2021-08-17, 17:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu glömmer du att is är aktiva i Afghanistan. Dom kan mycket väl ställa till det och bilda ett nytt kalifat eller bas som terror mot väst.
Jag tror inte talibanerna är pigga på att få in amerikanskt finansierade IS, speciellt inte då Ryssland har problem med IS och Ryssland är vänligt sinnat till talibanskt styre av Afghanistan.
Citera
2021-08-17, 17:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Varför i helvete våldtar männen sina täckta kvinnor då? Inte bara maken utan även söner, svärsöner, kusiner, svärfadern osv osv.
”Om de ses som så ärbara”???
Skitsnack! Kvinnor behandlas som piskade, fogliga avelsdjur, inget annat.
Mitt förslag är att du läser mina inlägg igen, och sedan försöker förstå vad du läser.
Citera
2021-08-17, 17:17
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det ska mycket till för att USA skulle gå in i Afghanistan för att kriga.
Ska till en stor provokation mot USA för att detta skall hända.

Min amatör bedömning är att det blir oerhört svårt att slå tillbaks Talibanerna, det kommer förmodligen då bli ett långt gerilla-krig som Talibanerna kommer vinna, kan dom stå ut i 20 år, så kan dom det igen.

Exakt, men en sådan provokation skulle kunna vara om de börjar de halshugga homosexuella och avrätta kollaboratörer på gatorna. USA vill dra, men de kan inte dra, om sådant sker med all denna publik från omvärlden.

Om Talibanerna direkt börjar att bete sig som de vill, så tar de en risk, bättre för dem att vänta tills USA är helt ute, och kamerorna släckts.
.
Citera
2021-08-17, 17:18
Medlem
VaBanks avatar
De bjuder verkligen på sig själva de där bönderna, härliga klipp på reddit från Kabul på fullvuxna män som första gången upptäcker gym och åker elbilar på nåt tivoli, med RPG på ryggen 😄
Citera
2021-08-17, 17:19
Medlem
Mecanicuss avatar
20 år av bortkastad tid och bortslösade miljarder. Det snabba övertagandet visar att de som väst trodde skulle skydda deras intressen bara låtsades? Lägg inte mer pengar eller energi där utan låt dem lösa det på egen hand! Det är inte ens ett ställe som borde kallas ett "land" med tanke på att inget intresse finns för att samla alla för att skapa det?
Citera
2021-08-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freppaa
Har du svårt att läsa? Jag prata om kinas värderingar inte nån jävla taliban eller konsekvenserna av kinas värderingar. Som förövrigt är nada, så länge talibanerna får vapen, lite cash i fickan osv får kina göra lite som de vill.
Exakt Kinas värderingar krockar med Talibanernas.

Så du tror ärligt talat att kineser skulle kunna få etablera storskalig gruvdrift med kinesiska arbetare i afganistan?
Eller tror du man kommer använda sig av "kvalificerad" afghansk personal?

Vidare så måste man bygga upp infrastruktur i landet för att få det att funka.

Det krävs alltså stora investeringar samtidigt som riskerna är höga med instabilitet som kommer råda i många år framöver.

Att Kineser skulle kunna tänka sig att sälja vapen är en sak men vad jag beskriver ovanstående är något helt annat.
Talibanerna kan ju lika gärna bestämma sig för att lägga beslag på allt när det är färdigbyggt och hävda att det tillhör landet.
Skulle Kina riskera en krig i afganistan som kan försvaga partiets ställning i Kina för en sån sak?
Nej knappast.
Kineserna är extremt sluga och försiktiga, man ger sig bara in i saker som man vet att man kommer vinna till skillnad från USA.
Citera
2021-08-17, 17:24
Medlem
Ambassadör Stiernlöf måste ha blivit helt tagen på sängen. För mindre än tio dagar sedan lät det såhär:

”Jag tillhör inte de som tror att Kabul står och faller i närtid”.

https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-talibanerna-har-tagit-kontroll-over-kunduz

Hur kan västländernas underrättelsetjänster ha underskattat talibanerna på detta vis?
Citera
2021-08-17, 17:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Ambassadör Stiernlöf måste ha blivit helt tagen på sängen. För mindre än tio dagar sedan lät det såhär:

”Jag tillhör inte de som tror att Kabul står och faller i närtid”.

https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-talibanerna-har-tagit-kontroll-over-kunduz

Hur kan västländernas underrättelsetjänster ha underskattat talibanerna på detta vis?

Verkar väl som att det är den afghanska regeringen och dess styrkor man överskattat kanske.
Citera
2021-08-17, 17:29
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaBank
De bjuder verkligen på sig själva de där bönderna, härliga klipp på reddit från Kabul på fullvuxna män som första gången upptäcker gym och åker elbilar på nåt tivoli, med RPG på ryggen 😄

Dom har ju levt i bora bora grottan i 20 år nu, så det är ju en spännande värld som dom kommer ut till. Mobiler verkar dom dock ha haft tillgång till
Citera
2021-08-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Verkar väl som att det är den afghanska regeringen och dess styrkor man överskattat kanske.

Talibanerna verkar helt enkelt ha ett stort stöd bland befolkningen.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han var oerhört arrogant som inte lämnade utrymme för frågor. Som du säger, en världskris, och det enda han orkar ge världen är ett 18 minuter långt inrepeterat tal. Biden är sinnebilden av Maktfullkomlig Elit, som tycker att han inte är skyldig någon annan någonting. "Det här är mitt beslut, och det får ni tugga i er, bönder". Men USAs invånare gillar tydligen att bli behandlade så.

Javisst. Det är så man till slut uppfattar honom. Biden har ju öppet mål att bli hur omtyckt som helst, eftersom media hatar Trump ut till fingertopparna. Men även massmedia börjar inse att han inte ens sympatisk, och som du säger väldigt arrogant. Även en stor del av både USAs invånare framförallt media börjar vända sig. Låt oss hoppas det sker snabbt.
Citera
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Exakt Kinas värderingar krockar med Talibanernas.

Så du tror ärligt talat att kineser skulle kunna få etablera storskalig gruvdrift med kinesiska arbetare i afganistan?
Eller tror du man kommer använda sig av "kvalificerad" afghansk personal?

Vidare så måste man bygga upp infrastruktur i landet för att få det att funka.

Det krävs alltså stora investeringar samtidigt som riskerna är höga med instabilitet som kommer råda i många år framöver.

Att Kineser skulle kunna tänka sig att sälja vapen är en sak men vad jag beskriver ovanstående är något helt annat.
Talibanerna kan ju lika gärna bestämma sig för att lägga beslag på allt när det är färdigbyggt och hävda att det tillhör landet.
Skulle Kina riskera en krig i afganistan som kan försvaga partiets ställning i Kina för en sån sak?
Nej knappast.
Kineserna är extremt sluga och försiktiga, man ger sig bara in i saker som man vet att man kommer vinna till skillnad från USA.
Jag tror Kina kommer få problem med talibanerna som grannar faktiskt, ganska många provinser i Kina med många muslimer och det är ganska känt att kineserna inte gillar dessa och skickar dom på diverse "omskolningsläger" Ska jag vara ärlig så tror jag kineserna kommer få mer problem med terrorattacker än vad västvärlden kommer få i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in