2021-08-16, 15:42
Medlem
Några förslag på bra och billiga indexfonder för amerikanska marknaden?
Citera
2021-08-16, 19:56
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Några förslag på bra och billiga indexfonder för amerikanska marknaden?

Avanza USA
Länsförsäkringar USA Indexnära
SPP Aktiefond USA A SEK
DNB USA Indeks A
Citera
2021-08-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCMSCM
Har precis börjat att investera och har följande portfölj:

- Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
- Länsförsäkringar Sverige Indexnära 10%
- Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 10%
- Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 10%

Har också tänkt spara i ett buffertkonto (nollräntekonto) ca. 10% av mitt innehav till att börja med, så i praktiken har jag en 90/10-portfölj. Någon som har några invändningar mot portföljen i sin helhet? Uppskattar alla tips! Målet har varit att hålla det så simpelt som möjligt och följa världsindex så nära som möjligt också.

Varför ha pengar på ett 0%-konto? På Avanza kan du öppna sparkonton i andra nischbanker som ger lite ränta. Alternativt öppnar du ett konto direkt hos någon nischbank. Bättre att få lite ränta på pengarna.

Jag skulle kanske byta ut Länsförsäkringar Sverige Indexnära mot Plus Alla Bolag Sverige Index samt lägga till PLUS Småbolag Sverige Index. Sen kan du gott vikta upp Handelsbankenfonden en aning. Lite onödigt mycket med 70% i LF GI. Lägg den runt 40-50% istället.

På det stora hela ser det bra ut om du vill vara långsiktigt.
Citera
2021-08-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Mina fonder

1. Robur Global High Div.
2. Länsförsäkringar Global Indexnära
3. Spiltan aktiefond Investmentbolag
4. Spiltan Aktiefond Stabil
5. Avanza Zero
6. Robur Fastighet A
7. Robur Ny teknik
8. Robur småbolag Swe
9. Robur småbolag Norden
10. Thematica Future Mobility Ret
11. Handelsbanken Hållbar Energi A1

Är ingen expert. Försöker tittar lite på uppgångar/ nedgångar för olika fonder och sprida bra och även köpa fonder som går på plus när andra går minus.

Jag är inget fan av Swedbank, vet inte riktigt varför men jag tycker det finns bättre alternativ.

Om jag skulle få komma med ett förslag på din portfölj skulle jag göra följande ändringar (i kursivt).

5. PLUS Småbolag Sverige Index
6. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
7. Robur Ny teknik
9. Handelsbanken Gl Småbolag Ind

Onödigt med två aktivt förvaltade småbolagsfonder som har Sverige/Norden som inriktning. Bättre med två indexfonder, en för Sverige och en global. Din fortfölj är redan ganska Sverigetung. Mitt förslag
Citera
2021-08-16, 21:46
Medlem
@DekadentThaitorsk du som verkar ha bra idéer, vilken rekommenderar du att jag byter ut här?

Swedbank robour ny teknik 12.5%
Tin Ny Teknik 12.5%
Länsförsäkringar Sverige Indexnära 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12.5%
BGF World Technology A2 12.5%

Det är lite mycket Sverige som en tidigare forumit nämnde och känns som jag borde köra på någon investmentbolag eller småbolag. Borde kanske minska tech lite och gå mer åt hållbar energi kanske, eller hur hade du gjort?
Citera
2021-08-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag är inget fan av Swedbank, vet inte riktigt varför men jag tycker det finns bättre alternativ.

Om jag skulle få komma med ett förslag på din portfölj skulle jag göra följande ändringar (i kursivt).

5. PLUS Småbolag Sverige Index
6. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
7. Robur Ny teknik
9. Handelsbanken Gl Småbolag Ind

Onödigt med två aktivt förvaltade småbolagsfonder som har Sverige/Norden som inriktning. Bättre med två indexfonder, en för Sverige och en global. Din fortfölj är redan ganska Sverigetung. Mitt förslag

Du kommer med goda inlägg i tråden, så jag tänkte försöka att ta lite hjälp.

