Citat:
Jag hoppas verkligen inget västland går in och hjälper vicepresidenten och hans polare mot talibanerna nu och drar igång en jävla skitstorm.
Det är över nu. Talibanerna har tagit tillbaka landet och uppenbarligen vill folket ha det så.
Bara låt de hållas för jäveln.
OM nu väst tvunget ska blanda sig i så ska det vara på diplomatisk väg. Ställ lite krav på talibanerna isåfall och hota med handelshinder, sanktioner osv.
Och inte EN enda afghan ska få asyl i Sverige förutom de som hjälpt svenska soldater på plats (och de har redan erbjudits asyl om jag förstått det rätt).
Trist för de som inte vill leva under ett talibanstyre, men Sverige kan inte hjälpa varenda stackars sate, så är det bara.
Det är över nu. Talibanerna har tagit tillbaka landet och uppenbarligen vill folket ha det så.
Bara låt de hållas för jäveln.
OM nu väst tvunget ska blanda sig i så ska det vara på diplomatisk väg. Ställ lite krav på talibanerna isåfall och hota med handelshinder, sanktioner osv.
Och inte EN enda afghan ska få asyl i Sverige förutom de som hjälpt svenska soldater på plats (och de har redan erbjudits asyl om jag förstått det rätt).
Trist för de som inte vill leva under ett talibanstyre, men Sverige kan inte hjälpa varenda stackars sate, så är det bara.
Ja Afghaner själva har svårt för att verkligen acceptera en statsbildning med allt vad det innebär, landet är för etniskt, kulturellt och geografiskt splittrat. Byar och samhällen är isolerade av berg och brist på infrastruktur.
Det fanns ingen vilja ifrån början att gå med på jänkarnas uppbyggnad av landet, man joinade armén för lönen, inte för idé eller tro på ett framtida Afghanistan. Man bara följer med strömmen verkar det som, någon slags apati. Anledningarna till nederlaget är många, men rekommenderar verkligen "This is what winning looks like" då man faktiskt får konfronteras med problemen som tittare.
Det bästa vi kan göra för Sverige är att för en gångs skull inta en pragmatisk förhållning i vår utrikespolitik. Talibanerna är vad dem är, det kan jag hålla med om. MEN om man verkligen har för avsikt att inte låta Afghanistan bli en global terrorbas igen och faktiskt inte utgöra ett hot emot väst, så finns det att vinna för oss båda, om vi kan samarbeta lite innan vi går skilda vägar.
Afghanistan har en defunkt gruvindustri, vi har 100.000 tals afghanska flyktingar i arbetsför ålder. Låt oss gentemot en procentandel av intäkterna hjälpa till med att utveckla den afghanska gruvindustrin enligt svensk standard. Därtill kan vi se till att talibanerna tar emot alla dessa afghaner vi har lösdrivandes och bidragsfuskandes i landet. När den afghanska gruvindustrin är utvecklad och vi dragit in vår del av kosingen och när afghanerna repatrierats ifrån Sverige, så säger vi artigt adjö och går skilda vägar, för att aldrig mer stöta på varandra igen.
För en gångs skull gör vi det som är bra för oss, inte andra.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-08-19 kl. 00:52.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-08-19 kl. 00:52.