Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
En bekant berättade att han bytt jobb nyligen. Han kastade ut lite krokar och nappade på ett erbjudande. Han har en attraktiv meritlista och att hitta nytt jobb var inga problem, snarast var problemet att hitta jobbet som erbjöd de villkor han ville ha. Han ville undvika att gå på 2-3 intervjuer med 10 olika jobb - tar massor av tid och energi, så han öppnade med sina löneanspråk:
Han sökte ett jobb, skickade in CV, de kallade till intervju - då ringde han upp och sa något i stil med:
"Före vi slösar varandras tid: jag tjänar 50.000 idag, har sex veckors semester, jobbar hemifrån när jag vill och kommer bara byta jobb om nya arbetsgivaren kan matcha de villkoren."
Vet inte hur det togs emot i alla fall, men han lyckades uppenbarligen med det jobb han fick.
Vad tänker ni, är detta en rimlig taktik? Framstår man inte som oerhört arrogant som kastar ut vad man kostar (före man fått göra reklam för sig själv, sälja in ens personliga lämplighet för jobbet?). Har ni testat liknande, gick det bra?
Vi vet ju inte om han bara försöker imponera på dig men OM vi antar att han gjorde så, så tycker jag det är bra och jag förstår han. När jag sökte jobb tidigare var det en arbetsgivare som erbjöd mig lägre lön och tyckte att jag skulle börja med sociala media om jag ville ha en högre inkomst. Tackade nej till det erbjudandet.
Så det var en bortkastad morgon. Så förstår om folk som redan sitter på bra jobb o löner är mer tveksamma till att gå på intervjuer om de inte vet om arbetsgivaren kan matcha de lägsta krav man kan tänkas ha.
Rent generellt tror jag dock det är negativt att gå ut så hårt, då det framförallt för "skitjobben" så tycks många arbetsgivare tro att man arbetar för annat än lönen, något som är ganska befängt på många jobb, men de vill höra att man ska säga de rätta sakerna eller smöra för dem. Så börja prata löner direkt är inget som stärker ens chanser, men är man redan rätt nöjd där man sitter så kanske man har "råd" att gå ut lite hårdare. Skulle dock försöka göra det mer ödmjukt.