2021-08-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
De kan ju lämna regeringen utan att för den skull stödja en misstroendeomröstning mot regeringen och därmed fälla den. Dvs bara lämna regeringen med stödja att S sitter kvar själva fram till det ordinarie valet.

Ett argument för att lämna regeringen skulle kunna vara att S driver en politik MP inte finner moraliskt försvarbar och därför inte vill förknippas med, samtidigt som de anser att det vore olämpligt att dra in Sverige i ett extra val så nära inpå ett ordinarie val.

Media skulle bli fullständigt lyriska över att MP tar ett "moraliskt ansvar" och formligen ösa beröm över dem. Nackdelen med detta (från MP:s perspektiv) är att det skulle göra det väldigt svårt att få till ett nytt regeringssammarbete med S efter valet då S lär bli fly förbannade på dem.

Och andra sidan bör det viktigaste för MP nu vara att öht klara spärren och ovanstående agerande skulle högst sannolikt hjälpa dem med det. Men som HejaFinland ovan skrivit har MP knappast gjort sig kända som några större strateger utan snarare som en bunt stollar som uteslutande agerar efter sina känslor.

De kanske tror att det gynnar dem (stödröster) att framstå som "ansvarsfulla" och sitta kvar.
Citera
2021-08-14, 21:12
Medlem
OliverCromwells avatar
Är det någon här som minns ifall det fanns opinionsmätningar till Kyrkovalet 2017?
Citera
2021-08-15, 03:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Är det någon här som minns ifall det fanns opinionsmätningar till Kyrkovalet 2017?

Jag har aldrig hört talas om opinionsmätningar till kyrkovalet. Det är så få som röstar i det valet att det inte går att göra en trovärdig mätning på detta.
Citera
2021-08-15, 04:18
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ifall MP kastar in handduken och lämnar regeringen, då kommer inte mycket att hända innan valet.
Tror inte något parti förutom SD vill ha ett extraval så nära ett ordinare.
Men att MP kommer sno en massa röster från S+V+C, det är mer än säkert!
Jag undrar om ens SD vill det. Så fort ett parti kommer i regeringsställning brukar det tappa. De har i så fall ett år på sig eller mindre att styra upp moder Svea. Kommer nog att kräva ganska tuffa åtgärder som kanske inte ens hos de egna väljarna, är särskilt poulära. Risken är att de tappar så mycket att de inte kan hävda sig i valet 2022.
Citera
2021-08-15, 12:26
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det kan tänkas att det förhåller sig så. Vi får väl se hur mycket förändringar i skolorna och på sjukhusen kan påverka partisympatierna.

Om kommunernas parkförvaltningar och gatukontor byter ut sina arbetare mot bemanningsföretag och personal som bor i Sverige säsongsvis gynnas nog SD, men troligen händer det inte i någon större omfattning.

Sjukhus och skolor kan drabbas av nedskärningar, men då gynnas sannolikt inte SD. Inte heller nedskärningar inom staten borde gynna SD bland statsanställda, även om de skulle kunna ha en potential att öka där från en låg nivå.
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-08-15 kl. 12:41.
Citera
2021-08-15, 17:32
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
De kanske tror att det gynnar dem (stödröster) att framstå som "ansvarsfulla" och sitta kvar.

Ja det är förstås också möjligt. Och det kanske är en korrekt bedömning, vi får väl se.
Citera
2021-08-15, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag undrar om ens SD vill det. Så fort ett parti kommer i regeringsställning brukar det tappa. De har i så fall ett år på sig eller mindre att styra upp moder Svea. Kommer nog att kräva ganska tuffa åtgärder som kanske inte ens hos de egna väljarna, är särskilt populära. Risken är att de tappar så mycket att de inte kan hävda sig i valet 2022.

Ja hade vi haft extra val nu 3 månader efter vi fällde Löfven var lite av sista chansen. Ingen vill ha extraval i vår med bara några månader till ordinarie val. Jag tror det är vad S räknade kallt med. Löfven sa att han skulle avgå om hans budget faller men då försvinner hela hans argument om att "ta ansvar". Att avgå mindre än ett år innan valet är inte att ta ansvar.
Citera
2021-08-15, 18:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja hade vi haft extra val nu 3 månader efter vi fällde Löfven var lite av sista chansen. Ingen vill ha extraval i vår med bara några månader till ordinarie val. Jag tror det är vad S räknade kallt med. Löfven sa att han skulle avgå om hans budget faller men då försvinner hela hans argument om att "ta ansvar". Att avgå mindre än ett år innan valet är inte att ta ansvar.

Ja, det var nog Stefan Löfvens plan. Men avgår han (vilket är osannolikt då ingen socialdemokrat frivilligt lämnar ifrån sig makten) kommer han bara vända på det och säga att S var de enda som ville ta ansvar i en svår situation, men tyvärr ville alla andra bara skapa kaos. Och vips så är det alla andras fel än hans. Sossarna är världsmästare på att skylla ifrån sig -framgångsrika saker beror på dem, misslyckanden på alla andra.
Citera
2021-08-16, 17:35
Medlem
Det verkar som att Ipsos kommer imorgon. DN har idag en artikel om att ”könsgapet” växer bland väljarna. SD skulle bli största parti med 29 procent om bara män fick rösta och 11 procent om bara kvinnor fick rösta. Dessa siffror indikerar att SD ligger på 20 procent vilket i så fall är +1 mot junimätningen.

Tråkigt med dessa kvinnor men det har vi ju gnällt om så länge så det tänker jag inte göra.
Citera
2021-08-16, 18:29
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det verkar som att Ipsos kommer imorgon. DN har idag en artikel om att ”könsgapet” växer bland väljarna. SD skulle bli största parti med 29 procent om bara män fick rösta och 11 procent om bara kvinnor fick rösta. Dessa siffror indikerar att SD ligger på 20 procent vilket i så fall är +1 mot junimätningen.

Tråkigt med dessa kvinnor men det har vi ju gnällt om så länge så det tänker jag inte göra.

Jaa, vad dessa dumma höns ställer till det... Jag har hört att kristdemokraterna kan betraktas som "SD för tjejer". Detta nämns inte alls i DN-artikeln. Jag tycker att det kan vara ganska så rätt. Vad tycker ni i tråden?
Citera
2021-08-16, 18:32
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Unga kvinnor dvs de som växer upp till att rösta är verkligen förlorade.

Däremot går det att nå de lite äldre. Därför det är så viktigt att exempelvis influensers som Laila Bagge delade det som tebbu skrev om.

Dejtat en hel del tjejer och skulle aldrig ens tänka mig tanken att diskutera politik tidigt i ett förhållande. Det är ett minfält idag.
Senast redigerad av Haddock93 2021-08-16 kl. 18:40.
Citera
2021-08-16, 21:23
Moderator
Meijis avatar
Könsgapet kan diskuteras närmare bl.a. i denna tråd:

(FB) Politiska gapet större än någonsin. Behöver kvinnors rösträtt tas bort?

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in