2021-08-18, 21:31
Medlem
Fattar inte folk att afghaner härjar?!
Det är det ENDA de kan och gör!!!!
Är inte vårt eget rike ett bevis nog på detta?
Allt var frid och fröjd innan sandfolket kom.

Visa mig ett enda land där muslimer får härja fritt som det går bra för.
Citera
2021-08-18, 21:32
Medlem
Varje folk eller nationella sammanslutningar av folk måste själv bestämma sitt styre. Det går inte att tvinga på dem utifrån.
Ett demokratiskt styre i Afghanistan måste utgå från deras historia och maktförhållanden. Det går inte att påtvinga en främmande teoretisk mall för hur de ska sköta sin nation.
Som kungen i Saudiarabien sa om demokrati enl. europeisk modell, det enda som skulle hända vore att varje stor klan bildar ett parti och sen röstar alla på sin klan/parti. Alltså som det redan är, de vid den officiella makten kan inte agera utan att ta hänsyn till övriga klaner med inflytande.
Citera
2021-08-18, 21:43
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Nån av presidenterna var tvungen att avsluta kriget och det blev Biden, så han fick bära hundhuvudet..

Vad jag vet så talade Trump om att avsluta kriget i Afghanistan, och då jublade folk..

Antar att det är skillnad på folk och folk

Javisst är det skillnad, skulle Trump ha styrt nu skulle MSM gått all in och sågat honom personligen.
Citera
2021-08-18, 21:49
Medlem
USA borde ha droppat en "Fat Boy Slim" över kabul så stan förvandlas till aska. De gjorde ju så för 76år sen mot Japan utan att någon sa något vilket inte hade hänt nu heller. De hade kunnat säga vi råka släppa den av misstag "vi är ledsna" men det kommer inte hända igen. Älskar Bidens tal när han visar noll empati för afghanerna varför skulle jänkarna göra det när kriget i Afghanistan kostat USA skattebetalarna 10000000000000kr under de sista 20åren. Vilket är mycket cash som hade kunnat gå till sitt eget land. Svenskarna är fan idioter, skyller allt på USA. Varför tar inte EU över då ? Har ju samma kapacitet att ta hand om landet men nej det kostar 150 trillioner därför
Citera
2021-08-18, 21:58
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Är det bara jag som reagerar på hur svenska medier och politiker behandlar detta som om det vore vårt jävla problem?

Skit händer dagligen överallt på vår jord men det låter fan som om afghanistan vore vårt jävla grannland.

Låt kebabmakarna ha sin revolution. Vi borde faktiskt följa deras exempel och låta alla miljöpartister samt feminister kravla upp på ett Ryanair-plan och ramla av någonstans över estonias minnesplats.

Säga vad man vill om de skitiga talibanäcklena men nog fan kan de ta tillbaka sitt land med bravur, något som vi fittsvenskar skulle kunna lära oss lite av. De av oss få som finns kvar. Fyfan för oss, me included

Afghanistan har äntligen fått fred och stabilitet.
Problemet? Tror det handlar om att det finns mäktiga intressen som vill fylla Europa och Sverige med ännu mer flyktingar. Då spelar det liksom ingen roll om det är krig eller fred, sålänge bara världens mest odugliga människor kan ösas in och överbelasta annars så välfungerande samhällen.
Citera
2021-08-18, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför bryr du dig om Afghaner egentligen. De har som kollektiv tillfört världen endast en sak och det är några sagolika mängder Opium. Inget annat produktivt överhuvudtaget.

Det finns goda människor i Afghanistan som vill ha fred och demokrati, men det finns också onda människor där som hellre vill kriga om makten i landet. Därför måste man hjälpa de goda människorna i Afghanistan, att komma bort från de onda människorna där.
Jag skulle själv vilja ha hjälp att komma ifrån onda människor, om jag var fast hos sådana. Men jag är inte fast hos onda människor, och därför kan och vill jag hjälpa andra människor att komma ifrån onda människor.
Citera
2021-08-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det finns goda människor i Afghanistan som vill ha fred och demokrati, men det finns också onda människor där som hellre vill kriga om makten i landet. Därför måste man hjälpa de goda människorna i Afghanistan, att komma bort från de onda människorna där.
Jag skulle själv vilja ha hjälp att komma ifrån onda människor, om jag var fast hos sådana. Men jag är inte fast hos onda människor, och därför kan och vill jag hjälpa andra människor att komma ifrån onda människor.
Där är väl egentligen ursprungsproblemet: Vad säger att demokrati är rätt för alla i världen? Idén om att demokrater = de goda känns som en modern myt i väst, varför skulle folk som i tusentals år förlitat sig till auktoritära styren plötsligt kunna anamma demokratiska system? Svaret är väl att de inte fixar det, med Irak och Afghanistan som facit.
Citera
2021-08-18, 22:05
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Så du ska sitta här och bestämma vad som är gott och ont i Afghanistan?
Vem har gett dig det mandatet?
Citera
2021-08-18, 22:05
Medlem
Citat:

Jag har inget i min kropp som signalerar att jag ska hjälpa några jag inte känner och jag tror att det är mänskligt. Homosapiens har funnits som art i flera hundra tusen år och hade man tyckt som du gjorde för bara 10.000 år sedan hade man blivit ihjäl slagen och försvunnit ur släktet.

Jag hjälper mina nära och kära. En nation som delar kultur är en stam och det är min stam jag bryr mig om. Kalla det rasism, nazism eller vad du vill va, det är djupt inrotat i oss som människor av ren genetik att inte slå undan benen för sig själv för någon utomstående som kan sticka dig i ryggen när du minst anar det.
Citera
2021-08-18, 22:09
Medlem
Tok-Franss avatar
CJCS Gen. Milley: USAF and USN assets include F/A-18s, AV-8s, F-16s, B-52s, AC-130s, MQ-9s providing overwatch in Kabul. Average 20 C-17s per day airlifting out. https://twitter.com/TCG_CrisisRisks/status/1428074835041677315?s=20

AC-130spectre kommer bjuda på ljuvliga scener om de kommer till användning.
Citera
2021-08-18, 22:17
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nåja, de lämnade kvar kikare, gevär och diverse utrustning. Inget särskilt avancerat.

https://youtu.be/UBAM63dJlqI

Black hawk's och missiler tydligen. 😎🤟
Citera
2021-08-18, 22:24
Medlem
USA gick in i Afghanistan för att de ville visa handlingskraft efter 9/11, någon måste bankas som vedergällning. Det gick ju inte att ge sig på Saudi. Talibaner och Afghanistan var oskyldiga. Först ville de inte lämna ut Bin Laden, de ansåg att A var i tacksamhetsskuld till honom. Sen gick de med på att lämna ut honom om det garanterades juste rättsskipning men då höjde USA ribban. De hade redan bestämt sig för att gå in. Plus att de influerades av Bush Neocon gäng som drömde om det amerikanska århundradet.

Sverige gick in för att visa sin servilitet mot USA.
Allt annat är svepskäl och efterhandskonstruktioner. Iofs fick sen svepskälen sitt eget liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in