2021-08-17, 23:38
Medlem
SittFints avatar
Värt att nämna här är att även om det leder till färre intervjuer så betyder inte det helt självklart att man har missat möjliga jobb. Risken finns, men merparten av de intervjuer man inte fick hade nog backat vid löneanspråket ändå.
Citera
2021-08-17, 23:51
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Jag tycker närmast att det är en självklarhet när man är attraktiv, senior och vet att man ligger högt i lön.

Nu är jag själv fortfarande relativt junior och har därför inte råd att vara allt för selektiv. Det kan vara viktigare att få rätt position/titel/arbetsgivare än att kompensationen är toppen.

Däremot min far, som nyligen sökte sig vidare, är på hög chefsnivå och har aldrig varit så attraktiv på marknaden. För honom är det i princip garanterat att bli kallad till intervju i sin sektor/roll om han skickar en ansökan. Han vet också att han redan lågt högt i lön och övriga förmåner. När han började söka tog han varje intervju men det slutade nästan alltid med att bolagen inte kunde erbjuda den lön han sökte och alla hade slösat sin tid. Så han började ange löneanspråk redan i CVt och fick därefter mycket färre intervjuer. Däremot när han väl fick ett par intervjuer hade han direkt två mycket attraktiva erbjudanden att ta ställning till. Och det krävde bara 6-7 timmar totalt under ett par månaders tid.

Din far måste vara på ledningsnivå? (executive) som innebär väldigt höga löner/bonusar men naturligtvis att man kan få gå på dan.

Om han är någon form av linjechef lägre mellanchef undrar jag över hur han tagit sig förbi den extrema åldersdiskrimeringen i Sverige.
Citera
2021-08-18, 00:05
Medlem
miklons avatar
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att göra så, en rekryteringsprocess tar mycket tid och varför slösa den tiden om inte förutsättningarna finns där?

Men det bygger såklart på att man har ett visst värde på arbetsmarknaden och exakt hur man hanterar det beror ju på situation.

Det är nuförtiden ganska vanligt att bli kontaktad via LinkedIn och då kan man ju säga nåt i stil med "jag kan absolut tänka mig ett möte, men först vill jag veta att vi inte ligger alldeles för långt från varandra när det gäller lön och förmåner".

Söker man ett jobb på annons kan man alltid ringa och förhöra sig om ungefär hur lönenivåerna ser ut på företaget.
Citera
2021-08-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
En bekant berättade att han bytt jobb nyligen. Han kastade ut lite krokar och nappade på ett erbjudande. Han har en attraktiv meritlista och att hitta nytt jobb var inga problem, snarast var problemet att hitta jobbet som erbjöd de villkor han ville ha. Han ville undvika att gå på 2-3 intervjuer med 10 olika jobb - tar massor av tid och energi, så han öppnade med sina löneanspråk:

Han sökte ett jobb, skickade in CV, de kallade till intervju - då ringde han upp och sa något i stil med:

"Före vi slösar varandras tid: jag tjänar 50.000 idag, har sex veckors semester, jobbar hemifrån när jag vill och kommer bara byta jobb om nya arbetsgivaren kan matcha de villkoren."

Vet inte hur det togs emot i alla fall, men han lyckades uppenbarligen med det jobb han fick.

Vad tänker ni, är detta en rimlig taktik? Framstår man inte som oerhört arrogant som kastar ut vad man kostar (före man fått göra reklam för sig själv, sälja in ens personliga lämplighet för jobbet?). Har ni testat liknande, gick det bra?

Klart man kan beroende på kompetans, söker lite jobb i smyg från min arbedsgivare. Men jag sa direkt 3 krav, högre lön, eventuellt gratis el-bil laddare och hemmakontor med krav.. Men det var ju före intervju..
Citera
2021-08-18, 00:58
Medlem
Freebops avatar
Jag tycker att man borde göra det. Har varit med en gång att ksg kommit till slutfasen av en process bara för att veta att vi är långtifrån varandra när de kommer till lönen.
Citera
2021-08-18, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
En bekant berättade att han bytt jobb nyligen. Han kastade ut lite krokar och nappade på ett erbjudande. Han har en attraktiv meritlista och att hitta nytt jobb var inga problem, snarast var problemet att hitta jobbet som erbjöd de villkor han ville ha. Han ville undvika att gå på 2-3 intervjuer med 10 olika jobb - tar massor av tid och energi, så han öppnade med sina löneanspråk:

Han sökte ett jobb, skickade in CV, de kallade till intervju - då ringde han upp och sa något i stil med:

"Före vi slösar varandras tid: jag tjänar 50.000 idag, har sex veckors semester, jobbar hemifrån när jag vill och kommer bara byta jobb om nya arbetsgivaren kan matcha de villkoren."

