2021-08-17, 21:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Varför har de då redan förbjudet musik i radion och sagt i intervjuer att kvinnor ska täcka hela ansiktet, skolor stängs för flickor? Har de då verkligen förändrats så mycket som du tror, oerhört naivt!

Därför att det är muslimer och muslimer gör som muslimer gör. Islam är en rutten religion och kultur.

Med det sagt, det finns även mycket man inte "får" visa på statliga SVT, till exempel gamla Tintin-serier och ocensurerade Pippi Långstrump. Vi har våra egna talibaner så låt afghanerna ha sina.
Citera
2021-08-17, 21:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Tror inte att 90tals Tabbarna hade låtit USA ha flygplatsen ifred samt skyddat ambassaderna. Sedan kan allt ändras inom några veckor såklart
Allt detta kan de ha gjort för en agenda, de har väl lärt sig lite från senast att inte visa vad de har för plan för tidigt.
Bättre att avvakta och vagga människor i falsk trygghet.
Typ, samla alla fåren i fållan.
Citera
2021-08-17, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Enligt en tysk journalist baserad i Afghanistan, som ofta är på DW live, har det kommit rapporter att vid gränspassagen i öster så flyr inte folk till Pakistan, istället återvänder afghaner från Pakistan till sitt hemland!

Att detta händer är inte konstigt. De föll offer för propagandan. Nu ser de att talibanerna är den goda kraften som skapar fred och samarbete för gemensam utveckling av landet.
...exakt så när quislingpashtunen Ghani äntligen sjappat - hur i helvete kunde CIA med sin enorma budget satsa på den sopan det är frågan eller är det hela ett sätt orkestrerat av CIA och USA att vi hittar den mest olämpliga kandidaten så ser det inte fullt lika illa när vi de facto "ger" talibanerna makten
Citera
2021-08-17, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Afghanistan är ju fortfarande ett klansamhälle, så jag vet inte om talibanerna också får svårt att hålla ihop det hela:

Om de ledande talibanerna menar allvar med sin mjukare linje där det är OK att att prata med kvinnor i TV studio, träna på gym och roa sig på Kabuls tivoli. Hur länge dröjer det då innan de mer konservativa och rättrogna talibanerna ute på landsbygden tröttnar på Stureplan-talibanernas excesser och trummar upp ett uppror mot dem?

Eller vad hindrar en lokal krigsherre utanför talibanernas maktcentrum från att lägga bananer på en närbelägen sälsyntjordmetallgruva och ha den för sig själv?

//FCR
Stureplan-talibanerna”. En alldeles utmärkt beskrivning av dagens fjolltalibaner.
Citera
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Skolorna är fortsatt öppna för flickor.
Och musiken då?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet inte om jag ser fel, men vinkar inte afghanerna som sitter på landningsstället adjö till de afghaner som är kvar på marken?

De tror alltså på riktigt att de ska flyga med? Att det går bra att flyga så?

I den delen av världen brukar kommunal trafik överbelastas, folk hänger på utsidan av bussar och tåg. Även i Indien o Pakistan.

I väst utbildas vi redan i högstadiet i grundläggande fysik, de flesta av oss har därtill själva suttit på ett flygplan (på insidan) och vet att det utanför är kallt och syrelöst. Vi förstår därmed också farten och kraftern den rörelsen innebär.

Är man outbildad och inte flugit förut förstår man inte. Jag hoppas verkligen inte att man lyfte utan först tvingade av alla som satt på utsidan.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-08-17 kl. 22:01.
Citera
2021-08-17, 21:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det är alltför tidigt att avgöra deras agenda för detta.
Vi vet mer om några veckor. Men eftersom att de redan förbjudit musik att spelas på radio, så har jag svårt att tro att de skulle tillåta folk gå på tivoli m.m. framöver?
Jag ser talibaner som driver med västvärlden, inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Min kommentar som du besvarade är fortfarande aktuell. Den dans för galleriet vi ser idag var inget 90-talets talibaner ställde upp på, åtminstone av vad vi då fick se och höra.

