• 1
  • 2
2021-08-17, 21:43
Medlem
EnLitenFryss avatar
En bekant berättade att han bytt jobb nyligen. Han kastade ut lite krokar och nappade på ett erbjudande. Han har en attraktiv meritlista och att hitta nytt jobb var inga problem, snarast var problemet att hitta jobbet som erbjöd de villkor han ville ha. Han ville undvika att gå på 2-3 intervjuer med 10 olika jobb - tar massor av tid och energi, så han öppnade med sina löneanspråk:

Han sökte ett jobb, skickade in CV, de kallade till intervju - då ringde han upp och sa något i stil med:

"Före vi slösar varandras tid: jag tjänar 50.000 idag, har sex veckors semester, jobbar hemifrån när jag vill och kommer bara byta jobb om nya arbetsgivaren kan matcha de villkoren."

Vet inte hur det togs emot i alla fall, men han lyckades uppenbarligen med det jobb han fick.

Vad tänker ni, är detta en rimlig taktik? Framstår man inte som oerhört arrogant som kastar ut vad man kostar (före man fått göra reklam för sig själv, sälja in ens personliga lämplighet för jobbet?). Har ni testat liknande, gick det bra?
Citera
2021-08-17, 21:53
Medlem
Vid något tillfälle måste du ändå begära en lön så varför inte börja med det? Man kan såklart göra det utan att låta arrogant. Det är ganska vanligt att skriva det i ansökan också så man slipper bli kallad på intervju om de inte är beredda att betala det man begär.

Edit: fast kanske inte hota med att byta arbetsgivare innan man ens har fått jobbet.
Senast redigerad av tasksaft 2021-08-17 kl. 21:55.
Citera
2021-08-17, 22:01
Medlem
Ja det funkar alldeles utmärkt. Det finns ingen bättre isbrytare än att tidigt gå ut med minimikrav. De företag/rekryteringsbolag som fortsätter att visa intresse är givetvis de som är mest intressanta för dig som sökande. Det är däremot ännu bättre när du blir kontaktad via mejl eller ex. LinkedIn och redan i textform kan redogöra för dina krav utan att ens behöva ödsla tid på ett samtal. Detta kräver dock att du är i en position där dina meriter och erfarenheter är något som marknaden eftertraktar och suktar efter. För en junior som ska ut på sitt första eller andra jobb som förordar jag en direkt motsatt strategi, dvs. att lägga sig platt.
Citera
2021-08-17, 22:02
Medlem
SittFints avatar
Fullständigt rimlig taktik.

Visst kan man tycka att det är arrogant, men å andra sidan tycker jag även att många arbetsgivare är arroganta med att begära tre intervjuer, personlighetstester och arbetsprov för att låta en få en provanställning. Om det är provanställning de erbjuder så borde de fan nöja sig med en eller max två intervjuer och inget mer.

Och om man nu har möjligheten, varför inte? Varför ska han slösa sin tid för att arbetsgivarna ska få känna sig viktiga? Det bryter mot normen absolut, och jag kan tänka mig att många som gör på det här sättet faktiskt ÄR arroganta. Men i sig är det inget fel på det. Båda två är ändå mest ute efter att få ut så mycket som möjligt av varandra.

Kan absolut tänka mig att många skulle rata honom för arrogansen, men jag tror det är minst lika troligt att de ser hans självförtroende som en tillgång.
Citera
2021-08-17, 22:04
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Detta kräver dock att du är i en position där dina meriter och erfarenheter är något som marknaden eftertraktar och suktar efter. För en junior som ska ut på sitt första eller andra jobb som förordar jag en direkt motsatt strategi, dvs. att lägga sig platt.
Instämmer. För en senior med bra meriter och portfolio så framstår det som självsäkert. För en nyexaminerad junior framstår det bara som helt verklighetsfrånvänt.
Citera
2021-08-17, 22:15
Medlem
Jag tycker närmast att det är en självklarhet när man är attraktiv, senior och vet att man ligger högt i lön.

Nu är jag själv fortfarande relativt junior och har därför inte råd att vara allt för selektiv. Det kan vara viktigare att få rätt position/titel/arbetsgivare än att kompensationen är toppen.

