2021-08-16, 09:08
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Det är inte det det handlar om.

Skulle du ta tre kompisar och gå och knacka på hos gamla människor och fråga om dom har värdesaker att sälja och när dom visar dyrgriparna ställer ni er i en ring runt den gamla människan och du öppnar budgivningen med fem kronor?

Det allra minsta man kan säga är att det är ej ur denna värld fräckt.

Har Ebba gjort så? Enligt vad som framkommit, så var det en gemensam bekant som frågade Esbjörn om han var intresserad av att sälja, varvid han gick hem till Ebba. Huruvida hon hade vänner där den dagen har inte förtäljts. Men oavsett så fick Esbjörn gå därifrån och de träffades många gånger, innan han valde att sälja.

Så inte mycket till gemensamma omständigheter med din ringhistoria.
2021-08-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Hur många gånger har inte det här förklarats.

Av formkraven i 4 kap. 1 § 1 st JB framgår att muntliga avtal om köp av fast egendom är ogiltiga. Löfte om att sälja en fastighet är inte heller bindande (vilket framgår av praxis från högsta domstolen).

Du har verkligen svårt att förstå den text du citerar. Det är bara formkrav på avtal för att få igenom ett köp där lantmäteriet beviljar lagfart. Alla andra avtal mellan parterna har inga formkrav. Att avtala om att inte genomdriva ett avtal om köp kan ske utan formkrav.

Det ska noteras att den handling Ebba Busch sökte lagfart på uppfyllde inte formkraven i JB. Det var bara ett bindande avtal om köp, tills Esbjörn hävde avtalet. Hade Ebba brytt sig om formalia, och gjort allt "schysst och korrekt" med vittnen på den handling hon sökte lagfart på, så hade inte Esbjörn haft ett case.
2021-08-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba påstod att Binninge blivit dömd och det har han blivit, vare sig han förklarat sig oskyldig eller inte. Du uppfattar att spaden är en högaffel, vad det nu betyder? Att Binninge inte är dömd?

Vad som hände under midsommarnatten vet iallafall inte jag. Det var dock ganska långt efter midsommar som avtalet skrevs, så dina porrfilmspreferenser spelade nog inte in här. Titta på unga flickor idka korvlekar med gamla elaka gubbar som inte klarar av sin hygien själv, nej tack.

Du är skarp när du frågar om symboliken i högaffeln. Binninge är en högaffel.

Jag vet bara att Binninge blev dömd i en ord mot ord rättegång, där han inte hade ombud. Antagligen berodde det på att han inte förstod allvaret, då det var påhittat. Som ombud visste han hur illa det kan gå med den fria bevisprövningen, som kan vara helt fri från det som borde vara bevis i ordets rätta betydelse

Det som hänt Binninge, hade Esbjörn nytta av när Binninge tog sig an målet och förberedde bevisning som inte kan motbevisas av pladder från Ebbas och hennes experter. Sen har Binninge genom bara sin närvaro fått Ebba att visa vem och vad hon är, när hon möter motstånd. Det Ebba sysslar med på Fejjan är brottslig verksamhet, och efter strafföreläggandet har hennes bevisbörda i tvisten mot Esbjörn ökat.
2021-08-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har verkligen svårt att förstå den text du citerar. Det är bara formkrav på avtal för att få igenom ett köp där lantmäteriet beviljar lagfart. Alla andra avtal mellan parterna har inga formkrav. Att avtala om att inte genomdriva ett avtal om köp kan ske utan formkrav.

Det ska noteras att den handling Ebba Busch sökte lagfart på uppfyllde inte formkraven i JB. Det var bara ett bindande avtal om köp, tills Esbjörn hävde avtalet. Hade Ebba brytt sig om formalia, och gjort allt "schysst och korrekt" med vittnen på den handling hon sökte lagfart på, så hade inte Esbjörn haft ett case.
Det är du som inte fattar.

Det är 4 formalkrav på fastighetsköp vid kontraktsskrivning. Dessa är uppfyllda enligt tingsrättens bedömning vid MUF. Protokollet finns i trådens början. Detta är ostridigt.

Vid uppdelade köpehandlingar, som i detta fall, tillkommer vid köpebrevet som utfärdas vid slutbetalning 2 vittnessignaturer som skrivs på när säljare och köpare signerat. Detta köpebrevs utfärdande används vid lagfartsansökan och är intyg på att slutbetalning skett.

Om du inte fattar detta så läs på. Du kan läsa detta förståeligt hos vilken fastighetsmäklare som helst. Eller i jordabalken.

