2021-08-16, 12:35
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Bokar vanligtvis tid och går förbi kön. De få gånger jag lägger märke till vem som står ute och fryser brukar det vara yngre kvinnor i tidiga 20årsåldern. Både svenska och gissningsvis mena/arabtjejjer. Kineser ibland
Medelålders välklädda damer syns ibland också
Aldrig har jag sett ghettonegrer eller arabyngel stå där.

I butiken samma sak. Men där är jag mer upptagen med att diskutera eller avsyna vad jag beställt.

Ok, jag går iofs mest förbi på vardagar. Kanske är annorlunda på helger. I början var det ganska chockerade men nu är man van.
Citera
2021-08-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Lite av poängen är ju att de ska visa upp vilken snygg och dyr väska de lyckades köpa för resten av alla som trängs.

Svårt att visa upp en väska som är förpackad i påsen!

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Lyxbutiker av detta slag släpper inte in kunder i butiken hipp som happ. Det är kösystem likt en krog. Precis samma princip faktiskt. Är du klädd som en luffare får du stå i kö längre, blir bemött därefter.
En kund ut, en kund in.
En lång kö utanför blir bra reklam.
Känner du dörrvakter eller personal får du bättre bemötande.
En lång kö betyder inte att butiken är full med kunder, det kanske är två, tre kunder inne i butiken åt gången.

Hur menar du nu? Det är ingen krogkö där man blir random utvald Går du före i kön så är det för att du har bokat kö, oavsett hur du är klädd.

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Helvete!!! 😱😱😱

Ha ha, ja inte så bra koll där! Antar att det var länge sedan du handlade på LV, för de bytte till den orangea påsen runt 2016-2017 tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Fick du registrera dig när du gick in?
Fick du någon uppfattning om vad folk köper i butiken?
Vad skulle kunna vara storsäljaren över disk?
Kan man tänkas få eller köpa en papperskasse utan att köpa en produkt?
Varje gång jag varit förbi så är det betydligt fler sällskap i kön till LV än Prada eller Chanel. Kanske LV har mindre lokal.

Man registrerar sig när man kommer in så får man hjälp i turordning (om du inte bokat tid med någon speciell SA). Går ju inte att svara på varken vad storsäljaren är eller vad andra människor handlat då man är fokuserad på ditt. Men det kan ju gå i trender beroende på vilka nyheter som har kommit ut.
Nej, du kan inte köpa endast kassen
LV:s butik är större än Chanels samt att priserna är billigare, därav att kön är längre. Prada och Mulberry har inga köer då de inte är lika åtråvärda.

Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag har en direkt insyn i detta.

Dessa lyxvaror är en bristvara i Kina, och väntetiden är lång. Det gör att rika kineser gärna betalar betydligt mer än nypriset i Kina (som redan är mer än i Europa). Väskorna skeppas sedan till Kina (utan att momsen betalas tillbaka. Momsen kan betalas tillbaka om man flyger till Kina (men man kan ej vara skriven i Europa).

Ibland säljer butikerna endast en eller två handväskor per år till samma person, därför har de som håller på med detta "underbulvaner" som får köpa varorna. De kan man få 1000-2000 kronor för besväret för en dyr väska ( Hermes Birkin ). En Hermes Birkin kan vara svårt att få tag i. Har själv försökt fyra gånger utan att lyckas köpa en.

Jag antar att du pratar om typ Hermes här då LV har gräns på ca 10 st. Varför köpte din fru ”ut” en Hermes?

Citat:
Bokar vanligtvis tid och går förbi kön. De få gånger jag lägger märke till vem som står ute och fryser brukar det vara yngre kvinnor i tidiga 20årsåldern. Både svenska och gissningsvis mena/arabtjejjer. Kineser ibland
Medelålders välklädda damer syns ibland också
Aldrig har jag sett ghettonegrer eller arabyngel stå där.

I butiken samma sak. Men där är jag mer upptagen med att diskutera eller avsyna vad jag beställt.

Helt enig med dig! Man bokar in tid innan och fokuserar sedan på sitt eget köp.
Senast redigerad av Mali09 2021-08-16 kl. 17:01.
Citera
2021-08-16, 17:09
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Skicka på service? Varför det?

Bor du/kan ta dig till V-ås så kan du ta dig till Sthlm och lämna in klockan själv på Nymans eller Krons. Dessutom får du gott kaffe..

Gråhandlare är de handlare som säljer Rolex men inte är auktoriserade AF (typ LW) för marknadspris.
De har alla de modeller som DU inte kan köpa/stå i kö på hos en AF för leverans direkt.Men som sagt till marknadspris.
Gäller ju inte bara Rolex utan även AP PP Hermes´LV och en hög andra varumärken där begpriset vida överstiget nypris.
Och givetvis det omvända,men då talas det rätt tyst om gråhandlarna

Wow, det var en helt ny insikt i det här med gråhandel. För att återkomma till din fråga om service, så måste ju klockan kollas igenom när jag byter batteri (sic!) i den. Jag har ju en lite mer ovanlig modell, Rolex Oysterquarz Datejust. Då är de förpliktade att återlämna klockan putsad och med ett förslag på åtgärder (dyra...) för att klockan ska hålla sitt skick. Ibland måste kanske en krona bytas ut, eller så är det något annat.

