2015-05-26, 16:03
Medlem
Phantom042s avatar
Gotland är jävligt nice att bo på men det varierar mycket. Visby är fint men jag skulle hålla mig undan andra orter såsom Slite, Klintehamn och Hemse. Antingen bor man i Visby eller för sig själv på landet.
Priserna på bostäder visar det rätt tydligt, en lägenhet i Klinehamn för 150000 kostar antagligen 1,5 miljoner i Visby. Går man in i innerstaden är kvadratmeterpriserna jämförbara med centrala Stockholm.

Frågan vad man gör på Gotland under vintern?
Restaurang och krogutbudet är bättre än de flesta städer i Sverige.
Åk till Umeå, Östersund, Luleå eller var ni vill. Skittråkigt jämfört med en utekväll i Visby innerstad. Finns flera restauranger som håller riktigt bra kvalité och är öppna året runt.
Munkkällaren, Nunnan, Bolaget, Wallers, G:A Masters, Donners Brunn, Visby hotell, Bakfickan osv. Flera riktigt mysiga kafeer också.
Flyga kostar ofta 500 spänn och tar 40 min till Stockholm med vad, kanske 15 avgångar per dag? Så inte är det ens särskilt isolerat heller.
Jag är där ofta och hade gärna bott på Gotland, men kan inte för mitt jobb och orkar faktiskt inte pendla hela tiden.
Citera
2015-05-26, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Gotland är jävligt nice att bo på men det varierar mycket. Visby är fint men jag skulle hålla mig undan andra orter såsom Slite, Klintehamn och Hemse. Antingen bor man i Visby eller för sig själv på landet.
Priserna på bostäder visar det rätt tydligt, en lägenhet i Klinehamn för 150000 kostar antagligen 1,5 miljoner i Visby. Går man in i innerstaden är kvadratmeterpriserna jämförbara med centrala Stockholm.

Frågan vad man gör på Gotland under vintern?
Restaurang och krogutbudet är bättre än de flesta städer i Sverige.
Åk till Umeå, Östersund, Luleå eller var ni vill. Skittråkigt jämfört med en utekväll i Visby innerstad. Finns flera restauranger som håller riktigt bra kvalité och är öppna året runt.
Munkkällaren, Nunnan, Bolaget, Wallers, G:A Masters, Donners Brunn, Visby hotell, Bakfickan osv. Flera riktigt mysiga kafeer också.
Flyga kostar ofta 500 spänn och tar 40 min till Stockholm med vad, kanske 15 avgångar per dag? Så inte är det ens särskilt isolerat heller.
Jag är där ofta och hade gärna bott på Gotland, men kan inte för mitt jobb och orkar faktiskt inte pendla hela tiden.

Den där lägenheten i Klinte för 150 kkr vill jag gärna ha mer info om, låter väldigt intressant
Citera
2015-05-26, 21:54
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Den där lägenheten i Klinte för 150 kkr vill jag gärna ha mer info om, låter väldigt intressant

Det var inte något specifik lägenhet jag pratade om, bara som ett exempel på prisskillnader på Gotland som är väldigt stora.
Vill du bo i Klintehamn så kolla på Hemnet så får du utbudet.
Citera
2015-05-27, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Det var inte något specifik lägenhet jag pratade om, bara som ett exempel på prisskillnader på Gotland som är väldigt stora.
Vill du bo i Klintehamn så kolla på Hemnet så får du utbudet.

Om man bortser från en etta i Fårösund för 198 kkr så är det billigaste du kan få tag på en friggebod i Klintehamn, 10 kvm, för 275 kkr

Jag har tidigare skrivit i tråden att det är svindyrt med bostäder på Gotland, men att det på något sätt skulle vara billigare på landet stämmer inte. Självklart är det billigare än inne i Visby, men det är fortfarande sjukt höga priser om man jämför med orter av samma karaktär på fastlandet
Citera
2015-07-09, 07:51
Medlem
Detta kanske kan vara intressant? Tomten är mindre än en normal villatomt i stan och stranden är utan sand så man behöver inte oroa sig för badjävlar

http://www.maklarhuset.se/till-salu/...ferrer=blocket
Citera
2015-07-09, 20:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Detta kanske kan vara intressant? Tomten är mindre än en normal villatomt i stan och stranden är utan sand så man behöver inte oroa sig för badjävlar

http://www.maklarhuset.se/till-salu/...ferrer=blocket
Räkna med lite pengar till upputsning av kåken
Citera
2019-07-21, 16:24
Medlem
gammal tråd men va fan, nån på ön som kan berätta lite om hur det är att leva där!
Själv jävligt sugen på förändring, och flytta, bor själv i en satans håla och kommer inget vart i livet mer än att åren går..
Citera
2019-09-11, 17:26
Medlem
På gotlandshem.se kan man se ungefär hur lång tid det är i kön som behövs för att få lgh i de olika områdena. Stjärngatan kräver nu ca 15 år i kön t.ex. Det finns ju en del privat värdar också..

