2021-08-17, 17:56
Avstängd
https://www.rt.com/op-ed/532207-zizek-taliban-retake-afghanistan-reason/

Förklaring till varför talibanerna kunde vinna så snabbt. Köper den rakt av. De är totalt galna och det gör förstås folk rädda.
Citera
2021-08-17, 18:04
Medlem
Detta är väl ändå det yttersta bekräftelsen på att den neokonservativa doktrinen om att sprida västerländsk kultur och demokrati med våld var en katastrofalt dålig idé. Sen får Biden säga vad han vill om att detta inte var motivet. Kriget startades under Cheney, Rumsfeld och Wolfowitz och de var de mest aggressiva förespråkarna för den doktrinen.
Citera
2021-08-17, 18:06
Medlem
qups avatar
Afghansk militär böjer sig ett grässtrå för vinden. Det fanns aldrig någon vilja att göra motstånd. USA har varit en ockupationsmakt. Många afghaner vill ha talibanstyre. Nu gråter omvärlden för att afghaner inte ville ha västerländsk ”demokrati”. Lol. Man kan inte bomba sig till sociala reformer.
Citera
2021-08-17, 18:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
1. Ordklyverier, det är vad de svenska kvinnorna inom regeringen själva syftar på.
2. Ursäkta. Då har jag läst nya svenska artiklar med ljugande afghaner helt enkelt. Jag är inte förvånad förstås. Magda Gad har t.ex ljugit i Expressen non-stop i åratal antingen av inkompetens eller ideologiska skäl. Att hon inte skäms.

Försvarsmakten har rätt. Efter 2014 så fanns inte tolkbehovet. Däremot finns det ju andra som jobbat för svenska organisationer (statliga eller statsfinansierade) på ett eller annat sätt. Ibland som tolk, och med dessa verkar det blandas äpplen och päron vilt om man anser att FM har en skyldighet att lyfta ut dem.

Jag tror också att det kan finnas en del tolkar som jobbat tillfälligt innan 2014 som år 2014 inte ansågs ha skyddsbehov. Någon av dem som kanske vill ha en resa? Ingen aning faktiskt.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2021-08-17 kl. 18:11.
Citera
2021-08-17, 18:09
Medlem
Vice Presidenten verkar hålla till i en provins bredvid Kabul. Ett antal soldater har samlats runt honom för att fortsätta kriga? Som jag sa innan så är Afghanistan ett väldigt svårt land att kontrollera . Och det gäller för Talibanerna också. Självklart så kommer det vara fortsatta strider ett tag. Speciellt i Shia provinserna.
Citera
2021-08-17, 18:17
Bannlyst
Talibanerna hävdar att befolkningen stöder dem och att de är mycket nöjda med dem:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/talibanerna-vi-har-afghanska-folkets-stod/

Men då borde talibanerna också visa omvärlden att de hjälper de som inte är nöjda med dem att fly från Afghanistan, genom att tex starta busslinjer ut ur Afghanistan. Även barn som vill lämna Afghanistan trots att deras föräldrar vill stanna. Annars måste omvärlden gå in i Afghanistan och hjälpa dem ut ur landet, och med våld mot talibanerna om det blir nödvändigt.
Citera
2021-08-17, 18:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Det du skriver kortfattat är: ”Kvinna, foga dig så blir allting bra”

Det handlar om MÄNNISKANS RÄTT TILL FRIHET. Inte endast kläder såklart, alla livsval i stort. Att inte vilja gifta sig, att vara öppet homo/bisexuell eller what ever, att studera, att bada i bikini, att bli stridspilot eller raketforskare eller gatusopare.
Att få vara FRI.
Vi måste alla foga oss, även våra män behöver foga sig. Det är inte ofrihet att behöva foga sig efter en satt ordning. Vad du snarare säger är att du vill göra en poäng av att aldrig foga dig, och det är den mentaliteten som gjort väst till ett pillerknaprande, självmordsbenäget tivoli.

Nej, det är inte frihet att leva individualistiskt. Du talar om en individuell möjlighet att få göra vad man för tillfället känner för, men jag kan lova dig att afghanska kvinnor inte känner för att dansa nakna på torget. Du får inte heller göra vad som helst, men eftersom du har en ateistisk, humanistisk idevärld samt egna normer som rimmar med samhället du lever i så ser du inte det.

Varenda muslim jag träffat i den muslimska världen blir förskräckta över hur kvinnor i väst behandlas och över vår "fruktansvärda respektlöshet mot kvinnor".

Det finns egentligen endast två möjliga vägar bort ur det kulturella kvinnoförtrycket;

Antingen islamism, vilket trots allt blir en förbättring.
Eller, så koloniserar vi Afghanistan permanent och placerar ut ockuperande västerlänningar på samtliga poster (myndigheter osv).
Citera
2021-08-17, 18:25
Medlem
Hårt för dom utvisade nu. Räkna med fler flyktingar till Europa framöver.
Talibanerna var ju inte ute efter hämnd sade dom. Rätt uppenbart redan att dom ljuger.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8QP1zE/ali-22-utvisades-fran-sverige--nu-piskas-han-av-talibaner
Citera
2021-08-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror inte talibanerna är pigga på att få in amerikanskt finansierade IS, speciellt inte då Ryssland har problem med IS och Ryssland är vänligt sinnat till talibanskt styre av Afghanistan.

Dom är redan där. Har varit aktiva sen dom drevs ur Irak å Syrien.

Ryssland kommer inte stötta talibanerna så aktivt.
Citera
2021-08-17, 18:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom är redan där. Har varit aktiva sen dom drevs ur Irak å Syrien.

Ryssland kommer inte stötta talibanerna så aktivt.
Ja, men talibanerna lär vilja bli av med dem precis som Ryssland.

Vad jag kan se är det endast USA med allierade som har nytta av IS destabiliserande effekt på regionen.
Citera
2021-08-17, 18:31
Medlem
Kan det vara så att dom band fast sig på nåt sätt i flygplanet, annars hade dom ju omöjligt lyckats vara kvar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4zpW2/manskliga-kvarlevor-fran-kabul-hittade-i-landningsstall
Citera
2021-08-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, men talibanerna lär vilja bli av med dem precis som Ryssland.

Vad jag kan se är det endast USA med allierade som har nytta av IS destabiliserande effekt på regionen.

Ser inte att usa och väst har nytta av is på plats där. Dom föredrar nog talibanerna som inte utgöt nåt hot på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in