2021-08-18, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Garanterat.
Tänk vintern.

Ovanpå det så är det planerat att alla barn och högskolor ska undervisa på plats och arbetsplatser ska ha personal på plats.

Det blir fint i rusningstrafiken i storstäderna!
Tappat hoppet det kommer aldrig bli normalt igen spelar ingen roll hur många sprutor vi trycker i oss. Nya mutationer och nu kom det en som inte vaccinet hjälper emot det vara bara en tidsfråga det här.
Citera
2021-08-18, 21:22
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-deltavariant-sprids-i-uppsala-lan-inte-hort-att-man-sett-den-i-andra-delar-av-sverige

Kommer väl öka av bara farten. Med den här slappa regeringen och folkhälsomyndigheten kommer det bara sluta på ett sätt?
Citera
2021-08-18, 21:22
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi ska vaccinera och medicinera bort skiten.Att låtsas som att viruset inte finns leder bara till död och elände.
Du får väl tro att det går om det går dig att må bättre. Du räddar hellre Britta 80 en en hel skara barn. Hysterika! Ha ha. Död och elände. Du borde komma ur i världen du. Där finns mycket elände värre än ett litet virus. Tror du att corona är den enda infektionssjukdomen som finns? Vi slutar köra bil folk dör i trafiken.
Citera
2021-08-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De var ju bäst i klassen på vaccinering men får en kraftigare våg än förra sommaren och underpresterar mot Palestina i både case och dödsfall.

Det är mycket märkligt.

En rakt av jämförelse Israel vs Palestina är vansklig.
Palestinas sjukvård, utbildningssystem osv finansieras av FN, USA, andra. Antal fall och tester är nog inte så tillförlitliga.
Det är delvis en politisk fråga och delvis en sjukvårdsfråga. Israel ockuperar defacto området och tillåter inte att någon palestinsk stat bildas, ändå finansierar man inte befolkningens grundläggande behov.

Om inte Israel lyckas hålla tillbaka en kraftig våg av nya infektioner med vaccin så måste man använda något annat.
Citera
2021-08-18, 21:51
Medlem
Et nyt notat fra Statens Serum Institut viser, at covid-19-vacinerne fra Pfizer, Moderna og AstraZeneca giver rigtig god beskyttelse mod at blive indlagt på hospitalet.

Analysen dækker blandt andet over 693 tilfælde, hvor personer er blevet smittet med alfa-varianten, selv om de er fuldt vaccineret, og 1.404 tilfælde med delta-varianten. Det vil sige har fået gennembrudsinfektioner.

Blandt disse personer har man set 57 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med alfavarianten. Og yderligere 33 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med delta-varianten. Også her drejer det sig om personer, der er fuldt vaccinerede.

Hvis man ser på, hvor effektivt vaccinerne beskytter folk mod at blive indlagt, giver vaccinerne en beskyttelse på henholdsvis 86% (Pfizer) og 97% (Moderna) over for alfa-varianten.

De tilsvarende tal for delta-varianten er 94% (Pfizer) og 97% (Moderna).

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/der-er-fortsat-hoj-vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/aktuelt/nyheder/2021/notat---vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne.pdf?la=da
Senast redigerad av Esrum 2021-08-18 kl. 21:53.
Citera
2021-08-18, 21:52
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Det är DU inte jag som dagligen knarkar skrämselpropaganda om covid så vem av oss är rädd egentligen? Jag är inte vaccinerad och är garanterat inte det MINSTA orolig för att drabbas av covid.
Om jag skulle göra det så går det enligt statistiken högst troligen bra.
Om jag skulle dö i covid eller något annat som cancer så är det helt okej. Jag tillhör kategorin människor med livserfarenhet. När jag var yngre var jag mer rädd för att dö. Numera är det inget som skrämmer mig det minsta det kan jag lova dig. Har varit nära döden minst 2 ggr.
Jag har sen länge accepterat tanken att livet tar slut en dag.

Du är en ung och omogen människa att döma av allt du skriver. Kanske du mognar en dag, kanske inte.
Jag förstår inte hur du får fakta till "skrämselpropaganda"? Jag talar bara om hur det är. Fakta. Jag lägger som sagt ingen värdering i det men någon frågade efter andelen vaccinerade kontra ovaccinerade bland allvarligt sjuka och då hjälpte jag till med den informationen. Jag ber återigen om ursäkt om fakta skrämde upp dig.