Du kan ju börja med att förklara varför du anser att tingsrätten har bedömt fel när de säger att köpeavtalet uppfyller formalkraven.
2021-08-16, 10:03
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Ännu fler lögner som inte kommer underbyggas antar jag?
Skamligt att sitta och smutskasta en åldring som inte vill något annat än att behålla sitt hus.
Varför drar Ebba till sig såna här människor?

Esbjörn motsatte sig skadeståndsyrkandet ifrån flickan som han körde över.
Det visade inte på någon ånger eller omsorg om flickan som han har gett men för livet.
Han försökte att ta en springnota och ville inte ta ansvar.

Esbjörn visar samma beteende i fastighetsaffären, han vill inte ta ansvar och springer och gömmer sig när han har gjort fel.

https://www.docdroid.net/2WkfPmV/uppsala-tr-b-5628-20-aktbil-20-dom-esbjorn-bolin-kopia-av-d-pdf#page=3
2021-08-16, 10:18
Medlem
Citat:
Det är du som inte fattar.

Det är 4 formalkrav på fastighetsköp vid kontraktsskrivning. Dessa är uppfyllda enligt tingsrättens bedömning vid MUF. Protokollet finns i trådens början. Detta är ostridigt.

Vid uppdelade köpehandlingar, som i detta fall, tillkommer vid köpebrevet som utfärdas vid slutbetalning 2 vittnessignaturer som skrivs på när säljare och köpare signerat. Detta köpebrevs utfärdande används vid lagfartsansökan och är intyg på att slutbetalning skett.

Om du inte fattar detta så läs på. Du kan läsa detta förståeligt hos vilken fastighetsmäklare som helst. Eller i jordabalken.

Du kan ju börja med att förklara varför du anser att tingsrätten har bedömt fel när de säger att köpeavtalet uppfyller formalkraven.

Om köpeavtalet, varit ett köpebrev hade Ebba Busch fått lagfart med vändande post och Esbjörn hade varit rättslös!

Ebba trodde hon hade ett köpebrev. Annars hade hon inte sökt lagfart 2 gånger. Allt annat är efterkonstruktioner, som dravel om köpeavtal, och uteblivna möten efter att Esbjörn hävt.

Att ett dokument ser OK ut, har inget att göra med vad den rättsliga verkan blir enligt avtalslagen. Det tar tingsrätten inte ställning till innan huvudförhandling är avslutad. (Omedelbarhetsprincipen)

Inget av det tingsrätten, parter, ombud, etc har framfört innan huvudförhandling har någon som helst relevans innan huvudförhandlingen. Det är parternas ombud som råder över vad de vill ha med i målet, och ingen domare tar ställning till annat än det som framkommer på huvudförhandlingen. (Omedelbarhetsprincipen)

Det är spännande att se vilka vittnen Ebba Busch tar in. Det kan slå tillbaka till att bli riktigt underhållande med Theo, väninnan och mamman som egentligen inget har att tillföra hennes talan. Experter som inte undersökt den person de yttrar sig om är ett nytt lågvattenmärke beträffande.köpta sakkunniga.
2021-08-16, 10:22
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Hur många gånger har inte det här förklarats.

Av formkraven i 4 kap. 1 § 1 st JB framgår att muntliga avtal om köp av fast egendom är ogiltiga. Löfte om att sälja en fastighet är inte heller bindande (vilket framgår av praxis från högsta domstolen).
Det är till och med striktare än så:
Citat:
Ett bud är inte bindande för någon – inte ens om det lämnas skriftligt. Först när både säljaren och köparen har undertecknat ett köpekontrakt blir köpet bindande. Innan dess kan både säljaren och köparen ändra sig utan att motparten kan ställa några krav.
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/budgivning/

Man skulle kunna säga att kunskapen lyser med sin frånvaro.
2021-08-16, 10:32
Medlem
Citat:
Om köpeavtalet, varit ett köpebrev hade Ebba Busch fått lagfart med vändande post och Esbjörn hade varit rättslös!

Ebba trodde hon hade ett köpebrev. Annars hade hon inte sökt lagfart 2 gånger. Allt annat är efterkonstruktioner, som dravel om köpeavtal, och uteblivna möten efter att Esbjörn hävt.

