då ska vi se om jag har uppfattat detta rätt?
vi har alltså 70 000 talibaner
sedan har vi 300 000 afghaner som utbildats av usa och har toppmodern utrustning som man fått av usa?
talibanerna rycker fram som tyskarna i danmark 1940?
är afghanerna odugliga? eller vad är det som händer?
kanske lika bra att ta hit dom alla för att bygga upp välfärden i sverige?
"En chockad värld betraktar just nu hur Afghanistan faller som ett korthus; "
"På papperet stod 300 000 afghanska soldater mot kanske 70 000 väpnade talibaner. "
" en nation vars armé USA stöttat med vapen, ammunition och materiel för omkring 85 miljarder dollar."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-valplanerad-strategi-bakom-talibanernas-seger-i-afghanistan