2021-06-25, 22:55
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Märker att du bryr dig mycket om din far och att du mår dåligt när han beter sig så här. Jag förstår dig. Finns nog få saker som är så bra på att förstöra familjer som alkohol. Samtidigt så är han förstås en vuxen person som är rättskapabel och kan fatta sina egna beslut. I och med att han supit så länge och med sådana höga doser så är det nog ytterst osannolikt att han kommer att kunna dricka med måtta. Precis som du redan är inne på så kommer det med största sannolikhet att eskalera.

Känner själv igen väldigt väl hur jag tänkte när jag haft något av mina många korta uppehåll. Kanske slutat en månad eller så, och tyckte att jag varit så duktig. Nu hade jag ju bevisat för mig själv att jag inte hade några alkoholproblem, så nu var det ju helt ok att dricka igen. Jo, tjena.......
Det faktum att jag lyckats hålla upp gjorde dessutom att det kändes helt ok att ta i ännu mer när jag började igen. Ta igen förlorad tid, liksom. Som jag har förstått det är det tänket väldigt vanligt hos alkholister i en viss fas av sitt missbruk.

Det är uppenbart att din far redan har en mängd besvärande negativa fysiska effekter av sitt missbruk (och säkert psykiska också). Jag tror trots det inte att din pappa kommer att sluta förrän han själv upptäcker att de negativa sidorna av alkoholen överväger de positiva. När man kommit tillräckligt långt i sitt missbruk blir det förstås nästan bara negativa sidor. Det enda "positiva" med att dricka blir då kanske att skakningarna temporärt upphör. Finns studier av alkoholism där just den saken anges som ett vanligt skäl till återfall.

En möjlighet är förstås att han helt enkelt väljer att köra på, och låta det gå som det går. Efter oss syndafloden, liksom. Ett på sätt och vis rationellt beslut, även om det är hemskt för de närmaste att se på. Jag tror att du ändå behöver prata med honom. Förklara hur du ser på hans drickande, hur mycket bättre du tycker att det varit när han inte druckit. Din oro för hur det ska gå för honom i framtiden om han inte lägger av. Även om han blir förbannad och inte verkar lyssna så är jag säker på att det går in. Även om det inte löser problemet just nu så kan det så ett frö som kan hjälpa till nästa gång. Trots att han kanske inte förstår det i nuläget så har han tur som har en son som bryr sig om honom. Det är inte självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Jag förstår dig fullt ut. Har man krökat hårt i 20 års tid är ett glas eller en halv flaska vin inte någon bra lösning.

Hoppas att det här inte leder till något värre. Din pappa har i alla fall en vettig son som bryr sig om honom. Det är mycket värt!!

yep och mamma mår ju sämst, jag är bara hemma på helgenera, hon får ta det alla dagar. , och givetvis har det eskalerat nu när han har gjort allt sitt jobb runt huset. Nu sitter han därute, efter 2 flaskor prosecco och tog precis sin första "nattis" som säkert kommer bli fler, tjatar om hur bra han mår, sluddrar och har ett ansikte som en smält ljusstake. Man märker att barnbarnen skruvar på sig när han pratar med dem.
Men det finns inte ett skit man kan göra , vill han supa så varsågod. Man tröttnar på tjata liksom och han blir bara förbannad, går från noll till hundra. Men det är så han argumenterar, bli överdrivet förbannad så den han pratar med backar. Men man vill inte vara runt honom heller...

sen vet man inte, är dett en en " midsommarsup" och sen kommer han ändra beteende, eller är tillbaka på ruta 1 igen?

jaja det var ju trevliga 6 månader, nu kommer det nog gå utför snabbt, som du säger, "ta igen för förlorad tid"
Senast redigerad av carminaburana 2021-06-25 kl. 23:10.
Citera
2021-06-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
yep och mamma mår ju sämst, jag är bara hemma på helgenera, hon får ta det alla dagar. , och givetvis har det eskalerat nu när han har gjort allt sitt jobb runt huset. Nu sitter han därute, efter 2 flaskor prosecco och tog precis sin första "nattis" som säkert kommer bli fler, tjatar om hur bra han mår, sluddrar och har ett ansikte som en smält ljusstake. Man märker att barnbarnen skruvar på sig när han pratar med dem.
Men det finns inte ett skit man kan göra , vill han supa så varsågod. Man tröttnar på tjata liksom och han blir bara förbannad, går från noll till hundra. Men det är så han argumenterar, bli överdrivet förbannad så den han pratar med backar. Men man vill inte vara runt honom heller...
sen vet man inte, är dett en en " midsommarsup" och sen kommer han ändra beteende, eller är tillbaka på ruta 1 igen?
jaja det var ju trevliga 6 månader, nu kommer det nog gå utför snabbt, som du säger, "ta igen för förlorad tid"