Att ett dokument ser OK ut, har inget att göra med vad den rättsliga verkan blir enligt avtalslagen. Det tar tingsrätten inte ställning till innan huvudförhandling är avslutad. (Omedelbarhetsprincipen)

Inget av det tingsrätten, parter, ombud, etc har framfört innan huvudförhandling har någon som helst relevans innan huvudförhandlingen. Det är parternas ombud som råder över vad de vill ha med i målet, och ingen domare tar ställning till annat än det som framkommer på huvudförhandlingen. (Omedelbarhetsprincipen)

Det är spännande att se vilka vittnen Ebba Busch tar in. Det kan slå tillbaka till att bli riktigt underhållande med Theo, väninnan och mamman som egentligen inget har att tillföra hennes talan. Experter som inte undersökt den person de yttrar sig om är ett nytt lågvattenmärke beträffande.köpta sakkunniga.
Och vad var din förklaring till att tingsrätten skulle felaktigt bedömt att avtalet uppfyller formalkraven korrekt säger du?

Du förstår väl att om rätten vid muf konstaterar att avtalet uppfyller formalkraven så är det inte sannolikt att de vid huvudförhandlingen skulle göra en annan bedömning.
2021-08-16, 10:34
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Har du källan till var han säger att han är rädd eller är det som vanligt några av dina utsvävningar, du har ju själv medgett att du gärna överdriver för att få det att låta bättre.

Att han kallas för det är ju inte bara jag utan det är i folkmun i Västerås, det kommer i från och som du vet ingen rök utan eld( du gillar ju ordspråk) och hur vet du att jag inte har en aning?
att han fått det namnet beror inte på att någon annan än han själv har lockat fram dessa

Förövrigt finns det många inlägg om henne som du inte har läst och EB erbjöds köpa huset av Esb.
Vaa?!?…. Du frågar mig om källa för att sedan själv brista ut i ett hav av rykten och påståenden.

Jag tycker Esbjörns agerande tyder på… Låtet det som jag har källa på det?

Menar du att att Esbjörn är en så pass offentlig person i Västerås att han har ett öknamn han kallas offentligt? Har du källa på det? Eller på att han överhuvdtaget går under det öknamnet.

Hur vet du vad jag läst? Kan du inte i ställer visa mig något av dessa inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Han är livrädd för sina ombud menar du...
Nej, han var rädd för Ebba. Ursäkta om jag var otydlig.
Citat:
Finns det någon budgivning du varit med i själv, där säljaren sagt ja till det första budet? Någon budgivning dina vänner varit med om, där det har hänt? Att en säljare säger nej, kanske och ja, i takt med att buden blir bättre, är väl normalt?

Enligt brorsonen Matz, som faktiskt vet hur mycket löst det finns på/i fastigheten, så handlar det om "massa containrar", inte ett par. Sedan är det bärandet till containern och slängandet i containern som är tidsödande och kanske tungt, obehagligt och lite farligt. Men frågan vad det är värt att slippa, kan bara besvaras av Esbjörn och de som faktiskt vet vad som finns där och vad som ska bort. Att Esbjörn inte har lust att slita med det, kan jag förstå. Att han är beredd att avstå en del av vinsten för att någon annan gör det åt honom, kan jag förstå. I reda pengar är det inte 300' utan 78% av 300' det kostar honom i och med att det ingår i köpesumman.

3 månader från start till slut är inte ruskigt snabbt. Här i nollåtteland är det nog att ses som en väldigt långsam affär. Ett par veckors förarbete av mäklare och fotograf, ett par veckor på hemnet och en vecka visning, budgivning och påskrift. En dryg månad med andra ord.
Ingen budgivning jag varit med om eller hör talas om har gått till så här.

Köparen:
-Mäklaren värderade alltså ditt hus till 4,2 +/- 200k.
Enligt principen taxerings värdet är 75% av värdet skulle huset vara värt nästa 4,3 miljoner. Jag bjuder 3,8.
Säljaren:
3,9!!!!!

Som jag sagt innan. Vilken säljare med riktiga värderingar och relevant information skulle inte sagt. Minst 4,4 där?

Vidare har jag och folk i min omgivning bara köpt hus där säljaren initierat försäljningen. Så att någon har köpt ett hus där säljaren från början inte varit inställd på att sälja har aldrig hänt. Så mitt svar på din fråga är Nej.

Även om det var 10 containrar.( vilket är orimligt mycket. Ett proppfullt hus ryms i 3 typ) är summan 300 000 kr löjligt hög.

Om tre månader från att första kontakten togs till tillträdesdag datum är fort eller inte får vi enas omsatt vara oense angående. Jag har aldrig varit med om att det gått så fort.
Citat:
Livrädd? Inte bara rädd, utan rädd för sitt liv?

