2021-08-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Kan du ge något exempel?

Inte utan att bryta mot forumets regler samt svensk lag. Till exempel hets mot folkgrupp.

På samma sätt som i Afghanistan kan man i Sverige tycka olika saker, men så fort detta omvandlas till verkligheten - genom att byta klädsel respektive uttala några ord - så blir det en brottslig handling. Ett annat exempel gäller läkare som inte anser att dödande av foster är det bästa som finns. Du får välja mellan att hålla med eller jobba med något annat - precis som vad gäller andra frågor respektive yrken i andra länder. Eller ifrågasätta huruvida specifika historiska händelser ägde rum eller inte, och i vilken omfattning. Eller, för den delen, anse att demokrati inte är det politiska ramverk vi borde ha, och göra opinionsbildning för detta.

Bara några exempel jag orkade skriva ner. Du kommer säkert på fler. Nu är dessa förmodligen saker du håller med om, och anser att den åsikten naturligtvis är "rätt" och förstår inte varför ändra åsikter borde premieras eller ens tillåtas. I så fall hänvisar jag tillbaka till diskussionens ämne och påstår att det är precis likadant i bland annat Afghanistan. Utgångspunkten är bara annorlunda.

Men kom ihåg att vi ju har yttrandefrihet och mänskliga rättigheter i Sverige och du får vifta med hur många pride-flaggor du vill.

En sak till vill jag säga. Detta med slöja är löjligt. Att huvudbonader är det främsta argumentet som diskuteras när man pratar kvinnor och deras frigörelse i väst kontra i Afghanistan visar hur pass totalt feminismen i väst har spårat ur. Jag kommer inte påstå att kvinnornas situation i Afghanistan är bra, men att du pratar om slöjor är infantilt och på gränsen till förolämpande.

Citera
2021-08-19, 09:35
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Mycket bra sammanfattat. Slutsatsen man kan dra då är att ISIS eller Al-Qaida kommer inte att vara något problem. Varenda en som finns i dom organisationerna kommer att kastas ut ur Afghanistan levande eller döda. Är dessutom övertygad om att både Ryssland och Kina kan stödja Afghanistan militärt. Kanske inte "boots on the ground" men teknologi.

Så, alla i väst nu som säger att terrorceller kommer att frodas i Afghanistan har fel. Finns inte en chans att Talibanerna tillåter att det händer.
Du kan ge världens mest fikapausberoende folk hur mycket teknologi som helst - de slarvar bort hjälmar och meckar helst holk. Vill Kina öka säkerheten och få något gjort får de antingen köpa in talibanerna som vakter eller skicka eget folk.
Citera
2021-08-19, 09:43
Medlem
Läste på detta twitter-kontot, https://twitter.com/T_Ascendent/status/1427772361634426887, om allting amerikanarna lämnade kvar efter sig, och det verkar som om författaren påstår att talibanerna kommer sälja avancerad utrustning till kineserna. Betyder detta att kina och talibanerna står nära varandra när det kommer till att köpa & sälja utrustning?

Lite citat från kontot

Citat:
I wouldn’t be surprised if they have an F-35 or even an F-22.
"But I was told that the diverse CIA was immune to these disasters due to the many perspectives they obtain" Guess what? Not only are the Chinese going to have our tech that they will reverse engineer,

Citat:
they’re going to do high resolution scans of our vehicles. They will update all of their targeting parameters on all of their missiles and radar with these scans.

Ladies and gentlemen, the Chinese now have accurate targeting and detection parameters for our stealth vehicles.

Citat:
Our latest gen of war tech, the thing that historically kept us ahead of the world.
THE thing we needed to keep to ourselves. "Chinese tech is all a copy cat!"

Maybe so. And now they now have our blueprints.
This is the kind of thing serious countries hang people over.
Citera
2021-08-19, 09:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du saknar läsförståelse och framstår som rätt lågintelligent.

Jag har aldrig sagt att talibaner är mysiga, tvärtom har jag sagt att vi inte ska ta emot en enda taliban eller afghan till Sverige eftersom jag inte delar deras värderingar och inte vill att Sverige förstörs mer.

Du slänger återigen ur dig en massa grundlösa påståenden.
Jag säger att de får ha vilka värderingar de vill i sitt land, det är inget jag ska styra över.

