2021-07-12, 22:18
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StationOdenplan
Finns en risk att att super ihjäl sig när han kliver på igen. Alkoholism är en progressiv sjukdom.

Ja, inte bara det, han har narcissistic personality disorder" har jag kommit på, allt jag läser om det stämmer in på honom. Han började ju så smått igen att dricka, en halv flaska prosecco blev snabbt 1 hel, ett glas konjak blev snabbt tre.

Mamma skrev ett kort i barskåpet som stod typ" snälla drick inte detta, familjen är viktigare och vi älskar dig alla" och lite hjärtan och sånt, och nu ger han henne silent treatment, som han gjort förra gången hon ställde ett ultimatum, "mig eller spriten" han valde spriten, mamma stannade såklart, och som han också gjort mot syrran när hon var 16, i 6 månader. Tydligen ett favoritvapen bland narcissister.

Det är skitjobbigt för mamma, hon är super empatisk, och den snällaste personen jag känner.

Samtidigt kan jag tänka mig hur pappa känner det, han säger att alla är emot honom och inget han gör är nog, han lever i sitt huvud ochghar en oförmåga att vara självkritisk.
Citera
2021-07-13, 00:16
Medlem
johnthedickholmess avatar
Problemet verkar vara att han har snöat in sig på just alkohol som han blivit beroende av. Försök få honom att ta några bloss röka istället och valium. Kan han varva ner och ha kul med några iskalla lättöl till utan att riskera att göra bort sig eller hamna på akutpsyk. Mitt bästa tips om han inte vill leva konstant nykter. För trist i längden för många. Finns hälsosamma alternativ.
Citera
2021-07-13, 14:22
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tack, det var snällt skrivet, och intressant att du känmner igen ditt beteende där. Och absolut, det skulle kunnat var 100 gånger värre, som många familjer får uppleva. Jag läste här om narcissistiska argumentationstekniker, och jag kan säg att farsan stämmer in på alla.

https://psychcentral.com/blog/psychology-self/2018/08/narcissist-arguing?c=755182801090#5

Jo, min syster ringde upp honom och förhörde sig lite om hur OS skulle bli, efter ett snack med mig där jag redan berättat allt (tur att jag har en klipsk syrra!) och hon förklarade läget för pappa, och han började genast använda sig av de tekniker som står beskrivna i länken ovan, bla hur besviken han var på brorsan, sen började han förringa brorsans 20 års nykterhet genom att säga att "jag behövde minsann ingen jävla medalj för att sluta dricka!" antydde alltså att hans 6 månaders nykterhet på nåt sätt skulle vara mer värdefullt eftersom att han gjorde det utan AAs hjälp. Han verkar inte förstå att det krävs mer mod att be om hjälp än att inte göra det (ofta).

Han utmålade sig själv som ett offer som alla ogillar trots allt han gör för dem, inget duger etc. Målade upp sig själv som en riktig martyr "ni är så jävla perfekta alla andra" men syrran lät honom inte byta spår utan körde på, förklarade hur mycket alla älskar honom och vill se honom fortsätta leva så länge som möjligt. Han lovade att i fortsättningen skulle han inte dricka när barnbarnen var på besök, och vi skulle se vad som hände med OS, om vi skulle skjuta fram det. Men det var alltså brorsan som var den RIKTIGA boven i dramat, inte han och hans drickande...

syrran sa att ibland lät det som att han sluddrade lite på orden, så frågan är om han inte dricker nu, men så får det väl vara, det är hans val, hon tyckte att samtalet gick relativt bra, så det är ju nåt positivt iallfall. Får se hur det blir imorn...

Känner igen min egen far så väldigt mycket i vad du skriver gällande skuldbeläggandet av andra, utbrotten, offermentaliteten etc..
Han dricker sig just nu också till en för tidig grav.
Citera
2021-07-13, 14:57
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Problemet verkar vara att han har snöat in sig på just alkohol som han blivit beroende av. Försök få honom att ta några bloss röka istället och valium. Kan han varva ner och ha kul med några iskalla lättöl till utan att riskera att göra bort sig eller hamna på akutpsyk. Mitt bästa tips om han inte vill leva konstant nykter. För trist i längden för många. Finns hälsosamma alternativ.

ja, jag hr funderat på det med, men tror inte han skulle kunna kontrollera det heller, hade nog blivit både och.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Känner igen min egen far så väldigt mycket i vad du skriver gällande skuldbeläggandet av andra, utbrotten, offermentaliteten etc..
Han dricker sig just nu också till en för tidig grav.

Visst är det hemskt att se på? hittade en bra youtube kanal om just narcissister;

https://www.youtube.com/c/DoctorRamani/videos

kanske kan hjälpa dig att hantera. det är jobbigt, inte bara att det är spriten, utan nu också narcissismen man måste navigera.
Citera
2021-07-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja, inte bara det, han har narcissistic personality disorder" har jag kommit på, allt jag läser om det stämmer in på honom. Han började ju så smått igen att dricka, en halv flaska prosecco blev snabbt 1 hel, ett glas konjak blev snabbt tre.

