Citat:
Ursprungligen postat av
MachDiamonds
We conclude that memory antibodies selected over time by natural infection have greater potency and breadth than antibodies elicited by vaccination.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.07.29.454333v1
Tack för info. Ju mer man följer utvecklingen, desto mer framstår det som att naturlig infektion och immunitet är bättre än vaccinen. Åtminstone vad gäller nuvarande vaccin; kanske kommer forskarna fram med något bättre i framtiden.
Och det stämmer med den uppfattning jag hade innan den här pandemin drog igång. Så länge en sjukdom inte har hög dödlighet eller leder till hög sjuklighet är alltid naturlig infektion och kroppens eget immunförsvar att föredra. Det är genom att utsätta sig för virus och bakterier som man stärker sitt immunförsvar, under förutsättning att man också lever någorlunda hälsosamt i övrigt.
Samtidigt har jag full respekt för människor med underliggande sjukdomar och sämre immunförsvar, och då finns det goda skäl att ta ett vaccin, även om det måste fyllas på två gånger per år.
Pandemin har fört det goda med sig att jag blivit motiverad att träna mer och äta bättre så att jag motstår även nästa anfall från viruset. Jag har redan haft covid-19 utan att bli allvarligt sjuk.