2021-08-17, 10:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Du har fel.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7031e2.htm
Fast var i den artikeln står det att vaccinet inte skyddar mot infektion och minskar smittspridningen? du har fel. Skyddet är sämre mot Deltavarianten, men det finns fortfarande där. Läs igen.
Citera
2021-08-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Någonting säger dig? Vad är detta någonting? Är det en känsla du har?
Ja, baserad på erfarenheter
Citera
2021-08-17, 12:09
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Nu överdriver du lite tycker jag.
Så farligt är det inte. Att äldre och svaga dör är inget nytt.
Helt enligt modernaturs lagar.
Ovant för en del, där Lets dance och Bingolotto visas, samt annat skit som får en att känna sig trygg.

Plötsligt kommer det en fluga och då är domedagen här.

Det finns vissa människor som vill få det lilla att se värre ut. Jag pekar inte på dig.
Men det brukar finnas underliggande psykiska problem bakom dessa som ska hela tiden säga att det är hemskt osv.
De nojjar ofta över det minsta, har bassilskräck, ångest, tvångstankar etc.

Här på FB håller många av dessa hus och vill ha bekräftelse.

Jag kan förstå att vissa får ångest över döden och att det har hänt något anorlunda. Men vi går inte under. Det är en liten korrigering bara.

Låt de som ska ta vaccin ta det. Som äldre och riskgrupp.
Resten ska överhuvudtaget inte röra någon som kroppen kan ta hand om.

Vi kommer att få större problem än detta när virus blir resistent mot vaccin. Det kommer garanterat att hända.
Vi ser det på penecilin och antibiotika. Och säg inte att det är inte samma sak.

Mitt råd är.
Träna mer, sov bättre och ät rätt mat samt ta C ch D vitaminer. Resten sköter sig själv bra.
Låt sedan livet fortsätta =)

Peace
Faaast folk dör ju? Det är ju ganska svart på vitt. Folk blir rejält sjuka, oavsett ålder, vad man äter och hur mycket man tränar.
Viruset slår ju lite hux flux på människor, det är ju det som är problemet med viruset.
Jag själv har inte varit orolig över att få det eller så. Har noll dödsångest.
Men att vaccinera sig var ju självklart.
Ju fler som vaccinerar sig ju snabbare kan vi återgå till det normala, det är hyfsat enkel matematik.

Om vi tar bort sjukdomens konsekvenser på kroppen från samtalet och går in på sjukdomens konsekvenser för samhället i stort istället, bör du ju åtminstone överväga att vaccinera dig.

Bara för att du och en massa andra inte vaccinerar sig (dvs dom som inte vaccinerar sig av fri vilja) så kommer antalet fall att öka igen, detta innebär fler restriktioner, oavsett vad du känner är rätt så kommer det bli så.

Restauranger får sämre öppettider/stänga igen, resor kommer lysa med sin frånvaro, att gå på konserter/sport kommer återigen inte att gå.
Vill du verkligen ha det så igen?
Nu har vi ju ett ganska bra läge att gå tillbaka till vårt liv 2019, det vore väl rätt skönt ändå? Det är väl ändå kul att röra sig rätt fritt och att kunna resa var man vill tex? Bryr du dig inte om dig själv på så vis? Att liksom unna sig sånt?

Du kanske inte bryr dig om sånt. Du kanske struntar i att lokala restaurangen måste stänga igen pga restriktioner.
Då får det väl vara så.
Men det är trist att sitta hemma ett år till.
Det är trist att förlora jobbet.

Oavsett vad du tror är lösningen för hur du eventuellt överlever sjukdomen utan vaccin, så gör inte myndigheterna det.
Ökar fallen, IVA-platserna och dödsfallen igen så kommer samhället börja stängas ner igen. Det är fan inte kul.
Citera
2021-08-17, 12:25
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Fast var i den artikeln står det att vaccinet inte skyddar mot infektion och minskar smittspridningen? du har fel. Skyddet är sämre mot Deltavarianten, men det finns fortfarande där. Läs igen.

Använd din hjärna om du är så klok.