Mamma skrev ett kort i barskåpet som stod typ" snälla drick inte detta, familjen är viktigare och vi älskar dig alla" och lite hjärtan och sånt, och nu ger han henne silent treatment, som han gjort förra gången hon ställde ett ultimatum, "mig eller spriten" han valde spriten, mamma stannade såklart, och som han också gjort mot syrran när hon var 16, i 6 månader. Tydligen ett favoritvapen bland narcissister.

Det är skitjobbigt för mamma, hon är super empatisk, och den snällaste personen jag känner.

Samtidigt kan jag tänka mig hur pappa känner det, han säger att alla är emot honom och inget han gör är nog, han lever i sitt huvud ochghar en oförmåga att vara självkritisk.

Jag vill föreslå att du går på ett öppet AA-möte, som anhörig alltså.
https://www.aa.se/aa-moten
Citera
2021-08-12, 20:31
Medlem
carminaburanas avatar
Uppdatering är att han dricker igen, ca 1.5 flaska vin per kväll och en konjak. Han köper små flaskor, tror att han försöker lura sig själv. "nä jag drack inte så mycket, bara 3 små flaskor prosecco"
Citera
2021-08-14, 13:55
Medlem
No6s avatar
Min farfar slutade med spriten CT. Biverkning: Döden.
Så även min vän slutade alldeles för fort. Resultat: Hjärtstopp och döden.

2 exempel. Har hänt flera i min krets som trott att man bara kan lägga ner spriten sådär.

Du ska inte lägga ner spriten rakt av utan muskelavslappande benzo(Diazepam) och i råd med läkare. Får du inget lugnande mot kramper/delirium/chocken för kroppen skall du införskaffa Diazepam svart och förslagsvis slå sönder läkarens knäskålar eller mörda dennes ungar.
Citera
2021-08-16, 15:36
Medlem
Ja kan vara riktigt farligt att bara tvärt sluta kröka om man varit berusad en längre period/dagar non-stop 24/7. Kroppen och hjärtat kan börja krampa och slå konstigt mm. Man kan på riktigt dö. Då är vanföreställningarna en mumsbit i sammanhanget. Kroppen och hjärtat krampar och lederna pajar och man kan tex få svårt att gå. Behöva rullator för att ta sig till wc etc.

Så, men som sagt, blanda inte ihop det drickandet med att dricka för ofta. Det är inte heller bra, man missköter sig, hamnar i bråk, kan bli av med jobbet, gör illa folk, tappar plånböcker, mobiler etc. Kaos.

Många som inte orkar med folks tjat (omgivningen, de som fortfarande bryr sig) och säger, jag krökar hur mycket jag vill. Men det går ju inte. Kroppen pajar tillslut. och det kan gå fort. En hård sommar så kan det sluta på akutpsyk med avgiftning. Problemet att de släpper folk direkt när de nyktrat på sig, max 3-4 dagar kan du vara där sedan ut igen. Karusell. Det borde finnas någon frivillig vidareslussning för de som vill försöka komma ur supandet när de är på psyk. 3-4 veckor någonstans med kraftig medicinering och vila och samtalsterapi. Skulle rädda många liv.

Tyvärr så dricker ju många för de vill ta sitt liv. De vill inte leva i världen och samhället längre nyktra. Ett sätt att långsamt ta självmord. Då kan omgivningen inte göra så mycket. Människor måste vilja leva om de skall orka bli nyktra.
Senast redigerad av johnthedickholmes 2021-08-16 kl. 15:43.
Citera
2021-08-18, 20:30
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Min farfar slutade med spriten CT. Biverkning: Döden.
Så även min vän slutade alldeles för fort. Resultat: Hjärtstopp och döden.

2 exempel. Har hänt flera i min krets som trott att man bara kan lägga ner spriten sådär.

Du ska inte lägga ner spriten rakt av utan muskelavslappande benzo(Diazepam) och i råd med läkare. Får du inget lugnande mot kramper/delirium/chocken för kroppen skall du införskaffa Diazepam svart och förslagsvis slå sönder läkarens knäskålar eller mörda dennes ungar.

hur mycket drack han, och varför slutade han?
Citera
2021-08-19, 16:48
Medlem
SoberZealots avatar
Men det kan väl inte vara vanligt att dö av delirium? Vissa lägger ju av hela tiden..
Citera
2021-08-19, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Men det kan väl inte vara vanligt att dö av delirium? Vissa lägger ju av hela tiden..

Ja alltså, alla alkoholister dör ju av det tillslut om inte levern eller bukspottkörteln lägger av innan. En alkoholläkare sa att endera så får man problem med nervtrådarna eller levern. Det beror på vad som är känsligast. Men många dör ju av inflammation i bukspottkörteln (jättevanligt), levercancer, skrumplever eller hjärtkramper mm.
Citera
2023-08-05, 08:05
Medlem
Intressant tråd.. Hur har det gått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här