Däremot min far, som nyligen sökte sig vidare, är på hög chefsnivå och har aldrig varit så attraktiv på marknaden. För honom är det i princip garanterat att bli kallad till intervju i sin sektor/roll om han skickar en ansökan. Han vet också att han redan lågt högt i lön och övriga förmåner. När han började söka tog han varje intervju men det slutade nästan alltid med att bolagen inte kunde erbjuda den lön han sökte och alla hade slösat sin tid. Så han började ange löneanspråk redan i CVt och fick därefter mycket färre intervjuer. Däremot när han väl fick ett par intervjuer hade han direkt två mycket attraktiva erbjudanden att ta ställning till. Och det krävde bara 6-7 timmar totalt under ett par månaders tid.
Citera
2021-08-17, 22:30
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Är man senior i en bransch där det är svårt att hitta kompetent personal så är efterfrågan på arbetskraften ofta större än utbudet. Då är det arbetstagaren som sätter villkoren och då är det fullt rimligt att nämna sitt löneanspråk i ett tidigt stadium och då vet man om man ligger för långt ifrån varandra redan från början.

Har testat en gång även om jag inte var senior på den tiden. Visade sig att jag låg högre än vad de kunde erbjuda i grundlön så då tackade jag nej till en andra intervju.
Senast redigerad av StoffeSvensson 2021-08-17 kl. 22:33.
Citera
2021-08-17, 22:44
Medlem
Trodde att det var normen nu, speciellt inom en het sektor. Senast jag bytte så lämnade jag anspråk direkt till rekryteraren innan personen gick vidare till hiring manager osv.
Citera
2021-08-17, 22:47
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
En bekant berättade att han bytt jobb nyligen. Han kastade ut lite krokar och nappade på ett erbjudande. Han har en attraktiv meritlista och att hitta nytt jobb var inga problem, snarast var problemet att hitta jobbet som erbjöd de villkor han ville ha. Han ville undvika att gå på 2-3 intervjuer med 10 olika jobb - tar massor av tid och energi, så han öppnade med sina löneanspråk:

Han sökte ett jobb, skickade in CV, de kallade till intervju - då ringde han upp och sa något i stil med:

"Före vi slösar varandras tid: jag tjänar 50.000 idag, har sex veckors semester, jobbar hemifrån när jag vill och kommer bara byta jobb om nya arbetsgivaren kan matcha de villkoren."

Vet inte hur det togs emot i alla fall, men han lyckades uppenbarligen med det jobb han fick.

Vad tänker ni, är detta en rimlig taktik? Framstår man inte som oerhört arrogant som kastar ut vad man kostar (före man fått göra reklam för sig själv, sälja in ens personliga lämplighet för jobbet?). Har ni testat liknande, gick det bra?

Vi vet ju inte om han bara försöker imponera på dig men OM vi antar att han gjorde så, så tycker jag det är bra och jag förstår han. När jag sökte jobb tidigare var det en arbetsgivare som erbjöd mig lägre lön och tyckte att jag skulle börja med sociala media om jag ville ha en högre inkomst. Tackade nej till det erbjudandet.

Så det var en bortkastad morgon. Så förstår om folk som redan sitter på bra jobb o löner är mer tveksamma till att gå på intervjuer om de inte vet om arbetsgivaren kan matcha de lägsta krav man kan tänkas ha.

Rent generellt tror jag dock det är negativt att gå ut så hårt, då det framförallt för "skitjobben" så tycks många arbetsgivare tro att man arbetar för annat än lönen, något som är ganska befängt på många jobb, men de vill höra att man ska säga de rätta sakerna eller smöra för dem. Så börja prata löner direkt är inget som stärker ens chanser, men är man redan rätt nöjd där man sitter så kanske man har "råd" att gå ut lite hårdare. Skulle dock försöka göra det mer ödmjukt.
Citera
2021-08-17, 23:23
Medlem
fittslems avatar
Detta är ju helt standard, varför sitta och smöra i 3 intervjuer i rad för en arbetsgivare för att sedan dissa dem i slutet för att lönen och villkoren var skit?
Citera
2021-08-17, 23:28
Medlem
StigAllans avatar
Åkte till ett skapligt intressant arbete som troligt skulle göra min arbetsdag trevligare än på stället jag jobbade. Åkte på lite ledig tid till företaget och fick höra vad som erbjöds till lön för mig.
Lönen var betydligt lägre än den jag redan hade så jag skrattade lite och förklarade vad jag redan tjänade och rekryteraren som var näst högsta instans sa att det är mer än vad jag tjänar.

Så om du har kunskap och kunnighet samt dokumenterade meriter, säg vad du tycker du är värd.
Anekdoten överst var ett misstag som jag insåg.
Citera
2021-08-17, 23:33
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys

Säger man det på rätt sätt så är det väl inget fel med det. Att gå på en massa intervjuer på ett jobb som inte kommer kunna erbjuda det man vill ha är ändå bortkastad tid för både intervjuare och sökande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in