Vet inte hur det togs emot i alla fall, men han lyckades uppenbarligen med det jobb han fick.

Vad tänker ni, är detta en rimlig taktik? Framstår man inte som oerhört arrogant som kastar ut vad man kostar (före man fått göra reklam för sig själv, sälja in ens personliga lämplighet för jobbet?). Har ni testat liknande, gick det bra?

Vet att många rekryterare ställer frågan om löneanspråk tidigt. Men hade jag varit arbetsgivare och någon kört den attityden hade det blivit good luck, men inte här. En anställd som förmodligen kräver mer än vad han levererar, som drar när det inte passar.
Citera
2021-08-18, 01:49
Medlem
KTM_s avatar
Av egen erfarenhet så tycker jag det är en dålig taktik. Känns som dom gångerna man lyckas så hade man nog fått den lönen i vilket fall som helst.
Säger arbetsgivaren blankt nej så är man ju lite ställd på pottan och man måste helt enkelt gå vidare om man har självrespekt.

Din kompis verkade ju redan tjäna så mycket pengar så känns inte direkt som han tog några risker direkt, eller?

Min ingång på senare tid är mer istället
Vem jag är, men framförallt vad jag kan göra för min arbetsgivare.
Han behöver mig mer än vad jag behöver är iallafall vad jag försöker övertala honom.
Givetvis gäller det att lägga fram starka idéer och höga ambitioner. Hans chef tjänst är i princip min om 5 år.
Sen när han väl förstår mitt värde så är det viktigt att han berättar för mig hur mycket jag är värd. Det ger mig en strategisk fördel för då vet jag vart jag har han och kontrar med ett mycket högre anspråk än vad han föreslår vilket såklart är ett orimligt sådant.
Jag måste sänka mig och ha måste höja sig oh förhoppningsvis möts vi nånstans på mitten.
I förhandlingar måste det finnas utrymme för kompromisser, iallafall enligt mig.
Ju längre man förhandlar desto mer investerar även arbetsgivaren i tid i mig vilket får honom att vilja ha mig mer eftersom han fått jobba för de.
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-18 kl. 01:52.
Citera
2021-08-18, 01:55
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Din far måste vara på ledningsnivå? (executive) som innebär väldigt höga löner/bonusar men naturligtvis att man kan få gå på dan.

Om han är någon form av linjechef lägre mellanchef undrar jag över hur han tagit sig förbi den extrema åldersdiskrimeringen i Sverige.

Framförhållning, social kompetens och arbeta häcken av sig i princip är det som gäller.
Inget kommer serverat och man måste bevisa att man förtjänar sin titel innan man får den.
Vill man ha skrivbordet så måste man även kunna bära tyngden som kommer med den.
Citera
2021-08-18, 08:06
Medlem
Germanofils avatar
Att öppna en intervju med löneanspråk vore väl ändå lite märkligt? Däremot så är det "standard" att nämna sitt löneanspråk om man skriver ett personligt brev. Blir man headhuntad kan man ju fråga rekryteraren om lönenivån innan det går så långt som intervju med arbetsgivaren.
Citera
2021-08-18, 08:19
Medlem
Taktiken kallad "ankra" dvs kasta ankare. Används flitigt vid förhandlingsbordet. Tricket är att ankra först, men inom den andres "zon". Landar du utom zonen är du torsk 😁
Citera
2021-08-18, 10:15
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag skulle inte göra på det viset, men å andra sidan så jobbar jag inte som kemiteknisk säljare eller något annat lukrativt heller.

Mitt "knep" är att inte kräva en exakt summa, utan säga i stil med att "jag räknar med en lön som ligger inom intervallet 32-35 000". Då har du angett din lägstanivå, samtidigt som du låter motparten känna att han fortfarande bestämmer.

Det har fungerat mycket bra för mig de gånger jag har använt den metoden.
Citera
2021-08-18, 10:22
Medlem
Har själv fått erbjudande från rekryteringsfirmor och då har man börjat med lön/förmåner. Inte på kronan exakt, utan mer i vilken härad det gäller.
Det är väl tämligen rimligt och är ju samma sak om man själv ska köpa något. Går ju inte och tittar på Ferrari när budgeten är en Dacia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in