Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Visst innefattar det mesta en viss mängd “tur” i dagens samhälle, däremot vänder jag mig emot att det på något vis skulle vara krav på att “slita som ett djur” inom speciellt många områden. Speciellt eftersom det ofta finns en rätt stark koppling mellan att ha ett intresse inom ett område och ha fallenhet för det. Sen är det ju så att i alla branscher finns det ju olika nivåer av prestige i de olika positionerna, om man skall definiera att jobba med musik som att bli väldigt känd artist ja då är det ju låg sannolikhet för att lyckas även med mycket arbete. Men så är det ju som sagt inom de flesta branscher, om bara absoluta toppskiktet är det som duger kommer det vara troligt att inte nå dit.
Vad gäller arbeta mindre i allmänhet för att kunna klättra berg eller liknande så har man större möjligheter att styra sin arbetssituation än vad folk verkar vara medvetna om. Visst kanske det kräver att man först visar att man inte bara sitter och fikar bort hela arbetdagen utan att leverera något större värde innan friheterna ges, men att få frihet är annars rätt enkelt nu när allt kan skötas digitalt.
Det ena utesluter faktiskt inte det andra heller, man kan ju göra något man är intresserad av och spara pengar samtidigt om det är något man vill. Sparande skall man ju ha oavsett.
Jag har ett relativt stort intresse för det jag jobbar med och kan också säga att jag har hyfsad fallenhet för det. Om detta jobb inte var lika vanligt som det är, i stil med musiker (där ett fåtal lyckas och faktiskt kan leva på det medan resterande 99% tjänar minimalt) skulle jag dock aldrig orka sitta och jobba med det så intensivt för att bli tillräckligt bra på det och ha en chans att konkurrera med dem som på riktigt är bra på det (dessutom är jag inte tillräckligt smart för det i mitt eget tycke). Min personlighet är dessutom sådan att jag inte är särskilt stresstålig och även om jag försökt många gånger slutar det alltid i utbrändhet några månader senare, oavsett hur intresserad jag är av ämnet.
I övrigt instämmer jag, älskar man musik och har alltid gjort bör man satsa på det. Om det skiter sig kan man alltid bli musiklärare, till exempel. Det finns alltid utvägar, så har man en brinnande passion för någonting ska man köra på det. Du underskattar dock hur vanligt det är att folk inte har en jäkla aning om vad de vill med sina liv, inklusive jag. Om jag var FIRE idag har jag ingen aning vad jag annars skulle göra, även om jag instinktivt känner på mig att jag ändå
vill vara FIRE. Det är så mycket skönare att leva ett liv och utforska olika möjligheter med vetskapen att man är ekonomiskt stadgad och inte behöver oroa sig för den biten. Folks passioner och driv är dessutom flyktiga, precis som lfh poängterat, och dagens intresse behöver inte vara lika aktuellt och spännande imorgon. Att då ha möjligheten att prompt byta bana och göra något annat ger en sann frihetskänsla.
Men jag får en känsla att undertonen i dina svar är ganska egocentrerade. Du och jag kanske har ett jobb där vi kan jobba digitalt och har lite erfarenhet och kan göra lite som vi vill bara vi sköter jobbet, men du får tänka på att många inte har det privilegiet. Då blir det plötsligt mycket svårare att kombinera deltidsarbete med att klättra berg.