Så vissa Klocksäljare säljer alltså Rolex, eller andra presigemärken, men är inte officiella återförsäljare, typ? Är det något i den stilen du menar?
Citera
2021-08-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Svårt att visa upp en väska som är förpackad i påsen!

Hur menar du nu? Det är ingen krogkö där man blir random utvald Går du före i kön så är det för att du har bokat kö, oavsett hur du är klädd.

Ha ha, ja inte så bra koll där! Antar att det var länge sedan du handlade på LV, för de bytte till den orangea påsen runt 2016-2017 tror jag

Man registrerar sig när man kommer in så får man hjälp i turordning (om du inte bokat tid med någon speciell SA). Går ju inte att svara på varken vad storsäljaren är eller vad andra människor handlat då man är fokuserad på ditt. Men det kan ju gå i trender beroende på vilka nyheter som har kommit ut.
Nej, du kan inte köpa endast kassen
LV:s butik är större än Chanels samt att priserna är billigare, därav att kön är längre. Prada och Mulberry har inga köer då de inte är lika åtråvärda.

Jag antar att du pratar om typ Hermes här då LV har gräns på ca 10 st. Varför köpte din fru ”ut” en Hermes?

Helt enig med dig! Man bokar in tid innan och fokuserar sedan på sitt eget köp.

Att folk fått gå före i kön är fakta. Jag skrev aldrig att det sker frekvent men det förekommer. Att folk får företräde om de bokat tid är skrattretande självklart.
Citera
2021-08-16, 19:01
Medlem
Citat:
Att folk fått gå före i kön är fakta. Jag skrev aldrig att det sker frekvent men det förekommer. Att folk får företräde om de bokat tid är skrattretande självklart.

Hur kan du veta att de har bokat tid om personen är en stammis? Har aldrig sett något som har fått gå före för att den är fint klädd.
Citera
2021-08-16, 21:11
Medlem
Tycker mest att det är invandrare som köper dyra saker, mycket pga att polisen inte kan beslagta om de köper något tex en väska. Mycket i förorten handlar om status och därför vill de gärna ha dyra grejer.
Citera
2021-08-16, 21:26
Medlem
Det är kanske så att butikerna vill värna om köpupplevelsen. De släpper in ett fåtal i taget så att de kan bemöta dessa med service och låta de se varor i fred.
Citera
2021-08-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Hur kan du veta att de har bokat tid om personen är en stammis? Har aldrig sett något som har fått gå före för att den är fint klädd.
Om du slutar vrida och vända på mina ord och bara slutar leka idiot så inser du nog att jag syftar på att är du fult klädd får du sämre bemötande. Det betyder inte att den finast klädda har förtur. Suck.
Citera
2021-08-16, 23:52
Medlem
Gavins-Friends avatar
Pengatvätt
Citera
2021-08-17, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?

Du glömmer en grupp-poliser dom är där VARJE dag och dom är fler än en.
Citera
2021-08-17, 07:45
Medlem
Citat:
Om du slutar vrida och vända på mina ord och bara slutar leka idiot så inser du nog att jag syftar på att är du fult klädd får du sämre bemötande. Det betyder inte att den finast klädda har förtur. Suck.

Suck! Om du får sämre bemötande pga det handlar det nog om något annat…
Citera
2021-08-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Wow, det var en helt ny insikt i det här med gråhandel. För att återkomma till din fråga om service, så måste ju klockan kollas igenom när jag byter batteri (sic!) i den. Jag har ju en lite mer ovanlig modell, Rolex Oysterquarz Datejust. Då är de förpliktade att återlämna klockan putsad och med ett förslag på åtgärder (dyra...) för att klockan ska hålla sitt skick. Ibland måste kanske en krona bytas ut, eller så är det något annat.

Så vissa Klocksäljare säljer alltså Rolex, eller andra presigemärken, men är inte officiella återförsäljare, typ? Är det något i den stilen du menar?

Oj en Oysterquartz. Den är inte vanlig men har sin skara fans.

Du behöver ju inte acceptera serviceförslaget om du inte vill,utan nöja dig med batteribyte. Polering ingår i priserna för service,men återigen behöver du inte få klockan polerad. Inget prisavdrag dock.

Däremot skulle jag nog råda dig att låta en AF göra bytet. Kan vara värt den extra tusenlappen att veta det blir riktigt gjort.

Sista stycket är helt rätt. Finns massor med klockbutiker som inte är AF men har hyllorna fulla med det som är omöjligt att få köpa hos AF,men till marknadspris. Kika på Luxurywatches.se en av de större gråhandlarna i Sthlm
Sedan har du ju Chrono24 där alla nyare modeller från alla tillverkare finns...Kan vara kul för en oinsatt att se vilka premium villa modeller betingar idag,och lattare förstå varför en AG skrattar åt dig när du mer om att få beställa en GMT eller Daytona...för att inte tala om AP eller PP....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in