Jag har idag olika sparanden men håller på att stuvar om i mitt privata pensionssparande som idag ser ut såhär:

1. LF Global Indexnära 50%
2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
3. AMF Småbolag Sverige 10%
4. Swedbank Robur Ny Teknik 10%
5. HB Hållbar Energi 10%

Är fördelningen något jag bör se över? Tar gärna inputs på vad jag skulle kunna förändra.

Det ska tilläggas att jag i alla fall har 30 år kvar till pensionen.
Senast redigerad av SirColumbia 2021-08-17 kl. 12:42.
Citera
2021-08-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
@DekadentThaitorsk du som verkar ha bra idéer, vilken rekommenderar du att jag byter ut här?

Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia

Tack för det! Kom bara ihåg, fatta era sparbeslut själva och tänk efter innan ni köper något. Just nu råder köphysteri på börsen och det är lätt att dras med i yran. Det kan komma stora sättningar nedåt, det ska man vara beredd på. Jag rekommenderar bara sånt jag äger själv och jag är en långsiktig sparare. Köp inte något bara för att jag säger det utan läs på ordentligt själva. Vill ni tjäna pengar snabbt är jag fel person att fråga.

Jag har bland annat hämtat inspiration från rikatillsammans.se. Alla som är intresserade av sparande kan kolla in deras Youtube-kanal. Det finns många bra tips där.
Citera
2021-08-17, 17:16
Medlem
Citat:

Swedbank robour ny teknik 12.5%
Tin Ny Teknik 12.5%
Länsförsäkringar Sverige Indexnära 25%
Länsförsäkringar Global Indexnära 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12.5%
BGF World Technology A2 12.5%

Det är lite mycket Sverige som en tidigare forumit nämnde och känns som jag borde köra på någon investmentbolag eller småbolag. Borde kanske minska tech lite och gå mer åt hållbar energi kanske, eller hur hade du gjort?

Väldigt tekniktungt. Jag kan väldigt lite om teknikbolag. Många har gått bra och det är en megatrend just nu med digitalisering osv så det är nog bra att ha exponering mot det. Jag äger bara Nordnet Indexfond Teknologi med 0,4% i avgift. Det räcker för mig. De flesta teknikbolag är inriktade på tillväxt och om man tror att räntorna kommer förbli låga under överskådlig framtid kan du gott satsa på fler sektorer som gynnas av låga räntor, framförallt småbolag och fastigheter. PLUS Småbolag Sverige Index, AMF Akteifond Småbolag, Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK och Länsförsäkringar Fastighetsfond A brukar jag rekommendera. Så länge räntorna ligger kvar på nuvarande nivåer kommer sannolikt teknikbolag, småbolag och fastighetsbolag gå bättre än börsen som helhet.

Var försiktig men investmentbolagen. Du har Spiltanfonden och det räcker gott, nästan alla investmentbolag handlas till en rejäl premie. Jag köper hellre småbolag än investmentbolag just nu.
Senast redigerad av DekadentThaitorsk 2021-08-17 kl. 17:32.
Citera
2021-08-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia

Jag har idag olika sparanden men håller på att stuvar om i mitt privata pensionssparande som idag ser ut såhär:

1. LF Global Indexnära 50%
2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%
3. AMF Småbolag Sverige 10%
4. Swedbank Robur Ny Teknik 10%
5. HB Hållbar Energi 10%

Är fördelningen något jag bör se över? Tar gärna inputs på vad jag skulle kunna förändra.

Det ska tilläggas att jag i alla fall har 30 år kvar till pensionen.