Vaccinerade blir sjuka och bär på samma virusmängd som ovaccinerade. Med andra ord är bägge grupper lika smitsamma.
Det är därför CDC nu rekommenderar att vaccinerade bär mask igen.

Hur känns det?
Citera
2021-08-17, 12:42
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Faaast folk dör ju? Det är ju ganska svart på vitt. Folk blir rejält sjuka, oavsett ålder, vad man äter och hur mycket man tränar.
Viruset slår ju lite hux flux på människor, det är ju det som är problemet med viruset.
Jag själv har inte varit orolig över att få det eller så. Har noll dödsångest.
Men att vaccinera sig var ju självklart.
Ju fler som vaccinerar sig ju snabbare kan vi återgå till det normala, det är hyfsat enkel matematik.

Om vi tar bort sjukdomens konsekvenser på kroppen från samtalet och går in på sjukdomens konsekvenser för samhället i stort istället, bör du ju åtminstone överväga att vaccinera dig.

Bara för att du och en massa andra inte vaccinerar sig (dvs dom som inte vaccinerar sig av fri vilja) så kommer antalet fall att öka igen, detta innebär fler restriktioner, oavsett vad du känner är rätt så kommer det bli så.

Restauranger får sämre öppettider/stänga igen, resor kommer lysa med sin frånvaro, att gå på konserter/sport kommer återigen inte att gå.
Vill du verkligen ha det så igen?
Nu har vi ju ett ganska bra läge att gå tillbaka till vårt liv 2019, det vore väl rätt skönt ändå? Det är väl ändå kul att röra sig rätt fritt och att kunna resa var man vill tex? Bryr du dig inte om dig själv på så vis? Att liksom unna sig sånt?

Du kanske inte bryr dig om sånt. Du kanske struntar i att lokala restaurangen måste stänga igen pga restriktioner.
Då får det väl vara så.
Men det är trist att sitta hemma ett år till.
Det är trist att förlora jobbet.

Oavsett vad du tror är lösningen för hur du eventuellt överlever sjukdomen utan vaccin, så gör inte myndigheterna det.
Ökar fallen, IVA-platserna och dödsfallen igen så kommer samhället börja stängas ner igen. Det är fan inte kul.

Ja så är det. Folk dör. Även förr.
Vi lever vidare. Hade det varit kaos då blir det sprutor såklart. Men inte detta vi har nu.

Restriktioner följer jag. Trist men så är det.
Senast redigerad av löl 2021-08-17 kl. 12:48.
Citera
2021-08-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Du är naturligtvis inte nye kemist din dåre. ”Självlärd kemist”

Om han är kemist eller inte spelar väl egentligen ingen roll. Du har ju tagit ditt vaccin så nu får du vara nöjd med ditt val. Du är ju skyddad.
Citera
2021-08-17, 13:46
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Jo. Men det går också ut på att respektera andras val och åsikter.

Givetvis ska det vara så. Det jag själv inte gillar är dessa trådar där man konspirerar, skriver att människor dör i drivor, att vaccinet injicerar microchip, att det är ett gift och så vidare.
Citera
2021-08-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Givetvis ska det vara så. Det jag själv inte gillar är dessa trådar där man konspirerar, skriver att människor dör i drivor, att vaccinet injicerar microchip, att det är ett gift och så vidare.

Ja, och det kan jag förstå. Men om du har läst på innan du bestämde dig för att ta vaccinet (vilket jag förmodar att du gjorde) då spelar det väl egentligen ingen roll vad någon annan säger eller skriver. Man väljer själv vad och vem man ska tro på och utifrån det gör man sina val. Det måste finnas trådar där man kritiserar och ifrågasätter vaccinet också, de som är skeptiska måste också få uttrycka sina åsikter. Särskilt nu när det pratas om ”tvångsvaccinering”.
Citera
2021-08-17, 14:03
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndAllThat00
Ja, och det kan jag förstå. Men om du har läst på innan du bestämde dig för att ta vaccinet (vilket jag förmodar att du gjorde) då spelar det väl egentligen ingen roll vad någon annan säger eller skriver. Man väljer själv vad och vem man ska tro på och utifrån det gör man sina val. Det måste finnas trådar där man kritiserar och ifrågasätter vaccinet också, de som är skeptiska måste också få uttrycka sina åsikter. Särskilt nu när det pratas om ”tvångsvaccinering”.

