2021-08-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Sånt är ju omöjligt att vare sig bevisa eller motbevisa. Men uppskattningarna om 186000 soldater kommer i alla fall från en källa som används flitigt i hela världen.

Mm, top notch soldater med! haha https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/comments/p6g47t/interesting_insight_into_the_abysmal_state_of_the/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
Citera
2021-08-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror nog att dom vill ha demokrati, det är ju trots allt den överlägset bästa politiska verktyg man har för framgång. Men samtidigt behöver det ju inte betyda att man rakt av vill kopiera vår demokrati utan att man anpassar den så traditioner ,kultur mm inte offras utan inlemmas i demokratiska reformer. Japan. Sydkorea, Israel och Taiwan för att ta några exempel har ju sina traditioner och sin kultur man håller hårt på trots demokratiskt styre, hög levnadsstandard och med mycket västinfluenser i samhället..

Men det du måste förstå när det gäller demokrati är att du måste ha en relativt hög lägstanivå när det gäller utbildning, läs- och skrivkunnighet.

ALLA demokratiska länder som funkar som en demokrati har en utbildad befolkning.

Demokrati kommer av utbildning, inte tvärt om. Och innan man kan trycka ner demokratin i halsen på tredje världen så måste tredje världen sluta vara tredje världen.
Citera
2021-08-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nej, jag tror inte dom vill det. Det är en liten grupp som nyttjar detta och tar makten. Orkar inte ens diskutera vidare

Lite intressant att minoritet som du beskriver det kan ta över så lätt och styra landet utan någon förankring i folkligt stöd?

Usa har försökt att göra sig av med denna lilla klick av människor utan att lyckas är ju i såna fall väldigt besynnerligt i min värld...

Men vi delar nog inte samma världssyn du och jag. Men visst jävligt tråkigt för alla kvinnor. Dom kanske skulle ha dragit när dom hade chansen fast iofs är ju bara män tillåtna att fly verkar det som. Så kanske Afghanistan inte var så jäkla fritt och öppet när väst var där och lekte polis?
Citera
2021-08-18, 16:20
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu kanske det går upp för kvinnor och barn världen runt att dom lever på mäns goda vilja och vilkor.
Vilka det är som bestämmer och kan ta makten när dom vill..det är männen och ingen annan.

Typisk fb-inställning, atypisk i övriga svenska samhället.
Citera
2021-08-18, 16:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Amerikanerna främst men även batikhäxor från blåögda Sverige är så fel ute när an tror att man kan copy och pasta vår form av demokrati på andra kulturer och helt ärligt så är jag inte övertygad om att vår demokrati alltid är lösningen på allt - många kulturer har ju blivit framgångsrika genom att ledas av en elit. Personligen så har jag väldigt svårt med vår demokrati där random idiot kan bli statsminister/premiärminister/president borde finnas något slags filter för att slippa det värsta bottenskrapet

Det är därför USA förlorade och alltid förlorar. Deras löjliga blinda tro att de kan liberalisera och "humanisera" allt och alla.

Det mest efterblivna, ödesdigra och talande skräckexemplet på amerikansk liberal hybris är Nixons tripp till Kina. Där och då begick västvärlden självmord.
Senast redigerad av torstenferdinand 2021-08-18 kl. 16:26.
Citera
2021-08-18, 16:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Sånt är ju omöjligt att vare sig bevisa eller motbevisa. Men uppskattningarna om 186000 soldater kommer i alla fall från en källa som används flitigt i hela världen.

