2021-08-18, 09:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... hur tänker du.. har du missat att vaccinet inte hjälper mot att föra smittan vidare?

Jag svarade en folieskalle som tyckte att vaccinerade borde betala mer i skatt..
Citera
2021-08-18, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Varför är det så svårt att boka vaccinering?
För fram till för ca tre månader sedan var det enkelt. Man fick tid och möjlighet att få vaccin utan lång resa. Nu är det svårt att få en tid och man måste vara beredd att resa långt (två gånger) för att få sina sprutor.

Varför är det så här? Är det likadant i hela landet? Är det ett resultat av medvetna beslut eller har bara luften gått ur hela organisationen så att det inte längre fungerar?

Jag ser det som viktigt att även huvudelen av dom som ännu inte vaccinerats får sina sprutor. Men, många av dessa har dragit på det därför att dom, av olika orsaker, är tveksamma. Är inte risken stor att dom inte gör långa och komplicerade resor för att göra något som dom är tveksamma till?

Under semesterveckorna var bokningstrycket mycket mindre. Jag tippar på att det ökar mycket denna veckan eftersom skolstarten infaller och folk har återvänt till sina hemorter. Därtill har förmodligen en del skjutit upp sin andra dos till höststarten men det är bara jag som spekulerar.
Citera
2021-08-18, 09:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Någon som vet om de som fått 2 vaccin sprutor blir rejält sjuka numera?

Hmmm...

Jag var på väg att presentera stöd för att vaccinerade mycket sällan blir allvarligt sjuka, som t.ex. detta.

"Approved COVID-19 vaccines provide a high degree of protection against getting seriously ill and dying from the disease, although no vaccine is 100% protective."
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/covid-19-vaccines/advice

Det finns säkert mer detaljerad statistik.

Men så såg jag även det här.

CCP Virus Variant Affects Vaccinated People More Than Unvaccinated People: Study
https://www.theepochtimes.com/mkt_morningbrief/ccp-virus-variant-affects-vaccinated-people-more-than-unvaccinated-people-study_3770982.html

Aldrig får man vara riktigt glad...

Citera
2021-08-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Eller högre skatt för de ovaccade kanske.
Det är ju Ni som kommer kosta pengar.
Vi andra som kan vara ute och göra åt pengar i samhället bidrar ju mer till skattekistan också.
Absolut ska alla som belastar sjukvården beskattas högre! Då innefattar det folk som uppnår 70 års ålder borde betala mycket högre skatt då sådana belastat sjukvården otroligt hårt under många år.. där är jag helt med dig, ska vi säga ca 50 - 70% skatt för alla över 67

Det är en vansinnig risk att bli gammal, det är 100% dödlig utgång
Senast redigerad av Porky123 2021-08-18 kl. 09:28.
Citera
2021-08-18, 09:25
Medlem
Citat:
Någon som vet om de som fått 2 vaccin sprutor blir rejält sjuka numera?

Varför skulle de som har fått två sprutor bli rejält sjuka numera?
Citera
2021-08-18, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vill också ha hela bilden, men att döma av Sveriges hantering så kommer vi aldrig att få det.

Att det skulle vara fejk kan du nog fråga vilken IVA-sjukvårdspersonal som helst om, att det är det inte. Men vill du tro det så är det fine. Vad säger du till doktorn när du ligger på IVA och ska in i respiratorn? "Ge mig vaccin, snälla?" Doktorn kommer att svara dig: "Tyvärr är det för sent för det för dig", samtidigt som han/hon kramar din hand. Är det så du vill avsluta?

Jag känner många inom IVA-sjukvården.
Så där är det väl alltid. Rökare som får cancer önskar att de aldrig började röka. Den som får stroke och diabetes vid 55 år ångrar att den tillät sig utveckla extrem fetma.

Men det är bara rädslan som talar. De har gjort ett val varje dag i sitt liv, och då valde de annorlunda.

Så länge läkare och sköterskor får arbeta normala tider så finns det inget att klaga på. Det finns många jobb som är värre än en läkares (typ alla arbetarklassjobb). Man kan ju inte jobba på en IVA-avdelning och beklaga sig över att människor dör på ens jobb. Då har man valt fel yrke.
Citera
2021-08-18, 09:30
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Varför skulle de som har fått två sprutor bli rejält sjuka numera?

