Citat:
Egentligen förvånar det mig inte ett dugg att många flashbackare gillar talibaner och ser deras styre som en modell. Det är ju som bekant ingen egentlig skillnad på högerextremism och religiös fundamentalism, man vill tillbaka till medeltiden där mannen har all makt och kvinnor ses som lägre varelser. Tänk om alla medeltidsmän av svensk börd kunde flytta till Afghanistan och så kunde de mer moderna och utvecklade människor som inte ville leva där få flytta hit istället.
Afghanistan är en skithåla och kommer alltid vara det. Presidenten flyr med cash i helikopter och överger sitt folk är väl en ganska tydlig bild på att dom ej har någon nationell känsla. Finns en video på reddit som jag har länkat i tråden där en drillsergeant beklagar sig över att alla rekryter är påtända och inte ens fattar hur dom ska ta på sig en hjälm eller tycker det är en bra idé att ha på sig en blå tröja på militära uppdrag...
I videon så berättas det att bli officer så gäller det att ha rätta kontakter istället för meriter. Lite som det var under amerikanska inbördeskriget 1861 - 1865.
Visar väl lite på vilken utvecklingsnivå landet står på. Att talibanerna mer eller mindre bara valsar in och tar över ett helt land är galet speciellt när Usa/väst har gödslat pengar och matrial vilket har hamnat i talibanernas händer.
En kort fråga till dig. Varför har Talibanerna lyckats ta över landet som en minoritet så lätt om dom ej har något förankring hos folket och deras stöd? Borde man inte ha slagits med näbbar och klor för sin och alla kvinnors frihet?
Kanske inte var så jäkla viktigt i slutändan...
