2021-08-19, 23:38
Medlem
Men kan det här stämma? Han hävdar ju att han inte fick med sig några pengar.

"Jag tvingades lämna Afghanistan med endast en uppsättning traditionella kläder, en väst och de sandaler jag hade på mig, hävdar Ashraf Ghani."
Citera
2021-08-19, 23:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag vill att det ska vara olagligt att mordhota människor i Sverige. Men jag vill också att det ska vara lagligt för afghanerna att kritisera talibanerna hur mycket som helst. Det är inget konstigt eller motsägelsefullt med det, för det är två helt skilda viljor.

Det är irrelevant vad du vill ska gälla i andra länder. Det är deras sak att bestämma över.

Citat:
Du verkar vara av åsikten att varje stat har rätt att existera, oavsett hur de beter sig, vilket för mig är helt vansinnigt eftersom det leder till just det att stater beter sig hur de vill. Alla stater ska istället känna pressen från omvärlden att de när som helst kan bli invaderade och koloniserade, om de inte respekterar mänskliga rättigheter, som tex rätten för kvinnor att välja själva om de vill ha slöja på sig.
Men det är alltså inte jag som ensam ska invadera och kolonisera länder som inte sköter sig, eller ensam besluta om det, utan det är omvärlden som ska göra det.

Stater erkänns av omvärlden om de kan försvara sitt territorium, det är så det fungerar.

Citat:
Jag bryr mig inte om vad undersökningar säger, speciellt inte när det gäller människors vilja att utstå förtryckande lagar som sharialagar. Och det är bara att titta på bilder ifrån Afghanistan, att kvinnorna där inte är fria ens att gå utan slöja. Så varför skulle de vara fria att säga vad de egentligen tycker om talibanerna i undersökningar?

Det är klart du inte bryr dig om undersökningar, du vill inte ta in verkligheten när den motsäger dina fantasier.
Citera
2021-08-19, 23:41
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Just precis, hur blir man en demokrat i sitt land om man inte får vara demokrat?
Men visst det berör inte dig.

Svårt det där, kommer snart en ny flyktingvåg (bara män igen förmodligen).

Det är inget som hindrar dig att vara demokrat men du är det tydligen inte då du inte respekterar andra länders självbestämmande.
Citera
2021-08-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Ingen av parterna har erkänt Talibanernas övertagande, bara en liten positiv notering här. Det handlar om att köpa tid. Kom ihåg att innan Kabul föll så gav Irans ledning förslaget att skicka ibn fatemiyoun (shia/hazarisk milis som har stridit i Syrien bla) vilket Ghondi tackade nej till.

Det tog bara ett par inlägg innan jag tröttnade på dina inlägg. Påstående utan källor hemsnickrade stavningar på grupper. Varför skriva ibn fatemiyoun istället för afghanska Hezbollah?
Citera
2021-08-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Kina har den kapaciteten med råge om det behövs.

Absolut. Tror att USA hade plundrat när de ändå var där 20 år liksom..
Citera
2021-08-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Hur kan du vara så jävla godtrogen? Skrämmande!
Nej, det handlar om något djupare. Du bör verkligen sluta läsa svensk liberal media. Jag läser sådant som RT, PressTV, Global Times, CGTN, Al Jazeera osv. Då får du en väldigt annorlunda bild än den som presenteras i västvärlden. Jag är inte ett dugg naiv eftersom jag sätter mig in i frågorna. Om jag endast hade läst sådant som DN eller Samnytt hade jag också varit rätt efterbliven. Tro inte så jävla mycket på vad som står i västerländsk media.

Vidare är jag inte en vän av talibanerna men det är bättre att det är en auktoritär sharia-stat som Saudiarabien än att det är kaos. Ryssarna, pakistanierna och kineserna har varit klara med att det inte blir någon handel, infrastruktur, gruvor och oljeutvinning om Talibanerna gör det som de gjorde mellan 1996-2001. Du kanske har märkt att resterande av Centralasien är fruktansvärt stabilt. Det är stabilt för att Ryssland och Kina har satt ned foten. Alla muslimer vet vad ryssarna gjorde i Grozny på 1990-talet och alla muslimer vet vad kineserna gjorde i Xinjiang. Kina och Ryssland är inte alls lika förstående till muslimer som flippar ur i militant islamism. Det är militant islamism som är farligt. Vad som inte är farligt är om kvinnor tvingas ha slöja på sig i skolan eller att HBTQ-personer inte kan få adoptera barn. Ekonomiskt och politiskt stabilitet är alltid viktigare än dysfunktionella liberala ideal. I synnerhet i instabila länder i tredje världen. Detta förstår Kina, Ryssland och Pakistan - som nu är den dominerande parten i Afghanistan.

