2021-08-19, 00:17
Bannlyst

Ja Afghaner själva har svårt för att verkligen acceptera en statsbildning med allt vad det innebär, landet är för etniskt, kulturellt och geografiskt splittrat. Byar och samhällen är isolerade av berg och brist på infrastruktur.

Det fanns ingen vilja ifrån början att gå med på jänkarnas uppbyggnad av landet, man joinade armén för lönen, inte för idé eller tro på ett framtida Afghanistan. Man bara följer med strömmen verkar det som, någon slags apati. Anledningarna till nederlaget är många, men rekommenderar verkligen "This is what winning looks like" då man faktiskt får konfronteras med problemen som tittare.

Det bästa vi kan göra för Sverige är att för en gångs skull inta en pragmatisk förhållning i vår utrikespolitik. Talibanerna är vad dem är, det kan jag hålla med om. MEN om man verkligen har för avsikt att inte låta Afghanistan bli en global terrorbas igen och faktiskt inte utgöra ett hot emot väst, så finns det att vinna för oss båda, om vi kan samarbeta lite innan vi går skilda vägar.

Afghanistan har en defunkt gruvindustri, vi har 100.000 tals afghanska flyktingar i arbetsför ålder. Låt oss gentemot en procentandel av intäkterna hjälpa till med att utveckla den afghanska gruvindustrin enligt svensk standard. Därtill kan vi se till att talibanerna tar emot alla dessa afghaner vi har lösdrivandes och bidragsfuskandes i landet. När den afghanska gruvindustrin är utvecklad och vi dragit in vår del av kosingen och när afghanerna repatrierats ifrån Sverige, så säger vi artigt adjö och går skilda vägar, för att aldrig mer stöta på varandra igen.

För en gångs skull gör vi det som är bra för oss, inte andra.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-08-19 kl. 00:52.
Citera
2021-08-19, 00:17
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hur ska man tolka detta?:

U-landsbistånd går nästan aldrig till ländernas statsapparater utan till biståndsorganisationer. Det är Röda korset (Röda halvmånen) som kommer få bistånd för att bygga sjukhus i Afghanistan, diverse kvinnorättsgrupper och annat.
Citera
2021-08-19, 00:19
Medlem
https://www.google.com/maps/place/Panjshir,+Afghanistan/@35.5411949,69.663481,8z/data=!4m5!3m4!1s0x38d024c6166fc0d9:0x7e7ee4b94962e 4da!8m2!3d35.5025772!4d69.9550338

Är kan ni se var motståndet mot Talibanerna finns. Omöjligt att attackera . Defence modifer x 20
Citera
2021-08-19, 00:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
U-landsbistånd går nästan aldrig till ländernas statsapparater utan till biståndsorganisationer. Det är Röda korset (Röda halvmånen) som kommer få bistånd för att bygga sjukhus i Afghanistan, diverse kvinnorättsgrupper och annat.

Kan vi inte skicka ner Annie Lööf istället så att hon kan undervisa om feminism? Det blir win-win om vi blir av med henne.
Citera
2021-08-19, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Varje folk eller nationella sammanslutningar av folk måste själv bestämma sitt styre. Det går inte att tvinga på dem utifrån.
Ett demokratiskt styre i Afghanistan måste utgå från deras historia och maktförhållanden. Det går inte att påtvinga en främmande teoretisk mall för hur de ska sköta sin nation.
Som kungen i Saudiarabien sa om demokrati enl. europeisk modell, det enda som skulle hända vore att varje stor klan bildar ett parti och sen röstar alla på sin klan/parti. Alltså som det redan är, de vid den officiella makten kan inte agera utan att ta hänsyn till övriga klaner med inflytande.

Inte helt olikt dagens Sverige.
Citera
2021-08-19, 00:25
Medlem
Kalliss avatar
EU är ett jävla skit!

Nu har de ännu en gång baxat skit, som Vi skall ta hand om!

"Angeläget att".... Vi skall ta hand om SKITEN!

Tvi, Tvi, Tvi... Skit, Skit - SKIT!

Myndigheterna i Sverige klarar inte av att föra en hållbar migrationspolitik, och jag skiter fullkomligt i att afghaner faller av lyftande C-17 plan...

Skydda mig från att höra om skit, skulle jag vara intresserad finns ljudböcker som typ story tales, mer välstädad än verkligheten!
Citera
2021-08-19, 00:26
Medlem
Ockupationen av USA kan ju gjort att folk samlades runt Talibanerna för att göra motstånd mot dom onda kristna som gjorde invasion mot deras land. Talibanerna kan snabbt tappa kontroll över norra delarna. Shia delarna.
Citera
2021-08-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Civila, volontärer, etc.

https://www.google.se/amp/s/www.wsj.com/amp/articles/the-americans-left-behind-11629211589

En riktig president, exempelvis Trump eller Reagan hade sagt åt talibanråttorna att flytta på sig och låta amerikanare evakueras i fred, annars bombar vi er tillbaka till Mohammed. Men Biden ”förhandlar”. Vad är det de förhandlar om? Hur många miljarder ska talibanerna få?
Det var självaste Donald Trump som skrev fredsavtal med talibanerna förra året och nu tog dem över landet, men visst han hade säkert " bombat talibanerna tillbaka till muhammed".
Han är en riktig hjälte trumpeten.
Senast redigerad av Bombaclap 2021-08-19 kl. 00:32.
Citera
2021-08-19, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Det var självaste Donald Trump som skrev fredsavtal med talibanerna förra året och nu tog dem över landet, men visst han är en riktig hjälte trumpeten!

