2021-08-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Tack för den historielektionen. Frågan är vad USA och det sk internationella samfundet kommer att göra, utsätta den nya regimen för förödande sanktioner? Iofs lär inte Ryssland eller Kina deltaga i det. Men sanktioner kommer att skapa flyktingar.
Jag tror inte det finns så mycket att göra. Jag har redan citerat officiella källor från Ryssland och Kina i tråden - de är ovilliga att göra någonting. Det är naturligtvis att detta initialt kommer att skapa en del flyktingströmmar. Nu svarar jag inte riktigt på ditt inlägg men detta bör sägas. Jag tycker att Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, Indien, Kina och Iran ta emot dem. Endast hälften av befolkningen i Afghanistan härstammar från Afghanistan. Resterande är inflyttade från länderna ovan. De har kommit till Afghanistan eller dragits med av afghanskt imperiebyggande de senaste 300 åren. Ungefär 37% av den afghanska befolkningen är tadzjiker.

De härstammar från fredliga grannlandet Tadzjikistan och identifierar sig också som tadzjiker. Det USA skulle ha gjort från början var att förmå alla de här minoritetsgrupperna att återvända till sina egna hemländer. Om USA hade gjort detta hade de etniska konflikterna varit betydligt mindre allvarliga. Istället så uppmuntrade USA och EU minoriteterna att flytta till Europa. Hur som helst så tror jag inte på en gigantisk flyktingström från Afghanistan och talibanerna kommer antagligen göra mer rätt den här gången än det som de gjorde åren 1996-2001. Om de skall styra behöver de legitimitet och det får man inte genom att spränga buddhastatyer och hugga huvudet av folk.
Citera
2021-08-17, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Många Afganer kan inte vara stolta nu, blivit tränade till att kriga i 20år, fårr sjukt mycket vapen och krigsprylar. Ändå så flyr soldaterna som småflickor så fort talibanerna kommer ut ur grottorna.

Riktigt jävla pinsamt, Afganska armen måste gå till historien som den fegaste armen genom historien.

Finns det nått Afganerna duger till?

Men varför skulle de försvara den regeringen? Det är ju inte som att talibanerna är invasionsstyrkor från en främmande kultur. Det vore som att förvänta sig att SDare skulle försvara Löfvens regering vid en revolution.
Det kvittar hur mycket träning och utrustning jag skulle ha, jag skulle snarare sätta en kula i huvudet på honom än försvara det strukturella förståndshandikappet som styr just nu.
Citera
2021-08-17, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Twitter-video från 5 timmar sen som visar hur talibanerna försöker skjuta sig in i flygplatsen.
https://twitter.com/SaudObserver/status/1427311491678670856?s=19

Det finns också en film på taliban som skjuter folk som klättrar över muren runt flygplatsen
Edit, länk
https://twitter.com/MiraqaPopal/status/1427311759434596354?s=19
Talibanen roar sig med att skjuta prick på sin landsman, det ska nog bli bra de närmaste åren nu när Talibanerna tagit över igen. Undrar hur många hundratusentals nya flyktingar Sverige ska ta emot samtidigt.
Citera
2021-08-17, 00:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Fotografi från insidan av USAF C17 Globemaster som lyfte tidigt i morse

https://twitter.com/echelontrade/status/1427393048690888715?s=19

Ett par kvinnor tycks finnas ombord. Hoppas de fick en säker flygtur.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2021-08-17 kl. 00:34.
Citera
2021-08-17, 00:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser
Skilda åsikter där! Som han själv säger så har han varit där, mitt i smeten och sett misären och hört löftena från talibaner och afghaner. Det har inte Trump. Han hade tryckt på knappen direkt och var är det med all förmodan ett nytt världskrig!

Tycker Biden är lite gullig i sitt sätt o vara! Nästan lite norsk!

Trump är den fredligaste presidenten på länge. Så pass att han till och med tvingade Biden, en krigshök, att dra sig ur Afghanistan. Det om något är en enorm bedrift.

Tyvärr för Biden och den amerikanska självbilden misslyckades han i genomförandet, men som man brukar säga; har du inte viljan kan du inte göra det bra.