För vad det kan vara värt; jag är helt övertygad om att statistiken över vaccinerade allvarligt sjuka i Israel inte påverkas nämnvärt av vare sig din livserfarenhet eller thanatofobi.

Du får som sagt kolla statistiken själv om du vill. Här är länken igen:
https://datadashboard.health.gov.il/COVID-19/general
Citera
2021-08-18, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du får väl tro att det går om det går dig att må bättre. Du räddar hellre Britta 80 en en hel skara barn. Hysterika! Ha ha. Död och elände. Du borde komma ur i världen du. Där finns mycket elände värre än ett litet virus. Tror du att corona är den enda infektionssjukdomen som finns? Vi slutar köra bil folk dör i trafiken.

Nejdå, det finns sjukdomar och virus att välja på. Det som är lite läckert med just detta virus är att det förmodligen inte finns en kotte utanför CCP, möjligen Fauchi, som har koll på vad dessa psuedo-kommunistiska ris-negrer egentligen har släppt lös. Med flit eller av misstag, hur som tyder mycket på att det är ett resultat av gain of function-forskning. Bara det orden ihop med den totalitära förtryckar-regimen, får mig att rysa och inse att det är lite intressantare än random infektionssjukdom vi redan känner till, och bilkörning.

Men håller med om att hysterin i i relation till fakta och data är helt absurd. Tyvärr har det som vanligt blivit politik ekonomiska intressen och div agendor som driver narritiven. Det räcker att konstatera att det inte står människor fritt att diskutera viruset, vaccinen och övrig medicinerlng, utan det är ett narrativ och endast detta som skall belysas.
Citera
2021-08-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från artikeln i Aftonbladet:
Det nya fallet av coronaviruset som har upptäckts i Uppsala är det första i Sverige som är en undervariant till deltaviruset.
Mutationen, som har fått namnet E484Q, identifierades i ett prov som har analyserats, skriver UNT.
...
Liten risk för allvarlig sjukdom
Farshid Jalalvand, mikrobiolog vid Lunds universitet, tycker inte att man ska bli alltför orolig av att den nya mutationen även kan smitta fullvaccinerade.
– Alla varianter kan smitta fullvaccinerade. Den här subvarianten till delta verkar vara lite bättre på orsaka sådana genombrottsinfektioner, säger han.
...
Men finns det inte risk att en mutation som lättare smittar fullvaccinerade sprids väldigt snabbt?
– Vad jag förstår är det två som smittats av den här som varit fullvaccinerade. Att utgå från att den här varianten kommer att smitta en massa fullvaccinerade är att gå händelserna långt, långt i förväg. Jag är inte orolig att den kommer göra vaccinen verkningslösa, säger han.
Ett litet steg i taget, så fortsätter viruset att ta sig förbi vaccinernas skydd. Den här utvecklingen kan fortsätta så länge gränserna står öppna för alla virus som vill komma in.

Japp. Vi skulle stängt ner alla länder fullständigt och bara tillåtit transporter. Upprättat skift där godslämnar vid tullen och hämtas upp av ny förare som är i Sverige hela tiden. Men det är för mycket lekmannamässigt sandlådegrej och inget som hade fungerat i praktiken med alla världens jävla snorungar som ska ut och resa hela tiden
Citera
2021-08-18, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat från artikeln i Aftonbladet:
Det nya fallet av coronaviruset som har upptäckts i Uppsala är det första i Sverige som är en undervariant till deltaviruset.
Mutationen, som har fått namnet E484Q, identifierades i ett prov som har analyserats, skriver UNT.
...
Liten risk för allvarlig sjukdom
Farshid Jalalvand, mikrobiolog vid Lunds universitet, tycker inte att man ska bli alltför orolig av att den nya mutationen även kan smitta fullvaccinerade.
– Alla varianter kan smitta fullvaccinerade. Den här subvarianten till delta verkar vara lite bättre på orsaka sådana genombrottsinfektioner, säger han.
...
Men finns det inte risk att en mutation som lättare smittar fullvaccinerade sprids väldigt snabbt?
– Vad jag förstår är det två som smittats av den här som varit fullvaccinerade. Att utgå från att den här varianten kommer att smitta en massa fullvaccinerade är att gå händelserna långt, långt i förväg. Jag är inte orolig att den kommer göra vaccinen verkningslösa, säger han.
Ett litet steg i taget, så fortsätter viruset att ta sig förbi vaccinernas skydd. Den här utvecklingen kan fortsätta så länge gränserna står öppna för alla virus som vill komma in.