Ledsen, men jag tror att det är som du säger. Tillbaka på ruta 1. Även om det är han själv som måste bestämma sig så tror jag inte att du har något att förlora på att säga vad du tycker. Berätta hur illa det känns för dig och din mamma när han är full. Att barnbarnen tycker det är obehagligt. Hur mycket bättre alla tycker att det är när han är nykter. Tänk ut det du vill få sagt. Om han brusar upp och blir förbannad, vänta tills han gormat klart och fortsätt. Funkar det inte så är det så, men du har i alla fall försökt.
Citera
2021-06-26, 02:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ledsen, men jag tror att det är som du säger. Tillbaka på ruta 1. Även om det är han själv som måste bestämma sig så tror jag inte att du har något att förlora på att säga vad du tycker. Berätta hur illa det känns för dig och din mamma när han är full. Att barnbarnen tycker det är obehagligt. Hur mycket bättre alla tycker att det är när han är nykter. Tänk ut det du vill få sagt. Om han brusar upp och blir förbannad, vänta tills han gormat klart och fortsätt. Funkar det inte så är det så, men du har i alla fall försökt.

ja, vi får fundera på det, hur vi ska lägga fram det. han drack lika mycket som han brukade om inte mer.

när vi har försökt lägga fram det tidigare så är det vis som "försöker göra så att han inte får ha kul längre" han är väldigt självcentrerad och egoistisk tyvärr, trots att han spenderar mycket pengar på familjen. i hans huvud ger det honom carte blanche att bete sig som ett rövhål.
Citera
2021-06-26, 06:17
Medlem
Fattar inte vad det är med folk generellt! sluta dricka alkohol det är bara skit och ger inget som är positivt.
Citera
2021-07-06, 14:59
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:

Ja precis, bra tips!

Ny uppdatering och wall of text;

När det var fotboll england/ukraina så drack han en flaska prosecco och tog två glas konjak.
I söndags ingenting under dagen men ett glas konjak på kvällen.

Nu ligger det till såhär, brorsan är nykter alkis, varit nykter i snart 20 år, har en dotter på 14. Hans och farsans relation är ganska körd, brorsan kom hit och började jobba på hans företag som 25 åring, drack som fan, gjorde bort sig, dök upp full på jobbet etc, och farsan är inte den bästa chefen, men brorsan tog tag i det, gick till 'AA och har varit nykter sen dess.

I vilket fall så brukar mina föräldrar anordna familjesammankomster, jul, poolpartyn, lägger ner enormt mycekt pengar och tid på detta, farsan bjuder hela familjen på resor, Disneyland,legoland etc, köper ATVs till barnbarnen, pianon, men han blir ALLTID aspackad på kvällarna. Det har blivit så att folk droppar av runt 7 tiden på dessa sammankomster, innan han hinner bli för full, för att de vill inte ha barnen runt honom när han börjar sluddra, ska ha obekväma "heart to hearts" med barnen etc allt är alltid skitkul och trevligt fram till han börjar kröka. jag har en syster, som har 3 barn med)

Tar man upp dessa saker så flippar han ut, tycker att alla hackar på honom trots allt han gör för familjen, och det hände nu idag.

Vi brukar ha familje "olympiska spel" i deras hus, med god mat, vi delas upp i lag och har olika sportgrenar, sen får man poäng och i slutet så är det prisutdelning, ja ni fattar. Tanken var att vi skulle ha en denna helgen, men brorsan sa rakt ut att han inte var intresserad, vilket är fullt förståeligt. Han vill inte ha hans dotter runt farfar som blir mer och mer full ju längre kvällen går.

Idag hade pappa och mamma ätit lunch och de hade båda kommit fram till att det blev lite för tajt för att ha olympiska spelen denna helgen, så då säger farsan "och vi slutar bjuder *brorsan till fler saker, han anstränger sig inte etc" så sa mamma "ja det är pga ditt drickande han inte vill komma, han vill inte ha *dottern i den miljön" och det hade han då erkänt att så nog var fallet. Då hade mamma tagit upp förra helgen, när han hade blivit aspackad och tagit in det äldsta barnbarnet (13) ensam i ett rum , full som fan och skulle förklara nåt skämt för honom, precis när de skulle åka hem, och mamma sa att barnbarnet hade tyckt det var pinsamt och jobbigt, och då totalflippade han ut och sa

"jaha om det är så det är kan alla dra åt helvete, det blir inga fler sammankomster här, jag trivs mycket bättre själv!" och nu hon orolig att han kommer börja dricka igen som innan, om inte ännu mer, som nån sorts "straff" till alla andra. Det är så han hanterar kritik, hans reaktion blir superöverdriven/aggressiv så att den andra ska backa och få dåligt samvete. Speciellt mamma, som är den snällaste och mest omtänksamma som finns. Farsan har grova narcissistiska drag, och en oförmåga att se på sig själv med någon som helst form av självkritik. Alla andra är dummare än honom (ja ni vet typen som ifrågasätter På Spåret om han svarar fel på något) kan ej erkänna när han har fel, och kan ej be om ursäkt, har extremt kort stubin.

Allt är skittrevligt fram tills han blir full, och ingen annan dricker i den utsträckningen i familjen. vi håller oss till välkomstdrinken liksom. Det är som om han tycker att eftersom han bjudit alla på resor etc så har han nån sorts rätt att bete sig som ett rövhål i slutet på kvällen, och det har kommit fram att hans mor var likadan, Hon brukade slå honom (riktigt otrevlig kvinna), men sen köpa presenter till honom efteråt, så det beteende har väl blivit omedvetet ärvt. Man kan tacka honom 100 gånger för något han gjort och sen får han en kritik om att han dricker för mycket, då är han "hackkyckling" och folk är otacksamma. Han klagar på att brorsan aldrig tar initiativ på företaget, men när man själv gör det, då får man skit för det, så man kan liksom inte vinna. Frågar man honom nåt så är man jobbig (0-100) för man inte fattar, gör man något på egen hand utan att fråga så får man skit för man gjort fel.

Nu är det fotboll på onsdag, england ukraina, så jag tänkte jag skulle åka hem och hålla morsan och honom sällskap. Varken jag eller hon är fotbollsintresserade, han är, så vi har kollat Game of thrones istället, så han kanske känner sig "utanför" eller nåt. Jag har mycket bättre band med mamma än med honom.

Ja, jag vet inte vad jag vill säga med detta, ville väl bara skriva av mig lite. Allt bottnar i spriten. Utan den hade livet varit så jävla mycket enklare, hans företag mer framgångsrikt, mamma hade sluppit mycket skit, familjesammankomsterna mycket trevligare, in i kaklet..

Han hade behövt träffa en psykolog/psykiatriker och prata av sig tror jag, but that aint gonna happen.
Senast redigerad av carminaburana 2021-07-06 kl. 15:22.
Citera
2021-07-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ja precis, bra tips!

Ny uppdatering och wall of text;

Det var en väldigt väl skriven och insiktsfull skildring av er familjedynamik. Har inga problem med att se det framför mig.

Det som framför allt slår mig är hur mycket positiva saker det verkar finnas hos er, som motsats till det negativa med supandet. Då tänker jag även på hur du beskriver din far. Ingen är perfekt och vi har alla dåliga sidor. Grundpersonligheten hos andra kan man inte ändra, men man kan påverka beteenden.

I och med att det finns så pass mycket positiv kraft runt din far ( du, din mamma, din bror, och säkert mycket mer), så kanske det skulle funka med en intervention? Samla alla och låt dem tömma sina hjärtan på sin oro och kärlek för honom. Att bli förbannad och vända alla ryggen vad gäller inbjudningar som du berättar om är bara ett sätt att försöka få vara ifred med sina flaskor. Jag körde precis samma stil men i mindre format. Det
funkar dock inte i en situation där alla som man älskar bombar en med sin oro och omtanke.

Håller tummarna för er. Ni förtjänar något bättre.
Citera
2021-07-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynisksomfaaan
Det var en väldigt väl skriven och insiktsfull skildring av er familjedynamik. Har inga problem med att se det framför mig.
Det som framför allt slår mig är hur mycket positiva saker det verkar finnas hos er, som motsats till det negativa med supandet. Då tänker jag även på hur du beskriver din far. Ingen är perfekt och vi har alla dåliga sidor. Grundpersonligheten hos andra kan man inte ändra, men man kan påverka beteenden.
I och med att det finns så pass mycket positiv kraft runt din far ( du, din mamma, din bror, och säkert mycket mer), så kanske det skulle funka med en intervention? Samla alla och låt dem tömma sina hjärtan på sin oro och kärlek för honom. Att bli förbannad och vända alla ryggen vad gäller inbjudningar som du berättar om är bara ett sätt att försöka få vara ifred med sina flaskor. Jag körde precis samma stil men i mindre format. Det
funkar dock inte i en situation där alla som man älskar bombar en med sin oro och omtanke.

En intervention skulle inte ha fungerat med mig, men kan säkert vara en bra idé. Det låter som om något behöver hända nu.
Citera
2021-07-06, 18:23
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynisksomfaaan

Tack, det var snällt skrivet, och intressant att du känmner igen ditt beteende där. Och absolut, det skulle kunnat var 100 gånger värre, som många familjer får uppleva. Jag läste här om narcissistiska argumentationstekniker, och jag kan säg att farsan stämmer in på alla.

https://psychcentral.com/blog/psychology-self/2018/08/narcissist-arguing?c=755182801090#5

Citat:
En intervention skulle inte ha fungerat med mig, men kan säkert vara en bra idé. Det låter som om något behöver hända nu.

Jo, min syster ringde upp honom och förhörde sig lite om hur OS skulle bli, efter ett snack med mig där jag redan berättat allt (tur att jag har en klipsk syrra!) och hon förklarade läget för pappa, och han började genast använda sig av de tekniker som står beskrivna i länken ovan, bla hur besviken han var på brorsan, sen började han förringa brorsans 20 års nykterhet genom att säga att "jag behövde minsann ingen jävla medalj för att sluta dricka!" antydde alltså att hans 6 månaders nykterhet på nåt sätt skulle vara mer värdefullt eftersom att han gjorde det utan AAs hjälp. Han verkar inte förstå att det krävs mer mod att be om hjälp än att inte göra det (ofta).

Han utmålade sig själv som ett offer som alla ogillar trots allt han gör för dem, inget duger etc. Målade upp sig själv som en riktig martyr "ni är så jävla perfekta alla andra" men syrran lät honom inte byta spår utan körde på, förklarade hur mycket alla älskar honom och vill se honom fortsätta leva så länge som möjligt. Han lovade att i fortsättningen skulle han inte dricka när barnbarnen var på besök, och vi skulle se vad som hände med OS, om vi skulle skjuta fram det. Men det var alltså brorsan som var den RIKTIGA boven i dramat, inte han och hans drickande...

syrran sa att ibland lät det som att han sluddrade lite på orden, så frågan är om han inte dricker nu, men så får det väl vara, det är hans val, hon tyckte att samtalet gick relativt bra, så det är ju nåt positivt iallfall. Får se hur det blir imorn...
Citera
2021-07-06, 19:33
Medlem
Precis det som hände med min bästa kompis pappa. Han hade byggt upp ett riktigt bra företag. Omsatte ungefär 100 miljoner på 20 anställda. Dom skickade honom på det dyraste behandlingshemmet i Schweiz, men det funkande inte tyvärr.

Hem och supa några år, sedan dog han av skadorna alkoholen har givit honom. Dom fick ärva ett miljon imperium, men dom fick aldrig någon pappa i i vanligt bruk.

Vad är mest värt?
Citera
2021-07-06, 20:04
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Precis det som hände med min bästa kompis pappa. Han hade byggt upp ett riktigt bra företag. Omsatte ungefär 100 miljoner på 20 anställda. Dom skickade honom på det dyraste behandlingshemmet i Schweiz, men det funkande inte tyvärr.

Hem och supa några år, sedan dog han av skadorna alkoholen har givit honom. Dom fick ärva ett miljon imperium, men dom fick aldrig någon pappa i i vanligt bruk.

Vad är mest värt?

precis. var han en bra pappa annars?
Citera
2021-07-06, 20:20
Medlem
Citat:
precis. var han en bra pappa annars?
Förmodligen den bästa så länge vi var unga. Fattade galoppen långt senare när han kom dyngrak till golfklubben och ville ha privat lektioner. Min kompis gick hem och jag förstår honom.
Citera
2021-07-12, 21:27
Medlem
Citat:
Hepp, fick honom at inse att 12 maj bara är 5 månader, inte 6 (från 12 dec), så han kör på till 12 juni. Trodde han skulle bli kinkig men han sa bara "ok, det är inga problem". Hans egna mål var alltså att se om han kunde sluta dricka 6 månader.
Finns en risk att att super ihjäl sig när han kliver på igen. Alkoholism är en progressiv sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in