Vi har för övrigt inte demokrati i Sverige heller om du trodde det, det är bara något Aftonbladet har lurat i dig att tro. En majoritet av folket röstade på partier som lovade att byta ut vår regim men den styr fortfarande. Det är inte folkstyre.

Så kliv ned från dina höga hästar och sluta tro att dina värderingar ska gälla i hela världen.

Taliban = terrorist när den kommer utomlands som en puppa som ömsar skinn. Då är det enkelbiljett till Guantanomo som gäller, så man hoppas EU inser problemet att de kan gömma sig bland de vanliga.
Citera
2021-08-19, 09:47
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Demokrati innebär inte bara att folket bestämmer, det innebär också en massa regler om mänskliga rättigheter mm. Och dessa regler får inte brytas även om folket vill det, iallafall inte om landet vill fortsätta bli kallad en demokrati.
Så om tex tyska folket hade godkänt Förintelsen genom folkomröstning, då hade jag ändå tyckt att Tyskland skulle invaderas av omvärlden för att få stopp på folkmordet på judarna.

Och Sveriges regim använder bara vapen och försvaret för att skydda Sveriges gränser och skydda befolkningen, och i vissa fall för att sätta stopp för odemokratiska handlingar som tex folkmord eller förtryck i andra länder, men inte för att ta över makten i det egna landet eller för att förtrycka människor som talibanerna har gjort.

Majoriteten i Sverige kanske vill byta ut den nuvarande regeringen, men majoriteten är inte överens om vilken regering som ska ta över, och därför är den nuvarande regeringen kvar. Men Sverige är förstås ändå en demokrati.

Nazi Tyskland och förintelsen är en sak, Tallibanstyre och Islam är en annan. Talibanerna vill bara ha ett Islamskt Afganistan, dom har själva sagt att dom kommer ha val och inte döda någon, inte ens om du tidigare har hjälpt tex Usa.

Så varför är just då Afganistan så viktigt för vissa att förstöra igen och försöka pracka på "våra" värderingar? Finns ju hundratals diktaturer som dessutom verkligen begår folkmord.
Ska vi invardera Kina och Nord Korea också? Belarus är ju rätt nära, kanska kan vi skicka några bombplan dit, Finland kanske joinar.

Vi ska låta Afganistan vara nu, inga mer bidrag och inga mer flyktningar, alla blir nöjda och glada. Och den minioritet som fortfarande inte är nöjda där nere, synd men man kan inte få allt.
Senast redigerad av fittslem 2021-08-19 kl. 09:51.
Citera
2021-08-19, 09:51
Medlem
p1Schwabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Sträck ut den tekniken ytterligare: om kameror detekterar huva så går automatiskt alarm till närmaste polis som rycker ut direkt. Eller aktiverar en drönare som helt sonika skjuter ner vederbörande....det sistnämnda kanske inte skulle implementeras i väst...men Kina skulle inte ha några som helst samvetsbetänkligheter för sådant...

Visst vore det betydligt mer effektivt att ha biologiska sensorer som berätta var du är och vem du är. Chip som dessutom gör det möjligt att styra dig i olika grader.

Denna tekniken har funnits länge nu och har även använts kommersiellt dock med annat syfte.

Men absolut, som du säger, denna typ av AI kommer att ligga som grund medan drönare etc kommer att agera rättsväsende.
Citera
2021-08-19, 09:53
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Läste på detta twitter-kontot, https://twitter.com/T_Ascendent/status/1427772361634426887, om allting amerikanarna lämnade kvar efter sig, och det verkar som om författaren påstår att talibanerna kommer sälja avancerad utrustning till kineserna. Betyder detta att kina och talibanerna står nära varandra när det kommer till att köpa & sälja utrustning?

Lite citat från kontot

Det där är bara trams. Det som Talibanerna kommit över från den Afghanska Armén är utrangerad surplus från US Army, HUMVEES, vapenmodeller som inte längre används av USA och annat som går att köpa på den öppna marknaden.
Citera
2021-08-19, 10:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Nazi Tyskland och förintelsen är en sak, Tallibanstyre och Islam är en annan. Talibanerna vill bara ha ett Islamskt Afganistan, dom har själva sagt att dom kommer ha val och inte döda någon, inte ens om du tidigare har hjälpt tex Usa.

