2021-08-17, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag har svårt att se att Biden skulle ha tagit hem soldaterna om det inte redan var bestämt av Trump. Biden hade självklart kunnat låta kriget fortsätta, men politiskt hade det nog varit svårt.

Jag skyller ingenting på Trump, han är anti-interventionist och det stödjer jag. Det var rätt att avsluta kriget, men det hade säkerligen kunnat utföras på bättre sätt.

Opinionen i USA var stark för att ta hem trupperna. Men att ha en liten symbolisk trupp-närvaro för motivera den lokala armen och släppa några bomber när förhandlingarna gick i lås, var nog bäst väg framåt, och det vad just det Trump administrationen också gjorde.
Citera
2021-08-17, 09:59
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Som de stänger ner då det är Haram.

In July 2000, Taliban leader Mohammed Omar, in an effort to eradicate heroin production in Afghanistan, declared that growing poppies was un-Islamic, resulting in one of the world's most successful anti-drug campaigns.[77][78] The Taliban enforced a ban on poppy farming via threats, forced eradication, and public punishment of transgressors. The result was a 99% reduction in the area of opium poppy farming in Taliban-controlled areas, roughly three-quarters of the world's supply of heroin at the time.[77][78] The ban was effective only briefly due to the deposition of the Taliban in 2002.

Det ser lite annorlunda ut nu än för 20 år sedan. Om dom nu mot förmodan stänger ner skiten igen så ge det 5 år innan någon med lite vett i skallen tagit kontrollen över nämnda regioner enbart i syfte att öppna upp igen och dra in enorma mängder pengar.

Det finns ju även uppgifter på att Talibanerna först beskattade poppy-farmer innan man stängde ner förra vändan, undrar lite hur det gick till? Det kanske gled in någon skön snubbe med tolkningsföreträde som det så fint kallas, och berättade hur det egentligen låg till?
Citera
2021-08-17, 10:06
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Kina har inga intressen i Afghanistan vilket framgår av officiella uttalanden. Från partitidningen Global Times
För partistyrda tidningar har ju en neutral inställning. Nåväl.

Om jag vore Xi skulle jag dra Sidenvägen så jävla långt bort från Afghanistan som möjligt och mineralplundringen får såklart gå genom bulvanbolag. Däremot tror jag kinesiska ingenjörer, lagbasar och elektriker har annat att göra med sina liv än att trampa på truppminor utplacerade till Allahs ära. Kina kommer också få betala de med om de har intressen i Afghanistan - det är en naturlag.
Citera
2021-08-17, 10:08
Medlem
Davys avatar
Tror för en gångs skull att detta inte har med Trump vs Biden att göra. Det var helt enkelt dags att ta hem trupperna. Ha kvar några tusen? Hade du själv velat dö eller få benet bortsprängt för dessa fredstörstande afghaner? Och hur många år till? 10? 100?

Näe, det är bara att säga som många av oss vanliga svenssons sagt hela tiden. Vad fan ska vi där att göra?

Detta är bara ett gigantisk Globalistmisslyckande. Men ni kan ge er fan på att det kommer försökas igen. USA var ju en hårsmån från att gå in i Syrien.

Som Trump sa: Vi har trupper i länder som vi inte ens visste fanns.
Citera
2021-08-17, 10:10
Medlem
Triremers avatar
Jag har läst en del men det som slår mig är att ofta sammanblandas al-Qaeda och talibanerna. Vad är det som skiljer dem åt. Usama bin Laden var ledare för al-Qaeda och efter 9/11 skulle USA hämnas på al-Qaeda och talibanregimen. Sedan kom det att handla om talibanerna. Var det för att de lät bin Laden vara i Afghanistan och vägrade utlämna honom efter att han flytt Sudan? De kom även att strida sida vid sida. För mig är det otydligt vad skillnaden är mellan Al-Qaeda och talibanerna. Är det någon som kan redogöra tydligt vad som är skillnaden?
Citera
2021-08-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag har läst en del men det som slår mig är att ofta sammanblandas al-Qaeda och talibanerna. Vad är det som skiljer dem åt. Usama bin Laden var ledare för al-Qaeda och efter 9/11 skulle USA hämnas på al-Qaeda och talibanregimen. Sedan kom det att handla om talibanerna. Var det för att de lät bin Laden vara i Afghanistan och vägrade utlämna honom efter att han flytt Sudan? De kom även att strida sida vid sida. För mig är det otydligt vad skillnaden är mellan Al-Qaeda och talibanerna. Är det någon som kan redogöra tydligt vad som är skillnaden?

Jag tycker inte att man ska blanda ihop grupperna. Till syvende och sist är samma skit alltihop där nere. Maktfullkomlighet förtäckt genom islam har pågått sedan religionen uppfanns.
Citera
2021-08-17, 10:12
Medlem
Säkert har de det svårt i Afganistan men jag har svårt att bry mig. Afganerna kanske ska få lösa sina egna problem utan inblandning från väst. De har fått hundratals miljarder i militärt bistånd, massor av militär utbildning och stöd att bygga upp ett fungerande land. Sen saknar de ryggrad och regeringsarmén ger upp utan strid trots att de är 5 ggr fler än talibanerna och har mycket bättre utrustning.

Jag tycker att det svenska biståndet på 1 miljard per år kan användas till något bättre. Det skulle till exempel kunna användas till att integrera de 70 000 afganer som kommit hit och lever i utanförskap.
Citera
2021-08-17, 10:14
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Talibanerna är en folkgrupp. Al Quaida är en terroristorganisation som finns lite överallt.
Citera
2021-08-17, 10:14
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
France 24 har ett videoklipp på youtube från när de besökte talibanland, även då en rättegång hölls. Mycket sevärt. Det var t.o.m så att folk som inte levde i talibanland, utan i områden kontrollerade av regimen, ändå kom till de talibanska domstolarna då de var effektiva och rättvisa.

Har du en länk?c
Citera
2021-08-17, 10:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Talibanerna är en regional rörelse från Afghanistan och Pakistan. Al-Qaeda var/är ett internationellt terrornätverk.
Citera
2021-08-17, 10:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag har svårt att se att Biden skulle ha tagit hem soldaterna om det inte redan var bestämt av Trump. Biden hade självklart kunnat låta kriget fortsätta, men politiskt hade det nog varit svårt.

Jag skyller ingenting på Trump, han är anti-interventionist och det stödjer jag. Det var rätt att avsluta kriget, men det hade säkerligen kunnat utföras på bättre sätt.

USA har ledsnat på att få sin unga lemlästade av nedgrävda IED bomber. Korkade vänsterliberaler kan åka dit och få sina fötter bortsprängda om de nu tycker det är så angeläget att vara kvar i Afghanstan.

Afghanerna själva är bara soldater för sin försörjning annars skiter det i hur det går för det egna landet, samhället de har ingen patriotisk eller nationell känsla de är inte som vi, utan primitiva.
Citera
2021-08-17, 10:20
Avslutad
Biden ger ordet ynkrygg ett ansikte. Medan Afghanistan faller i händerna på talibanerna sitter han i lugn och ro i sommarstugan.

Citat:
Biden ignores questions and retreats to Camp David after Afghanistan address

President Joe Biden turned his back and walked away to reporters shouting questions after he delivered a speech to the nation Monday on the Taliban takeover of Afghanistan.

After his roughly 18-minute speech, during which the president defended his decision to end the 20-year war-fighting mission in Afghanistan, his office released a public schedule update showing Biden would fly out from the White House and return to Camp David.
https://www.google.se/amp/s/news.yahoo.com/amphtml/biden-ignores-questions-retreats-camp-204600462.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in