Det kan inte vara så enkelt att Esbjörn har svårt att fara med osanningar eller dölja att han far med osanningar, när han sitter i samma rum som Ebba? De flesta normala människor har svårt att ljuga rakt upp i någon annans ansikte om det handlar om betydande saker. Typ en fastighetsaffär. Vad händer om Esbjörn får en rak fråga om omständigheterna? Vad händer om han avslöjar spelet bakom kulisserna?
Jag har givetvis ingen aning om graden på Esbjörn rädsla. Jag känner inte honom.

Jag vet inte vilken osanning du menar att Esbjörn skulle fara med.
2021-08-16, 10:40
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Din okunskap är slående.

Enligt 20 kap 1 § jordabalken ska alla som förvärvat en fastighet söka lagfart (inskrivning av förvärvet), och detta ska ske inom 3 månader från det att köpekontraktet upprättades enligt 20 kap 2 § jordabalken.

Vilka vittnen som är kallade av parterna framgår av aktbilagorna så spekulation om vad vittnen som inte är kallade skulle säga är fullständigt meningslös.
Att spekulera i vad vittnena tillför innan de har vittnat är nästan komiskt.
2021-08-16, 10:46
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vaa?!?…. Du frågar mig om källa för att sedan själv brista ut i ett hav av rykten och påståenden.

Jag tycker Esbjörns agerande tyder på… Låtet det som jag har källa på det?

Menar du att att Esbjörn är en så pass offentlig person i Västerås att han har ett öknamn han kallas offentligt? Har du källa på det? Eller på att han överhuvdtaget går under det öknamnet.

Hur vet du vad jag läst? Kan du inte i ställer visa mig något av dessa inlägg?
Nej, han var rädd för Ebba. Ursäkta om jag var otydlig.
Ingen budgivning jag varit med om eller hör talas om har gått till så här.

Köparen:
-Mäklaren värderade alltså ditt hus till 4,2 +/- 200k.
Enligt principen taxerings värdet är 75% av värdet skulle huset vara värt nästa 4,3 miljoner. Jag bjuder 3,8.
Säljaren:
3,9!!!!!

Som jag sagt innan. Vilken säljare med riktiga värderingar och relevant information skulle inte sagt. Minst 4,4 där?

Vidare har jag och folk i min omgivning bara köpt hus där säljaren initierat försäljningen. Så att någon har köpt ett hus där säljaren från början inte varit inställd på att sälja har aldrig hänt. Så mitt svar på din fråga är Nej.

Även om det var 10 containrar.( vilket är orimligt mycket. Ett proppfullt hus ryms i 3 typ) är summan 300 000 kr löjligt hög.

Om tre månader från att första kontakten togs till tillträdesdag datum är fort eller inte får vi enas omsatt vara oense angående. Jag har aldrig varit med om att det gått så fort.
Jag har givetvis ingen aning om graden på Esbjörn rädsla. Jag känner inte honom.

Jag vet inte vilken osanning du menar att Esbjörn skulle fara med.

