Citat:
Ursprungligen postat av
IWannaBeAdored
Föredrar dock det mer seriösa dragons den framför töntiga shark tank.
Menar du den amerikanska Shark Tank eller den australiensiska?
Såg bara drygt en säsong av AU och problemet där var till stor del att investerarna skulle ha orimligt mycket av företaget för att investera.
Låt gå för att åtminstone den kanadensiska versionen av Dragons' Den led av lite samma problem i början, men det blev lite snabbare mer rimligt där.
Jag håller dock med om att Dragons' Den (såväl den kanadensiska som den brittiska) känns avsevärt mer seriöst. Det är så tröttsamt i Shark Tank med ultimatum om att de måste bestämma dig på ett par sekunder eller så drar de sig ur. Jag förstår att det ger bra TV, jag förstår att de vill investera i någon som kan fatta snabba beslut, men det är överlag ett tecken på förmåga att fatta snabba, men inte alltid särskilt genomtänka beslut. Föredrar helt klart att de får snacka med väggen och lyssna på vad alla drakar har att säga.
Med det sagt har Shark Tank alltid haft investerare som vill investera, vilket inte direkt var fallet med Jenny Campbell i den brittiska versionen. Titeln på det här klippet (från BBC) och den översta kommentaren säger väl allt om henne:
https://www.youtube.com/watch?v=G5hjxaA1J-o&ab_channel=BBC
"Has Jenny FINALLY secured a deal!? 😱 | Dragons' Den - BBC"
Och toppkommentaren, av användaren OhWhat World: "Your product is great, you're fantastic, your market is growing and your margins are brilliant. This is right up my street and for that reason, I'm out."
- Jenny Campbell
Ska hursomhelst bli intressant att se den nya säsongen av Draknästet. Hoppas att de har med en bra blandning av företag, personer bakom de företagen som vet vad de sysslar med, men som inte bara är där för att marknadsföra företaget samt drakar som inte drar sig för att investera i företag och inte kräver 50+% för att göra det.
Det skulle även vara kul med ett/några specialavsnitt för att se hur det gått för vissa tidigare deltagare, såväl sådana som fick investeringar, sådana där förhandlingarna efteråt innebar att de inte fick investeringar och sådant som inte fick investeringar alls, men SVT kanske inte är riktigt rätt tv-bolag för det.