2021-08-19, 17:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.youtube.com/watch?v=L6j9eTqrFdU

26.27 och framåt in i klippet Folkhälsomyndigheten verkar inte bryr sig det kommer in varianter och dom vill inte smittspåra

Sara Byfors

Har Fohm någonsin brytt sig om "varianter" ?

Smittspårning pysslade man bara lite med i början för "syns skull" . Dock är det det lokala smittskyddet som utför smittspårning.

Fohm styr bara efter en parameter o det är sjukhusinläggningar. Som tur är så sprids covid19 ganska beskedligt i Sverige så vi fick aldrig några riktiga utbrott som i New York tex
Citera
2021-08-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det går åt båda vägarna.
Precis som de är överdrivet bullish.

Nu hål du keft, fastu duh ick.
Rädsla är farligt och kan göra en människa farlig.
Citera
2021-08-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Influensa ger inte långvarig naturlig immunitet, därför kan man inte förvänta sig det av vaccinen heller. Covid ger långvarig och bred immunitet, vaccinen kan inte mäta sig med naturlig immunitet alls. Därför är de dåliga.

Det där stämmer väl inte?

https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza#Immunology
Citera
2021-08-19, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men kära nån då...

Vad vill du kalla anti-vaxxers då? Sådana som väljer att ej ta vaccin?

inget alls.. de som inte vill kanske.. det är en skada i svenska samhället att allltid placera människor i olika fack, jag har aldrig fattat varför! måste man tillhöra en grupp hela tiden? men jag står för att hela diskussionen faller helt och hållet när man använde nedvärderande ord och placerar människor i fack utan att ens ha en aning om varför personen väljer att av stå.

alla som inte kan ta detta vaccin om än få är altså antivaxxers med den logiken.. det blir ju lite fel
Citera
2021-08-19, 18:15
Medlem
Hur kommer det sig att spanska sjukan som dödade 50-100 miljoner bara försvann hux flux men detta inte?

Hur bra framtaget i labbet är det? Väldigt antagligen.
Citera
2021-08-19, 18:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur kommer det sig att spanska sjukan som dödade 50-100 miljoner bara försvann hux flux men detta inte?

Går att läsa om vilka modifieringar kineserna gjorde i labbet för att människor lättare skulle smittas här.

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsmedchemlett.1c00274

Ja, var ju ett riktigt elakt virus de skapade som dessutom kunde mutera vidare o bli mycket mer effektivt på att spridas. Mycket effektivare än influensan nu.
Citera
2021-08-19, 18:27
Medlem
Citat:

Mycket skickligt skulle jag tro..den överraskar ju hela tiden. Ingen vet vad som väntar runt hörnet..eller nån kanske gör det?
Citera
2021-08-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Mycket skickligt skulle jag tro..den överraskar ju hela tiden. Ingen vet vad som väntar runt hörnet..eller nån kanske gör det?

Ja någon vet garanterat allt som kommer ske.
Citera
2021-08-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ja någon vet garanterat allt som kommer ske.
Mm så är det nog.
Citera
2021-08-19, 18:31
Medlem
Citat:

Det försvann inte men det drabbar inte människor på samma sätt längre och ingår (ibland iaf) i influensavaccinet.
Citera
2021-08-19, 18:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Den artikeln är lurigt framställd.

För det första kommer uppgifterna från FoHM veckorapport.

Sedan får man ju intrycket att det enbart handlar om den senaste tiden. FoHM började i maj tror jag att även ta med medelåldern för den senaste månaden och inte bara medelåldern för hela pandemin.

Från FoHM veckorapport 20 maj
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 75 år
de senaste 30 dagarna.
Medelåldern varje månad har hoppat lite och har varit mellan 73-75 år sedan FoHM började inkludera det i sin veckorapport. Men det är väl rätt trovärdigt att medelåldern börjad sjunka i våg tre då vaccinationen av de äldre började komma igång. Medelåldern på IVA tycker jag ser ut som om den började sjunka runt vecka 19 (om man tittar på covidstatistik).

På Torsdagarna kommer de ny veckorapporter från FoHM.

Vi får nog räkna med att medelåldern på dom avlidna nu börjar öka igen. Det är en logisk konsekvens av att även dom yngre åldersgrupperna i allt högre utsträckning fått två doser. När alla som kan och vill har vaccinerats borde åldersfördelningen / döda bli snarlik den hur den såg ut när alla var ovaccinerade.

Dessutom kommer vaccin-efeckten först att avta i dom äldre åldersgrupperna, vilka ju först blev vaccinerade.
Citera
2021-08-19, 18:48
Medlem
När ska jag säga ”vad var det jag sa”?

I en preprint säger man att boosters inte borde behövas, eftersom man ändå har skydd mot allvarlig sjukdom hos de som behöver det, och att infektion kommer ge den immunitet som behövs. Dessutom säger man att AZ-vaccinet är bättre. Vilket misstag av svenskarna som ropade efter Pfizer.

Jag har alltså rätt, alla som vill och behöver ha vaccinskydd har fått det. Det är dags att öppna fullt ut och ”let it rip”. Naturlig immunitet fixar det här, vi behöver inte en enda spruta till.

”Regardless of explanation, whilst protection against hospitalisation and death is maintained, “booster” vaccinations may not be needed, particularly since infection post vaccination may provide a natural antibody boost. However, declines in immunity against infection demonstrate this needs to be monitored closely.”

https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coronavirus/covid-19-infection-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf

Studien är länkad här:

https://www.ndm.ox.ac.uk/covid-19/covid-19-infection-survey/results/new-studies

Och där påstår man att studien visar att vaccin ger samma skydd som naturlig immunitet, men jag hittar inte det i studien. Ingen data från verkligheten visar heller att det skulle vara sant.

I abstract står det:

”Effectiveness of two doses remains at least as great as protection afforded by prior natural infection.”

Men ingenstans ser jag att man visar det.

I studien påpekar man också att man vill ha:

”optimisation of vaccine strategies to induce higher levels of mucosal and systemic immunity”

Vilket tyder på att man vill efterlikna immuniteten efter infektion(nässprej-vaccin), vilket i sin tur tyder på att man vet varför naturlig immunitet är mer effektivt. Eller att man tror sig veta.

I vilket fall så är det ganska tydligt att vaccintillverkarna inte har full koll, vaccinen var ett höftskott och ni är labbråttorna.

Mycket märkligt att sidan som länkar studien, Nuffield Department of medicine, påstår att studien visar lika effektivitet mellan vaccin och naturlig immunitet när det inte finns i studien. Eller så missade jag något.
Senast redigerad av MachDiamonds 2021-08-19 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in