Om du tänker logiskt: För att vaccinet är helt oprövat ingen vet hur detta kommer att sluta! Mutationer som vaccinet inte fungerar på m.m.
Kan komma på massor av anledningar!
Citera
2021-08-18, 09:31
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tydligen vill trots allt en majoritet av den svenska befolkningen införa vaccinpass. Denna nyhet får måhända en del på detta forum att sätta kaffet i vrångstrupen.

Från Aftonbladets nyhetsflöde:

"Nästan sex av tio svenskar vill se krav på vaccinpass för att få komma in på exempelvis restauranger och museum.

Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av TV4 Nyheterna.

Bland personer mellan 56-79 år tycker sju av tio att vaccinpass vore en bra idé. Bland de yngre mellan 18-34 år är det däremot färre, fem av tio, som vill införa vaccinpass".

Haha, hoppas vi inför vaccinpass. Dumsvensken kommer hata det när de blir tvungna att börja ta spruta nummer 3, sedan 4, sedan 5 osv
Citera
2021-08-18, 09:38
Medlem
Citat:
Om du tänker logiskt: För att vaccinet är helt oprövat ingen vet hur detta kommer att sluta! Mutationer som vaccinet inte fungerar på m.m.
Kan komma på massor av anledningar!

Är vaccinet _HELT_ oprövat?

Ingen vet hur Covid-19 kommer att sluta heller så det är ju bara att sitta still i båten och hålla oss till sanningen tills vi alla är döda av den anledning vi än kommer att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Haha, hoppas vi inför vaccinpass. Dumsvensken kommer hata det när de blir tvungna att börja ta spruta nummer 3, sedan 4, sedan 5 osv

Är egentligen själv ganska neutralt inställd till dylika pass. Var i Danmark nyligen och det var dock intressant att se att samhället hade öppnat upp mer än i Sverige just p.g.a. införandet av vaccinpass.

Apropå ytterligare sprutor så tror jag de flesta inte har något emot en spruta om året (ungefär som influensasprutan).
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Under semesterveckorna var bokningstrycket mycket mindre. Jag tippar på att det ökar mycket denna veckan eftersom skolstarten infaller och folk har återvänt till sina hemorter. Därtill har förmodligen en del skjutit upp sin andra dos till höststarten men det är bara jag som spekulerar.

Varför avtar vaccinationstakten snabbt?
Så kan det vara. Det kan ju också vara så att ökande smittrisk, skolstart och att vi närmar oss den mindre UV-intensiva delen av året (som leder till mindre D-vitamin) får fler att inse att det vore bra att vara vaccinerad.

Det som talar för att förklaringen är en annan är detta. Aktivera enbart "Vaccinerade idag" under grafen.

https://c19.se

Där ser det ut som om antalet som vaccineras minskat sex veckor i rad för att nu vara nere i nästan noll.

Hur ska man förklara det? I kombination med att "bara" 47% av befolkningen är "fullvaccinerade" och ytterligare 18% har fått en spruta (2021-08-13).

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Borde vi inte försöka få nästan alla vuxna och kanske även tonåringar vaccinerade? Risken nu är ju att tonåringar och unga vuxna blir smittspridare och en bas där nya varianter som frodas bland dessa och i värsta fall slår hårt mot dessa, kommer fram. Jag hoppas jag överdriver risken, men jag kan inte bortse från den.

Citera
2021-08-18, 09:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Är egentligen själv ganska neutralt inställd till dylika pass. Var i Danmark nyligen och det var dock intressant att se att samhället hade öppnat upp mer än i Sverige just p.g.a. införandet av vaccinpass.

Apropå ytterligare sprutor så tror jag de flesta inte har något emot en spruta om året (ungefär som influensasprutan).

De är inte så neutrala i Frankrike precis, där man dagligen går och protesterar på gatorna, och vi pratar hundratusentals.

Det blir dock minst 2 sprutor per år eftersom om vi går efter Pfiezer i Israel så verkar skyddet sjunka månadsvis. 16% mot infektion efter 6 månader, menas att du får väl ta 3-4 sprutor per år för att motverka att bli smittad och smitta andra

https://joannenova.com.au/wp-content/israeli-virus-july-2021-covid.jpg

Personligt så ser jag att vi ska enbart vaccinera riskgrupperna och de äldre som far illa av detta. Vi får se i *Sverige hur villig alla är att ta 3-4 sprutor om året. Det fungerade jättebra nu för de två första sprutorna för att man intalade sig att det var de enda två man eventuellt måste ha tagit och så var pandemin slut.

Hur tror du det svenska folket kommer reagera när de kommer få veta att man måste ta det årligen flera gånger i framtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in