2021-05-30, 12:51
Bannlyst
Ericsson är väl ingen drake? Kul med De Geer dock. Undrar när Isabella ska medverka, det var ju ett av hennes mål att få vara en av drakarna.
Citera
2021-05-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Föredrar dock det mer seriösa dragons den framför töntiga shark tank.

Menar du den amerikanska Shark Tank eller den australiensiska?
Såg bara drygt en säsong av AU och problemet där var till stor del att investerarna skulle ha orimligt mycket av företaget för att investera.
Låt gå för att åtminstone den kanadensiska versionen av Dragons' Den led av lite samma problem i början, men det blev lite snabbare mer rimligt där.

Jag håller dock med om att Dragons' Den (såväl den kanadensiska som den brittiska) känns avsevärt mer seriöst. Det är så tröttsamt i Shark Tank med ultimatum om att de måste bestämma dig på ett par sekunder eller så drar de sig ur. Jag förstår att det ger bra TV, jag förstår att de vill investera i någon som kan fatta snabba beslut, men det är överlag ett tecken på förmåga att fatta snabba, men inte alltid särskilt genomtänka beslut. Föredrar helt klart att de får snacka med väggen och lyssna på vad alla drakar har att säga.

Med det sagt har Shark Tank alltid haft investerare som vill investera, vilket inte direkt var fallet med Jenny Campbell i den brittiska versionen. Titeln på det här klippet (från BBC) och den översta kommentaren säger väl allt om henne: https://www.youtube.com/watch?v=G5hjxaA1J-o&ab_channel=BBC
"Has Jenny FINALLY secured a deal!? 😱 | Dragons' Den - BBC"
Och toppkommentaren, av användaren OhWhat World: "Your product is great, you're fantastic, your market is growing and your margins are brilliant. This is right up my street and for that reason, I'm out."
- Jenny Campbell

Ska hursomhelst bli intressant att se den nya säsongen av Draknästet. Hoppas att de har med en bra blandning av företag, personer bakom de företagen som vet vad de sysslar med, men som inte bara är där för att marknadsföra företaget samt drakar som inte drar sig för att investera i företag och inte kräver 50+% för att göra det.

Det skulle även vara kul med ett/några specialavsnitt för att se hur det gått för vissa tidigare deltagare, såväl sådana som fick investeringar, sådana där förhandlingarna efteråt innebar att de inte fick investeringar och sådant som inte fick investeringar alls, men SVT kanske inte är riktigt rätt tv-bolag för det.
Citera
2021-05-30, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rot5
Tycker billyandfriends är en mycket dålig uppfinning. Vem vill ha begagnade möbler från Ikea?

Ikeas möbler är slit och släng. Det har kommit in några extra annonser efter gratisreklamen i draknästet ikväll men siten lär snart dö. Riktigt dålig investering av Douglas som antagligen kände sig tvungen att investera efter att ha tackat nej till nästan allt tidigare i programserien.

http://www.valuemyweb.com/value_report/70080-reportc4168957a57cb283dbcce2323929d234

Siten verkar mer eller mindre nedlagd idag så du fick rätt.

Är det någon av de gamla företagen som lyckats?

Som den där uppfinningen som satte fast knappar.
Citera
2021-05-30, 15:22
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har också sett allt, men känner inte igen mig i det fetmarkerade. Däremot brukar de säga: för stor risk och du begär för högt belopp.

Det handlar inte om att de inte har råd. Det handlar om att de är tävlingsmänniskor och även ekonomiskt kontrollerade. De vill inte förlora och om de förlorar vill det göra det i liten skala. Det är som med vilka spelare som helst. Man spelar inte mycket på en storskräll.

---

Hur som helst ändå kul att de testar på svenska igen. Dock tror jag inte att det blir så långvarigt. Sverige är för litet.
Det är flera drakar/hajar som ger det intrycket. Jenny i Dragons Den. Samt alla förutom Steve i Shark Tank Australia. Nu menar jag inte att de är urfattiga såklart, det var lite av ett skämt. Men att de är mindre rika än andra i panelen. Britterna och Shark Tank US har ju folk som är snuskigt rika samt väldigt intressanta projekt. Vem vill inte allra helst pitcha i USA? Men å andra sidan finns det ju så många avsnitt av Dragons Den och Shark Tank att det kanske blir bra ändå. Att svenska drakarna har mindre att välja på och därmed investerar om SVT valt ut det bästa. Hoppas det kommer bra projekt och prylar. Minns svenska med han invandrargubben som hade nån träningspryl som var katastrofalt dålig. Typ "jag byggde den här hemma med silvertejp och hoppas den kan stå som prototyp" förvisso underhållande mtp. att jag minns det.

Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Menar du den amerikanska Shark Tank eller den australiensiska?
Såg bara drygt en säsong av AU och problemet där var till stor del att investerarna skulle ha orimligt mycket av företaget för att investera.
Låt gå för att åtminstone den kanadensiska versionen av Dragons' Den led av lite samma problem i början, men det blev lite snabbare mer rimligt där.

