2021-08-16, 08:30
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Talibanerna visar stor mognad och skicklighet. De har befriat hela landet från de utländska ockupanterna och deras lakejer med bara några skärmytslingar och nu transformeras makten i Kabul till talibanerna fredligt. Talibanerna kommer ut som de som värnar människors liv och värdighet, som verkliga humanister!
Humanister?
De är islamister.

Anledningen att de vinner mark är den orättvisa klankulturen som präglas av den starkares rätt och där svagare klaner inte får någon rättvisa över huvud taget.
Det är samma anledning som när Muhammed kunde ena Arabien fredligt. Sharia är bättre än hederskulturens rättsskipning som Brinkemo gett en alldeles för snäll bild av.
Citera
2021-08-16, 08:31
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Googlar man ”Nuclear, talibans,Pakistan”, så kan man bli lite mörkrädd. Risken för att ett kärnvapen från Pakistan ska hamna hos talibanerna i Afghanistan, för sedan användas nånstans måste ökat nu.
Spekulationer. Inget du kan starta meningslösa krig på.
Citera
2021-08-16, 08:33
Medlem
Magda Gad herregud vilket skämt hon är. En sådan som Gad kommer alltid skylla på USA.
Citera
2021-08-16, 08:33
Medlem
Hur har man på 20 år inte lyckats skapa en armé av afganer, betalat dem mer än vad talibanerna gjort. Bara 10 procent äf ju för deras åsikter av 38 miljoner invånare.
I Sverige är 20 procdnt av vår befolkning nu födda i ett annat land. Jag tänker att där har nog gränsen passerats för länge sen. Nu är det inte Europas tur längre, kliv fram Kina och Ryssland.
Citera
2021-08-16, 08:34
Medlem
Som vanligt blir man mörkrädd när man läser på Flashback.

Dom flesta Afghaner vill inte ha Talibanerna. Har pratat väldigt mycket en del dom sista dagarna med vänner i Kabul och Mazar - det är en stor sorg där nu. Det här är hjärtskärande, så mycket som raserats så snabbt. Jobbade själv där 2011 och har mycket vänner kvar där- en vän som är konfliktfotograf som åkte dit för två veckor sen som precis lyckades ta sig ut. Resten har inte den lyxen, och är rädd att dom kommer få det riktigt svårt nu, speciell dom tjejer och kvinnor jag jobbade med. Några av dom starkaste människor jag träffat.

Det här är till stor del Pakistan (och Saudis) fel att Talibanerna kunde ta sig fram fram detta på det sätt som gjorts.

Och om man ska bråka om vilken amerikansk president ska ha skulden så skyller jag lika delar på Obama/Trump/Biden. Biden ska väl sägas till sitt försvar att han är la för virrig för att förstå hur länge Pakistan har planerat det här. Ska bli intressant att se hur Indien ställer sig till detta med.

#sanctionpakistan
Citera
2021-08-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Allting är Trumps fel enligt formulär 1 A i svensk medias styrdokument.
Fast media kan knappast blunda för att Trump tvingade Pakistan att släppa den nuvarande Talibanledaren från fängelset. The Guardian och andra tidningar rapporterar idag om Trumps agerande. Inget förvånande precis. USA har alltid lagt sej platt för islamisterna
Citera
2021-08-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Hur har man på 20 år inte lyckats skapa en armé av afganer, betalat dem mer än vad talibanerna gjort. Bara 10 procent äf ju för deras åsikter av 38 miljoner invånare.
I Sverige är 20 procdnt av vår befolkning nu födda i ett annat land. Jag tänker att där har nog gränsen passerats för länge sen. Nu är det inte Europas tur längre, kliv fram Kina och Ryssland.
Kina och Ryssland kommer tidigt stärka sina band med Talibanerna och flytta fram sina positioner. USA:s makt minskar
Citera
2021-08-16, 08:37
Medlem
irishrages avatar
Thousands of people gathered outside Kabul’s airport, after hearing false rumors that planes were taking people to Canada without visas. Guards firing in the air to disperse crowds, but thousands more arriving, in cars and on foot.
Citera
2021-08-16, 08:38
Avslutad
Bidens motiv till det förhastade och klantiga tillbakadragandet:

Citat:
Biden now finds himself carrying the political can for two decades of the missteps of others -- after adding his own errors. He will be accused of rushing the US exit to create a favorable political narrative as the President who got US troops home before the 20th anniversary of the September 11 attacks in 2001 — plotted by al Qaeda from Afghanistan — and ahead of next year's midterm congressional elections.
https://edition.cnn.com/2021/08/16/politics/afghanistan-joe-biden-donald-trump-kabul-politics/index.html
Citera
2021-08-16, 08:39
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Av bilder och filmer från Kabuls flygplats syns det noll kvinnor som försöker fly. De extremt fega afghanerna lämnar kvinnor och barn bakom sej. Ett modus vi ser gång efter annan.
Du kanske borde tänka lite outside the box.
Hade jag varit familjefar hade jag inte dragit omkring med en massa ungar inne på själva flygplatsområdet. Det hade verkligen inte varit smart.

De behöver få kontakt med ambassadpersonal och de sitter i flygplanen eller är på väg in i dem.
Sedan ska man nog inte utesluta tanken på att lite talibanspioner är där och försöker kolla av vilka ur oppositionen som är där.
Citera
2021-08-16, 08:43
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Som vanligt blir man mörkrädd när man läser på Flashback.

Dom flesta Afghaner vill inte ha Talibanerna. Har pratat väldigt mycket en del dom sista dagarna med vänner i Kabul och Mazar - det är en stor sorg där nu. Det här är hjärtskärande, så mycket som raserats så snabbt. Jobbade själv där 2011 och har mycket vänner kvar där- en vän som är konfliktfotograf som åkte dit för två veckor sen som precis lyckades ta sig ut. Resten har inte den lyxen, och är rädd att dom kommer få det riktigt svårt nu, speciell dom tjejer och kvinnor jag jobbade med. Några av dom starkaste människor jag träffat.

Det här är till stor del Pakistan (och Saudis) fel att Talibanerna kunde ta sig fram fram detta på det sätt som gjorts.

Och om man ska bråka om vilken amerikansk president ska ha skulden så skyller jag lika delar på Obama/Trump/Biden. Biden ska väl sägas till sitt försvar att han är la för virrig för att förstå hur länge Pakistan har planerat det här. Ska bli intressant att se hur Indien ställer sig till detta med.

#sanctionpakistan
Bush startade kriget och förstod inte problemen så han har naturligtvis ingen skuld alls då eller?
Citera
2021-08-16, 08:43
Avstängd
SoberZealots avatar
Och så får man läsa att det är Trumps fel i expressen. Att de fjollorna inte kan ge sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in