2021-08-16, 13:20
  #1381
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag tycker det är bra. Det är dags för både Kina och Ryssland att få känna på hur det är att samarbeta med, och sedan bli bedragna av talibanerna. Det är en erfarenhet de inte fått tidigare, så det är definitivt dags nu.
Inte? Du har inte hört talas om kriget i Afghanistan som Sovjet kämpade i nästan tio år?
Citera
2021-08-16, 13:20
  #1382
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Du kan inte ha bemannade skyttevärn runt flygplatsen. När dom som bemannar skyttevärnen ska in i ett plan eller hur?

Eller ska dom bara lasta all "viktig" personal och lämna några hundra grunts i Kabul? Dom får gå hem.

Flyga in AC-130 och använda som transportflygplan och göra slarvsylta med allt funkar såklart inte. Då flyger man inte till flygplatsen för det finns talibaner överallt med stinger efter första turen.

Piloterna skiter väl fullständigt om några afghaner klamrat sig fast på utsidan. Medborgarna ska hem. Afghanska flygstyrelsen får väl skicka ett klagomål.

Har man sex tusen man på flygplatsen kan man sköta ordningen. Man kan organisera massorna. Men USA verkar inte bry sig.

Skulle talibanerna skött ordningen då hade det varit ordning och reda.
Citera
2021-08-16, 13:22
  #1383
Medlem
Snapcounts avatar
En historisk not :

När Sovjet lämnade Afghanistan så höll den dåvarande regimen ut i tre år. Feb-89 till April-92 !
Citera
2021-08-16, 13:24
  #1384
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Du kan inte ha bemannade skyttevärn runt flygplatsen. När dom som bemannar skyttevärnen ska in i ett plan eller hur?

Eller ska dom bara lasta all "viktig" personal och lämna några hundra grunts i Kabul? Dom får gå hem.

Flyga in AC-130 och använda som transportflygplan och göra slarvsylta med allt funkar såklart inte. Då flyger man inte till flygplatsen för det finns talibaner överallt med stinger efter första turen.

Piloterna skiter väl fullständigt om några afghaner klamrat sig fast på utsidan. Medborgarna ska hem. Afghanska flygstyrelsen får väl skicka ett klagomål.


Detta påminner om filmen Mission Impossible med Tom Cruise - The Rouge nation där han precis som afghanen på bilden håller sig fast i Hercules flygplanet, han måste sett filmen
Citera
2021-08-16, 13:24
  #1385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Har man sex tusen man på flygplatsen kan man sköta ordningen. Man kan organisera massorna. Men USA verkar inte bry sig.

Skulle talibanerna skött ordningen då hade det varit ordning och reda.

Du tror det blir populärt om amerikanerna som är kvar börjar skjuta afghaner/talibaner?
Citera
2021-08-16, 13:24
  #1386
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Humanister?
De är islamister.
.

Uppenbarligen finns det ingen motsättning. Talibanerna är humanister. De har visat en erhörd omsorg om människoliv, varit mycket toleranta även mot dess fiender, låtit dem leva och även släppt dem fria istället för att krossa dem i strid. Inte undra på att talibanerna vunnit folkets massiva stöd.
Citera
2021-08-16, 13:25
  #1387
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Har någon hela klippet när man får se dessa hoppa av planet och faller fritt fall mot deras död??

https://twitter.com/AlArabiya_Eng/status/1427213918452305923?s=20

Lär blivit en rejäl brainsmash
__________________
Senast redigerad av Zlatan. 2021-08-16 kl. 13:27.
Citera
2021-08-16, 13:26
  #1388
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle vart intressant att veta hur många flickor som fått utbildning under dessa år ?

(eller är det något som man blåst upp ?)
Framförallt kanske man borde ställa kostnaden för kriget i såväl ekonomiska termer som människoliv mot antalet barn man fått in i skolsystemet…

Som en jämförelse uppskattar FN att nästan 260 miljoner barn saknar skolgång, och merparten av dessa lever ju inte i Afghanistan.

Världshistoriens dyraste utbildningsinsats?
Citera
2021-08-16, 13:26
  #1389
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubaldebasic
Du tror det blir populärt om amerikanerna som är kvar börjar skjuta afghaner/talibaner?

Förvisso, amerikanerna har ju redan begått folkmord i Afghanistan genom sina ständiga terrorbombningar som drabbat civila.

Men jag talar förstås inte om detta. Det finns ju möjlighet att organisera verksamheten med 6000 man, men USA bryr sig inte.
Citera
2021-08-16, 13:27
  #1390
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Uppenbarligen finns det ingen motsättning. Talibanerna är humanister. De har visat en erhörd omsorg om människoliv, varit mycket toleranta även mot dess fiender, låtit dem leva och även släppt dem fria istället för att krossa dem i strid. Inte undra på att talibanerna vunnit folkets massiva stöd.

Har du sätt videorna där ute där Talibanerna barbariskt slaktar regeringstrupper, motståndare och annat folk som dom inte tycker om under sin framfart i landet? För grafiskt för att posta här, men Talibanerna är allt annat än "goa grabbar".
Citera
2021-08-16, 13:28
  #1391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Vad jag menar är, man har inte lyckats besegra talibanerna någonsin, varken ryssarna eller amerikanerna oavsett hur länge man försökt. Så varför ska Trump lastas för att Talibanerna nu återigen vinner? Särskilt med tanke på vilket stöd de åtnjuter av andra utländska aktörer. Försök själv att bekämpa en fiende som inte bara har stort folkligt stöd utan även gömmer sig i världens mest svårframkomliga terräng där de enkelt kan vandra över gränser till länder och regioner som man inte får röra, hur ska man lyckas med detta rent praktiskt? Oavsett om man heter Trump eller Biden? Kriget i Afghanistan var dömt att misslyckas redan från start.

Hör vad du säger, och du har en poäng. Jag håller med, kriget var dömt att misslyckas (och så har väl amerikansk utrikespolitik sett ut de senaste decennierna).
Med det sagt så går det fortfarande att kritisera Trump för valet av att lyfta sanktioner och släppa tusentals talibanska ledare och styrkor. Han har oavsett vad någon säger, banat väg den för katastrof vi ser idag.
Citera
2021-08-16, 13:28
  #1392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Stor risk då vi börjar se samma start som Nazityskland. En liten grupp på 0.2% driver sin fanatism och får styrvälde över hela landet. Det finns inget motstånd så varför skulle det inte eskalera?

Precis. Frågan är om talibanerna nöjer sig med Afghanistan.
Börjar de lägga beslag på all olja, nya terrordåd i väst, så blir det krig igen och då får man börja om på ruta ett. Ett jävla åkande fram och tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in