Absolut har jag läst på och jag vaccinerade mig också relativt sent. Tycker det är upp till var och en vad man vill göra. Det betyder inte att det ska finnas utrymme för diskussioner kring vaccinet och om man bör ta det eller inte. Problemet ligger nog inte så mycket i att man är kritisk till vaccinet utan det är snarare att kritiken sällan är konstruktiv. Mycket av kritiken är hemmasnickrade teorier eller kritik baserat på rykten eller suspekta källor och inte minst konspirationer.

Tvångsvaccinering är jag helt emot. Många säger att de känner ett tvång från omgivningen att de måste ta vaccinet. Kan inte påstå att jag känt nått tvång varken från samhället eller från personer i min omgivning.
Citera
2021-08-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Pågår det inte en diskussion i denna tråd? Är det inte vad själva forumet går ut på, att diskutera?

Dessutom har jag inte främst vaccinerat mig för min egen hälsas skull, utan för resten av samhället. De som av anledningar inte kan ta vaccin. För att minska trycket på sjukvården.

Sitter det då en dåre och ljuger om att vara kemist och ljuger om att folk dör av vaccinet så bör man avslöja den lögnaren.

För resten av samhället? Det är det dummaste jag hört på länge. Man tar inte ett vaccin som är otestat för någon annan än sig själv. Så korkat.
Citera
2021-08-17, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Absolut har jag läst på och jag vaccinerade mig också relativt sent. Tycker det är upp till var och en vad man vill göra. Det betyder inte att det ska finnas utrymme för diskussioner kring vaccinet och om man bör ta det eller inte. Problemet ligger nog inte så mycket i att man är kritisk till vaccinet utan det är snarare att kritiken sällan är konstruktiv. Mycket av kritiken är hemmasnickrade teorier eller kritik baserat på rykten eller suspekta källor och inte minst konspirationer.

Tvångsvaccinering är jag helt emot. Många säger att de känner ett tvång från omgivningen att de måste ta vaccinet. Kan inte påstå att jag känt nått tvång varken från samhället eller från personer i min omgivning.

Ja, det är klart att de känner sig pressade. Särskilt när man blir kallad för foliehatt, lågutbildad, ointelligent, osolidarisk, dålig medmänniska, att man inte är välkommen till sitt jobb ifall man vägrar vaccinera sig. Odemokratiskt och ren diskriminering, minst sagt.
Citera
2021-08-17, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hej mina vänner!

Har en fråga.

Idag har över 81% av alla svenskar över 18 år fått sin första dos. Siffran ökar naturligtvis ständigt och allt pekar på att vi kommer landa runt 90%.

Dvs 9 av 10 svenskar över 18 år kommer vaccinera sig. Men vilka är dessa som inte gör det?

Om vi bortser ifrån invällare och negrar ifrån tredje världen som förpestar samhället vilka är resten?

Det finns ju gravida och folk som är allergiska eller skrivna utomlands etc.

Det återstår ju fortfarande 5%, många av dessa är på Flashback. Är det mest IQ-befriade individer som gått särskolan? Är det folk som borde ha en god man?

Allt pekar på att det är mentalt handikappade individer som spekulerar i allt ifrån att vaccinet ska ta död på dom till att Bill Gates vill chippa dom.

Hur bör samhället hantera dessa 5% utav samhället?

Vissa av dom finns på https://kavlaner.se/ men hur ska man hantera resten?

Känner nå någon av dessa galna konspirationsteoretiker?

Har dom klimatångest också? Vurmar dom för att vi ska ta emot en massa slöder från bananländer som Afghanistan?

1. Anti-vaxxers.
2. Hälsosamma, icke följsamma individer som inte pallat (Jag tillhör den gruppen).
3. Kritiska individer som inte gör allt mamma staten be dom att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in