Alla som har fått sin fastighet taxerad vet att det är schablonmässigt utfört och att det inte ingår mögeltillväxt, läckage, obefintlig dränering och annat som utmärker ett ruckel i taxeringen vilket gör att huset på fastigheten är alldeles för högt värderat.
2021-08-16, 11:31
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag tycker att den skrivelse från Ebbas ombud till Esbjörns ombud som återfinns i aktbilaga 78 är mycket talande för Ebbas modus operans (Jag har tyvärr bara sett halva korrespondens mellan ombuden, dvs Ebbas, så jag vet inget om hur Esbjörns ombud formulerat sig). Skrivelsen i aktbilaga 78 är daterat 4 november 2020.
Utgångspunkten för skrivelsen var att Ebba och hennes ombud ansåg att de visste vad Esbjörn egentligen ville och ombudet ifrågasatte häpnadsväckande nog om Esbjörns ombud verkligen företrädde Esbjörn. Hon insinuede att Esbjörns ombud agerar I strid med Esbjörns vilja. Ebba och hennes ombud hade bestämt att Esbjörn hade ett behov av att förklara sig inför Ebba, som vore han hennes undersåte. Jag har svårt att se hur detta behov skulle ha funnits eller finnas hos Esbjörn. Klar är att han inte behöver förklara sig för någon förutom domstolen.
Ebba ställde som villkor för att hon ens ska kunna presentera något förslag att Esbjörn infann sig personligen. I själva verket fanns det ingen anledning för henne att ställa något sådan villkor. Ebba och Esbjörn hade ingen personlig relation utan den enda anledningen till deras kontakt var att Esbjörn ägde två fastigheter som Ebba ville ha. Det parterna hade att diskutera kunde med fördel skötas av deras juridiska ombud.
En knapp månad tidigare, den 9 oktober 2020, publicerade Ebba Facebookinlägget där hon gjorde en offentlig och bindande utfästelse att hon inte kommer att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Jag förmodar att Esbjörns ombud påminnt Ebba och hennes ombud om denna utfästelse, men det är uppenbart att Ebba inte vill kännas vid att utfästelsen - så som den är formulerad - är bindande. Hon kan inte villkora den i efterhand, så som hon uppenbarligen försökte göra. Hon kan inte tvinga Esbjörn att träffa eller ens prata med henne. Hon kan definitivt inte med fog hävda att det var Esbjörns fel att processen gick i baklås och hänvisa till att han inte ville träffa henne.
Naturligtvis hade Ebba en baktanke med att kräva att få träffa Esbjörn, gärna - eller helst - på tu man hand. Hon vet ju att hon kan prata omkull honom som den professionella övertalare som hon är. Jag har full förståelse för om Esbjörn är rädd för Ebba. Han har nämligen fått känna inpå bara skinnet hur manipulativ och hänsynslös hon kan vara.
Som du ser hade Ebba som villkor att Esbjörn skulle träffa henne så att hon fick tala direkt med honom för att hon ens skulle kunna presentera något konkret krav på lösning. Kravet fanns inte i den bindande utfästelse hon gjorde på Facebook. Jag kan inte se några sakliga skäl till ett sådant villkor utan alla kontakter dem emellan hade utan problem kunna skötts av deras juridiska ombud. Ebbas villkor ligger henne i fatet.
Bilaga78 är skrattretande. Förutom det du har reflekterat kring den skulle jag vilja tillägga att Ebbas ombud faktiskt säger att Ebba inte har några planer på att avbryta affären. [quote] Ebbas utgångspunkt är som tidigare poängterats att hon vill att köpeavtalet daterat den 20 augusti 2020 fullgörs. Hon vill därför att hon och Esbjörn kommer överens om att Ebba ges möjlighet att snarast möjligt få tillträda fastigheterna enligt avtalet och att hon —mot samtidig betalning av resterande köpeskilling —ges rådighet över och tillträde till fastigheterna enligt köpeavtalet. Din huvudmans vägran att låta henne tillträda hindrar hennes fullgörelse av detta.[quote]
Här står det ju klart och tydligt att hon inte kommer att ändra sig. I synnerhet inte som hon har arkitekter och byggarbetare som ligger i startgroparna.

Vidare är det lite kul att Yttligare en av Ebbas lögner synas i detta brev.

Citat:
Beträffande det du i ditt brev angående att ni ifrågasatte att Ebba skulle stå utan bostad inom kort så vill jag förtydliga. Redan på den överenskomna tillträdesdagen hade Ebba såväl arkitekt som byggnadsarbetare anlitade för att påbörja de omfattande renoveringsarbetena direkt. Hade detta kunna påbörjas samma dag så hade det varit möjligt med en inflytt den 1 december vilket också var planen. I den situation som nu uppkommit måste såklart min klient hitta en annan lösning, men det fråntar ej det faktum att hon planerade att kunna flytta in i huset den 1 dece

Så var det med den uppsagda hyresrätten hon snyftade om i Tv. Hur hon och hennes barn skulle tvingas ut i hemlösheten.

Jag kan inte påminna mig om att jag Läst artikeln i Expressen som Katrin hänvisar till.
Citat:
Istället har Esbjörn, trots att det påstås att han har en sviktande hälsa och därför ej kan möta Ebba, löpande kommunicerat genom media och då orkat och bemödat sig att träffa journalister för genomförande av reportage. Trots detta har det av dig påståtts att han ej skulle orka med att träffa Ebba. Därför såg vi på utvecklingen där ni öppnade för ett möte som väldigt positiv.
Jag uppfattar också den artikel som publicerades i Expressen i måndags som att även Esbjörn ser ett värde i att få träffa Ebba och direkt dem emellan få förklara sig. Även min klient har sett detta som en viktig punkt. Först efter att ha ratt tala direkt med Esbjöm anser hon sig kunna presentera något konkret förslag på lösning. Utifrån detta är det mycket olyckligt om mötet imorgon skulle behöva ställas in
Att en politiker försöker skuldbelägga en medborgaren för att han talar med pressen är djup olyckligt. Den fria pressen och medborgares rättigheter att tala med den är en av grundstenanarna i ett demokratiskt samhälle. Att skriva på det sättet Ebba/ Katrin gör här är samhällsfarlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in