2021-08-16, 09:01
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Bidens syn på det hela är ju att:

Rätt eller inte får framtiden utvisa.

Såg förresten en bild på en grupp talibaner som står runt ett bort som jag förmodar är taget i regeringsbyggnaden.
Slås av likheten med bilder från Capitolium den 6 där det ju också extremster trängde in och hotade vald regering och fotograferades sittande vid makthavarnas bord. Associeringen är lite ytlig javisst men ändå ingen slump då extremister ju alltid är extremister.

Globalisternas marionettregering i Kabul visade sig vara lika folklig och legitim som Bidens så jag delar din bild av att det finns likheter.
Citera
2021-08-16, 09:01
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vali.
Bögar kan slaktas, inget o tycka synd om. Men Heroin/opium tillverkning kommer tripplas nu. Kommer bli överflöd av narkomaner här i Sverige. Sanna mina ord. Sen hoppas jag att Grekland, Italien och Spanien har fixat skydds nätet i medelhavet alltså muren under vatten som hindrar alla båtar att komma till Europa.

Du vet väl om att Talibanerna krossade opium tillverkningen med 99% innan USA/Israel gick in och öppnade upp portarna till den värsta opiatkrisen i USAs historia?

Eller du tror att man invaderade för att några Saudis kapade flygplan och körde in i WTC? Hah gulligt.
Citera
2021-08-16, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Ja det var ju en överdrift från min sida.
Försöker bara hitta förklaringar till att välja en livstil med stenhårt religiöst förtryck över just en artificiell stat.
Frihet verkar inte vara prio 1.

Det handlar om stabilitet för folket där i slutändan. Oavsett hur sjukt det än må låta så kommer vissa delar av Afghanistan bli stabilare tack vare talibanerna.
Citera
2021-08-16, 09:02
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Men polisen, och krigsherrarnas miliser och en beväpnad civilbefolkning?

Varför skulle lokala krigsherrar, de eventuellt väpnade civila och polisen dö för Kabul och USA?
Citera
2021-08-16, 09:04
Medlem
EndGames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Biden stod bakom beslutet, han har haft sex månader på sig att riva upp det om det var fel beslut. Han har ju inte tvekat att göra det med andra Trump beslut.

Det här handlar om hur man går från beslut till implementering och implementeringen från Bidens sida är inget annat än en ren katastrof.

Men självklart kommer han skylla på Trump, vilket sedan CNN och resterande västmedia kommer att vidarebefordra till världen som sanningen. Inte minst här i Sverige.

Helt klart en intressant aspekt du lyfter, men jag tror svårligen det här hade kunnat få en annan utgång. Spekulativt jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Varför försöker globalisterna och vänstern trycka ner Affhanistans problem i halsen på svenskarna? Det rör sig inte ens om samma världsdel. Vi snackar om en kultur och ett folk som befinner sig hundratals år efter oss. Jag kunde inte bry mig mindre om vad som sker där.

Men i vanlig ordning är väl agendan att få svennebanan att känna dåligt samvete så globalisterna kan importera ännu fler muslimer.

Hundratals år är väl en överdrift. Afghanistan var ett progressivt land på 70-talet innan kommunismen och i förlängningen USA´s agerande förstörde landet.

Det du skriver går inte ihop.
Citera
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Varför skulle talibanerna förbjuda opiumexporten? Det vore extremt puckat.

"In July 2000, Taliban leader Mohammed Omar, in an effort to eradicate heroin production in Afghanistan, declared that growing poppies was un-Islamic, resulting in one of the world's most successful anti-drug campaigns.[77][78] The Taliban enforced a ban on poppy farming via threats, forced eradication, and public punishment of transgressors. The result was a 99% reduction in the area of opium poppy farming in Taliban-controlled areas, roughly three-quarters of the world's supply of heroin at the time.[77][78] The ban was effective only briefly due to the deposition of the Taliban in 2002."

Droger är haram.
Citera
2021-08-16, 09:05
Medlem
Madagascars avatar
Finland stänger sin ambassad i Kabul.

(Enligt Guardians live-blog nyss.)

Hur är det med den svenska ambassaden?
Citera
2021-08-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Det handlar om stabilitet för folket där i slutändan. Oavsett hur sjukt det än må låta så kommer vissa delar av Afghanistan bli stabilare tack vare talibanerna.

Eftersom det var Talibanerna som stod för distabiliseringen så är det inte speciellt sjukt att det blir stabilare nu. Frågan är hur Dortsum och liknande krigsherrar kommer reagera, och hur närliggande länder kommer agera när det är i praktiken Pakistan som styr landet nu.
Citera
2021-08-16, 09:08
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Dom flesta Afghaner vill inte ha Talibanerna. Har pratat väldigt mycket en del dom sista dagarna med vänner i Kabul och Mazar - det är en stor sorg där nu. Det här är hjärtskärande, så mycket som raserats så snabbt. Jobbade själv där 2011 och har mycket vänner kvar där- en vän som är konfliktfotograf som åkte dit för två veckor sen som precis lyckades ta sig ut. Resten har inte den lyxen, och är rädd att dom kommer få det riktigt svårt nu, speciell dom tjejer och kvinnor jag jobbade med. Några av dom starkaste människor jag träffat.

Fetmarkerat. Du bygger denna tro på anekdoter. Givetvis gillar inte dina vänner talibanerna men det beror ju sannolikt på att du inte heller vill vara vän med talibaner.
Citera
2021-08-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Du vet väl om att Talibanerna krossade opium tillverkningen med 99% innan USA/Israel gick in och öppnade upp portarna till den värsta opiatkrisen i USAs historia?

Eller du tror att man invaderade för att några Saudis kapade flygplan och körde in i WTC? Hah gulligt.

Så du menar att Afghanistans största inkomst källa kommer slaktas. Är talibanerna så efterblivet folk att fattar de inte att den tillbringar trillioner av pengar för landet. Vad mer har afghanistan än opium frön att sälja till världen ? Olja kan de knappast ha längre då det är ned plockat av USA och Ryssarna som tagit allt. Sen är oljan därifrån smutsig har jag läst. Snacka om att dra landet tillbaks till medel tiden.
Citera
2021-08-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen

Officellt var dom ju strikt mot opium men finns ju även uppgifter som talar för att dom beskattade opiumfarmare.
Att opium har varit och kommer vara en viktigt inkomstkälla för talibanerna kan ingen förneka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in