En nyttig fråga man kan ställa sig är om 90-talets informationsmonopol, dvs MSM, hade låtit oss se discodansande talibaner om de hade funnits? Det är mycket vi inte vet.

Det är nog inga talibaner på videon med "discodansande talibaner". Här hittar jag samma video på YouTube, uppladdad 10 april 2021:

https://www.youtube.com/watch?v=q_ffA7mQCr8

Enligt vissa som kommenterar så är videon från Pakistan. Ett bröllop skriver någon.
Citera
2021-08-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
...exakt så när quislingpashtunen Ghani äntligen sjappat - hur i helvete kunde CIA med sin enorma budget satsa på den sopan det är frågan eller är det hela ett sätt orkestrerat av CIA och USA att vi hittar den mest olämpliga kandidaten så ser det inte fullt lika illa när vi de facto "ger" talibanerna makten
USA tänkte göra Afghanistan till ett liberalt HBTQ+ certifierat land. Det gick uppenbarligen åt helvete. Tucker Carlsson gör sig lustig över detta nu

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=FXtwuO-ZUR0

Strategin var att göra ett av världens fattigaste, mångkulturella, instabila och mest religiösa länder till en miniversion av USA. Det var dömt att gå åt helvete. Jag tror inte det är CIA som är problemet men de amerikanska politikerna och deras fixering vid att stöpa om världen till en version av USA.

Citat:
Varför har de då redan förbjudet musik i radion och sagt i intervjuer att kvinnor ska täcka hela ansiktet, skolor stängs för flickor? Har de då verkligen förändrats så mycket som du tror, oerhört naivt!
Talibanerna har nog lärt sig sin läxa från perioden 1996-2001. Annars kanske du känner till att USA stödde talibanerna under Sovjet-Afghanska kriget. Då var det uppenbarligen inga problem att stödja talibaner. Hur som helst så sägs det att talibanerna har lugnat sig. Deras uttalanden de gjort vittnar om att de inte kommer göra några större förändringar från den tidigare regeringen. Vidare - så är det inte vårt problem om afghanska flickor går i skolan eller inte. Om Afghanerna vill leva i en bananrepublik så är det upp till dem.
Citera
Medlem
Norra alliansen har återuppstått, vice presidenten har enl deras författning utropat sig till president och har stöd av Massud den yngre.

10.000 man och mycket helikoptrar har dom - vi får se vad som händer ☠️
Citera
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Frågan är om regeringstrogna och krigsherrar kommer få stöd nu på något sätt ifrån USA/CIA för att kriga mot Talibanerna ?

Problemet med Panjshir är att det är svårt att komma in och det finns inga flygplatser där heller. Enda sättet att kunna skicka hjälp är med helikopter. När det kommer till stöd tror jag inte USA är så sugna. Dem som rapporterar mest om detta motstånd är indisk media och det skulle inte förvåna mig om Indien i framtiden gjorde dessa till sin proxy
Citera
2021-08-17, 21:55
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Norra alliansen har återuppstått, vice presidenten har enl deras författning utropat sig till president och har stöd av Massud den yngre.

10.000 man och mycket helikoptrar har dom - vi får se vad som händer ☠️

Det gäller nu för dem att återta någon provins med en flygplats så de kan skickas hjälp och förnödenheter till dem. Panjshir är som en fästing i sig men det finns ingen luftväg in tyvärr
Citera
2021-08-17, 21:55
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Allt detta kan de ha gjort för en agenda, de har väl lärt sig lite från senast att inte visa vad de har för plan för tidigt.
Bättre att avvakta och vagga människor i falsk trygghet.
Typ, samla alla fåren i fållan.
Trodde faktiskt inte att de hade lärt sig av tex IS, men självklart har de en agenda. De vill kunna upprätta sin stat i lugn och ro, samt inte vara oroade att får en kryssningsmissil i huvudet 1sta veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in