Jalavand är bara ytterligare en mini-Bagdad Bob som försöker skydda FHM och systemet. Viruset är mycket snabbare än vaccinerna. Bättre att inse det och agera därefter.
Citera
2021-08-18, 22:08
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Nejdå, det finns sjukdomar och virus att välja på. Det som är lite läckert med just detta virus är att det förmodligen inte finns en kotte utanför CCP, möjligen Fauchi, som har koll på vad dessa psuedo-kommunistiska ris-negrer egentligen har släppt lös. Med flit eller av misstag, hur som tyder mycket på att det är ett resultat av gain of function-forskning. Bara det orden ihop med den totalitära förtryckar-regimen, får mig att rysa och inse att det är lite intressantare än random infektionssjukdom vi redan känner till, och bilkörning.

Men håller med om att hysterin i i relation till fakta och data är helt absurd. Tyvärr har det som vanligt blivit politik ekonomiska intressen och div agendor som driver narritiven. Det räcker att konstatera att det inte står människor fritt att diskutera viruset, vaccinen och övrig medicinerlng, utan det är ett narrativ och endast detta som skall belysas.
Lägg ner det finns massor av corona virus på ett antal djurarter som det forskas på. Kommunistiska ris negrer ha ha. Ja visst har det blivit politik av detta och människor tjänar pengar. Men du förefaller vara paranoid. Ni är fan roliga. Två hysteriska sidor som ser saker i svart vitt. Det kan ju vara usa som släppt det i Kina för att skylla på dem. Eller så har jehovas rätt. Eller så är det allas straff för otrogna. Detta är fan en masspsykos.
Citera
2021-08-18, 22:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
OK.. kan du då redogöra hur många som avlidit i respektive våg?

Enligt den här sidan, så var det cirka 5800 dödsfall i första vågen, 7300 i andra vågen och 1500 i tredje vågen. Den tredje vågen gav ingen puckel på kurvan över dödlighet, eftersom vaccinernas effekt hade börjat sätta in. (I tredje vågens dödsfall räknade jag dom dödsfall som inträffade efter att 1 månad hade gått sedan tredje vågens smittfall hade inletts.)

Citat:
För det andra så har inte huset brunnit ner.. det är endast en mindre eld i braskaminen... ved som ändå skulle eldas upp när det var dags.

Jag ser att du använder Ivor Cummins liknelse med ved. Ja, år 2020 var Sverige fullt av torr tändved, eftersom den föregående influensasäsongen var onormalt lindrig. Nu, sommaren 2021, har massor av torr ved brunnit upp. Därför kan vi förvänta oss några säsonger med utpräglad underdödlighet.

Citat:
Det kallas för "Perspektiv"...

Jag har lärt mig vad du menar med "perspektiv". Vanligtvis handlar dina perspektiv om att zooma in på enbart dödsfallen, i dina ständiga försök att utmåla viruset som ofarligt.
Citera
2021-08-18, 22:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
Et nyt notat fra Statens Serum Institut viser, at covid-19-vacinerne fra Pfizer, Moderna og AstraZeneca giver rigtig god beskyttelse mod at blive indlagt på hospitalet.

Analysen dækker blandt andet over 693 tilfælde, hvor personer er blevet smittet med alfa-varianten, selv om de er fuldt vaccineret, og 1.404 tilfælde med delta-varianten. Det vil sige har fået gennembrudsinfektioner.

Blandt disse personer har man set 57 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med alfavarianten. Og yderligere 33 tilfælde, hvor en person er blevet smittet og indlagt med delta-varianten. Også her drejer det sig om personer, der er fuldt vaccinerede.

Hvis man ser på, hvor effektivt vaccinerne beskytter folk mod at blive indlagt, giver vaccinerne en beskyttelse på henholdsvis 86% (Pfizer) og 97% (Moderna) over for alfa-varianten.

De tilsvarende tal for delta-varianten er 94% (Pfizer) og 97% (Moderna).

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/der-er-fortsat-hoj-vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne

https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/dk/aktuelt/nyheder/2021/notat---vaccineeffektivitet-for-covid-19-vaccinerne.pdf?la=da

Det är mycket bra siffror, tack för den rapporten! Blir spännande att höra antivaxxarnas krumbukter för att bortförklara det. Jag hörde siffran 8 ggr lägre risk för infektion på medcram igår och det stämmer ju väl överens med siffrorna i rapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in