Jag håller dock med om att Dragons' Den (såväl den kanadensiska som den brittiska) känns avsevärt mer seriöst. Det är så tröttsamt i Shark Tank med ultimatum om att de måste bestämma dig på ett par sekunder eller så drar de sig ur. Jag förstår att det ger bra TV, jag förstår att de vill investera i någon som kan fatta snabba beslut, men det är överlag ett tecken på förmåga att fatta snabba, men inte alltid särskilt genomtänka beslut. Föredrar helt klart att de får snacka med väggen och lyssna på vad alla drakar har att säga.

Med det sagt har Shark Tank alltid haft investerare som vill investera, vilket inte direkt var fallet med Jenny Campbell i den brittiska versionen. Titeln på det här klippet (från BBC) och den översta kommentaren säger väl allt om henne: https://www.youtube.com/watch?v=G5hjxaA1J-o&ab_channel=BBC
"Has Jenny FINALLY secured a deal!? 😱 | Dragons' Den - BBC"
Och toppkommentaren, av användaren OhWhat World: "Your product is great, you're fantastic, your market is growing and your margins are brilliant. This is right up my street and for that reason, I'm out."
- Jenny Campbell

Ska hursomhelst bli intressant att se den nya säsongen av Draknästet. Hoppas att de har med en bra blandning av företag, personer bakom de företagen som vet vad de sysslar med, men som inte bara är där för att marknadsföra företaget samt drakar som inte drar sig för att investera i företag och inte kräver 50+% för att göra det.

Det skulle även vara kul med ett/några specialavsnitt för att se hur det gått för vissa tidigare deltagare, såväl sådana som fick investeringar, sådana där förhandlingarna efteråt innebar att de inte fick investeringar och sådant som inte fick investeringar alls, men SVT kanske inte är riktigt rätt tv-bolag för det.
AU. Det är ju väldigt få som bor där jämfört med USA och UK. Mindre marknad på alla sätt. Antagligen därför de vill ha mycket och man tar ännu mer där för sina utländska kontakter vilket är förståeligt. Varenda företag (typ) i AU snackar om att de vill slå igenom i USA. Lär bli så i svenska med. Men i AU är det Steve som ensam står för minst hälften av alla investeringar känns det som.
Citera
2021-05-31, 09:28
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Intressant men sååå jävla rik är han väl inte? Kollar på alla klipp från dragons den och shark tank australia. Läggs upp klipp väldigt ofta på youtube, rekommenderas. Men tom. där märker man att det är mycket "jättebra idé men jag har inte råd" Föredrar dock det mer seriösa dragons den framför töntiga shark tank.

Nej, han är väl inte nån topp i rikedomar i riket direkt men har ju säkerligen en hel del miljoner iaf och sedan kan han ju även sitta där som företrädare för något bolag han äger men en del andra också investerat i vilket gör "hans" kassa större.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har också sett allt, men känner inte igen mig i det fetmarkerade. Däremot brukar de säga: för stor risk och du begär för högt belopp.

Det handlar inte om att de inte har råd. Det handlar om att de är tävlingsmänniskor och även ekonomiskt kontrollerade. De vill inte förlora och om de förlorar vill det göra det i liten skala. Det är som med vilka spelare som helst. Man spelar inte mycket på en storskräll.

---

Hur som helst ändå kul att de testar på svenska igen. Dock tror jag inte att det blir så långvarigt. Sverige är för litet.

Så är det ja, man lägger ju inte "onödigt" mycket pengar på något bara för att man har råd. Visst kan man unna sig ibland men i fråga om företagsinvesteringar finns ju ingen anledning att lägga galna överbud bara för att få det om risken är för stor och den troliga avkastningen för liten.
Det som för oss vanliga skulle vara en okej avkastning behöver ju inte vara det för "drakarna" heller.

Kul att det görs på svenska igen ja. Hur många säsonger gjordes det för typ tio år sedan? En?

Citat:
Minns svenska med han invandrargubben som hade nån träningspryl som var katastrofalt dålig. Typ "jag byggde den här hemma med silvertejp och hoppas den kan stå som prototyp" förvisso underhållande mtp. att jag minns det.

Det kommer garanterat vara med någon/några sådana bara för "underhållningens" skull. Jag föredrar ju ordentliga grejer men man får köpa att det handlar om "bra tv" för fler och då kommer väl typ ett dörrhandtag i papper med...
Citera
2021-06-03, 18:00
Moderator
Dr Kings avatar
Kul att de skall börja igen. Man saknar ju dock Sven Hagströmer som drake. Man kommer aldrig att glömma när han tackade nej till Storytel förra gången programmet sändes. Det måste ju vara hans livs sämsta (missade) affär.
Citera
2021-06-05, 01:03
Medlem
Bra program.

Kul att se skillnaden mellan det amerikanska, engelska och det svenska programmen. Mentaliteten är så olika. I USA är dom stenhårda. I UK är dom hårda, men respektfulla och i Sverige är det mellanmjölk.
Citera
2021-08-19, 13:41
Medlem
magis avatar
Draknästet SVT: Får de pengarna?

