2021-08-17, 18:34
Medlem
Masajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hårt för dom utvisade nu. Räkna med fler flyktingar till Europa framöver.
Talibanerna var ju inte ute efter hämnd sade dom. Rätt uppenbart redan att dom ljuger.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QP1zE/ali-22-utvisades-fran-sverige--nu-piskas-han-av-talibaner

Han har väl bett någon polare att piska honom för att vinna sympatier såklart och för att vi ska öppna våra hjärtan.
Citera
2021-08-17, 18:34
Medlem
Docklands avatar
Hur tryggt är det för alla journalister som huserar i landet? Magda Gad m.fl. från allehanda nyhetsbyråer.
Citera
2021-08-17, 18:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ser inte att usa och väst har nytta av is på plats där. Dom föredrar nog talibanerna som inte utgöt nåt hot på hemmaplan.
Nej, vi är färdiga med IS nu. Deras syfte var att destabilisera Syrien. Nu är det snarare Polisario (ett sorts marockanskt IS som är de nya "rebellerna".

Om IS etablerar sig ordentligt i Afghanistan lär väst säkert ändå försöka dra nytta av det, främst därför att det skulle sysselsätta Ryssland.
Citera
2021-08-17, 18:41
Medlem
Det finns ett antal comments att göra:

1. Begåvningen hos dem vars målsättning att hänga i en vinge från Kabul till USA

2. Talibanerna spärrar gränserna mot utflyttning - Varför

Varför inte säga - de som vet att de inte kommer att trivas i vår islamska republik vill
vi inte ha kvar i landet - vi vill bara ha de som trivs o vill jobba på att föra Afganistan framåt
o göra Afganistan till ett bättre land - vi vill inte ha missnöjda o kverulantparanoida - så
ju fortare ni lämnar landet desto bättre
Citera
2021-08-17, 18:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

1. Begåvningen hos dem vars målsättning att hänga i en vinge från Kabul till USA

Varför inte säga - de som vet att de inte kommer att trivas i vår islamska republik vill
vi inte ha kvar i landet - vi vill bara ha de som trivs o vill jobba på att föra Afganistan framåt
o göra Afganistan till ett bättre land - vi vill inte ha missnöjda o kverulantparanoida - så

Ja, jag instämmer. Det luktar Östtyskland.
Citera
2021-08-17, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du tänker som en indoktrinerad sosse, alltid någon annans ansvar att uppfylla dina önskemål.

Jag vill bara förhindra folkmord. Afghanistans befolkning är ca 38042000. Så det finns flera 5 miljoner människor där att avrätta för talibanerna.
Citera
2021-08-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Talibanerna hävdar att befolkningen stöder dem och att de är mycket nöjda med dem:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/talibanerna-vi-har-afghanska-folkets-stod/

Men då borde talibanerna också visa omvärlden att de hjälper de som inte är nöjda med dem att fly från Afghanistan, genom att tex starta busslinjer ut ur Afghanistan. Även barn som vill lämna Afghanistan trots att deras föräldrar vill stanna. Annars måste omvärlden gå in i Afghanistan och hjälpa dem ut ur landet, och med våld mot talibanerna om det blir nödvändigt.
Och vem ska stå för det våldet, du? Om man startar en främlingslegion efter fransk förebild vars syfte är att utöva våld mot talibanerna, ställer du upp då? Om inte, varför inte då?
Citera
2021-08-17, 18:48
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur tryggt är det för alla journalister som huserar i landet? Magda Gad m.fl. från allehanda nyhetsbyråer.
Undrar jag också. De löper nog stor risk att bli tillfångatagna.
Citera
2021-08-17, 18:51
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Åfan har du någon källa på detta?
Citera
2021-08-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror inte det finns så mycket att göra. Jag har redan citerat officiella källor från Ryssland och Kina i tråden - de är ovilliga att göra någonting. Det är naturligtvis att detta initialt kommer att skapa en del flyktingströmmar. Nu svarar jag inte riktigt på ditt inlägg men detta bör sägas. Jag tycker att Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, Indien, Kina och Iran ta emot dem. Endast hälften av befolkningen i Afghanistan härstammar från Afghanistan. Resterande är inflyttade från länderna ovan. De har kommit till Afghanistan eller dragits med av afghanskt imperiebyggande de senaste 300 åren. Ungefär 37% av den afghanska befolkningen är tadzjiker.

De härstammar från fredliga grannlandet Tadzjikistan och identifierar sig också som tadzjiker. Det USA skulle ha gjort från början var att förmå alla de här minoritetsgrupperna att återvända till sina egna hemländer. Om USA hade gjort detta hade de etniska konflikterna varit betydligt mindre allvarliga. Istället så uppmuntrade USA och EU minoriteterna att flytta till Europa. Hur som helst så tror jag inte på en gigantisk flyktingström från Afghanistan och talibanerna kommer antagligen göra mer rätt den här gången än det som de gjorde åren 1996-2001. Om de skall styra behöver de legitimitet och det får man inte genom att spränga buddhastatyer och hugga huvudet av folk.
Troligen kan man till stor del lita på vad de säger, frågan är hur stabil innevarande talibankedning är. Det verkar vara en "mildare" uppsättning nu än det var förra gången.
Till en del verkar den US tränade armen ha gett upp då de sett att talibanerna betett sig juste mot de som gav upp.

Afghanistan ett av flera mångkulturella länder med hög intern konfliktnivå.
Citera
2021-08-17, 18:55
Medlem
– Flygplan har fått lämna i princip tomma idag, säger Ann Linde. Man har inte tillåtit att personer ska gå på flygplanen.
Citerat av Ann Linde ur Aftonbladet ”chatt”.

Jag trodde att Talibanerna fått se sig knäböjas inför USAs marines kring flygplatsen och i regel tillåter all utländsk personal som vill att lämna?
Varför tillåter USA detta isåfall?
Citera
2021-08-17, 18:55
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Hon är ju själv ute på gatan och pratar med Talibanerna, så man kan nog säga att det är rätt lungt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in