Håller med om att man borde undvika Hemse o Slite, ja kanske Klintehamn också men tycker ändå att det är rätt lungt där nu. Sisådär 3 mils omkrets runt Visby is tha shit o 10:ans buss e absolut bäst 👍

Jobb är det värre med men det finns ju en del utbildningar att gå. Tror Lernia har nån kockutbildning bl.a. På sommaren tjänar man pengar i rätt bransch. Finns hur mycket som helst att göra. Att kunna jobba lite hemifrån måste ju vara de ultimata! Lycka vore ju det.

Nu på hösten/vintern brukar det komma ut villor lite utanför "stan" till bra priser o ju längre från civilisationen desto bättre priser, precis som överallt.

Gotlänningar är som dom är. Bönder på landet o folk från stan e som dag o natt. Det beror ju på hur man själv är också 😉 När jag flyttade hit (för över 20 år sen) fick jag en chock. Rätt va ett va stod det bara nån i hallen som bjudit in sig själv.. Ja hej o hå vilka tider. Privatliv va e de liksom 🤔 Nu har jag lärt mig ön ganska bra.

Lycka till med flytten hit!
Citera
2021-08-19, 11:18
Medlem
Har bott på gotland i 2 år snart och har inga planer på att flytta ännu.

Det enda negativa är väl att det tar tid att åka till fastlandet.
Samt alla jävla turister vissa tider på året, främst sommaren.

Annars känns det inte som man är på en ö då den är så stor.
Citera
2021-08-19, 20:08
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2023-12-19, 02:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Gotland känns som kanske den mest romantiska delen av Sverige.

Finns det något att göra under vintern, jag gillar att träna, finns sats eller actic på ön?

Ska plugga till polis så tänkte man senare kunde bo på ön ( eventuellt), men vet inte om utvecklingsmöjligheterna på Gotland är lika stora som i Sthlm? Men verkar väldigt mysig ö.
Citera
2023-12-19, 15:32
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Gotland känns som kanske den mest romantiska delen av Sverige.

Finns det något att göra under vintern, jag gillar att träna, finns sats eller actic på ön?

Ska plugga till polis så tänkte man senare kunde bo på ön ( eventuellt), men vet inte om utvecklingsmöjligheterna på Gotland är lika stora som i Sthlm? Men verkar väldigt mysig ö.

Nej finns inga utvecklingsmöjligheter här på Gotland. Men det finns gym, paddel och vokstugan för den sportiga. Bra utegym på norderstrand

Listar positiva och negativa med öjn:

-
Inga bostäder, inga jobb, villor i Visby är snordyra (åtminstone 5 millar), villor i byar någorlunda nära Visby är snordyra.. villor på vackra ställen längre ifrån stan här är snordyra. Minst 15 år i bostadskö för en 2:a vid Gotlandshem (kommunala bostadsbolaget som vill höja redan dyra hyror med 17 procent). Totalt värdelös bostadsmarknad.
Du kan hyra privat mellan 1 september och 15 juni. Sen får du tälta för här ska hyras ut till turister för 15 papp/ veckan.
- Visby innerstad är jättevackert men står nedsläckt på vintern då de söta små husen ägs av folk från fastlandet/ utlänningar (som kan punga ut 14-20 millar minst).

Död stad. Kulturdöd.

högs skatt i landet och pisslöner. Verkligen piss.
Mat är dyrt. Allt är dyrt.
Stan känns död.

- färjan är dyr. Även flyget

-du måste ha bil och körkort för att ta dig kors och tvärs

-turism på sommaren så bilkön till de vackra stränderna på Fårö gör att du får vänta minst en h bara för att komma ombord.. ibland finns inte parkering. Turismen är både bra och dålig.

-pinsamt tråkigt kulturliv.. teater kanske 2 föreställningar / år (länsteatern och Romateatern).. händer lite mer på sommaren med någon opera kanske, men konsten här är ett jävla skämt med vattniga raukakvareller.

-psykisk ohälsa vanligt på ön. Höga antal självmord, sjukskrivningar, medicinerade i jämförelse med andra orter. En och annan benzotorsk som springer mellan psyk och östercentrum.

Dålig arbetsmarknad. Finns jobb för sjuksyrror och undersköterskor (åldringsvården) och säsongsjobb för den som vill bränna ut sig juni-augusti och betala 10,000 i veckohyra.

Vet inte en endaste mysig och ”bra” krog eller café i Visby längre.

En del droger och missbruksproblem

Sällan bra livemusik

Positivt:
vackra miljöer.. havet.
Lugnt och relativt tryggt.
Gotlänningar är ofta varma, trevliga och sociala.
Finns ett bra sunkhak på (den döda och deppiga butiksgatan) Adelsgatan om man är sån.

Vad säger ni andra gotlänningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in