Så varför är just då Afganistan så viktigt för vissa att förstöra igen och försöka pracka på "våra" värderingar? Finns ju hundratals diktaturer som dessutom verkligen begår folkmord.
Ska vi invardera Kina och Nord Korea också? Belarus är ju rätt nära, kanska kan vi skicka några bombplan dit, Finland kanske joinar.

Vi ska låta Afganistan vara nu, inga mer bidrag och inga mer flyktningar, alla blir nöjda och glada. Och den minioritet som fortfarande inte är nöjda där nere, synd men man kan inte få allt.

Samma som folk sade om Kim Jung-Un jättelänge efter det han blev president (att han skulle vara så mycket bättre) och om den nya shejken i Saudiarabien (som skulle vara modernare och moderatare för att han var yngre). Men det slog väldigt, väldigt fel.
Ni som tror att talibanerna är sååå fina blundar för den info som redan strömmar in om motsatsen. Av reportrarna som just kom hem därifrån framgick ju hur grymma de var, det hade de sett med egna ögon.
Citera
2021-08-19, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Samma som folk sade om Kim Jung-Un jättelänge efter det han blev president (att han skulle vara så mycket bättre) och om den nya shejken i Saudiarabien (som skulle vara modernare och moderatare för att han var yngre). Men det slog väldigt, väldigt fel.
Ni som tror att talibanerna är sååå fina blundar för den info som redan strömmar in om motsatsen. Av reportrarna som just kom hem därifrån framgick ju hur grymma de var, det hade de sett med egna ögon.

Vem bryr sig? Okej talibanerna är dåliga människor. Och? Vad angår det oss? Det finns hundratals miljoner människor som lever under diktatorer och dåliga människor. Det angår inte oss.
Citera
2021-08-19, 10:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ja Talibanerna är hemska, nu vill de att folk börjar att jobba igen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8JXP8/liverapportering-om-talibanernas-overtagande-av-afghanistan
Citera
2021-08-19, 10:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du menar männen ska få bestämma.
Sen sluta snacka om demokrati, det finns ingen demokrati I Afghanistan!
Du nämner ju inte ens kvinnorna i landet!
Men enligt dig är de förstås mindre värda.

Varför ljuger du, jag har aldrig skrivit att männen ska bestämma, jag har skrivit att det är folket i Afghanistan som ska bestämma ur de ska ha det och de vill ha sharia.

Jag har också skrivit att du är en antidemokrat när du anser att det är dina värderingar som ska gälla i Afghanistan.
Citera
2021-08-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Afghanistan är en skithåla och kommer alltid vara det. Presidenten flyr med cash i helikopter och överger sitt folk är väl en ganska tydlig bild på att dom ej har någon nationell känsla. Finns en video på reddit som jag har länkat i tråden där en drillsergeant beklagar sig över att alla rekryter är påtända och inte ens fattar hur dom ska ta på sig en hjälm eller tycker det är en bra idé att ha på sig en blå tröja på militära uppdrag...

I videon så berättas det att bli officer så gäller det att ha rätta kontakter istället för meriter. Lite som det var under amerikanska inbördeskriget 1861 - 1865.

Visar väl lite på vilken utvecklingsnivå landet står på. Att talibanerna mer eller mindre bara valsar in och tar över ett helt land är galet speciellt när Usa/väst har gödslat pengar och matrial vilket har hamnat i talibanernas händer.

En kort fråga till dig. Varför har Talibanerna lyckats ta över landet som en minoritet så lätt om dom ej har något förankring hos folket och deras stöd? Borde man inte ha slagits med näbbar och klor för sin och alla kvinnors frihet?

Kanske inte var så jäkla viktigt i slutändan...

För mig är det ingen merit att vilja kriga.
Men kanske ett försvar hade varit nödvändigt.

Det kanske stämmer att majoriteten vill ha talibanstyre, och då ska de få ha det naturligtvis. Men alla de som inte vill, de borde få hjälp därifrån tycker jag. Nej man kan inte påtvinga andra förändringar. Det gör visserligen talibanerna, om vi frånser alla de som välkomnar dem för de finns också. Sedan tror jag aldrig vi bör sluta kämpa för mänskliga rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in