2021-08-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Jag har inte påstått någonting annat om du läser igenom allt jag har skrivit till dig. Nu slutar vi med denna märkliga diskussion.
Ja den blev ju märklig eftersom du använder märkliga begrepp.

Är du säker på att du är helt 100???
Citera
2021-08-16, 23:35
Medlem
korrektamund0s avatar
Det här är intressant från Imperial College. Resultatet föreslår att vaccinet skyddar mot smitta samt att vaccinerade personer smittar mindre pga lägre virusnivåer. Tre gånger mindre smittade bland vaccinerade. Problemet är att uppgifterna inte korrelerar med uppgifter från t.ex. Israel. Frågan är då vad diskrepansen beror på.

Det enda jag kan komma på är skillnaden i vaccin. Israel har vaccinerat uteslutande med Pfizer, och i Storbritannien har de vaccinerat majoriteten av personer med AstraZeneca.

Citat:
New research has found that double vaccinated people were three times less likely than unvaccinated people to test positive for the coronavirus.

The number of infections was similar to early October 2020 and late January 2021, doubling every 25 days with an R number of 1.19. The R number was lower than the previous round (1.44) and the study’s interim report published on 8 July (1.87), which looked at the first 47,000 swabs taken for this round of testing. This suggests that the rate of growth slowed at the end of the study period.

The study’s analyses of PCR test results also suggest that fully vaccinated people may be less likely than unvaccinated people to pass the virus on to others, due to having a smaller viral load on average and therefore likely shedding less virus.

https://www.imperial.ac.uk/news/227713/coronavirus-infections-three-times-lower-double/
Citera
2021-08-16, 23:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabatjena
"Mycket talar för att det spelar stor roll hur mycket virus man får i sig vid smittillfället. Vi har redan sett att ju fler viruspartiklar vi får i oss, desto större blir risken att några av dem får fäste, etablerar en infektion och gör oss sjuka."

Du skrev ” etablerar sig i kroppen” Det är skillnad mot ” etablera en infektion” men skitsamma jag har förstått var du ville förmedla …

Virus som hängt med länge är generellt lite mer sofistikerade, De kan vara bättre på att inte reta upp immunförsvaret och att hålla sig kvar i kroppen som en kronisk infektion. Nya virus har inte hunnit utveckla samma finess, de orsakar i stället ett kraftigt immunsvar och akut sjukdom.
Citera
2021-08-16, 23:40
Medlem
Talespins avatar
Citat:
https://www.synonymer.se/sv-syn/etablera

https://www.ordguru.se/synonymer/etablera

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/etablera

https://sv.wiktionary.org/wiki/etablera

Mycket märkligt begrepp. Jag kan inte vara "helt 100" som använder sådana begrepp.

Senast redigerad av Talespin 2021-08-16 kl. 23:45.
Citera
2021-08-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du skrev ” etablerar sig i kroppen” Det är skillnad mot ” etablera en infektion” men skitsamma jag har förstått var du ville förmedla …

Virus som hängt med länge är generellt lite mer sofistikerade, De kan vara bättre på att inte reta upp immunförsvaret och att hålla sig kvar i kroppen som en kronisk infektion. Nya virus har inte hunnit utveckla samma finess, de orsakar i stället ett kraftigt immunsvar och akut sjukdom.

Jag har inte skrivit något, det var Talespin.
Men ett par stycken personer var bara ute efter att missförstå honom.
Citera
2021-08-16, 23:51
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag har inte skrivit något, det var Talespin.
Men ett par stycken personer var bara ute efter att missförstå honom.

Ok det var felciterat då, ursäkta . Små begrepp kan göra stor skillnad ..
Citera
2021-08-16, 23:53
Medlem
Citat:
Mycket märkligt begrepp. Jag kan inte vara "helt 100" som använder sådana begrepp.

Nej du är inte helt 100.

Använd etablerade begrepp om du vill bli tagen på allvar.
Citera
2021-08-16, 23:58
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej du är inte helt 100.

Använd etablerade begrepp om du vill bli tagen på allvar.