...

Nu sänds Draknästet igen.
https://www.svtplay.se/draknastet

Men får de några pengar egentligen?

Jag var med 2014 tror jag det var och vann 2 milj kr och alla drakarna ville vara med.
https://www.facebook.com/video.php?v=10152673505490404&l=417460730755239725 7

Sedan hoppade alla av och vi fick aldrig några pengar.

Sedan sändes det i repris igen.

Det sägs att i USA / England får bara hälften pengarna om de vinner i TV.
I Sverige får bara ca 60-70% pengarna efter programmet om man vinner i TV.

Så vad säger ni?
---

Mitt projekt var fjärrstyrda telerobotik robotar på holonomiska plattformar och tekniken fungerade sedan 2005 då jag haft det som examensarbete i teknisk fysik som civilingenjör.

2018 byggdes det istället i Ukraina och heter
https://www.isotopium.com/

Men de har inte holonomiska robotar.

Skulle vara kul att få veta hur det gått med alla som fått pengar och även med dessa.

Kan vi försöka ha denna tråden och samla alla företag som vinner här och leta upp de gamla och göra en uppföljning och få något slags statistik.

Mvh
M.Sc. Magnus
Citera
2021-08-19, 14:07
Medlem
feemaxxxs avatar
Man vinner väl inga pengar? Man säljer väl en del av sitt företag?

Men, Magi/Mr Magnus,

Skulle vara intressant att höra hur det hela processen gick till.

Ansökan - hur länge det gick innan man fick vara med - om man fick presentera, fick man automatiskt vara med i TV eller blev det bara ett urval av alla som filmades?

Det där med att investerarna hoppar av, hur gick det till för er? Först säger de "deal" i TV-rutan, alla är glada och man tror man fått en investor, men sedan säger de bara "nej, ingen lust, ville bara säga ja i TV för att det skulle se bra ut". Eller drog de sig ur på objektiva grunder (typ att ni faktiskt inte hade företag-patent eller liknande). Skulle själv bli skitlack om de först säger ja, sedan drar sig ur.
Citera
2021-08-19, 14:12
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
...

Nu sänds Draknästet igen.
https://www.svtplay.se/draknastet

Men får de några pengar egentligen?

Jag var med 2014 tror jag det var och vann 2 milj kr och alla drakarna ville vara med.
https://www.facebook.com/video.php?v=10152673505490404&l=417460730755239725 7

Sedan hoppade alla av och vi fick aldrig några pengar.

Sedan sändes det i repris igen.

Det sägs att i USA / England får bara hälften pengarna om de vinner i TV.
I Sverige får bara ca 60-70% pengarna efter programmet om man vinner i TV.

Så vad säger ni?
---

Mitt projekt var fjärrstyrda telerobotik robotar på holonomiska plattformar och tekniken fungerade sedan 2005 då jag haft det som examensarbete i teknisk fysik som civilingenjör.

2018 byggdes det istället i Ukraina och heter
https://www.isotopium.com/

Men de har inte holonomiska robotar.

Skulle vara kul att få veta hur det gått med alla som fått pengar och även med dessa.

Kan vi försöka ha denna tråden och samla alla företag som vinner här och leta upp de gamla och göra en uppföljning och få något slags statistik.

Mvh
M.Sc. Magnus

Fick du en förklaring varför de hoppade av?
Citera
2021-08-19, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Man vinner väl inga pengar? Man säljer väl en del av sitt företag?

Men, Magi/Mr Magnus,

Skulle vara intressant att höra hur det hela processen gick till.

Ansökan - hur länge det gick innan man fick vara med - om man fick presentera, fick man automatiskt vara med i TV eller blev det bara ett urval av alla som filmades?

Det där med att investerarna hoppar av, hur gick det till för er? Först säger de "deal" i TV-rutan, alla är glada och man tror man fått en investor, men sedan säger de bara "nej, ingen lust, ville bara säga ja i TV för att det skulle se bra ut". Eller drog de sig ur på objektiva grunder (typ att ni faktiskt inte hade företag-patent eller liknande). Skulle själv bli skitlack om de först säger ja, sedan drar sig ur.
Från vad jag har läst hur det är i åtminstone amerikanska versionen så är det så att företaget till exempel har skulder, saknar patent eller liknande saker som inte har kommit upp under programmets gång.
De gör ju självklart en grundligare genomgång innan investeringen faktiskt sker. Annars kan man ju säga vad som helst för att få med sig en investerare.
Dessutom har jag hört (igen, åtminstone amerikanska versionen) att de blir tvungna att ge bort en andel i företaget bara för att få presentera - oavsätt om de fått investering eller ej. Men tror de tagit bort denna klasul efter Cuban beklagade sig över detta.
Citera
2021-08-19, 16:20
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Glöm inte att många är med endast för gratis publicitet, skakar hand framför kamerorna men säger sedan nej till drakarna då dom vet att deras hemsida kommer krascha så fort avsnittet sänds på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in