Citat:
Ursprungligen postat av
nidhoogen
Jaja fortsätt intala dig att världens mest avancerade militär hade lite otur och blev utkörda på 3 veckor efter 20 år på plats och 5 triljoner dollar i material mot getherdar och bergsblattar med AK47or från sent 70-tal.
I helvete. Jag hävdar inte jänkarnas storhet, tvärtom, jag skrattar åt tanken att precis som i Vietnam fick USA springa gråtande hem med blåslagna pungkulor
Självklart kastade talibanerna ut USA, att hävda annat är uridiotiskt vad jag vill säga är att de sköt sig själva i foten. Vill de att deras land ska bli bättre får de nu som sagt deala med andra länder som inte bara redan ser ner på dem som USA gjorde utan bara kan skita i dem för Afghanistan är inte viktigt.
De har inga resurser, inga industrier eller nån form av avancerad utbildning, de har inte något av direkt värde alls.
Länder runt dem behöver inte hjälpa dem alls överhuvudtaget, om de så känner för det kan de isolera hela regionen och bara skita i dem. Vill de be till sin gud i 20 av dagens 24 timmar kan de göra det, vill de slå sina fruntimmer för att de talade på en fredag kan de göra det, whatever. Ingen av deras grannländer kommer bry sig.
De kan inte tvinga folk att bry sig om dem, vad ska de göra? Ta sin talibanmaskin och avancera mot Beijing? Fun fact, alla länder runtomkring Afghanistan kan göra vad fan de vill mot dem (inte "med" utan "mot") och de behöver inte tänka på vad valkåren eller omvärlden tycker om den saken