Vilket var helt rätt beslut.

Det stora misstaget gjordes av Bush-Cheney administrationen samt Obama. Det var misstaget att börja syssla med statsbildning och att försöka HBTQ-certifiera Afghanistan.

Man skulle ha gått in med en styrka stor nog att ta landet och hålla det i 2-3 månader. Under denna tid skulle man ha satsats helt och hållet på att förstöra Al-Qaeda infrastruktur samt fånga/döda/driva ut Bin Laden ur landet.

Därefter skulle man ha lämnat, inte ha gått in i Irak, full stop. Efter detta skulle "kriget mot terror" bedrivits fullt ut som ett underrättelse och polisiärt "krig". Ingen GITMO, inga Black Sites och inget Abu Ghraib. Var en del sjukt som hände under årtiondet som följde 911 som verkligen skadade Usas image.

Nu har man varit fast där i 20 år. Afghanerna vill inte och är inte kapabla att ställa upp på ens grandiosa demokratiseringsplaner. Man installerade en korrupt och centraliserad clown-regering där toppar på alla positioner åtalats för korruption, bedrägeri och människosmuggling. Även bacha-bazi äcklerier.

Vill Afghanistan någonsin lämna stenåldern måste det vara deras val och deras ansträngning. Väst kan inte göra mer. Det mest pragmatiska är att helt enkelt se till att talibanerna inte den här gången låter någon som Bin Laden operera ifrån landet och lämna.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-08-19 kl. 00:49.
Citera
2021-08-19, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Alla makthavare vill ha makten och de använder vapen för att uppnå det, var det verkligen en överraskning för dig? Du applicerar också din inställning att demokrati är bäst men afghanerna anser att Sharia, dvs. Guds lag, är bäst.

Om vi frågar talibanerna om Sveriges styre så tycker de förstås att detta borde bytas ut precis som du anser att deras styre bör bytas ut.

Det finns inga som helst skäl att ge afghaner asyl i Sverige, de har redan förstört vårt land tillräckligt. Låt de stanna i sitt land.

Sveriges nuvarande makthavare har inte använt vapen för att få makten i landet, de har fått makten på demokratisk väg genom val. Det är en viktig skillnad mellan Sveriges makthavare och talibanerna.

Och en viktig skillnad mellan mig och talibanerna, det är att jag inte vill driva igenom alla mina åsikter med vapen. I de flesta fall nöjer jag mig med att driva igenom mina åsikter på demokratisk väg, eftersom det vore ohållbart om alla skulle driva igenom sina åsikter med vapen. Det skulle då bli inbördeskrig i Sverige, ungefär som det är i tex Afghanistan.

Men om tex talibanerna börjar genomföra folkmord i Afghanistan, då vill jag att omvärlden ska driva undan dem med vapen.
Och om jag har förstått hur du tänker, så är min åsikt i den frågan, fullt jämförbar med om talibanerna skulle vilja driva undan Sveriges makthavare med vapen, för att de inte tvingar svenska kvinnor att bära slöja.
Citera
2021-08-19, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Är inga blackhawks i videon i vart fall, och avsett så är det ju en transporthelikopter som max har nån kulspruta till en doorgunner. Och talibanerna kommer varken att kunna flyga eller underhålla dem.

Resten är handeldvapen, lätta fordon och lastbilar vad jag kunde se.

Finns det några bekräftade uppgifter på avanverade vapensystem, som tex grövre artilleri, luftvärnsrobotar, stridsvagnar, ledningssystem och liknande?

Den videon är jag tveksam till, man säger Black Hawks men visar en Chinook. Missiler såg jag inga av personligen, kanske stängde av för tidigt.

På olika nyhetssändingar har jag observerat främst m4 gevär med Acogs samt lätt bepansrade fordon (Humvees bla)
Citera
2021-08-19, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag bestämmer inte över Afghanistan. Men jag tycker att fred är gott och att krig är ont, och att det gäller i alla länder i världen, även i Afghanistan.
Och de afghaner som vill ha fred och demokrati istället för att kriga om makten i landet, de borde få asyl i länder där det är fred och demokrati, tex i Sverige. Eftersom de precis som oss, tycker att fred och demokrati är gott och rätt.

Och vad folk har förlitat sig till för styren i tusentals år är oväsentligt, eftersom de människor som lever nu på jorden har inte levt i tusentals år.

Även en "inomstående" kan sticka dig i ryggen när du minst anar det, och en "utomstående" kan rädda dig ifrån det.
Och det går att skydda sig från farliga onda människor och ändå hjälpa andra goda människor.

Och hade svenskarna tyckt som du för bara 100 år sedan, så skulle väldigt många svenskar inte finnas i Sverige idag. Men svenskarna hjälpte människor de inte kände och jag tror att det är mänskligt, eller iallafall gott och rätt.

Varenda land i väst var protektionistiskt och nationalistiskt ut i fingertopparna för 100 år sedan. Kan du inte din historia pöjk? 1800 talet var Imperalismens guld ålder. Hitlers föregångare, Bismark sammankopplade folkslaget germanien som mynades ut i första världskriget. Han slog ihop delar av österrike och ända in i holland med det tyska riket.

PÖJK, nationalistiskt sätt har alltid varit en grundsten i mänsklighistoria men det är först nu vi ska göra avkall på det trots att det strider mot våran genetik.

KVINNOR vill att män ska sluta vara män och baka bullar hemma med sina barn men samtidigt kastar dom sig över män som inte skriver under på detta (Frank ANdersson typen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in