Nästa gång ska jag skriva så pedagogiskt som möjligt så att till och med speciella personer som sjuksyrran förstår.
Citera
2021-08-17, 00:11
Medlem
Citat:
Nästa gång ska jag skriva så pedagogiskt som möjligt så att till och med speciella personer som sjuksyrran förstår.
Ja det är en bra början om du använder etablerade begrepp så att diskussionen blir korrekt.

När du använder hemmadsnickrade begrepp blir det gära fel i en vetedkapstråd som denna.
Citera
2021-08-17, 01:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det här är intressant från Imperial College. Resultatet föreslår att vaccinet skyddar mot smitta samt att vaccinerade personer smittar mindre pga lägre virusnivåer. Tre gånger mindre smittade bland vaccinerade. Problemet är att uppgifterna inte korrelerar med uppgifter från t.ex. Israel. Frågan är då vad diskrepansen beror på.

Det enda jag kan komma på är skillnaden i vaccin. Israel har vaccinerat uteslutande med Pfizer, och i Storbritannien har de vaccinerat majoriteten av personer med AstraZeneca.

https://www.imperial.ac.uk/news/227713/coronavirus-infections-three-times-lower-double/

Andra länder har uppskjutit dosen med 6 veckor, exempelvis Sverige, för att vaccinera så många som möjligt, kanske var det en bra grej? Israel höll 4 veckor, enligt specifikation. Engelsmännen har väl också dragit ut på vaccinationen? Även vad det gäller AZ?

Edit:
Det känns som det kommer att bli jävligt knepigt att få rätsida på det här.
Citera
2021-08-17, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Du kan ju inte ens stava till vetenskap.

Nej sjuksköterskor ska inte diskutera vetenskap, de ska ta hand om patienten och koka kaffe till läkarna.

Det finns sjuksköterskor som vet mer än läkarna. Men nej, de ska koka kaffe.
Citera
2021-08-17, 05:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det håller jag med om, men frågan är vilka siffror vi har i Sverige?
50-60%? Vi har ju knappt haft några restriktioner.
FoHM ger och har givit under lång tid statistik på detta.
Under sista veckan i maj och första veckan i juni undersöktes förekomsten av antikroppar mot SARS-CoV-2 i överskottsblodprover som samlats in från laboratorier i öppenvården i åtta regioner. Blodproverna kom från barn, ungdomar och vuxna samt äldre vuxna i åldrarna 0-95 år. Analyserna visar att 85 procent i gruppen 65-95 år hade antikroppar medan nivån låg på 52 procent i gruppen 20-64 år och på 28 procent i gruppen 0-19 år. Genomsnittligt i hela gruppen hade 52 procent antikroppar.
Här ges ju antikroppar både från vaccination och infektion. Så de vuxna åldrarna är mycket påverkade av vaccinationen.

Om man ser till barnen så har 28% antikroppar. De hade inte fått något nämnvärd vaccin när detta gjordes. Barn har alltid legat högt i förhållande till andra åldersgrupper när det gäller antikroppar innan vaccinationen kom i gång på alvar. Lika så har inte barn i så stor utsträckning smittats efter detta.

Så du kan nog inte räkna med mer en 30%.
Ungdomar
När det gäller barn och ungdomar i åldern 0-19 år visar undersökningen av antikroppar från blodprover i öppenvården, sista veckan i maj och första veckan i juni, att 28 procent hade antikroppar. Allra högst var förekomsten i gruppen 16-19 år där 37 procent hade antikroppar. Däremot var den lägre i gruppen 0-10 år där 22 procent hade antikroppar och i gruppen 11-15 år där 34 procent hade antikroppar. Andelen vaccinerade bland de unga var under motsvarade period som förväntat mycket låg.

I ytterligare en studie hade 30 procent i gruppen 11-19 år antikroppar. Studien genomfördes sista veckan i april och första veckan i maj. Ingen i den undersökta gruppen var vaccinerad vid tidpunkten för studien.

– Även om våra undersökningar visar att drygt 30 procent av ungdomar har antikroppar så visar detta också att två tredjedelar sannolikt inte har något skydd mot covid-19. Det är därför viktigt att ungdomar är medvetna om att covid-19 fortfarande kan spridas i denna grupp, säger Mia Brytting
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/juli/antikroppar-mot-covid-19-okar-i-alla-grupper/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in