Att det finns massor av spöksoldater vet alla. Inklusive den afghanska staten. Ibland gör den afghanska staten razzior mot dem eller försöker eliminera så många de kan genom ändrade rutiner:

Citat:
Afghanistan Loses 42,000 Troops in Crackdown on 'Ghost Soldiers'

https://www.military.com/daily-news/2019/08/02/afghanistan-loses-42000-troops-crackdown-ghost-soldiers.html

Även amerikanska militärer har rapporterat om dem:

Citat:
In 2016, at least 40% of the soldiers in the Helmand province were found to be ghost soldiers. In a report, the US Special Inspector General for Afghanistan Reconstruction (SIGAR) claimed “neither the United States nor its Afghan allies know how many Afghan soldiers and police actually exist, how many are in fact available for duty, or, by extension, the true nature of their operational capabilities”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_soldiers

Så här kan det gå till:

Citat:
The situation of ghost soldiers is related to deep-rooted structural corruption with various effects. In Helmand, one base of 100 soldiers was left with only 50 soldiers, the others half were ordered to go back home while the officer pocketed their salaries. In another base officially manned with 300 soldiers, when the base got attacked and had to withdraw, only 15 soldiers were actually present. Officers do not report up their troops' desertions, deaths or departures, in order to hide failures and pocket the ghost soldiers' allowances.

Det exakta antalet vet väl ingen, men helt klart lär det röra sig om ett betydande antal. Korruptionen är så omfattande i Afghanistan.
Senast redigerad av -Info- 2021-08-18 kl. 16:27.
Citera
2021-08-18, 16:22
Medlem
Egentligen förvånar det mig inte ett dugg att många flashbackare gillar talibaner och ser deras styre som en modell. Det är ju som bekant ingen egentlig skillnad på högerextremism och religiös fundamentalism, man vill tillbaka till medeltiden där mannen har all makt och kvinnor ses som lägre varelser. Tänk om alla medeltidsmän av svensk börd kunde flytta till Afghanistan och så kunde de mer moderna och utvecklade människor som inte ville leva där få flytta hit istället.
Citera
2021-08-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Typisk fb-inställning, atypisk i övriga svenska samhället.

Japp.
Männen här har ofta en skrämmande människosyn och skrover till och med öppet att de gillar talibanerna.
Citera
2021-08-18, 16:25
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Som jag ser det: Fixar man alla världens jävla skitländer så det blir demokrati så kommer vi slippa flyktingar hit som belastar våran ekonomi i förlängningen vill jag att mina barn ska ha det bättre än vad jag hade det vilket det inte ser ut att bli och det är första gången i världshistorien som vi går bakåt på det viset.

You don't spread democracy through the barrel of a gun. Helen Thomas

Interventionisterna har nu provat sin idé om att störta styren man inte gillar.
I tur och ordning har man gett sig på, Iran, Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien.
Miljontals döda har man orsakat.
Ännu fler miljoner flyktingar.

Har de fattat ännu att de bara gör allting värre?
Att det de gör kan jämföras med att ställa sig och sparka i getingbon för att försöka sprida demokrati till bina?
Man kan inte tvinga på folk demokrati. Man kan dock orsaka dem massdöd och flykt på det viset.

,"The definition of insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results.
Citera
2021-08-18, 16:26
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men det du måste förstå när det gäller demokrati är att du måste ha en relativt hög lägstanivå när det gäller utbildning, läs- och skrivkunnighet.

ALLA demokratiska länder som funkar som en demokrati har en utbildad befolkning.

Demokrati kommer av utbildning, inte tvärt om. Och innan man kan trycka ner demokratin i halsen på tredje världen så måste tredje världen sluta vara tredje världen.

+1 på den
Citera
2021-08-18, 16:27
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Mm, top notch soldater med! haha https://www.reddit.com/r/PublicFreakout/comments/p6g47t/interesting_insight_into_the_abysmal_state_of_the/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

Din länk går inte att öppna. Men om du vill påskina att soldaterna i USAs marionettregim var bajs så skulle det iofs också säga väldigt mycket.
Citera
2021-08-18, 16:30
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Att det finns massor av spöksoldater vet alla. Inklusive den afghanska staten. Ibland gör den afghanska staten razzior mot dem eller försöker eliminera så många de kan genom ändrade rutiner:

Även amerikanska militärer har rapporterat om dem:

Så här kan det gå till:

Det exakta antalet vet väl ingen, men helt klart lär det röra sig om ett betydande antal. Korruptionen är så omfattande i Afghanistan.

Men dåså. ”Alla vet det”. Jag ska också pröva det tricket framgent så slipper jag besvära mig med att bevisa mina påståenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in