Ser bra ut. Eftersom det är pensionsspar som ska ligga under lång tid vore det kanske bra med lite bredare exponering. Jag skulle nog lägga till Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (ca 10%), SPP Aktiefond Europa A SEK (10-15%) och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (10-15%). Det skulle ge lite mer bredd i portföljen och öka riksspridningen en del.
Citera
2021-08-18, 07:52
Medlem
Citat:
Väldigt tekniktungt. Jag kan väldigt lite om teknikbolag. Många har gått bra och det är en megatrend just nu med digitalisering osv så det är nog bra att ha exponering mot det. Jag äger bara Nordnet Indexfond Teknologi med 0,4% i avgift. Det räcker för mig. De flesta teknikbolag är inriktade på tillväxt och om man tror att räntorna kommer förbli låga under överskådlig framtid kan du gott satsa på fler sektorer som gynnas av låga räntor, framförallt småbolag och fastigheter. PLUS Småbolag Sverige Index, AMF Akteifond Småbolag, Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK och Länsförsäkringar Fastighetsfond A brukar jag rekommendera. Så länge räntorna ligger kvar på nuvarande nivåer kommer sannolikt teknikbolag, småbolag och fastighetsbolag gå bättre än börsen som helhet.

Var försiktig men investmentbolagen. Du har Spiltanfonden och det räcker gott, nästan alla investmentbolag handlas till en rejäl premie. Jag köper hellre småbolag än investmentbolag just nu.

Tack för ett bra svar. Jag satsar långsiktigt. Jag funderar på att lägga till Länsförsäkringar Fastighetsfond A och en av småbolag fonden du rekommenderade. Men vilka 2 från de jag har nu tycker du jag ska byta ut mot dem två?

Av de jag har nu har BGF, Swedbank robour ny teknik och Tin Ny Teknik A högst avgift så kanske att jag byter BGF och Tin Ny Teknik mot Länsförsäkringar Fastighetsfond A och en av småbolag fonderna du rekommenderade?
Senast redigerad av Yukno 2021-08-18 kl. 07:57.
Citera
2021-08-18, 17:51
Medlem
Citat:
Tack för ett bra svar. Jag satsar långsiktigt. Jag funderar på att lägga till Länsförsäkringar Fastighetsfond A och en av småbolag fonden du rekommenderade. Men vilka 2 från de jag har nu tycker du jag ska byta ut mot dem två?

Av de jag har nu har BGF, Swedbank robour ny teknik och Tin Ny Teknik A högst avgift så kanske att jag byter BGF och Tin Ny Teknik mot Länsförsäkringar Fastighetsfond A och en av småbolag fonderna du rekommenderade?

Som sagt, jag vet väldigt lite om teknikfonder. Vilken som är den bästa kan jag inte avgöra. Att ha tre fonder i samma kategori känns dock onödigt.

Vilken småbolagsfond som är bäst är lite vad man tror om framtiden. PLUS-fonder är en indexfond medan AMF är aktivt förvaltad. De har nästan samma avgift. Båda är inriktade mot Sverige så någon av dem + den globala småbolagsfonden. Det ger bra spridning.
Citera
2021-08-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ser bra ut. Eftersom det är pensionsspar som ska ligga under lång tid vore det kanske bra med lite bredare exponering. Jag skulle nog lägga till Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A (ca 10%), SPP Aktiefond Europa A SEK (10-15%) och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK (10-15%). Det skulle ge lite mer bredd i portföljen och öka riksspridningen en del.

Tack för ett bra svar!

Ponera att jag kör på följande:
1. LF Global Indexnära
2. Spiltan Aktiefond Investmentbolag
3. AMF Småbolag Sverige
4. Swedbank Robur Ny Teknik
5. HB Hållbar Energi
6. SPP Aktiefond Europa A
7. Handelsbanken GI Småbolag INd Cri A1

Hur skulle du säga att en sund fördelning rent procentuellt skulle se ut? LF Global Indexnära ska ju vara grundpelaren och i alla fall utgöra 40 - 50%.

Mvh
Senast redigerad av SirColumbia 2021-08-19 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in