?

I just den frågan tror jag att talibanerna visar återhållsamhet. Talibanerna har segern inom räckvidd.., skall man provocera USA som faktiskt drar sig ut ?

(Biden är under press, och har en mäktig krigsmakt som kan bita ifrån sig rejält, kortsiktigt som långsiktigt.., om man pressar för hårt !)
Citera
2021-08-20, 01:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I just den frågan tror jag att talibanerna visar återhållsamhet. Talibanerna har segern inom räckvidd.., skall man provocera USA som faktiskt drar sig ut ?

(Biden är under press, och har en mäktig krigsmakt som kan bita ifrån sig rejält, kortsiktigt som långsiktigt.., om man pressar för hårt !)

Men hur länge? De vill väl ha en egen flygplats i sin huvudstad? Tänk om en taliban-tjänsteman behöver flyga till en annan stad för något ärende?
Citera
2021-08-20, 01:35
Medlem
Evakuering kallas det, men är en invasion av talibaner.

Welcome to the slaughterhouse.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du skapar ett hypotetiskt fall som inte existerar i verkligheten men vad är ditt förslag, ska vi inleda ett krig mot det landet?

Du och många andra verkar tro att demokrati betyder att man ska vara god men det är en missuppfattning om vad ordet betyder. Demokrati betyder folkstyre och inte saker som att de påhittade "mänskliga rättigheterna" ska respekteras.

Du kräver att andra ska leva efter dina värderingar och gör de inte det ska vi besegra dem i krig. Det är ingen vidare demokratisk åsikt. Jag anser att det är fel att leka världssamvete och bestämma över andra länder, det blir aldrig bra. Varje folk måste ta kampen för sina rättigheter och här har vi ett tydligt exempel på att afghanerna inte vill göra det som vi i väst anser är bäst. Du sitter bara och tror att kvinnorna vill samma sak som du vill, men då visar du bara hur inskränkt du är, de tycker inte som du.

Så mycket händer det inte på 8 år att 99% blir en minoritet.

Nej det är inget skäl för asyl. Det finns massor av saker i Sveriges lagstiftning som inte jag gillar men jag får ingen asylrätt för det jag heller,

Fortfarande vill du inte säga om du tycker att omvärlden ska respektera att föräldrar i ett land har rätt att döda sina barn.
Men jag kan säga att om en sådan rättighet fanns i något land i världen, då borde världen stanna upp och lägga mycket av fokuset på att få bort den regim som har gett föräldrarna den rättigheten, OS ska ställas in mm. Och det landet ska känna hela världens ilska. Sen i värsta fall så ska omvärlden gå in militärt och kolonisera landet för att få stopp på barnamorden.

Du upprepar din åsikt om att Sveriges lagstiftning inte är bättre än Afghanistans lagstiftning. Men vilken av de svenska lagarna känner du dig förtryckt av, och vilket land tänker du ska ge dig asyl pga det?

Och du verkar fortfarande inte förstå att det finns afghaner som inte vill leva under förtryck, och som därför borde få asyl i tex Sverige eller andra länder där de kan slippa leva under förtryck.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu är det tydligen problem även för Amerikanska plan att få landningstillstånd i Kabul. MOJO89-US Air Force har cirklat ett tiotal ggr i anslutning till flygplatsen - och har nu vänt söder ut igen.
https://www.flightradar24.com/MOJO89/28d699f5

Är det inte USA som bestämmer vilka som skall få landa?
Citera
2021-08-20, 01:39
Avstängd
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Fortfarande vill du inte säga om du tycker att omvärlden ska respektera att föräldrar i ett land har rätt att döda sina barn.
Men jag kan säga att om en sådan rättighet fanns i något land i världen, då borde världen stanna upp och lägga mycket av fokuset på att få bort den regim som har gett föräldrarna den rättigheten, OS ska ställas in mm. Och det landet ska känna hela världens ilska. Sen i värsta fall så ska omvärlden gå in militärt och kolonisera landet för att få stopp på barnamorden.

Du upprepar din åsikt om att Sveriges lagstiftning inte är bättre än Afghanistans lagstiftning. Men vilken av de svenska lagarna känner du dig förtryckt av, och vilket land tänker du ska ge dig asyl pga det?

Och du verkar fortfarande inte förstå att det finns afghaner som inte vill leva under förtryck, och som därför borde få asyl i tex Sverige eller andra länder där de kan slippa leva under förtryck.

Jag börjar tro att du vill att USA inleder krig mot oss eftersom abort är lagligt här, tycker du så?
Nej jag tycker nog inte att andra länder ska ha rätt att kriga mot oss bara för att mammor får döda sina foster.
Citera
2021-08-20, 01:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

Förtryck är inte ett asylskäl. Då hade Vi behövt ta emot en miljard människor.
Citera
2021-08-20, 01:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Men hur länge? De vill väl ha en egen flygplats i sin huvudstad? Tänk om en taliban-tjänsteman behöver flyga till en annan stad för något ärende?

Hur länge..?

Tjaa.., tippar väl på att Biden vill ha ut "sitt" så snabbt som möjligt. Så säg 2-3 veckors försening max, det är givetvis min amatörmässiga uppskattning.

Taliban-bossarna har fullt upp under den tiden, allt gick snabbare än vad de förväntade. Har de tur tar de en vattenpipa på kvällen..(även det är mina subjektiva tankar).

Tror även taliban-bossarna har fullt upp med att hålla koll på vad som sker på landsbyggen. Såg tidigare idag en artikel om någon form av motstånd, detta var inte regerings-trupper. Landet Afghanistan kan kanske vara lättare att ta.., men att behålla kontrollen..?)

Får se även om samtliga klanledare/stammar/jihadkrigare får de vad de önskar utav ledande talibaner i längden.., misstänker att det kan bli knepigt att behaga samtliga..
Citera
2021-08-20, 01:50
Medlem
Citat:
Hur lång tid tror ni talibanerna låter USA vara kvar på flygplatsen i Kabul? Till sist måste det väl bli stridigheter om den?

Ja USA har väl sina Fairchild A-10 med sina berömda gatling-kanoner som kommer att göra köttfärs av taliban-bananerna.
Plus Apache-helikoptrarna.
Hur mycket mer flygstridskrafter kan de flyga in via Pakistan tro ?

Vet ej ens om de har någon slags andraslagsförmåga att tala om ?
Taliban-bananerna alltså ?
De har ju bara sådana där gamla pansarskott, de är väl helt otillräckliga mot tex Apachen har jag för mig.
Klart om de verkligen träffar så då kan det gå illa.
Men pansarskotten är bara byggda för att träffa relativt långsamtgående pansarfordon på kort avstånd,
inte något som flyger.

Jag vet inte ens om de har något vapen som kan träffa flyget.
Visst kan en AK-47 träffa ett flygplan, men sannolikheten att det ska bli allvarligt skadat att det störtar är mycket liten.

Sedan har säkert USA en hel svärm av drönare som kan hålla ett stort antal mål under uppsikt.
Och som de lika gärna kan förlora, utan att de förlusterna blir kännbara.

Kanske att USA får hjälp i slutfasen av att Ryssland skickar in några dussin MIG-31 som dundrar fram i överljudsfart straxt över hustaken, de fullständigt skrämmer skiten ur talibanerna ?
Dvs om Ryssland får använda Turkmenistans flygplatser ?
Citera
2021-08-20, 01:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Detta var bra gjort av talibanerna, om det är sant det vill säga.

https://thecradle.co/Article/news/1168
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback