Inte utan att bryta mot forumets regler samt svensk lag. Till exempel hets mot folkgrupp.
På samma sätt som i Afghanistan kan man i Sverige tycka olika saker, men så fort detta omvandlas till verkligheten - genom att byta klädsel respektive uttala några ord - så blir det en brottslig handling. Ett annat exempel gäller läkare som inte anser att dödande av foster är det bästa som finns. Du får välja mellan att hålla med eller jobba med något annat - precis som vad gäller andra frågor respektive yrken i andra länder. Eller ifrågasätta huruvida specifika historiska händelser ägde rum eller inte, och i vilken omfattning. Eller, för den delen, anse att demokrati inte är det politiska ramverk vi borde ha, och göra opinionsbildning för detta.
Bara några exempel jag orkade skriva ner. Du kommer säkert på fler. Nu är dessa förmodligen saker du håller med om, och anser att den åsikten naturligtvis är "rätt" och förstår inte varför ändra åsikter borde premieras eller ens tillåtas. I så fall hänvisar jag tillbaka till diskussionens ämne och påstår att det är precis likadant i bland annat Afghanistan. Utgångspunkten är bara annorlunda.
Men kom ihåg att vi ju har yttrandefrihet och mänskliga rättigheter i Sverige och du får vifta med hur många pride-flaggor du vill.
En sak till vill jag säga. Detta med slöja är löjligt. Att huvudbonader är det främsta argumentet som diskuteras när man pratar kvinnor och deras frigörelse i väst kontra i Afghanistan visar hur pass totalt feminismen i väst har spårat ur. Jag kommer inte påstå att kvinnornas situation i Afghanistan är bra, men att du pratar om slöjor är infantilt och på gränsen till förolämpande.
Västvärlden och framför allt Sverige behöver för övrigt vakna upp ur sin bag-in-box-inducerade fylla och inse att det inte är så himla perfekt här heller. Vi har pinsamt begränsad yttrandefrihet, ett genompolitiserat rättssystem där grundläggande medborgerliga rättigheter inte existerar ens på papper om odefinierade "synnerliga skäl" föreligger, en politisk elit som helt öppet använder propaganda, och så vidare. Ändå är svenskar övertygade om sin förträfflighet och ska nödvändigtvis försöka exportera allt detta till resten av världen.
Precis som USA, bara att USA ibland lyckas vinna på det ekonomiskt. Sverige lyckas bara göra sig till åtlöje.
Precis som USA, bara att USA ibland lyckas vinna på det ekonomiskt. Sverige lyckas bara göra sig till åtlöje.