Utan Trump hade det blivit som förra gången USA skulle dra hem sina trupper och sluta vara världspolis. Det var när Biden var vicepresident under Obama. Ingenting hände, bara ord! Idag är en sorgens dag för Biden och det militärindustriella komplexet. Att man med kniven mot strupen tvingades göra gott är en klen tröst.
Citera
2021-08-17, 00:32
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fotografi från insidan av USAF C17 Hercules som lyfte tidigt i morse

https://twitter.com/echelontrade/status/1427393048690888715?s=19

Ett par kvinnor tycks finnas ombord. Hoppas de fick en säker flygtur.

Trodde de flög ut västerlänningar?
Citera
2021-08-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag tror inte det finns så mycket att göra. Jag har redan citerat officiella källor från Ryssland och Kina i tråden - de är ovilliga att göra någonting. Det är naturligtvis att detta initialt kommer att skapa en del flyktingströmmar. Nu svarar jag inte riktigt på ditt inlägg men detta bör sägas. Jag tycker att Tadzjikistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Pakistan, Indien, Kina och Iran ta emot dem. Endast hälften av befolkningen i Afghanistan härstammar från Afghanistan. Resterande är inflyttade från länderna ovan. De har kommit till Afghanistan eller dragits med av afghanskt imperiebyggande de senaste 300 åren. Ungefär 37% av den afghanska befolkningen är tadzjiker.

De härstammar från fredliga grannlandet Tadzjikistan och identifierar sig också som tadzjiker. Det USA skulle ha gjort från början var att förmå alla de här minoritetsgrupperna att återvända till sina egna hemländer. Om USA hade gjort detta hade de etniska konflikterna varit betydligt mindre allvarliga. Istället så uppmuntrade USA och EU minoriteterna att flytta till Europa. Hur som helst så tror jag inte på en gigantisk flyktingström från Afghanistan och talibanerna kommer antagligen göra mer rätt den här gången än det som de gjorde åren 1996-2001. Om de skall styra behöver de legitimitet och det får man inte genom att spränga buddhastatyer och hugga huvudet av folk.

Den *ähum* fredlige Rakhmat Akilov är väl etnisk tadzjik, om än med uzbekiskt medborgarskap?
Citera
2021-08-17, 00:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Trodde de flög ut västerlänningar?
Nä de verkar redan varit borta i ett par dagar. Redan i fredags bestämdes ju att skolan skulle stänga, alla barn får "lov". Ett ganska klart tecken.
Ps editerade felaktiga namnet, em Globemaster, inte Hercules
Citera
2021-08-17, 00:35
Medlem
Spinnacers avatar
Var ska alla dessa plan fyllda med Afghaner ta vägen då, vart släpper dem av dessa. Inte i Europa hoppas jag. I en utopisk värld hade alla länders flygvapen motat bort dem.
Citera
2021-08-17, 00:37
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Trump är den fredligaste presidenten på länge. Så pass att han till och med tvingade Biden, en krigshök, att dra sig ur Afghanistan. Det om något är en enorm bedrift.

Tyvärr för Biden och den amerikanska självbilden misslyckades han i genomförandet, men som man brukar säga; har du inte viljan kan du inte göra det bra.

Utan Trump hade det blivit som förra gången USA skulle dra hem sina trupper och sluta vara världspolis. Det var när Biden var vicepresident under Obama. Ingenting hände, bara ord! Idag är en sorgens dag för Biden och det militärindustriella komplexet. Att man med kniven mot strupen tvingades göra gott är en klen tröst.

Så Trumpen hade gjort detsamma, dvs inte dragit sig undan? Eftersom han "tvingande" Biden att göra det? Hade Trump förhandlat med Kina och och Ryssland kanske? Det hade väl du gillat?

Status Qyo??
Citera
2021-08-17, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Var ska alla dessa plan fyllda med Afghaner ta vägen då, vart släpper dem av dessa. Inte i Europa hoppas jag. I en utopisk värld hade alla länders flygvapen motat bort dem.

Till de länder som de har tolkat eller arbetat åt. Om en tolk exempelvis översatte åt svenska soldater, åker denne till Sverige, men om en annan person arbetade åt amerikanarna flygs de till en militärbas i USA och får permanent uppehållstillstånd o.s.v.
Senast redigerad av Fjollan33 2021-08-17 kl. 00:41.
Citera
2021-08-17, 00:42
Medlem
rondellhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer

Texas hörde jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in