Citat:
Det tragiska är att det nu kommer ännu mer skäggbarn hit, flickorna lämnas kvar. Har vi inte nog med såna i Sverige! Nu kommer de fly hit än mer och vi ger asyl till dessa, inte fan lär det bli mindre sånt, under talibanernas styre! Ja, Sverige är en demokratur som älskar muslimer. Speciellt batikhäxorna! Så kommer nog snart en drös av män till Sverige som söker asyl. Flickorna lämnas kvar som vanligt, Detta äcklar mig mest!
Jag måste fråga. Varför är flickorna i Afghanistan vårt problem? Kan du motivera detta?
Senast redigerad av Edgerton 2021-08-19 kl. 23:48.
Citera
2021-08-19, 23:46
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inget som hindrar dig att vara demokrat men du är det tydligen inte då du inte respekterar andra länders självbestämmande.

Jag är demokrat, märkligt att det var så otydligt.

Jag är född i Afghanistan så nej jag kan inte respektera vad andra kvinnor där får genomlida.
Citera
2021-08-19, 23:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ja du har en massa åsikter om hur Afghanistan ska styras men det saknar betydelse, det är deras sak att bestämma detta och det får du respektera om du är en demokrat. Är du en demokrat?

Det var ju jävligt vad svårt du har att fatta!
Kvinnorna har fortfarande inte bestämt ett dugg! Varför skulle de vilja bli utan läkarhjälp t.ex?
Ja i Sverige kan vi åtminstone gå och rösta, och vi lever hyfsat bra åtminsone.

Tycker du att det är bra att skäggbarnen får vara kvar nu i Sverige och fler skäggbarn kommer inom kort. Varför om talibanerna är så fredliga? 99%, ville ju ha talibanerna i makten där, enligt den uppskattning som gjorts, som ni tror på?
Senast redigerad av rubin22 2021-08-20 kl. 00:04.
Citera
2021-08-19, 23:48
Medlem
rokossovskys avatar
Den afghanska journalisten Bilal Sarwary sade idag i programmet Inside story på Al Jazeera att stora mängder afghaner som flydde till Kabul, nu söker sig tillbaks till sina byar och hemstäder.

Detta är resultatet av den fred som kommer i spåren av talibanernas vinst. Folk kan återgå till ett normalt liv för första gången på länge.

Inside Story

https://www.youtube.com/watch?v=o_cB768Oww4
Citera
2021-08-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Absolut. Tror att USA hade plundrat när de ändå var där 20 år liksom..

Kommer att vara en drastiskt förändrad säkerhetsbild när alla utländska trupper är borta. Kommer att gå att bedriva verksamhet på ett säkert sätt. Amerikanerna kunde ju knapp röra sig utanför sina baser utan kraftig beväpning och flygunderstöd tillgängligt.
Citera
2021-08-19, 23:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Jag är demokrat, märkligt att det var så otydligt.

Jag är född i Afghanistan så nej jag kan inte respektera vad andra kvinnor där får genomlida.

Om du inte respekterar andra folks självbestämmande så är du en antidemokrat.

Citat:
Det var ju jävligt vad svårt du har att fatta!
Kvinnorna har fortfarande inte bestämt ett dugg! Varför skulle de vilja bli utan läkarhjälp t.ex?
Ja I Sverige kan vi åtminstone gå och rösta, och vi lever hyfsat bra åtminsone.

Nu är det ju du som har svårt att fatta att jag inte har påstått det du tänker.
Läs om, läs rätt!

Citat:
Tycker du att det är bra att skäggbarnen får vara kvar nu i Sverige och fler skäggbarn kommer inom kort. Varför om talibanerna är så fredliga? 99%, ville ju ha talibanerna i makten där, enligt den uppskattning som gjorts, som ni tror på?

Självklart tycker jag det är fel att ta emot afghaner, de förstör vårt land.
Citera
2021-08-19, 23:58
Bannlyst
Citat:
Det är irrelevant vad du vill ska gälla i andra länder. Det är deras sak att bestämma över.

Stater erkänns av omvärlden om de kan försvara sitt territorium, det är så det fungerar.

Det är klart du inte bryr dig om undersökningar, du vill inte ta in verkligheten när den motsäger dina fantasier.

Så om majoriteten av folket i ett land röstar ja till tex att föräldrar ska ha rätt att döda sina barn (födda barn), ska omvärlden då respektera det beslutet och låta föräldrarna i det landet döda sina barn?
Trots att det bryter mot FN:s barnkonvention och en massa andra internationella lagar, liksom tvångsgifte, barngifte och slöjtvång gör.

Så stater som invaderas och koloniseras av omvärlden, och som därmed inte kan försvara sitt territorium, de ska alltså inte erkännas av omvärlden?

Vad är det för undersökningar som säger att 99% av afghanerna stöder talibanerna och vill ha sharia?
Kan du länka till någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in