Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Jag tror inte det finns så mycket att göra. Jag har redan citerat officiella källor från Ryssland och Kina i tråden - de är ovilliga att göra någonting. Det är naturligtvis att detta initialt kommer att skapa en del flyktingströmmar. Nu svarar jag inte riktigt på ditt inlägg men detta bör sägas. Jag tycker att Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, Indien, Kina och Iran ta emot dem. Endast hälften av befolkningen i Afghanistan härstammar från Afghanistan. Resterande är inflyttade från länderna ovan. De har kommit till Afghanistan eller dragits med av afghanskt imperiebyggande de senaste 300 åren. Ungefär 37% av den afghanska befolkningen är tadzjiker.
De härstammar från fredliga grannlandet Tadzjikistan och identifierar sig också som tadzjiker. Det USA skulle ha gjort från början var att förmå alla de här minoritetsgrupperna att återvända till sina egna hemländer. Om USA hade gjort detta hade de etniska konflikterna varit betydligt mindre allvarliga. Istället så uppmuntrade USA och EU minoriteterna att flytta till Europa. Hur som helst så tror jag inte på en gigantisk flyktingström från Afghanistan och talibanerna kommer antagligen göra mer rätt den här gången än det som de gjorde åren 1996-2001. Om de skall styra behöver de legitimitet och det får man inte genom att spränga buddhastatyer och hugga huvudet av folk.
Troligen kan man till stor del lita på vad de säger, frågan är hur stabil innevarande talibankedning är. Det verkar vara en "mildare" uppsättning nu än det var förra gången.
Till en del verkar den US tränade armen ha gett upp då de sett att talibanerna betett sig juste mot de som gav upp.
Afghanistan ett av flera mångkulturella länder med hög intern konfliktnivå.